Tarvisiko 7-luokkalainen adhd-poika
Erityistä tukea koulunkäyntiin, kun välillä tai usein tulee opettajan merkintää wilmaan. Tänään esim tunnilla häiriköinyt ja taas jättänyt läksyt tekemättä? Liikuntatunneilla ei osallistu, kuulema vaan katselee muita kädet taskussa...
Pelkään että kiusaaminen jatkuu kun sitä on ollut ala-asteella..mutta en saa pojasta mitään irti..
Missä vaiheessa erityistä tukea myönnetään lapselle? Pitääkö mennä koulu jo tosi huonosti vai?
Kommentit (13)
Up, kellään kokemusta tuen saamisesta ja onko auttanut koulunkäynnissä?
Yhteys nuoren luokanvalvojaan ja hänen kauttaan koulun opiskelijahuoltoryhmään. Vaikuttaa siltä, että tarvitsee erityistä tukea.
Vierailija kirjoitti:
Miksei se tehostettu/erityinen tuki alkanut jo alakoulussa? Mitä oppilashuoltoryhmä sanoi, kun pyysit sitä?
Hän on käynyt lasten ja nuorten talolla mutta muuta tukea ei ole saanut, hän ei ole ollut halukas käymään enää juttelemassa. Mutta jotakin apua kyllä tarvisi..
Apua olisi pitänyt hakea jo alakoulussa ja onhan niitä.lääkityksiäkin olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys on kyllä, olen pyytänyt hänen luokanvalvojalta tietoa että miten siellä menee, hänen mielestään ihan ok.
Mutta näitten tuntimerkintöjen perusteella ei mene..
En halua että hänellä alkaa koulu mennä huonosti, vaan että sais jotakin apua heti..
Saako tälläiset oppilaat ketään avustajaa tunnille, tai että tunneilla ois joku tsemppaamassa?
Mitähä se sanois jos äitinsä, (minä), ilmestyis tunneille auttamaan nuorta miestä, alkaiskoha kiltisti läksyjen teko sujua, ettei äitensä vaan ilmaannu paikalle...
Joskus tekisi mieleni käydä vähän vakoilemassa mitä välitunneilla tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys on kyllä, olen pyytänyt hänen luokanvalvojalta tietoa että miten siellä menee, hänen mielestään ihan ok.
En halua että hänellä alkaa koulu mennä huonosti, vaan että sais jotakin apua heti..
Saako tälläiset oppilaat ketään avustajaa tunnille, tai että tunneilla ois joku tsemppaamassa?Mitähä se sanois jos äitinsä, (minä), ilmestyis tunneille auttamaan nuorta miestä, alkaiskoha kiltisti läksyjen teko sujua, ettei äitensä vaan ilmaannu paikalle...
Yleensä ihmiset ei tiedä, että koulun oppitunteja saa mennä seuraamaan kuka tahansa. Siis myös vanhemmat. Opettaja voi pyytää poistumaan oppitunnilta vain, jos osallistuminen häiritsee opiskelua.
Parempi kartoittaa tilanne hyvissä ajoin, kuin 9. luokan keväällä. Lapsen luokalta siirtyi poika 9. luokan keväällä pienluokkaan.
Joskus on myös mahdollista tehdä tietyt hankalat aineen erityisopen tukemana. Muuten työskennellään omassa luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako tälläiset oppilaat ketään avustajaa tunnille, tai että tunneilla ois joku tsemppaamassa?Mitähä se sanois jos äitinsä, (minä), ilmestyis tunneille auttamaan nuorta miestä, alkaiskoha kiltisti läksyjen teko sujua, ettei äitensä vaan ilmaannu paikalle...
Onko tuntimerkinnät tehnyt luokanvalvoja omalla tunnillaan? Vai jonkun muun aineen opettaja? Kysy suoraan merkinnän tehneeltä opettajalta.
Teini-ikäinen harvoin haluaa äidin tunnille.
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus tekisi mieleni käydä vähän vakoilemassa mitä välitunneilla tapahtuu.Yleensä ihmiset ei tiedä, että koulun oppitunteja saa mennä seuraamaan kuka tahansa. Siis myös vanhemmat. Opettaja voi pyytää poistumaan oppitunnilta vain, jos osallistuminen häiritsee opiskelua.
Koronavaaran takia eivät ainakaan meidän kaupungissa ulkopuoliset ole tervetulleita koulun tiloihin. Vanhempaintapaamisetkin pyritään järjestämään ulkona tai etänä. Muutenkin opetuksen seuraaminen on vaatinut jo pitkään ennakkoilmoituksen opettajalle ja/tai rehtorille.
Murrosikä saa käytöksen entistä hankalammaksi, jos lapsella on adhd ja ongelmat eivät ole siellä koulussa tuon pahempia, niin tuskinpa erityistä tukea juuri nyt tarvitaan. Keskustele kuitenkin opettajan kanssa. Ja nuoren kanssa pitää puhua siitä että tunnilla osallistutaan, tehdään mitä osataan, jos liikunnassa on joku liian haastavaa niin silloin ilmoitus opettajalle näistä voi saada vaikka vapautuksen.
Joo tämä opettaja vastasi viestiini, kertoi, että siellä luokassa oli hälinää ja poikani ei pystynyt keskittymään tehtäviin ja lähti siihen mukaan.
Mutta hän ei ollut totellut opettajaa, kun tämä pyysi poikaani rauhoittumaan.
Eli poikani ei ollut ainoa häiritsijä, mutta merkintä tuli kun ei totellut.
Katsotaan miten tämä nyt tästä lähtee sujumaan, toivon että pojalla menisi yläaste hyvin. Hän on fiksu ja osaa mm. Matikkaa ja englantia tosi hyvin, on siis hyvät mahollisuudet pärjätä koulussa, mutta tarvisi motivaatiota läksyjen tekemisiin ja osallistumisiin.
Ja vielä enemmän toivon että saisi hyviä kavereita, yksinäisyys tai kiusaaminen koulussa on pahinta.
Ap
Ja kun pojalle tästä kerroin, mitä opettaja oli kirjoittanut, että poikani ei kyennyt keskittymään tehtäviin vaan lähti mukaan häiriköintiin, hymyili hän leveästi ja totesi, että oli mukana alusta asti.
Huomasin, että tänään hän oli iloisempi kuin aiempina päivinä, ja luulen, että johtuu siitä, että kokee kuuluvansa siihen ryhmään, eikä tunne itseään ulkopuoliseksi.
Luokassa häiriköinti ei silti ole oikein ja sanoinkin sen, mutta toisaalta olen iloinen jos on saanut luokkalaisistaan kavereita.
Miksei se tehostettu/erityinen tuki alkanut jo alakoulussa? Mitä oppilashuoltoryhmä sanoi, kun pyysit sitä?