Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hiivattia läppärilleni on tapahtunut? Mistä vikaa voi edes etsiä?

Vierailija
11.09.2020 |

Ilmeisesti tullut taas joku päivitys tai jotain, kun koko läppäri on ihan sekaisin. Pin-koodilla ei pääse kirjautumaan sisään, sivuhistorioita ei löydy, avatessa läiskii mustia dos-ruutuja ja teams-sovellusta (vaikka en ole sitä koskaan omalla läppärilläni käyttänyt enkä edes ladannut), g-mail ei lataudu selaimeen, välillä näyttö jumahtaa kokonaan jne. Pari päivää sitten alkoi tämä temppuilu.

Ja hitto kun ei ole mitään asiakaspalveluita, mistä näitä voisi kysyä, kun ei edes tiedä, onko vika käyttöjärjestelmässä vai selaimessa vai google-tilissä vai missä helkkarissa. Työni takia tarvitsen konetta ihan päivittäin, joten enpä sitä nyt mihinkään huoltoonkaan voi viedä.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko nuo päivitykset pakko asentaa?

mulla kone herjaa, että on käynnistettävä uudelleen. on siis ladannut päivitykset, mutten halua asentaa niitä.

Minulla ne ovat tulleet ihan automaattisesti, vaikka en ole edes käynnistänyt konetta uudelleen, vaan laittanut aina lepotilaan. Juu, haukkukaa vain tyhmäksi, mutta ei vain ole aikaa ja intoa selvitellä asioita, jotka tulevat pyytämättä ja kysymättä, kun pitäisi töitäkin tehdä. 

ap

22/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla kone herjaa, että on käynnistettävä uudelleen. on siis ladannut päivitykset, mutten halua asentaa niitä.

PRO versiossa voit estää suurimman osan group policyn kautta.

Mulla ei ollut mitään ongelmia, koska mulla on rautapuoli kunnossa.

Yleensä kun porukka itkee että menee jumiin, niin seonkyllä rautapuolen ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toimii normisti tuo päivityksen jälkeen.

Vierailija
24/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kun porukka itkee että menee jumiin, niin seonkyllä rautapuolen ongelmia.

Sitten kun porukka vielä ymmärtäisi, että kaikki koneella työtä tekevät eivät ole mitään atk-insinöörejä, eikä omassa firmassa ole mitään erillistä it-tukea. Luulen kuitenkin ihan hyvin pärjääväni koneeni kanssa normaalitilanteissa, mutta en minä tuosta noin vain osaa ratkaista mitään käyttöjärjestelmätason bugeja. Sitten kun itsellä omassa työssä pukkaa deadlinet päälle, ei tosiaankaan olisi yhtään aikaa vääntää tällaisien asioiden kanssa. Ehkä muilla sitten on aikaa säätää tuntitolkulla joidenkin päivitysten kanssa, mutta minulla ei. 

ap

Vierailija
25/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä rautapuoli?

Vierailija
26/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se koneesi osa firman tietoverkkoa tjsp jossa se on it-osaston hallinnoima päivitysten ja ohjelmien suhteen?

Vierailija
27/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Windowsin uudelleen asennus.

Oletan että olet ottanut kaikki tarpeelliset talteen ulkoiselle kovalevylle tai tikulle.

Jos et ole niin sun täytyy sitten repiä joko sun ssd tai hdd irti siitä ja pistää telakan kautta toiseen koneeseen niin saat tiedostos talteen.

Toinen vaihtoehto on mennä vikasietotilaan ja sitten luoda uusi osio mihin asennat uuden käyttiksen minkä kautta siirrät tiedostot talteen.

Siis mitä repiä ja mikä hiton telakka? Minulla on ihan vain läppäri, ja varmuuskopiot ovat kyllä pilvessä, mutta parista ohjelmasta en kyllä tiedä, miten ne saan siirrettyä, kun ovat lisenssitavaraa. 

Vierailija
28/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MMS85 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä rautapuoli?

Takorauta.

Vierailija
29/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko se koneesi osa firman tietoverkkoa tjsp jossa se on it-osaston hallinnoima päivitysten ja ohjelmien suhteen?

Ei ole. Parin ohjelmiston lisenssit tulevat yliopistolta ja sen takia jossain on yliopiston tili. Mutta koneen sinänsä ei pitäisi olla liitoksissa siihen. 

