Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miehelläni on ruskeat silmät, vanhemmillaan siniset

Vierailija
26.10.2013 |

Miehelläni on 1 veli, jolla myös siniset silmät. Isovanhemmat, sedät, tädit ym. sukulaiset sinisilmäisia MUTTA yksi serkku myös ruskeasilmäinen! Eli onko voinut periytyä jostain isovanhempien vanhemmilta saakka (ei tietoa heidän silmien väristä) vai onko mutaatio, vai kenties jotain muuta?

Ja vielä lisäkysymys:  voiko ruskeasilmäisyys periytyä mahdollisille tuleville lapsillemme?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee taaempaa ja voi periytyä teidän lapsille

Vierailija
2/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä minun ymmärtääkseni ole mahdollista. Sinisilmäisyys on ruskeasilmäisyyteen verrattuna väistyvä ominaisuus, joten sinisilmäisellä ei voi olla ruskeasilmäisyyden geeniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:43"]

Ei kyllä minun ymmärtääkseni ole mahdollista. Sinisilmäisyys on ruskeasilmäisyyteen verrattuna väistyvä ominaisuus, joten sinisilmäisellä ei voi olla ruskeasilmäisyyden geeniä.

[/quote] Tämä käsitys minullekin on jäänyt jostain peruskoulun biologian tunneilta, mutta kun mies tosiaan on täysin isänsä näköinen silmien väriä lukuunottamatta, ja kun yksi serkuistakin on ruskeasilmäinen....  Ap

Vierailija
4/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja lapsen isällä on kummallakin harmaansiniset silmät, mutta meidän pojalla vaaleanruskeat. Isälläni ja heidän puolen suvulla on ruskeita silmiä eri sävyissä, joten sieltä tuo on sitten pompannut. Miksei mulle, nyyh :)

Eli aivan hyvin on mahdollista hypätä sukupolven yli.

Vierailija
5/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:43"]

[/quote] Tämä käsitys minullekin on jäänyt jostain peruskoulun biologian tunneilta, mutta kun mies tosiaan on täysin isänsä näköinen silmien väriä lukuunottamatta, ja kun yksi serkuistakin on ruskeasilmäinen....  Ap

[/quote]Mun äiti on ruskeasilmäinen, mun isovanhemmat sinisilmäisiä, isoisän suvussa ruskeasilmäisyyttä, mun pikkusisko ruskeasilmäinen

Vierailija
6/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista, vaikkakin harvinaista. Silloin sinisilmäiset eivät olekaan ihan aitoja sinisilmiä, vaan väri on vähän harmaanruskehtavampi sininen.

Vierailija
7/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt, että isälläni oli juuri noin. Tai sisaruksista kaksi huomattavan tummia ja ruskeasilmäisiä, kaksi jotain ristiverisiä/vaaleita harmaa- tai sinisilmäisiä kuten vanhempansakin mielestäni olivat. Mutta heidän serkuissaan oli näitä tummia tapauksia myös.

Ja minulla on ruskeat silmät, lapsilleni ei kuitenkaan kummallekaan sattunut.

Vierailija
8/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:51"]

Mulla ja lapsen isällä on kummallakin harmaansiniset silmät, mutta meidän pojalla vaaleanruskeat. Isälläni ja heidän puolen suvulla on ruskeita silmiä eri sävyissä, joten sieltä tuo on sitten pompannut. Miksei mulle, nyyh :)

Eli aivan hyvin on mahdollista hypätä sukupolven yli.

[/quote]Näin meilläkin. Äidilläni ja veljelläni on taas ruskeat silmät.

Vierailija
9/32 |
26.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielenkiintoinen juttu jos tosiaan noin on. Yläasteen biologia on kyllä niin yksinkertaistettua, että mikään ei taida oikeasti mennä ihan niin kuin siellä opetettiin.

