Open päivä
Olen 37-vuotias, reilu kymmenen vuotta luokanopen hommia tehnyt suurehkossa kaupungissa asuva nainen. Tykkään työstäni, mutta ihmettelen sitä jatkuvaa nitinää ja natinaa mikä opettajan työn ympärillä käydään.
Opettajan työ on hyvin vapaata, onneksi. Opetussuunnitelma ja lainsäädäntö antavat suuntaviivat, mutta työn suola on se, että itselle jää hyvin paljon vaikutusvaltaa. Jos tätä lähdetään rajoittamaan esimerkiksi niin, ettei ope voi valita missä suunnittelutyönsä tekee, ollaan väärillä jäljillä.
Osa opettajista tekee työnsä tunnollisesti ja huolella. Aina, joka ammatissa ja joka työyhteisössä on niitä, jotka yrittävät sluibailla. Näihin yritetään sitten työyhteisön sisällä puuttua, jos onnistutaan. Joidenkin selkärangattomuuden ei kuitenkaan pitäisi olla kaikkien rangaistus, sitäpaitsi tuskinpa nuo moiset tekisivät töitään yhtään paremmin vaikka heidät määrättäisiin istumaan koululla klo 8-16.
Ajattelin avata opettajan päivän sisältöä, kun niin monella tuntuu edelleen olevan se käsitys, että opettaja vain käväisee koululla muutaman tunnin ja siinä se. Tässä siis minun tämän viikon päivien sisällöt:
Menen koululle joka aamu n. 7.30 valmistautumaan, luen sähköpostit, otan mahdollisesti monisteita tms. jos on jäänyt viime tinkaan ja juu, juon myös opehuoneessa sitä kahvia. Useimmiten lähden klo 16 tai vähän vaille, koska lapsen hoitoaika on sovittu 16.15 asti. Monesti tekisi mieli jäädä pitemmäksi ajaksi, koska minä kuulun niihin, jotka eivät haluaisi kantaa töitä kotiin. Olen yh, eli lapselle ei ole toista hakijaa.
MA oppitunnit 8-13. Tuntien jälkeen seuraavan päivän tuntien suunnittelu, sähköpostin tarkistus uudestaan, Wilma-merkintöjen (poissaolot ym.) tekeminen. Palaveri S2 -opettajan kanssa erään oppilaan opetuksen järjestämisestä ja äidin tapaamisesta. Soitto oppilaan kotiin tapaamisajan varaamiseksi. Seuraavan päivän ET-tuntien valmistelua, meillä ei ole oppikirjoja, teen materiaalit itse. Juttuvihkojen korjaamista, jäi kesken. Kotimatkalle n. 16.00
TI omat tunnit 8-13, klo 13.15-15.30 tiimipalaveri. Ennen kotiin lähtöä seur. pvän tuntien nopea tsekkaus, sposti ja Wilma. Otin juttuvihot kotiin illaksi, koska niitä tarvitaan ke. Kotimatkalle n. 16.00. Illalla katsoin juttuvihot loppuun (27 oppilaan 5. luokka). Meni ehkä reilu tunti.
KE omat tunnit 8-14, välissä kaksi hyppytuntia. Toisella pyydettiin sijaistamaan poissaolevaa opea, lisäksi sijaistettavan luokan ruokailut ja välituntivalvonnat sattuivat niin, että "hyppyä" jäi käytännössä puoli tuntia, minkä aikana tsekkasin torstain tuntisuunnitelmat. Hypyt oli tarkoitus käyttää ympän kokeen laatimiseen, mutta jäi siis tekemättä. Klo 14-15.30 opekokous, kokouksen jälkeen sposti ja Wilma, kotimatkalle n. 15.45
TO oppitunnit 8-13, sposti ja Wilma, klo 14 alustava joulujuhlapalaveri juhlasta vastaavien luokkien opettajien kesken. Palaverin jälkeen matikan suullisten kokeiden tarkistus ja ympän kokeen laatimista (oppikirjasarjan koe ei sellaisenaan käy). Kotimatkalle n. 16.00
PE oppitunnit 8-14, koko päivä työstettiin oppilaiden kanssa luokkalehtiprojektia (jakotunnit niin että puolet luokkaa työskenteli aamulla ja puolet iltapäivällä, välissä hetken kaikki yhdessä.) Hektinen päivä, ei ehtinyt juuri taukoja olla, että kaikki saivat valmista (valokuvaamista, kuvankäsittelyä, tietokonetyöskentelyä). Klo 14 pikku palaveri rehtorin kanssa parista minulle kuuluvasta lisätehtävästä, avustamista niissä. Sposti ja Wilma, kotiin jo klo 15.
Minulla itsellä on päivien ja työviikon jälkeen sellainen olo, että olen ihan töitä tehnyt. Raskainta on minusta se, että pitää olla koko ajan skarppina läsnä, mitä enemmän oppitunteja päivässä, sitä väsyneempi illalla. Joskus minulla on ollut kahdeksankin oppitunnin päivä (yhtenäiskoulussa, viimeinen tunti yläkoulun puolella) ja se oli jotain ihan järkyttävää. Paperitöiden tekeminen, palaveeraaminen jne. ei väsytä puoleksikaan yhtä paljon kuin oppitunnin pitäminen.
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 10:42"]
Semmosen tosta huomasin, että sä voit lähteä kotiin jos sulla on työt tehtynä. It-alalla sä istut siellä toimistolla sen 8-16 oli sulla töitä tai ei. Joskus olen laskenut paljonko mun vuosipalkka olisi jos pitäisin yhtä paljon lomaa kuin peruskoulun opettajilla on. Onneksi en enää muista tulosta :D
[/quote]
Näin peruskoulun opettajan kommentoin. Tuo että voi lähteä, kun on työt tehtynä, on yleensä kiva asia. Tosin voi käydä niin, ettei pystykään lähtemään, kun kuvittelee niin. Jos esimerkiksi on lähdössä, ja näkee koulun pihalla tappelun, on velvollinen jäämään selvittämään sitä. Tällainen on on aika harvinaista, mutta mahdollista. Itse pyrin lähtemään muulloin kuin välituntien aikana, niin silloin se todennäköisesti onnistuu heti. Ei luultavasti ole oppilaita tai muita opettajia kyselemässä jotain.
Lomista haluan sanoa sen, että se ne päivät jolloin ei ole koulua, eivät automaattisesti ole opettajille lomapäiviä. Voi olla veso-päiviä tai muuta koulutustal. Lisäksi koulupäivinä -iltoina ei välttämättä ehdi tehdä kaikkai työasioita, varsinkaan sellaisia joihin tarvitsee aikaa ja rauhaa paneutua.
Viihdyn työssäni, mutta välillä haaveilen siitä, että voisi esimerkiksi tammikuun puolessavälissä tai toukokuussa lähteä matkalle. En kuitenkaan voi, koska silloin on tietenkin koulua.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 14:06"]
Näin peruskoulun opettajan kommentoin. Tuo että voi lähteä, kun on työt tehtynä, on yleensä kiva asia. Tosin voi käydä niin, ettei pystykään lähtemään, kun kuvittelee niin. Jos esimerkiksi on lähdössä, ja näkee koulun pihalla tappelun, on velvollinen jäämään selvittämään sitä. Tällainen on on aika harvinaista, mutta mahdollista. Itse pyrin lähtemään muulloin kuin välituntien aikana, niin silloin se todennäköisesti onnistuu heti. Ei luultavasti ole oppilaita tai muita opettajia kyselemässä jotain.
[/quote]
Ei ole sitten ihme että koululaisemme voivat niin huonosti, kun opet näköjään järjestelmällisesti välttelevät kiusaamistapausten näkemistä ja jopa oppilaiden kanssa puhumista. :( Onko määrärahoja liian vähän, kun työmäärästä ahdistuneet opet juoksevat oppilaita karkuun?
Sinä lukion opettaja voisit joskus opehuoneessa kysyä äikän opelta, mitä hän on mieltä taivutuksistasi tyyliin "tunti - tuntejen, kurssi - kurssejen".
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 14:06"]
[/quote]
Ei ole sitten ihme että koululaisemme voivat niin huonosti, kun opet näköjään järjestelmällisesti välttelevät kiusaamistapausten näkemistä ja jopa oppilaiden kanssa puhumista. :( Onko määrärahoja liian vähän, kun työmäärästä ahdistuneet opet juoksevat oppilaita karkuun?
[/quote]Kyllä niitä ongelmia kannattaa vältellä. Esimerkiksi se viime keväinen Alppilan opettaja olisi päässyt paljon helpommalla, ja olisi saanut pitää työnsä, jos olisi vain katsonut muualle ja esittänyt, ettei huomaa mitään.
Tuntien suunnittelemisesta muuten. Ihan totta, että harva tajuaa mistä siinä on kyse! Olen itse yläkoulun kieltenope ja siis siinä onnellisessa asemassa, että minun ei tarvitse valmistaa materiaalia (kokeita lukuunottamatta) ellen itse halua. Silti ei riitä, että katson, että "seiskojen kanssa tuo kappale ja aloitetaan tehtävät ykkösestä eteenpäin". Tunteja miettiessä pitää ottaa huomioon esim. ettei tule liikaa edestakaisin vaihtelua kirjojen välillä (tekstikirja, sitten työkirjasta jotain, taas tekstikirja jne.) koska siinä monet oppilaat tippuvat kyydistä ja keskittyminen häiriintyy. Monimutkaisempien tai pidempien tehtävien / töiden ohjeistus on meitittävä etukäteen - oltava mahdollisimman selkeä, mielellään sekä kirjallisena ja suullisesti jne. Myös siirtymät on mietittävä sitä tarkemmin, mitä levottomampi luokka on kyseessä eli juuri ne miten vaihdetaan vaikka kappaleen kuuntelusta sinne tehtäväkirjan puolelle - opettaja kun jää liikaa pohtimaan, karkaa levottomuus pahemmaksi. Aikaa on yritettävä arvioida: miten kauan mihinkin menee, tarkistetaanko yhdessä vai itsenäisesti (ja miksi?), heti tällä tunnilla vai vasta seuraavalla, tarvitsevatko jotkut oppilaat lisätehtäviä tai mahdollisesti helpotuksia jne. Tehtävien järjestys on oltava sellainen, että esim parikeskustelut ja ryhmätyöt mielellään tunnin loppupuolelle, koska varsinkin jotkut ryhmät vievät hirveästi aikaa, jos tälläisen jälkeen yrittää taas keskittyä itsenäiseen työhön. Mitä paremmin työnsä haluaa tehdä, sitä enemmän aikaa suunnittelu vie eikä sama suunnitelma aina välttämättä toimi kaikilla luokilla. Toki siis toisinaan on mentävä myös "autopilotilla" ja vaan toivottava, että kaikki sujuu hyvin, mutta itseä ne tunnit harvoin oikein tyydyttävät, kun tuntuu ettei tunti oikein keskittynyt mihinkään. Siksi suunnitteluun on laitettava aikaa ja siihen myös menee aikaa.
Itse en kauhean yksityiskohtaisesti suunnittele vaan luotan rutiiniini ja tilanteen hallintaan. Luokkatilanne on sen verran elävä tilanne, että suunnitelma jäisi kuitenkin vain paperiksi.
Minusta tuo kuulostaa ihan normityöltä, ei raskaalta, mutta ei hirveän kevyeltäkään. En ymmärrä miksi niin monet opettajat jatkuvasti valittavat työnsä raskautta, huonoa palkkaa tms. Itsehän jokainen työnsä valitsee.
Minun työni on rasittavuudeltaan samaa luokkaa, mutta yrittäjänä teen paljon pidempiä työpäiviä ja usein myös viikonloppuisin ja lomaa mulla on yhteensä 5 - 6 viikkoa vuodessa, palkka samaa tasoa. Ei tulisi mieleenikään valittaa, itse olen valinnut työni, joten on siinä hyvätkin puolensa, ellei olisi, vaihtaisin kiireesti ammattia.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 15:08"]
Minusta tuo kuulostaa ihan normityöltä, ei raskaalta, mutta ei hirveän kevyeltäkään. En ymmärrä miksi niin monet opettajat jatkuvasti valittavat työnsä raskautta, huonoa palkkaa tms. Itsehän jokainen työnsä valitsee.
