Mammografia: Kysymys yli 50-vuotiaille naisille?
Menisittekö kahden vuoden välein rintojen kuvaukseen, joka on vapaaehtoinen yli viisikymppisille naisille Suomessa, jos olisitte menettäneet jo oman äitinne ja siskonne rintasyövän vuoksi kuvauksista huolimatta. Itse nimittäin löysivät syöpäpattinsa alunperin, eikä missään mammografiassa nähty mitään syövän aihetta aikoinaan, vaikka molemmat ehtivät käydä ennen syöpäkasvaimensa omaa havaitsemistaan mammografiassa, toinen vuosikymmenien ajan monestikin parin vuoden välein. Siskoni kävi jo aiemmin mammografiassa jne. tutkimuksissa ennen rintasyöpädiagnoosiaan reilusti alle viisikymppisenä; ja silloisessa kuvauksessa ei havaittu minkäänlaista kasvainta, vain kalkkisaostumia, jotka ovat vaarattomia, mutta kuitenkin tuon kuvaamisen jälkeen siskoni havaitsi itsetutkinnalla patin toisessa rinnassaan noin 47 vuotiaana, ja sehän olikin sitten mammografikuvauksessa ja ohutneulanäytteen mukaan syöpäkasvain, joka olikin sitten luokituksessaan pahanlaatuinen syöpäkasvain, ja oli ehtinyt levitä jo muutamaan kainalorauhaseen, joten rinta leikattiin kainalorauhasineen pois kokonaan ja hän sai sädehoidot jne. aikoinaan. Siskoni toipui töihinsä takaisin pariksi vuodeksi rintasyöpähoitojen jälkeen, mutta hänellä todettiin sittemin syövän leviäminen muuanne elimistössä, ja puolen vuoden syöpähoidoistaan huolimatta siskoni menehtyi yliopistollisessa sairaalassa noin 50 vuotiaana. Äitini kuoli rintasyöpään puolessa vuodessa hoitoyrityksistä huolimatta, oli erilainen rintasyöpä kuin siskollani, mutta sekin levisi muuanne, ja se oli sitten menoa. Äitini oli iältään huomattavasti vanhempi kuollessaan eli yli 90 vuotias.
Nyt itselläni olisi edessä päin kahden vuoden välein suoritettava vapaaehtoinen mammografia, mutta olen nyt tässä miettinyt, että menisinkö lainkaan röntgensäteiden vuoksi, koska olen menossa tavisröntgenkuvaukseen toisen vaivan takia lähiaikoina.
Mitäpä tekisitte tilanteessani? Tiedostan kylläkin, että olen riskialtis, jos ajattelee siskoni ja äitini kohtaloa rintasyöpää ajatellen, mutta kuitenkin siskollani oli tutkimusten mukaan hormooniperäinen rintasyöpä, eikä geeniperimäinen; äitini rintasyövästä ei ole tietoa, kumman peruista se hänen syöpänsä oli. Erilaisiin syöpätauteihin on menehtynyt montakin sukulaista äitini ja isäni puoleisesta lähisuvusta, joten en tiedä, olen tullut siihen päätökseen syöpäsairauksien suhteen, että kun lääketiede ei ole vielä kyennyt näillä nykykeinoilla kaikkia syöpäkuolemia estämään, niin so what!
Kommentit (52)
Mikään siinä, että sä sinne mammografiaan menet, ei lisää sun riskiä sairastua siihen, joten menet. Siitä ei ole haittaa.
Menisin kyllä, ehkä kävisin jopa lisäksi omalla kustannuksella siinä välivuosina vaikka ultrauksessa. Jotkut kasvaimet rintakudoksen tyypistä johtuen saattavat näkyä ultrauksessa paremmin?
Sitten yrittäisin pitää huolta kunnostani, liikkua paljon, syödä hyvin jne ja pitää rasvakudoksen määrän alhaisena. Rasvakudos tuottaa hormoneja ja on riski rintasyövässä.
Tsemppiä ja voimia ap.
Kyllä. Ehkä vielä omalla rahalla joka toinen vuosi, kun ei ole seulontavuosi.
Kysyt vaikka olet jo päätöksesi tehnyt, haluat vain vatvoa sitä täällä mahdollisimman monisanaisesti.
MIkään ei ole sataprosenttista, näkyykö vai ei ja osataanko tulkita. Mutta tosiasia on se, että mammossa löytyy useimmat rintasyövät. Itse taudin sairastaneeni löysin itse patin, mammo se vahvisti ja sitten ultrassa otettu näyte.
