Rasittava ystävä.
Ystäväni puhuu tavatessamme vain asioista, mitä on ostanut ja mitä pitäisi hankkia kotiin. Pienistä sisustustavaroista suurempiin hankintoihin. Itselläni rahat ovat elämäntilanteeni vuoksi todella vähissä ja ystäväni tietää sen. Hän pyytelee kahville kahviloihin yms. mutta ei ymmärrä kun sanon, ettei minulla ole varaa lähteä kahvilaan. Ollaan molemmat ihan aikuisia jo, päälle 30. Miten joku ei voi ymmärtää, että kaikilla rahaa ei todella ole tuhlattavaksi vaan pitää tinkiä ruuankin ostamisesta? Eikö minun kanssani voisi puhua muista asioista, kuin asioiden ostamisesta? Jos yritän puhua asioistani, aina kuitenkin hän kääntää jutun itseensä ja lopulta osteluun.
Onko tällainen yleistäkin? Pitäisikö vain olla tapaamatta enää.
Kommentit (13)
Jos ystävän tapaamisesta ei saa energiaa, vaan päinvastoin, on ehkä aika sille ystävyydelle tulla tiensä päähän.
Olet päälle 30v, mutta pähkit tällaista asiaa epätoivoisesti? Luulisi elämänkokemusta jo vähän kertyneen...
Kyllä. Pähkäilen, mitä tekisin ystäväni suhteen. En välttämättä jaksa olla enää shoppailujen kuuntelija, mutta ollaan kuitenkin oltu ystäviä melko kauan. Ehkä minulta sitten puuttuu elämänkokemusta, kun tällaisia ajattelen.
ap
Energiasyöpöistä kannattaa etääntyä...
Jos olet oikea ystävä niin jaksat kuunnella "ostostarinoita" koska ne ovat ystävällesi tärkeitä toisin kuin sinulle.
Itsekin varmasti juttelet asioita jotka ovat vain sinulle tärkeitä.
Jos olet kateellinen tai katkera koska sinulla ei ole rahaa niin se juttu sinun on vain itse ratkaistava omassa päässäsi.
Ystävillä kun on ja saakin olla erilainen elämäntilanne kuin itsellä.
Oikea ystäväsi ymmärtäisi ettei sinulla ole rahaa kahviloihin ja ehdottaisi jotain halvempaan vaihtoehtoa. Vaikuttaa siltä, että ystäväsi haluaa hieroa naamaasi kurjaa rahatilannettasi. Ei kivaa. Itse en tuollaista jaksaisi.
Ota ainakin etäisyyttä ja katso mihin tilanne kehittyy. Tsemppiä sinulle!
Itse en tuollaista jaksaisi! Oikea ystävä ymmärtää toisen tilanteen ja tukee siinä. Jos hän todella haluaisi lähteä kanssasi kahville, hän tarjoaisi ne sinulle. Niin oikeat ystävät tekevät.
Ota etäisyyttä ja voithan sanoa todellisen syynkin. Valitettavasti on vaan ihmisiä, jotka ovat niin itseään täynnä, etteivät halua toisesta ihmisestä kuin pönkittäjän omille jutuilleen.
Mitä jos ihan vaan rohkeasti sanoisit, että sulla ei ole varaa ostaa mitään ja keskusteltaisiinko jostain muusta?
Yleensä siedän kaikenlaisia ihmisiä ja tulen juttuun ihan ok kaikkien kanssa, mutta minullakin oli aikanaan kaveri, joka ihan oikeasti puhui vain itsestään koko ajan, eikä väliin meinannut suun vuoroa saada. Hänen nopeatempoinen papatus ja äkkiä vaihtuvat aiheet ei kerta kaikkiaan sopinut minunlaiselle mietiskelijälle. Monesti asia minkä olisin väliin halunnut sanoa oli jo liian myöhäistä ilmaista, kun aihe oli jo ihan eri. Hänen tapaamisensa jälkeen oli aina todellinen huhhuh-olo.
Kiitos teille! Olen sanonut, jos on pyytänyt shoppailemaan, ettei minulla ole varaa ostaa, mutta voin tulla mukaan muuten vaan katselemaan. Kahvillekaan ei ole varaa tulla. Sanoi sitten kerran, tai siis viestiin kirjoitti, että "olet ankeaa seuraa, kun kanssasi ei voi tehdä mitään". En oikein jaksa nykyään enää kutsua kaveria edes kotiini kahville, kun tiedän jo puheenaiheet. Hän ja shoppailu.
ap
Jos ystäväsi olisi fiksu, niin hän tarjoaisi sinulle kahvit.
Minun yksi läheinen ystäväni puhuu vain työstään ja kääntää keskustelun aina työhönsä. Aivan sika rasittavaa. Ollaan vielä aivan eri aloilla töissä. Yhteydenpito on vähentynyt huomattavasti. Harmittaa, mutta en vaan jaksa.