3

Vierailija
10/32 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa tosiaan opetettiin että sinisilmäinen ei voisi kantaa rusgeaa geeniä, mutta noista ajoista genetiikka on kehittynyt niin paljon että tiedetään silmien värinkin olevan useamman geenin säätelemä ominaisuus. Samalla tavalla kuin kahdelle täysin mustaihoiselle voi pienen pienellä todennäköisyydellä syntyä täysin valkoihoinen lapsi (ei albiino), voi sinisilmäisille vanhemmille syntyä ruskeasilmäinen lapsi. Jos se geeni on siellä taustalla, se voi sattumalta osua jollekin syntyvistä lapsista. Voisin selittää tämän seikkaperäisemminkin, mutta tämä saa riittää :)

Vierailija
11/32 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeasilmäisyys on dominoiva ominaisuus, eli on melekoisen todennäköistä että saatte ruskeasilmäisiä lapsia. Mutta sinisilmäisellä pariskunnalla ruskeasilmäinen lapsi, se menee jotenkin mun bilsan oppien yli niin en sano enempää :p

Vierailija
12/32 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopilla ruskeat silmät ja apella siniset. Heidän lapsistaan kahdella on siniset ja yhdellä ruskeat silmät. Meidän kaikilla lapsilla siniset silmät (meillä molemmilla siniset), ukon siskolla siis ruskeea ja ukollaan siniset ja heidän lapsilla toisella siniset ja toisella vihreänruskeat.

Vierailija
13/32 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä: millä todennäköisyydellä tulevien lapsiemme silmät ovat myös ruskeat? Mulla ei nää periytyvyysasiat tunnu oikein menevän päähän, vaikka olen niitä netistä lukenut. Jonkun pitäisi selittää ihan yksinkertaisesti, mutta käsittääkseni tätä on vaikea selittää :)

Vierailija
14/32 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmillani on siniset silmät, yhdellä siskolla ruskeat kun taas muut ovat vähän sekasikiöitä :) Yhdellä kultaiset, minulla vihertävät, toisella siniset.

Isovanhemmissa on ruskeasilmäisiä ja sinisilmäisiä. Tiedä sitten miten nämä menee, en ole niin peruskoulun jälkeen perehtynyt geeneihin :)

Vierailija
15/32 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä sulle on? Selviäähän se aikanaan.

Vierailija
16/32 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä väriset sulla itse on ap?

Vierailija
17/32 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 00:22"]

Anopilla ruskeat silmät ja apella siniset. Heidän lapsistaan kahdella on siniset ja yhdellä ruskeat silmät. Meidän kaikilla lapsilla siniset silmät (meillä molemmilla siniset), ukon siskolla siis ruskeea ja ukollaan siniset ja heidän lapsilla toisella siniset ja toisella vihreänruskeat.

[/quote]

Tää menee just silleen että ne on ihan loogisesti periytynyt. Mutta jos esim. joku teidän lapsista olisi ollut ruskeasilmäinen, olisi mennyt ohi. Viisaat kertokoot, kuuntelen.

Vierailija
18/32 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 00:28"]

Mitä väliä sillä sulle on? Selviäähän se aikanaan.

[/quote] Ei sillä niin väliä minulle olekaan, minusta on vain mukava miettiä kaikennäköistä merkityksetöntäkin :)

Vierailija
19/32 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 00:29"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 00:22"]

[/quote]

Tää menee just silleen että ne on ihan loogisesti periytynyt. Mutta jos esim. joku teidän lapsista olisi ollut ruskeasilmäinen, olisi mennyt ohi. Viisaat kertokoot, kuuntelen.

[/quote]

Niin ja minulla sinisilmäisellä on vihreäsilmäinen äiti ja äidinäiti, isä oli sinisilmäinen. Yksi veljistni on vihreäsilmäinen, me muut sinisilmäisiä. Hirveeeeeeen selkeesti sanottu?

Vierailija
20/32 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:58"]

Aika mielenkiintoinen juttu jos tosiaan noin on. Yläasteen biologia on kyllä niin yksinkertaistettua, että mikään ei taida oikeasti mennä ihan niin kuin siellä opetettiin.

3

[/quote]

Kyllä siellä oikein on opetettu, sä elät siinä samassa väärässä uskomuksessa kuin moni muukin. Isovanhemman ruskeasilmäisyys riittää siihen, että lapsenlapselle tulee ruskeat silmät sinisilmäisistä vanhemmista. Eikä tämä ole edes harvinaista....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi