Vegetaristi ja anoppi
Anoppi kokkaa parhaillaan mulle omaa ruokaa. Jauhelihakastiketta muille ja kasvisjuttua mulle. Surku vaan, että ruuat sekoitetaan samalla lastalla, siis nyt kasvisruuan päällä on jauhelihan palasia ja niiden kastiketta.
Paljonko loukkaan anoppia jos - taas - kieltäydyn syömästä? Viimeksi sain risottoa, sitä syödessä kuvaili miten sen oli tehnyt... lihaliemeen.
Ja olen ihan oikeasti kasvissyöjä, ollut jo 20 vuotta.
Kaikki hyvät vinkit tilanteen hoitamiseen otetaan ilolla vastaan - pian!
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 17:33"]
Jotkut osaa jo lapsena ottaa muut ihmiset huomioon ja... Toiset sitten eivät aikuisinakaan.
[/quote]Muut ihmiset voi huomioida eri tavoin. Meidän perheessä kellään ei ole itseomaksuttuja ruokarajoitteita (eikä onneksi sairausperäisiäkään), joten voimme kylässä syödä sitä mitä isäntäväki haluaa tarjota.
Mitä aatteilla tai edes allergioilla on väliä - käytöstavoilla ja vieraanvaraisuudella on. Jos meille tulee kylään joku, jonka elimistö ei ole tottunut kaurakermaan/nonparelleihin/vorschmackiin/Spriteen/naudanlihaan/whatever, niin totta helkutissa minä jätän sen hänen safkastaan sitten pois. En ole mielisairas, joten en sadistisesti nauti siitä, että piilotan kasvissyöjän ruokaan lihaa, pähkinäallergisen lapsen ruokaan pähkinää tms. Etenkään en syytä vierasta, jos itse epäonnistun emäntänä.
En yksinkertaisesti voi tajuta, miksi ap:n anoppi halusi rankaista ap:ta ruoalla ja viedä huomion itseensä. Niin hävettävän tyypillistä anopin vallankäyttöä. Vai onko anoppi kehitysvammainen, sokea tms. eikä yksinkertaisesti tajunnut, että ruoat menivät sekaisin?
Yllä joku kuvaili, että pinaattikeiton kanssa tulee olla kinkkuleipä jne. Juuri tällä tavalla tilanteen voi hoitaa ilman marttyyrikohtauksia ja muutenkin vaivattomasti: pääruoka on kaikille sopivaa, ja sekasyöjät saavat lihansa lisukkeena tai muuten erikseen lisäten. Nopeaa!
83 lisää vielä yllä mainittuihin historiakatsauksiin...
Lukekaapa historianne. Paljonko meilläkään päästiin syömään lihaa ennen sotia, rakennemuutosta ja tehotuotantoja. Ei paljoakaan - liha ei ole historiallista arkiruokaamme. Entisaikaan meni puuroa, juurikasta, leipää, marjaa... Jokapäiväinen sekasyöntimme on erittäin uusi ilmiö. Samoin se kehitysopillinen (tai oikeastaan raamatullinen) ajattelu, että ihminen on "luotu" sekasyöjäksi. Ottamatta kantaa puoleen tai toiseen voimme kai kaikki todeta, että maailmassa on valtavasti, kenties enemmistö, ihmisiä, jotka eivät syö jatkuvasti tai ollenkaan lihaa, ja aika monet sellaiset kansat ovat meitäkin terveempiä. Vaikka miten rakastaisi sitä lihapullaa, niin on hyväksyttävä, että joku muu ei sitä rakasta. Mutta sehän juuri on mielenkiintoista, ja on hauskaa miettiä, miten valmistaa kasvispulla, jotta kasvissyöjäystävä ilahtuisi.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 00:02"]
83 lisää vielä yllä mainittuihin historiakatsauksiin...
Lukekaapa historianne. Paljonko meilläkään päästiin syömään lihaa ennen sotia, rakennemuutosta ja tehotuotantoja. Ei paljoakaan - liha ei ole historiallista arkiruokaamme. Entisaikaan meni puuroa, juurikasta, leipää, marjaa... Jokapäiväinen sekasyöntimme on erittäin uusi ilmiö. Samoin se kehitysopillinen (tai oikeastaan raamatullinen) ajattelu, että ihminen on "luotu" sekasyöjäksi. Ottamatta kantaa puoleen tai toiseen voimme kai kaikki todeta, että maailmassa on valtavasti, kenties enemmistö, ihmisiä, jotka eivät syö jatkuvasti tai ollenkaan lihaa, ja aika monet sellaiset kansat ovat meitäkin terveempiä. Vaikka miten rakastaisi sitä lihapullaa, niin on hyväksyttävä, että joku muu ei sitä rakasta. Mutta sehän juuri on mielenkiintoista, ja on hauskaa miettiä, miten valmistaa kasvispulla, jotta kasvissyöjäystävä ilahtuisi.
[/quote]Kyllä sitä läskisoossia syötiin ja omaa karjaa teurastettiin. Tehtiin sian päästä alatoopia yms herkkua. Eläinten veret ja kaikki sisäelimet käytettiin hyödyksi, ei ne miehet metsätöitä pelkällä puurolla tehneet. Metsän riistaa käytettiin myös ja niin ovat suomalaiset pärjänneet näillä kylmillä maapallon kulmilla. Eihän se puurovilja ole aina onnistunut Saarijärven Paavolla, halla tuli ja vei, silloin metsän ja veden vilja ovat olleet sitäkin tärkeämpiä.
Jokaisella ihmisellä on oikeus itse päättää, mitä suustaan alas laittaa. Jos kylä- tai sukulaispaikan emäntä haluaa itse tehdä ruuat, tehköön jokaiselle sellaista, kun kukin tahtoo syödä. Muutoin antakoon jokaisen tehdä itse syömisensä.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:30"]
Entäpä jos emäntä sanoo että allergiaruuan teko kyllä onnistuu eikä suostu päästämään vieraita kokkaamaan? Kai tällaisessa tilanteessa pitäisi voida luottaa emännän sanaan, ainakin jos erikoisruuan teko ei ole maallikolle kovin vaikeaa (esim. gluteeniton, jossa tarvitaan erilliset työvälineet).
Kasvissyöjänä kyllä tarjoudun tuomaan aineksia ja kokkaamaan itse, mutta aika usein emäntä/isäntä ei ota kuuleviin korviinsa sitä, että ryhtyisin vieraana tekemään ruokaa. Kai minulla on tällöin oikeus odottaa, että tosiaan saan ruokavaliooni sopivaa ruokaa, kun näin on luvattu?
[/quote]
Normaalisti jos on jotu tiukka ruokavalio niin ei kokata kylässä mitään vaan tuodaan omat syömiset mukana, nakataan lautaselle ja syödään.
[/quote]
Noh, mitä jos sanon että voin tuoda paketillisen tofua itselleni, ja isäntäväki sanoo että ei ei, kyllä me sinulle kasvisruokaa kokkaamme. Voinko luottaa lupaukseen vai pitääkö minun varautua siihen, että isäntäväki on niin heikkolahjaista, ettei tajua kasvisruuan olevan ruokaa, jossa ei ole murenaakaan lihaa tai lihasnesteitä?