Minun työni on rasittavuudeltaan samaa luokkaa, mutta yrittäjänä teen paljon pidempiä työpäiviä ja usein myös viikonloppuisin ja lomaa mulla on yhteensä 5 - 6 viikkoa vuodessa, palkka samaa tasoa. Ei tulisi mieleenikään valittaa, itse olen valinnut työni, joten on siinä hyvätkin puolensa, ellei olisi, vaihtaisin kiireesti ammattia.
[/quote]
sinulle kuten monille muillekin.. Suosittelen kokeilemaan opettajan työtä sijaisena. Ehkä se mielipide vähän muuttuu.
Raskainta opettajan työssä on se, että on useita tunteja päivässä kaikki aistit auki parin kolmen kymmenen ihmisen edessä. Se vie mehut. Ihan toista on tehdä toimistohommaa. Minulla on kokemusta kummastakin.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 09:01"]
MITÄ OPETAT KANSALLE TÄNÄÄN???
[/quote]En ole ap, mutta vastaan kysyjälle, että opettaja opettaa viitenä päivänä viikossa koulussa. Vapaa-aikana opettaja opettaa mm. AV-palstalla tietämättömiä opettajan työn sisällöstä. Se kun ei olekaan yllättäen sitä, miltä se 8-vuotiaana näytti.
Kiitos ap työviikkosi kuvauksesta!
Täällä lukion eläkeope muistelee, miten kiva olisi ollut saada klo 16 mennessä päivän kaikki työt tehdyksi (ymmrrän tilanteesi, ap), mutta kun se pahuksen koulu kesti monena päivänä sinne asti. Työtilojen puutteen takia kaikki muu työ oli tehtävä kotona, siis tuntisuunnittelu, johon saattoi mennä paljonkin aikaa materiaalia hakiessa ja uuteen oppikirjaan tutustuessa ja tehtävien läpikäynnissä, kokeiden laadinta, johon saattoi upota koko viikonloppu (kielten moniosaiset kokeet, ei välttämättä valmiita kokeita, ei ainakaan sellaisenaan sopivia), kokeiden korjaus, johon upposi pari kolmekin iltapuhdetta tai viikonloppu ison koepinkan parissa. Lisäksi kokoukset, työryhmät, vanhempainillat ja kaikki muu työhön kuuluva.
Ihmettelin monesti, miten perheelliset selviävät kaikesta, kun se vei välillä perheettömänkin mehut. Kateellisethan vetoavat aina myös pitkiin lomiin, mutta kyllä ne oli ihan varmasti ansaittu. Eikä opettaja voi edes ehdottaa, milloin mieluiten lomansa pitäisi, vaan sen määräävät muut tahot.
Nuorena huimana saatoin painaa töitä puoli yötäkin enkä sitten nukkunut kunnolla. Työ kärsi moisesta. Sitten päätin, että lopetan puoli yhdeksän uutisiin koulutöiden tekemisen. Vanhemmiten päädyin siihen, että jos ei ollut mitään erityistä, niin kuuteen mennessä pitää olla hommat tehty (harvoin toteutui!). Monta kertaa piti jättää harrastuksiin meno toiseen kertaan, kun oli pakollista tekemistä huomiseksi.
Nyt nautin ansaituista eläkepäivistä, mutta seuraan edelleen koulukeskustelua. En voi sille mitään, että edelleen niskakarvani nousevat pystyyn, kun luen täydellisellä asiantuntemattomuudella kirjoitettuja ennakkoluuloisia juttuja siitä, miten helpolla opettajat pääsevät, kävisevät vain pari kolme tuntia koululla kahvia juomassa ja juoruamassa ja siinä se. Ja iso palkka juoksee! Suoraankin on tultu sanomaan. Olen vastannut, että pyri alalle, niin pääset sinäkin tästä herkusta osalliseksi.
Aamulla luin vähän matkaa toista viestiketjua tällä sivustolla ja kyllä minä niin mieleni pahoitin niitä perättömiä luulotteluja lukiessani. Kuinka tällaisessa sivistysvaltiossa voi edelleen olla noin säkki päässä kasvaneita?
Ja kuitenkin, kaikista vinoiluista ja kateellisten höpinöistä huolimatta minä pidin työstäni. Toimiminen nuorten parissa piti mielen ja sielun nuorena ja vireänä. Ja antoisaakin työ oli, paras kiitos oli, kun oppilaan silmissä syttyi valo: hei, nyt minä ymmärrän, mistä tässä on kyse. Se palkka lämmitti mieltä!
