Mieheni etätyöt, lähes koko päivä kokouksia
Ihmettelen vähän tuota työtä. Mies työskentelee it-alalla tiimipäällikönä tms. mikä lie virallinen titteli. Hänen päivänsä näyttää näin ulkopuolisen silmin koostuvan pelkästä lätinästä etäkokouksissa. Kukahan tuossa firmassa ne työt tekee. 🤔 onko teillä muilla tällaista? Kotona pitää hissutella hiljaa ja varoa ettei joudu vahingossa kameraan. Vähän nyppii ja vähän ihmetyttää ja vähän huvittaa.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Niin sun miehesi työkö ei sitten ole työtä mielestäsi? Mikä sinut muuten pakottaa heilumaan sen miehen työpisteen luona?
Ei hänellä ole työpistettä. Milloin missäkin läppärinsä kanssa.
Eikös tuo titteli tiimipäällikkö kerro, miksi pitää olla etäkokouksissa ja -palavereissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sun miehesi työkö ei sitten ole työtä mielestäsi? Mikä sinut muuten pakottaa heilumaan sen miehen työpisteen luona?
Ei hänellä ole työpistettä. Milloin missäkin läppärinsä kanssa.
No sitten sanot hänelle, että perusta työpiste vaikka keittiön pöydän ääreen tms.
Tiimipäällikön duuni on sitä että organsioi tiimin duunit. Se hoituu keskustelemalla tai muulla tavoin viestimällä.Palavereita siis luonnollisesti pukkaa, ihme jos ei olisi.
Yleensä junnut tekee ison osan varsinaisesta kädet savessa -työstä. Kokeneempi johtaa projekteja, eli ohjaa tehtävät muille ja katsoo perään, että hommat tulee hoidettua, sekä samalla auttaa kokemattomampia eteentulevien ongelmien kanssa.
Tuollainen juuri on tiimipäällikön työ. Varsinkin nyt, kun joutuu olemaan etänä, niin sellaisetkin keskustelut, jotka käytäisiin normaalisti oman työpöydän ääressä tai käytävällä käydäänkin puhelimitse / skypessä / teamsissa / google meetsissä / mikä lie viestin yrityksessä onkaan käytössä.
Ei nainen voi ymmärtää kokousten ja esimiestyön konsepteja. "Jotain ihme lätinää" vaan joka häiritsee mamman nenänkaivuuhetkiä ja Emmerdalen katselua.
Vierailija kirjoitti:
Ei nainen voi ymmärtää kokousten ja esimiestyön konsepteja. "Jotain ihme lätinää" vaan joka häiritsee mamman nenänkaivuuhetkiä ja Emmerdalen katselua.
Nainen ei voi ymmärtää? Nyt on vuosi 2020, 1920.
-it-alalla työskentelevä nainen, jonka esimies on nainen.
Tiimipäälliköiden ja vastaavien tehtävä on yleensä katsoa, että tiimi tekee oikeita töitä. Käy siis aamulla tiiminsä kanssa läpi päivän tavoitteet, sitten muiden tiimipäälliköiden kanssa mitä yhteistyötä pitää tehdä, oman esimiehen kanssa ylemmiltä tahoilta tulevia käskyjä, neuvoo ja auttaa omia tiimiläisiä, hoitaa juoksevia asioita (sairauslomat tms), vetää tiimin kehityshankkeita. Jos hän on asiakasrajapinnan lähellä, niin voi olla asiakaspalavereita myös.
Suurinosa työstä siis muiden kanssa asioiden hoitamista ja suunnittelua. Tämän vuoksi en itse haluaisi olla mikään päällikkö, vaan tehdä konkreettisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
korjaus: Nyt on vuosi 2020, ei 1920.
Maissako se täällä ihmettelee it-mikon touhuja?
Minä olin onnekas, kun oli keväällä etätöitä, kun meillä on ihan työhuone kotona. Ovet kiinni vain, niin sain olla rauhassa.
Tosin, kun lapset olivat etäkoulussa ja minun kokouksissa oli vaitiolovelvollisia asioita, niin komensin lapset varmuuden vuoksi niiden kokousten ajaksi omiin huoneisiin läksyjä tekemään. Oli sitten kaksi ovea välissä.
Etätyöt oli mukavaa. Ja lapsetkin tykkäsivät etäkoulusta. Harmi, kun ei ole kumpaakaan enää.
Minä olen ihan tavallinen asiantuntija, kokouksia on päivässä 3-4 ja niissä on aina eri porukka. tehtäväni on sitten koota näistä eri kokoonpanoista perjantaiksi jotain yhteistä ja tiedottaa samalla uusista asioista.
Minä olen ihan tavallinen asiantuntija, kokouksia on päivässä 3-4 ja niissä on aina eri porukka. tehtäväni on sitten koota näistä eri kokoonpanoista perjantaiksi jotain yhteistä ja tiedottaa samalla uusista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista työtä sinä teet?
Teen töitä omassa yrityksessä kotona ja etänä myös. Vaihtelevia aikoja.
Minun mies tekee kans paljon tuota. Ne etäpalavereissa suunnittelee jotain tulevia koulutuksia ja luo materiaaleja sitä varten. Tosin ei kyllä jaa videota ikinä vaan ihan oman näyttönsä vaan, eli ei tarvi miettiä näkyykö siellä taustalla. Luulen, että monen päällikön työ on juuri tuota, istutaan eri palavereissa tekemässä päätöksiä ja linjauksia erilaisista asioista, duunarit valmistelee ja esimiehet sitten ottaa kantaa niihin, että mitä pitäisi vielä muuttaa jne. Minun työpaikalla pidetään "moniammatilliset tiimit" nykyään etänä, eli ihan nimenomaan tehdään linjauksia asiakkaiden asioista etäkokousten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No rekkalesbot on erikseen.
Nyt on stereotypiat kohdallaan.
Ihan vaan tälleen vuodesta 1998 lähtien IT-alalla voin kertoa, että en ole kyllä tainnut urallani yhtään (rekka)lesboa työn puolesta tavata. Yhden sukupuoltaan korjanneen kyllä joskus vuosia sitten, mutta hänkin oli syntynyt pojaksi.
IT-alan työn luonne vaatii tiheää kokoustamista. Tietojärjestelmien rakentaminen on yhteispeliä, jossa on pakko jatkuvasti neuvotella erilaisten ryhmien kanssa. Ohjelmistot lähes poikkeuksetta ovat monimutkaisia, ja ne pitää kytkeä toimimaan lukuisien muiden järjestelmien kanssa yhdessä. Kyse ei ole vain ohjelmoinnista, vaan paljon enemmästä. Ei riitä, että keskustellaan vain asiakkaan tai
oman projektitiimin kanssa. Jotta valmis systeemi valmistuttuaan keskustelisi asiakasympäristössä tarvittavien muiden systeemien kanssa, neuvotteluihin osallistuu monien eri firmojen ammattilaisia. On sovittava paljosta, esim. tietosuojasta, testaamisesta, laitepuolesta, tietoliikenteestä, käytettävyydestä, varmistuksista, vasteajoista, tietokannoista, henkilöresursseista ym.