Lapsen kanssa muuttaminen eron jälkeen
Erottiin vähän aikaa sitten mieheni kanssa. Meillä on yksi alle kouluikäinen lapsi. Yhteishuoltajuus, minä olen lähivanhempi.
Olen aikoinaan muuttanut nykyiselle asuinpaikkakunnalle mieheni vuoksi. Minulla ei ole täällä ystäviä eikä perhettä. Mieheni perheen ja suvun lisäksi olen ollut tekemisissä vain yhden työkaverini kanssa satunnaisesti. Haluaisin muuttaa nyt lapseni kanssa takaisin kotiseudulleni, jossa minulla olisi tukiverkosto. Mutta ex ei suostu siihen vaan uhkaa hakea oikeudesta yksinhuoltajuuden, jos yritän muuttoa.
Onko muita tämän kokeneita? Miten kävi? Tuntuu niin turvattomalta ajatuskin, että joutuisin elämään täällä vielä vuosikausia kahdestaan lapsen kanssa. Lisäyksenä vielä, että lapsi on isällään joka toinen viikko pe-ma ja tarpeen mukaan arkena, jos minulla on myöhäisiä iltavuoroja.
Kommentit (7)
Olikohan ettei toinen vanhempi voi muuttoasi estää, mutta toki muutolla omat vaikutuksensa teidän kaikkien elämään. Etäisyys sanelee, että voitteko jatkaa tuota joka toinen viikonloppu-rytmiä. Halutessaan toinen vanhempi voi hakea huoltajuutta ja viime kädessä oikeudessa ratkotaan asianne.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä se, että olisimme muuttamassa 500km päähän. AP
Sitten olisit jatkossa yksinhuoltaja ja lapsesi toinen vanhempi ehkä tapaa lastaan lomilla. Ymmärrän miksei hän ideasta innostu.
Miksei nyt ole viikko-viikko? Pääsisit tinderiin ja küllikaruselliin. Kuluisi vapaa-aika paremmin.
Ja vielä se, että olisimme muuttamassa 500km päähän. AP