Semmosen tosta huomasin, että sä voit lähteä kotiin jos sulla on työt tehtynä. It-alalla sä istut siellä toimistolla sen 8-16 oli sulla töitä tai ei. Joskus olen laskenut paljonko mun vuosipalkka olisi jos pitäisin yhtä paljon lomaa kuin peruskoulun opettajilla on. Onneksi en enää muista tulosta :D
Täällä toisen opettajan tämän viikon työviikko. Pari vuotta sitten valmistunut matemaattisten aineiden opettaja, joka tekee nyt vuoden sijaisuutta lukiolla (kesäloma ei kuulu sopimukseen). Tällä hetkellä mulla on muutama ylityötuntikin päällä.
MA: Heräsin klo. 5. Työmatka kestää tunnin ja olen koululla hieman yli 7. Laitan opehuoneen kahvinkeittimen porisemaan ja samalla katson läpi mailit ja helmi-viestit. Käyn vielä mielessä läpi päivän oppitunnit samalla, kun siemailen kahvia. Käyn nopeasti hakemassa luokkaani varastosta tunneilla tarvimiani tarvikkeita (=fy/ke demostraatiovälineitä). Oppitunteja mulla on 8-15.30. Ei hyppyjä. Välitunnit menee seuraavan tunnin papereiden/välineiden esiinkaivamisessa ja helmi-merkintöjen tekemiseen, enkä ehdi käydä opehuoneessakaan kuin ruokatunnin aikana. Ennen lähtöä vien vielä demotavarat takaisin varastoon. Kotiin päästyäni otan torkut ja illalla jatkan töiden tekoa suunnittelemalla seuraavan päivän tunteja klo.20-23.
ti: Saavun koululle vähän jälkeen klo. 9. Katson sähköpostit/helmi-viestit. Haen varastosta tarvimiani välineitä. Oppitunteja on 9.30-15.30. Välissä on yksi hyppy, jonka aikana järkkäilen erään syksyllä lakin haluavan opiskelijan asioita ja teen yhteen kursseistani power poitteja. Demoroinien raahausta varastoon päivän päätteeksi. Kotiin päästyäni ota torkut ja taas illalla tuntejen suunnittelua n. 21-23.
ke: saavun koululle klo. 8 ja menen samantien pitämään oppituntia. Oppitunteja klo. 8 - 12.15. Ei hyppyjä. Jään päivän jälkeen vielä koululle noin 1,5 tunniksi katsomaan mailit/helmisviestit, laittamaan helmimerkinnät ja tekemään powerpoitteja erääseen kursseistani. Illalla suunnittelutyötä n. 20-23.
to. Saavun kouulle klo. 8 ja samantien pitämään tuntia. Tunteja 8-15.30. Yksi hyppy, jonka aikana katson maileja/helmiviestejä, teen helmi-merkintöjä, palaveroin kollegan kanssa erään kurssin sisällöistä (pidämme samaa kurssia nyt yhtä aikaa) sekä jälleen kerran väsäilen niitä powerpointteja. Illalla suunnitteluhommia klo. 21-23.
pe: Saavun koululle vähän yli 10. Maili/helmi tarkistus. Kaivelen esiin tarvimani demovälineet. Opetusta 10.50-15.30. Ei hyppyjä. Työpäivän jälkeen demokamat takaisin varastoon ja helmiviestejen laittelu. Sitten menen kotiin ja unohdan koko opetuksen sunnuntaihin saakka.
su (tulee tapahtumaan): 2-3 uusintakokeen tekeminen (vähintään 2-3 tuntia, vaikka käyttäisinkin jo mulla olevia vähäisiä materiaaleja). Maanantain tuntejen suunnittelu (vähintään 3-4 tuntia, kun maanantaina tunteja niin paljon).
Kaikenkaikkiaan noin 50 tuntia, mikä on todellisuudessa alakanttiin sillä monena päivänä tein töitä myös bussimatkoilla (tunti/suunta) koululle. Ja tämä oli helppo viikko. Työtunnit kasvaa välittömästi, jos on kokeita tarkistettavana tai viikolle osuu vanhempainiltaa/opekokousta/vesoa jne. Puhumattakaan yo-koe aikaa, jolloin ei muuta ehdikään tekemään vuorokauden aikana kuin töitä.