Vierailija
30/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MMS85 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun porukka vielä ymmärtäisi, että kaikki koneella työtä tekevät eivät ole mitään atk-insinöörejä, eikä omassa firmassa ole mitään erillistä it-tukea. Luulen kuitenkin ihan hyvin pärjääväni koneeni kanssa normaalitilanteissa, mutta en minä tuosta noin vain osaa ratkaista mitään käyttöjärjestelmätason bugeja. Sitten kun itsellä omassa työssä pukkaa deadlinet päälle, ei tosiaankaan olisi yhtään aikaa vääntää tällaisien asioiden kanssa. Ehkä muilla sitten on aikaa säätää tuntitolkulla joidenkin päivitysten kanssa, mutta minulla ei. 

ap

Mun yhdenhengen firma soittaa Elisa Gurulle tms palveluun, kun koneen kanssa menee solmuun. Saavat myös etäyhteyden, jos tuohon nyt tuossa tilassa saa, mutta normaalimmissa ongelmissa. On kotikäyntimahdollisuus sekä voi myös viedä koneen huoltoon. 

Tsemppiä!

Vierailija
31/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MMS85 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mun yhdenhengen firma soittaa Elisa Gurulle tms palveluun, kun koneen kanssa menee solmuun. Saavat myös etäyhteyden, jos tuohon nyt tuossa tilassa saa, mutta normaalimmissa ongelmissa. On kotikäyntimahdollisuus sekä voi myös viedä koneen huoltoon. 

Tsemppiä!

Kauanko tuollaisessa huollossa yleensä kestää? 

Vierailija
32/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Windowsin 2004 päivityksen asentaminen voisi auttaa. Asenteesi on kuitenkin niin nihkeä, että enempää en neuvo, vaan saat katsoa vaikka googlesta ihan itse.

Yleensäkin windowsin ongelmien ratkaisemiseen löytyy helposti yksityiskohtaiset ohjeet nopealla googlauksella.

Vierailija
33/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MMS85 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tsemppiä!

Kauanko tuollaisessa huollossa yleensä kestää? 

Kotikäynnin sai seuraavalle päivälle tai ylihuomiselle? Taisi olla jopa lauantai kun tuli korjaamaan. 

Vierailija
34/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kait windowsiin mitään pin-koodia laiteta vaa ihan tavallinen salasana. pinkoodia käytettään puhelimen ja sim kortin avaamiseen.

Vierailija
35/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita nyt alkuun sinne gurulle niin saat viidessä minuutissa lisäselvitystä tuohon ongelmaan ja sen ratkaisumahdollisuuksiin. 

Vierailija
36/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Windowsin 2004 päivityksen asentaminen voisi auttaa. Asenteesi on kuitenkin niin nihkeä, että enempää en neuvo, vaan saat katsoa vaikka googlesta ihan itse.

Yleensäkin windowsin ongelmien ratkaisemiseen löytyy helposti yksityiskohtaiset ohjeet nopealla googlauksella.

Eikös vuonna 2004 ollut Windows Xp,tässä on Win 10 rautaversio ei siis softaversio.

Vierailija
37/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla asenteeni on nihkeä? Minulle tuossa kettuiltiin ja minä sanoin takaisin. 

Osaan kyllä googlettaa ja olen sitä tehnytkin monesti, mutta kun siellä ei aina löydy vastauksia juuri siihen omaan kysymykseen. Sitten kun kirjoittaa johonkin tukeen, kestää kolme päivää, että sieltä joku vastaa ja siinäkin vastauksessa on yleensä vain jokin linkki, jonka olen jo lukenut. 

Vierailija
38/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kait windowsiin mitään pin-koodia laiteta vaa ihan tavallinen salasana. pinkoodia käytettään puhelimen ja sim kortin avaamiseen.

Kyllä minä olen laittanut pitkään omalla koneellani pin-koodin ja samoin mieheni. Työkoneella on salasana. 

Vierailija
39/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vuonna 2004 ollut Windows Xp,tässä on Win 10 rautaversio ei siis softaversio.

numerosarjassa 2004 kaksi ensimmäistä numeroa todennäköisesti tarkoittavat vuotta 2020. jos olisi numero 18, niin tarkottaisi vuotta 2018. nelonen ja ysi tarkoittavat kuukautta jolloin päivitys on tullut.

Vierailija
40/54 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitetaan auttaa AP:tä eikä kettuilla.

Ap, oletko laitteesi järjestelmänvalvoja?

Tarkista nyt ekaksi tilisi kirjautumisvaihtoehdot ja laita uusi salasana sekä pin ja sormenjälkitunniste jos laite tukee sitä.

Teams hyppelee luultavasti silmille konetta avatessa siksi että päivitys muuttaa Teamsin Avaukseen päälle. (Korjaus on helppo: Avaa Tehtävienhallinta painamalla Ctrl+Shift+Esc ja etsi välilehti Käynnistys, sieltä katso onko Teams tilassa Käytössä. Jos on merkitse ko. kohta ja paina aivan alhaalta Poista käytöstä).

Ne DOS-ruudut voivat joskus vilahtaa, just päivityksen jälkeen. Ei vakavaa jos vain vilahtavat.

G-mail ei lataudu selaimeen? Tarkista ettei Windows ole asettanut uutta Edgea oletusselaimeksi. Mitä selainta yleensä käytät siis?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan