Mitä ajattelet ihmisestä, joka on ollut psykiatrisessa pakkohoidossa?
Mitä ajattelet ihmisestä, joka on ollut psykiatrisessa pakkohoidossa?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 13:45"]
En mitään. Moni pakkohoidossa ollut on ollut täysin normaali, enintään masentunut. Tätä suuri yleisö ei kuitenkaan vielä kunnolla tiedä, vaan kuvittelee pakkohoidossa olevien olevan ihan 'hulluja'. Lääkärit tekevät toisinaan täysin perseestä revittyjä pakkohoitopäätöksiä ainakin alaikäisten potilaiden kohdalla, jotka eivät voi puolustautua tuomiolta.
-Mies 28v-
[/quote]
Ei pelkän masentuneisuuden vuoksi joudu pakkohoitoon. Pitäisi olla psykoottisia piirteitä mukana sekä olla vaaraksi itselleen tai muille.
[/quote]
Masennusta on kolmea eri tasoa. Vaikeasteisin masennus on psykoottista. Pakkohoitolain mukaan pitäisi olla myös vaarallinen itselleen tai muille, mutta koska Suomessa ei noudateta pakkohoitolakia, pelkkä masennus riittää syyksi joutua pakkohoitoon.
[/quote]Kyllä esim. vauvan äiti katsotaan hyvin helposti vaaralliseksi, ja psykottisuudestakin voidaan erehtyä, myöhemmin sitten jossitellaan että vaikea sanoa oliko psykoosissa vai ei. Kuten sanoin, minä olen tismalleen yhtä vaarallinen nytkin, harhaluuloisuushäiriöineni sekä pakko-oireineni, jota jälkimmäistä kuitenkaan ei virallisesti ole onnistuttu koskaan diagnosoimaan.
Kumma kyllä että jälkimmäisellä kerralla pakkohoitopäätös sitten purettiin vasta psykologin mustetahratestien yms. jälkeen, jolloin todettiin minun olevan työkykyinen. Eli pari kuukautta suljetulla hoidossa ei riittänyt osoittamaan ettei pakkohoidolle ole tarvetta, mutta nuo typerät testit sen osoittivat.
Mutta kyllähän olen kuullut itsemurhaa yrittäneistäkin ettei osastolle pääse, en todellakaan tiedä oliko ajat niin hyvät 2000-luvun alussa vai mikä, mutta aika keveitä masennustapauksia siellä oli hoidossa silloin suuri osa.
[/quote]
Ihan samanlaista se on nykyäänkin kuin 2000-luvun alussa. Silloinkin hoettiin jatkuvasti sitä, että kukaan ei pääse hoitoon ja valitettiin avohoitopotilaista. Mutta kuitenkin jopa pakkohoidossa olevista suuri osa oli siellä ilman perusteita.
Ei siitä ole kuin vuosi tai pari, kun julkaistiin tutkimus, jossa kerrottiin, että 80 % Suomen pakkohoidossa olevista ei olisi joutunut pakkohoitoon missään muussa Euroopan maassa. Mistään vakavasti sairaista ei siis ole kysymys. Eivät ole ajat muuttuneet 2000-luvun alkuvuosista.
Itse jouduin pakkohoitoon masentuneena itsemurha-aikeiden takia. Olin pari päivää suljetulla ja sitten siirryin vapaaehtoiseen hoitoon avoimemmalle osastolle.
Ei minulla kylläkään mitään psykoottisia oireita ollut, eikä lakikaan sano, että pakkohoitoa varten pitäisi olla psykoottinen. Siellä osastolla tuntui olevan niin, että ne, jotka olivat pakkohoidossa, olivat sitä itsetuhoisuuden takia, ja manian tai harhojen takia oli hoitoon tultu muita reittejä, koska heillä taas ei toteutunut tuo vaaraksi itselleen tai muille-kohta.
Tuon perusteella pelkkä pakkohoito ei nyt herätä sen kummempia ajatuksia. Joku harhaisuus tai mania sen sijaan kuulostaa pelottavalta.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 13:45"]
En mitään. Moni pakkohoidossa ollut on ollut täysin normaali, enintään masentunut. Tätä suuri yleisö ei kuitenkaan vielä kunnolla tiedä, vaan kuvittelee pakkohoidossa olevien olevan ihan 'hulluja'. Lääkärit tekevät toisinaan täysin perseestä revittyjä pakkohoitopäätöksiä ainakin alaikäisten potilaiden kohdalla, jotka eivät voi puolustautua tuomiolta.
-Mies 28v-
[/quote]
Ei pelkän masentuneisuuden vuoksi joudu pakkohoitoon. Pitäisi olla psykoottisia piirteitä mukana sekä olla vaaraksi itselleen tai muille.
[/quote]
Masennusta on kolmea eri tasoa. Vaikeasteisin masennus on psykoottista. Pakkohoitolain mukaan pitäisi olla myös vaarallinen itselleen tai muille, mutta koska Suomessa ei noudateta pakkohoitolakia, pelkkä masennus riittää syyksi joutua pakkohoitoon.
[/quote]Kyllä esim. vauvan äiti katsotaan hyvin helposti vaaralliseksi, ja psykottisuudestakin voidaan erehtyä, myöhemmin sitten jossitellaan että vaikea sanoa oliko psykoosissa vai ei. Kuten sanoin, minä olen tismalleen yhtä vaarallinen nytkin, harhaluuloisuushäiriöineni sekä pakko-oireineni, jota jälkimmäistä kuitenkaan ei virallisesti ole onnistuttu koskaan diagnosoimaan.
Kumma kyllä että jälkimmäisellä kerralla pakkohoitopäätös sitten purettiin vasta psykologin mustetahratestien yms. jälkeen, jolloin todettiin minun olevan työkykyinen. Eli pari kuukautta suljetulla hoidossa ei riittänyt osoittamaan ettei pakkohoidolle ole tarvetta, mutta nuo typerät testit sen osoittivat.
Mutta kyllähän olen kuullut itsemurhaa yrittäneistäkin ettei osastolle pääse, en todellakaan tiedä oliko ajat niin hyvät 2000-luvun alussa vai mikä, mutta aika keveitä masennustapauksia siellä oli hoidossa silloin suuri osa.