Jos mun olisi pakko tehdä suunnittelutyöt koululla työtuntejen jälkeen, niin niiden laatu olisi todella huono. Tarvin sen muutaman tunnin aivojen nollaamisen opetustuntejen jälkeen, ennenkuin voin täysillä keskittyä asiaan.
Pidän työstäni hurjasti. Rankkaa on, mutta tämä on unelmatyöni. Ja eiköhän elämä helpotu pian, kun kaikki kurssit on ainakin kertaalleen vedetty ja materiaalin luomisen nollasta sijaan, pääsen hiomaan materiaaliani paremmaksi. :)
Tuo tuntien suunnittelu tuntuu olevan, se mitä monet eivät tajua. Itse en ole ope, vaan puheterapeutti, mutta (erityis)opet ovat läheisiä työkavereitani ja koen että työpäivämme ovat rakenteeltaan kovin samankaltaisia: siis paperitöitä, suunnittelua ja sitä opetusta/terapiaa. Ihmiset eivät tunnu tajuavan, että lasten kanssa työskentely vaatii aika paljon luovaa suunnittelua, että mitä oikein tehtäisiin. Ei ole mitään kultaista käsikirjaa, jonka sisällysluettelosta voisi etsiä, että mikä sopisi minkäkin ikäiselle, tasoille ja luonteiselle lapselle. Toki on valmiita oppimateriaaleja, -kirjoja ja vanhoja omia suunnitelmia, mutta ei niitä voi kierrättää vain mekaanisesti jokaisen lapsen ja eikä varmaankaan myöskään luokan kohdalla, jos oikeasti haluaa päästä hyviin oppimistuloksiin ja kohdentaa opetuksen (ja minun tapauksessani puheterapian) niin että kaikki oppivat.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:19"]
Täällä toisen opettajan tämän viikon työviikko. Pari vuotta sitten valmistunut matemaattisten aineiden opettaja, joka tekee nyt vuoden sijaisuutta lukiolla (kesäloma ei kuulu sopimukseen). Tällä hetkellä mulla on muutama ylityötuntikin päällä.
MA: Heräsin klo. 5. Työmatka kestää tunnin ja olen koululla hieman yli 7. Laitan opehuoneen kahvinkeittimen porisemaan ja samalla katson läpi mailit ja helmi-viestit. Käyn vielä mielessä läpi päivän oppitunnit samalla, kun siemailen kahvia. Käyn nopeasti hakemassa luokkaani varastosta tunneilla tarvimiani tarvikkeita (=fy/ke demostraatiovälineitä). Oppitunteja mulla on 8-15.30. Ei hyppyjä. Välitunnit menee seuraavan tunnin papereiden/välineiden esiinkaivamisessa ja helmi-merkintöjen tekemiseen, enkä ehdi käydä opehuoneessakaan kuin ruokatunnin aikana. Ennen lähtöä vien vielä demotavarat takaisin varastoon. Kotiin päästyäni otan torkut ja illalla jatkan töiden tekoa suunnittelemalla seuraavan päivän tunteja klo.20-23.
ti: Saavun koululle vähän jälkeen klo. 9. Katson sähköpostit/helmi-viestit. Haen varastosta tarvimiani välineitä. Oppitunteja on 9.30-15.30. Välissä on yksi hyppy, jonka aikana järkkäilen erään syksyllä lakin haluavan opiskelijan asioita ja teen yhteen kursseistani power poitteja. Demoroinien raahausta varastoon päivän päätteeksi. Kotiin päästyäni ota torkut ja taas illalla tuntejen suunnittelua n. 21-23.
ke: saavun koululle klo. 8 ja menen samantien pitämään oppituntia. Oppitunteja klo. 8 - 12.15. Ei hyppyjä. Jään päivän jälkeen vielä koululle noin 1,5 tunniksi katsomaan mailit/helmisviestit, laittamaan helmimerkinnät ja tekemään powerpoitteja erääseen kursseistani. Illalla suunnittelutyötä n. 20-23.