Joten kannattaa mennä, vaikka näitä epäonnisia juttuja on.
Mutta minusta vielä tärkeämpi juttu on aloittaa itsetutkiminen jo nuorena, silloin kun rintansa tuntee, löytää myös myöhemmin tulleet patit ennenkuin ikänsä puolesta kutsutaan mammoihin.
Nykyään tutkin itse ja käyn mammossa ja ultrassa joka toinen vuosi.
Tarviiko noin itsestään selvyyksiäkin , täällä kysellä?Kuvaushan on vapaaehtoinen /Maksuton !
Asun Ruotsissa, jossa kaikki yli 40-vuotiaat joka toinen vuosi kutsutaan mammografiaan (ainakin Tukholman läänissä) ja iloisena veronmaksajana menen ja nautin rahoittamastani terveyspalvelusta. Ei se pois jääminen ainakaan auta, vaikka ei ihan jokaista tapausta tekniikalla pystyttäisi löytämään, suurin osa kuitenkin. Eikä se edes satu (olin valmistautunut pahipaan), niin miksi en menisi.
Jos perheessä olisi ap:n mainitsemaa rintasyöpähistoriaa, niin ehkä myös itse kustantaisin lisätutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mikään siinä, että sä sinne mammografiaan menet, ei lisää sun riskiä sairastua siihen, joten menet. Siitä ei ole haittaa.
Aina siinä pieni annos sitä säteilyä tulee.
Menet. Ehdottomasti ja saat vieläpä rauhan, kun siellä ei todennäköisesti ole mitään. Jos on, niin säästyt pahemmalta.
ps. Itsellänikin pelottaa aina tulokset.
Nyt en kyllä ymmärtänyt mihin ap tähtäsi avauksellaan.
Ehkä ap on käsittänyt mammografiatutkimuksen väärin. Ei se ole mikään takuu, että kuvausten väleissä ei ilmenisi jotain huolestuttavaa.
Tietenkin menen, aina kun kutsutaan.
(Olipa muuten haastava lukea aloitus, koska lauseet olivat järjettömän pitkiä.)
Ymmärrän huolesi säteilyaltistuksesta. Otapa selvää, missä voisit magneettikuvauttaa rintasi. Jos olen oikein ymmärtänyt, antaa tarkemman tuloksen kuin mammografia. Vähemmällä säteilyllä. En ole itse käynyt, mutta aion harkita. Minulta on tähän ikään (40) mennessä vain ultrattu rinnat pari kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Rinnan altistaminen säteilylle seulonnassa lisää rintasyövän vaaraa hieman; sen arvioidaan aiheuttavan 1–2 rintasyöpäkuolemaa miljoonaa seulottua naista kohden.
Kannattaa ehdottomasti mennä. Mammografia toki näyttää vain senhetkisen tilanteen, ja toki löydökset pitää myös osata tulkita oikein. Yleensä osataan.
Oma pieni rintasyöpäni löytyi kuuden sentin syvyydestä kiinteästä kudoksesta kutakuinkin tasan kaksi vuotta sitten. Mainostan seulontamammografiaa, koska tuumorini löytyi pienenä ja vielä helppohoitoisena. Se oli niin syvällä, että gynekologi ei ollut sitä tuntenut käsikopelolla muutamaa kuukautta aiemmin. Eikä leikkaava kirurgikaan sitä tuntenut. (Lankamerkkaus ohjasi hänet leikkauksessa oikeaan kohtaan.)
Kiitos ajoissa seulonnassa löytyneen muutoksen pääsin hyvin helpolla kaikesta. Osapoistolla ja 15 kertaa sädehoitoa. En ollut päivääkään kipeänä.
Menisin. Ja ultraus vielä lisäksi.
Sinuna tutkittutaisin geeniperimän ja todennäköisesti poistattaisin rintani jo etukäteen.
Mulla ei ole tuollaista että lähipiiristä olisi sairastettu rintasyöpää ja kuollut siihen. Mutta en kyllä harrasta näitä seulontoja. Olen nyt 50 ja välillä tulee postissa kutsu joko mammografiaan tai sitten papaseulaan. No viimeksi kun olin gynellä, otettiin papa. Mutta mammografiassa en ole koskaan ollut. Kyllä mä sitten syöpähoitoon menen jos joskus jotain löytyy eikä niin haittaa vaikka kuolisin, työtilanne vähän kehno ja ainoa lapsi jo aikuinen.
Menet ja sen lisäksi käyt rintojen ultrassa. Löysin myös patin, mutta en ehtinyt ensimmäiseenkään seulontaan.
Kyllä menisin ja olen mennyt.