Mitä hiivattia läppärilleni on tapahtunut? Mistä vikaa voi edes etsiä?
Ilmeisesti tullut taas joku päivitys tai jotain, kun koko läppäri on ihan sekaisin. Pin-koodilla ei pääse kirjautumaan sisään, sivuhistorioita ei löydy, avatessa läiskii mustia dos-ruutuja ja teams-sovellusta (vaikka en ole sitä koskaan omalla läppärilläni käyttänyt enkä edes ladannut), g-mail ei lataudu selaimeen, välillä näyttö jumahtaa kokonaan jne. Pari päivää sitten alkoi tämä temppuilu.
Ja hitto kun ei ole mitään asiakaspalveluita, mistä näitä voisi kysyä, kun ei edes tiedä, onko vika käyttöjärjestelmässä vai selaimessa vai google-tilissä vai missä helkkarissa. Työni takia tarvitsen konetta ihan päivittäin, joten enpä sitä nyt mihinkään huoltoonkaan voi viedä.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Täällä toimii normisti tuo päivityksen jälkeen.
Mulle tullut automaattipäivityksenä, mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu kun käynnistän koneen uudelleen ;D Tähän asti kaikki päivitykset on toimineet normisti, myös ne joiden kanssa joillain on ollut ongelmia.
Asenna linux tai noita ongelmia tulee jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toimii normisti tuo päivityksen jälkeen.
Mulle tuli jo toinen pienempi päivitys tuon jälkeen, olisiko ollut joku korjaus. Toimi kyllä sen ensimmäisenkin jälkeen.
No eihän tuossa ole kuin muutamat asetukset muuttuneet. Ei hätiä mitiä.
Tarkistapa varmuuden vuoksi kuitenkin, että Windowsin päivitykset ovat onnistuneet. Siis Asetukset/Päivitys/Windows update -- siitä alta Päivityshistoria. Tarkista listalta että jokaisen päivityksen alla (avaa nuolesta kaikki erilaiset päivitykset) lukee Onnistunut.
Jos kaikki Onnistuneet, sitten ei ongelmaa.
Laita G-mail kirjanmerkiksi, sivuhistoria kannattaa aina poistaa joka netti-istunnon jälkeen tai asettaa automaattisesti poistuvaksi.
Veikkaan, että kirjautumisvaihtoehdoissa asetukset ovat muuttuneet päivityksessä. Jos käytät useampaa tai Pin-koodia tai sormenjälkeä, on päivityksen jälkeen varmaan vaihtoehdoksi muuttunut perussalasana. Siksi kun siihen iskit Pin-koodia, laite ei sitä hyväksynyt.
Kannattaa asettaa uudet salasanat ja Pin-koodit (Asetukset/Käyttäjätilit/Kirjautumisvaihtoehdot). Laita useampi. Mutta muista tarkistaa mitä laite tarjoaa päivityksen jälkeen, saattaa vaihtaa sen.
Ei mitään ihmeempää ongelmaa siis.
Tässä päivityksessä Windows pyrkii puffaamaan käyttäjille sitä uutta omaa Edge-selaintaan ja myös Windows Hellota.
https://support.microsoft.com/fi-fi/help/4028017/windows-learn-about-wi…
Jos noita ei halua, niin niitä pakkosyötetään aina välillä.
Niin, työpöydälle voi myös suoran linkin G-mailin kirjautumissivulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle kannatus. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä se paska kierrätysastiaan ja hae uusi Macbook Pro tilalle.
Parempi ehdotus: pidä kone mutta vaihda käyttikseksi Linus MInt.
Jos saisin euron joka kerran kun Linux-Pelle sanoo: "Asenna siihen linux"....
Minä: Konetta joutui vähän säätämään, että lähti toi HTC:n Vive toimimaan.
L-P: Asenna siihen Linux.
-
Minä: Autosta hajos tusla.
L-P: Asenna siihen Linux.
-
Minä: Koiralla on ripuli.
L-P: Asenna siihen Linux...