to. Saavun kouulle klo. 8 ja samantien pitämään tuntia. Tunteja 8-15.30. Yksi hyppy, jonka aikana katson maileja/helmiviestejä, teen helmi-merkintöjä, palaveroin kollegan kanssa erään kurssin sisällöistä (pidämme samaa kurssia nyt yhtä aikaa) sekä jälleen kerran väsäilen niitä powerpointteja. Illalla suunnitteluhommia klo. 21-23.
pe: Saavun koululle vähän yli 10. Maili/helmi tarkistus. Kaivelen esiin tarvimani demovälineet. Opetusta 10.50-15.30. Ei hyppyjä. Työpäivän jälkeen demokamat takaisin varastoon ja helmiviestejen laittelu. Sitten menen kotiin ja unohdan koko opetuksen sunnuntaihin saakka.
su (tulee tapahtumaan): 2-3 uusintakokeen tekeminen (vähintään 2-3 tuntia, vaikka käyttäisinkin jo mulla olevia vähäisiä materiaaleja). Maanantain tuntejen suunnittelu (vähintään 3-4 tuntia, kun maanantaina tunteja niin paljon).
Kaikenkaikkiaan noin 50 tuntia, mikä on todellisuudessa alakanttiin sillä monena päivänä tein töitä myös bussimatkoilla (tunti/suunta) koululle. Ja tämä oli helppo viikko. Työtunnit kasvaa välittömästi, jos on kokeita tarkistettavana tai viikolle osuu vanhempainiltaa/opekokousta/vesoa jne. Puhumattakaan yo-koe aikaa, jolloin ei muuta ehdikään tekemään vuorokauden aikana kuin töitä.
Jos mun olisi pakko tehdä suunnittelutyöt koululla työtuntejen jälkeen, niin niiden laatu olisi todella huono. Tarvin sen muutaman tunnin aivojen nollaamisen opetustuntejen jälkeen, ennenkuin voin täysillä keskittyä asiaan.
Pidän työstäni hurjasti. Rankkaa on, mutta tämä on unelmatyöni. Ja eiköhän elämä helpotu pian, kun kaikki kurssit on ainakin kertaalleen vedetty ja materiaalin luomisen nollasta sijaan, pääsen hiomaan materiaaliani paremmaksi. :)
[/quote]
Juu, toki ensimmäinen vuosi on raskas, kun kaiken tekee ekaa kertaa. Jatkossa sitten helpottaa, tosin aina kun vaihtuu kirjasarjat niin osa jutuista menee uusiksi. Mut koska opetussuunnitelmaan ei tuu isoja muutoksia, ei tarvitse aina aloittaa alusta.
t. open vaimo
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 11:19"]
[/quote]
Juu, toki ensimmäinen vuosi on raskas, kun kaiken tekee ekaa kertaa. Jatkossa sitten helpottaa, tosin aina kun vaihtuu kirjasarjat niin osa jutuista menee uusiksi. Mut koska opetussuunnitelmaan ei tuu isoja muutoksia, ei tarvitse aina aloittaa alusta.
t. open vaimo
[/quote]
Ei ole siis ihan eka vuosi menossa. Eka vuosi kyllä kyseisellä lukiolla. Pari vuotta olen kuitenkin jo opettajan hommissa ollut kaikenkaikkiaan, mutta lukiomateriaaleja ei ole vielä läheskään kaikkiin kursseihin ja aiempi materiaali on tehty eri koululla, jossa oli eri kirjasarjat. Jos aivan nollasta lähtisin kaikkien kurssejen kanssa, niin nuo tän hetken suunnittelutunnit ei edes riittäisi.
Hei, kiva kuulla eläkeläisopen kommentteja, kiitos! Samoin sinä toinen ope joka listasit päiväsi. Minulla onneksi jo hieman helpottaa suunnittelutyöstä koska olen tehnyt hommia sen kymmenen vuotta, oppiaineiden sisällöt eri luokkatasoilla on melko tuttuja ja voin kierrättää metodeja ja materiaaleja. Lisäksi suunnittelen alkuvuodesta aika pitkälle rytmityksen ja esim. lehtiprojektin valmisteluun meni aika paljon sitä "vapaa-aikaa", tällä viikolla "pääsi helpolla" kun tarvitsi vain jatkaa toteutusta. No, kohta tulee uudet opsit ja sitten aloitetaan taas suunnittelut alusta...
ap