Saako Suomessa synnyttäjällä olla 2 tukihenkilöä mukana synnytyksessä?
Kommentit (15)
Joo, voihan sitä saman tien rehata sinne koko suvun tapahtumaa pällistelemään.
Kättärillä Helsingissä sinakin saa.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 14:37"]
Mitä järkee?
[/quote]
no miksi ei?
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 14:39"]
Mitä järkee?
[/quote]
no miksi ei?
[/quote]Ovat henkilökunnan tiellä, turha sähläys lisääntyy, lisäksi myös infektioriskit kasvaa mitä enempi populaa huoneessa palloilee.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 14:39"]
Mitä järkee?
[/quote]
no miksi ei?
[/quote]Ovat henkilökunnan tiellä, turha sähläys lisääntyy, lisäksi myös infektioriskit kasvaa mitä enempi populaa huoneessa palloilee.
[/quote]
voi höpönlöpö! Jos nyt vaikka on kaksi tukihenkilöä, niin ei me siellä ole kenenkään tiellä! Kai siinä nyt sivussakin osaa olla, jos tarvetta. Useinhan esim kättärillä on opiskelijoitakin mukana "ylimääräisinä". Kyllä henkilökunta sanoo, jos joku on tiellä. Olin ystävän synnytyksessä mukana hänen äitinsä kanssa. Ei siinä kukaan ollut kenenkään tiellä. Hyvin olis vaikka pari vielä mukaan mahtunut!
Tyksissä ainakin sai, olin siskoni synnytyksessä ja hänen miehensä oli siellä myös. Samoin siskoni oli minun synnytyksessäni missä myös oma mieheni oli. 2 oli muistaakseni ihan sääntö että saa max. olla.
Ei nkun amerikkalainen meininki vaan, mukaan kaikki mummon kummin kaimasta lätien. En tiedä kuinka todellisia tilanteet olivat vuosi pari sitten näytetyssä sarjassa, jonka nimeä en enää muista. Sellaisia puolen tunnin pätkiä, jossa seurattiin alkuosa, miten raskaus sujuu ja sitten toinen puoli oli synnytystä. Ja sairaalassa oli todella paljon väkeä ja ennen lapsen tuloa ne juoksentelivat huoneessa samoin mahdolliset vanhemmat lapset. Jotkut lapset olivat jopa synnytyksen aikanakin huoneessa.
Mulla oli mies ja pari sen työkaveria, ex-mies ja sen sisko lapsineen, isä, äiti, siskot ja veljet perheineen, mummi, pappa ja toisen puolen isomummi avustajineen, koira, naapurin perhe, pomo ja läheisimmät työkaverit ja asiakkaat, serkku, mun ja miehen kummit, mun ala-asteaikainen opettaja, vakuutusmyyjä, pankin asiakasneuvoja sekä tulevan lapsen kummit.
Kymenlaakson keskussairaalassa ei ainakaan periaatteessa saa olla, mutta kun mun äiti ilmesty sinne ovelle niin kätilö toivotti lämpimästi tervetulleeksi vaikka oli jo kaveri sielä auttamassa :) Äidin piti tulla vaan "vaihtopenkkipelaajaksi" jos nuorelle, lapsettomalle kaverille alkaa tulla pakokauhu tms :D Molemmat oli loppuun asti ja kyllä niistä oli apuakin. Suppareiden aikana toinen hiero selkää ja toinen ojenteli ilokaasunaamaria. Sitten myöskin kun mulla alkoi oksennus lentää niin oli ihan täysi työ heillä kahdestaankin ehtiä niitä astioita juoksuttaa mulle ;D Ei täällä ainakaan kätilöillä ole aikaa päivystää siinä huoneessa. Kerran nousin liian äkkiä epiduraalin jälkeen vessaan ja jalat pettikin alta. Itellä ei ollut mitään tuntoa jaloissa eikä ois pelkkä itseäni pienempi kaveri saanut mua yksin nostettua takas sänkyyn. Sielähän olisin sitten lattialla makaillu ja odotellu kätilön apua :D
Kannattaa ehdottomasti pyytää kaksi mukaan jos vaan saa. Mulla ei mies tullut synnytykseen kun oikeestaan yksin tähän koko hommaan lähdin. Siksi kaveri ja äiti. Äiti voi muutenkin olla hyvä, usein siinä vaiheessa kun kipu alkaa olla sietämätöntä, niin vaikka olisi kuinka aikuinen nainen niin voi äiti tulla mieleen :) Vaikka sitä ei etukäteen uskoisi.
Kaksi tukihenkilöä on aika kaukana siitä, että on koko suku mukana. On aika luonnollista, että mies halutaan mukaan synnytykseen. Synnytys saattaa kuitenkin olla hänelle niin tunteellinen juttu, että hän ei välttämättä pysty antamaan synnyttäjälle sellaista tukea kuin tämä haluaisi. Minusta ei ole mitään pahaa siinä, että puolison lisäksi mukana on myös toinen tukihenkilö, joka suhtautuu synnytykseen hieman neutraalimmin.
On myös perheitä joissa on enemmän kuin 2 vanhempaa ja on ihan luonnollosta että kaikki haluavat nähdä vastasyntyneen maailman tulon. Nykyään on paljon sateenkaariperheutä joissa esim 2 äitiä ja 1-2 isää. Lapsen kasvatus jaetaan ja lapsella on monta rakastavaa vanhempaa.
Saa, jos on vähemmistöä. Romani tai mehmetin kolmas vaimo.
Tottakai. Ihan tavallista että on doula, lisäksi se toinen vanhempi. muistaakseni Jorvin papruissa luki että 5 tms tukihenkilöä on maksimi.
Joissain sairaaloissa saa, toisissa ei.