Jos saisin euron kun windows sekoilee omiaan niin olisin miljardööri.
Vie se takaisin työpaikalle ja ota OMA koneesi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vie se takaisin työpaikalle ja ota OMA koneesi mukaan.
Niin, siis ota OMA koneesi sieltä työpaikalta ja vie tämä sieltä tuomasi työkaverin kone sinne takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Repesin tälle. Sä varmaan ilmaiseksi avustat ap:ta kun mikään ei toimi linuksissa? Aina löytyy näitä linux tyyppejä, asentavat linuksin hyväuskoisen koneeseen, sitten perävalo näkyy ja mikään ei toimi koneessa. mutta ainakin on linux!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin kehvana koneiden kanssa, niin kannattaa vaihtaa ammattia ja alkaa vaikka thaihierojaksi
no kerros sinä nyt vaikka, mitä sinä tekisit minun tilassani. Löydän kyllä kohdan, mistä voisi muuttaa kirjautumisen pin-kirjautumiseksi, mutta siinä kohdassa lukee "ei ole tällä hetkellä käytössä". Järjestelmän palautus ei onnistu, kun kone ei löydä palautuspisteitä. Mitäs seuraavaksi? Pitääkö tosiaan palauttaa oletusasetukset ja nollata koko roska?
Ei minua kiinnosta selvitellä sinun perseilyjesi seurauksia, en ole mikään käyttötuki. Vie johonkin paikalliseen atk-liikkeeseen ja pyydä apua. Pienet putiikit ovat usein parhaita ja kohtuuhintaisia. Jos kone on sinulle työväline niin varmaan voit muutaman roposen uhrata sen korjaamiseksi.
Olisit nyt vain suoraan myöntänyt, että et osaa neuvoa kun et tajua mistään hevonviddua. Tollo!
Vierailija kirjoitti:
Jos oma osaaminen on tuolla tasolla, ja koneella pitäisi oikein töitä tehdä, niin ei voi sanoa kuin: voi-voi.
Älykääpiö! Jos tietsikkaa käyttää, niin ei tarvitse olla nörtti sentään.
Itsellä pyöritti koko yön päivitystä, aamulla pulttasin koko koneen. Onneksi auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Repesin tälle. Sä varmaan ilmaiseksi avustat ap:ta kun mikään ei toimi linuksissa? Aina löytyy näitä linux tyyppejä, asentavat linuksin hyväuskoisen koneeseen, sitten perävalo näkyy ja mikään ei toimi koneessa. mutta ainakin on linux!
Eipä ole vastaavia ongelmia koskaan näkynyt. Käyttöjärjestelmä ei päätä kysymättä palauttaa asetuksia jotka olet käsin muuttanut. Käyttis ei myöskään päätä että hei nyt kone käynnistyy uudelleen koska mä haluan niin. Viruksista ei tarvitse edes puhua.
Kyllä tietääkseni olen laitteeni järjestelmänvalvoja, kun kukaan muu tätä ei ole koskaan käyttänyt.
Kirjautumisvaihtoehtoina tuolla on nyt joku Windows Hello. Siellä on kasvojen ja sormenjälkitunnistus ja myös pin-koodi, mutta sen alapuolella lukee harmaana "tämä vaihtoehto ei ole juuri nyt käytettävissä, napsauta lisätietoja" ja sitten tulee "jokin meni vikaan, yritä myöhemmin uudelleen".
Jes, Teamsin sain pois ja pari muutakin, jotka aina pomppivat käynnistäessä.
Selaimena käytän yleensä Chromea ja siellä olen aina päässyt sivuhistorian kautta suoraan työsähköpostin kirjautumissivulle. Nyt ei näy sivuhistoriassa mitään g-mailin tietoja, vaan pitää mennä googlen kautta. Jotkut sivut tuolla historiassa kyllä näkyvät, mutta ainakin tuo g-mail sieltä on kadonnut. Tämä ei nyt ole iso ongelma, mutta omituista, että se sieltä ylipäätään katosi.