Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asuntolainan korkovähennys tarkoittaa käytännössä?

Vierailija
25.10.2013 |

Olen aivan tyhmä näissä asioissa, vääntäkää minulle rautalangasta.

Otan asuntolainaa hieman siten, että maksan kuukaudessa noin 80 euroa kuussa korkoa.

Paljonko käytännössä minulle jää kuukaudessa käteen enemmän?

Vaihtoehto on, että otan lainan rahoitusvastikkeeseen, jolloin en saa korkovähennystä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

RIippuu paljonko sulla on veroprosentti.

Tuo 80 euroa kuussa vähennetään sun tuloistasi (jos kyse on omasta asunnostasi, jossa itse asut). Sulle jää kuukaudessa käteen enemmän se summa, joka on sun veroprosenttisi kertaa 80 euroa.

Vierailija
2/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELi oletetaan vaikka, etä sun veroprosentti on sama kuin mun, 31%.  SUlle jää asuntolainan korkovähennyksen jälkeen käteen 0,31*80e=24,80e enemmän kuin jos et saisi korkovähennystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos tiedosta!

Eli käytännössä minun kannattaa ottaa henkilökohtainen laina kuin rahoitusvastike, eikö? Minulla jää käteen pari sataa euroa enemmän vuodessa.

Miksi sitten ihmiset ottavat rahoitusvastikkeita eivätkä henkilökohtaisia lainoja?

Vierailija
4/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korko vähennetään pääomatuloista, ei ansiotuloista (eli palkkatuloista). Ellei pääomatuloja ole saat alijäämähyvitystä, joka vähennetään maksettavan veron määrästä. Alijäämä hyvityksen määrä on pääomatulon veron verran eli 30 %.

Tänä vuonna saat vähentää 80 % maksamistasi asuntolainan koroista, ensi vuonna vähennettävä määrä on 75 %.

Vierailija
5/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on oma asunto, joss aitse asuu, voi koron vähentää myös ansiotulosta, jos pääomatuloa ei ole. Jos asunnossa asuu joku muu, vähennyksen voi tehdä vain pääomatulosta.

Vierailija
6/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse asun omistamassani asunnossa.

Vaikka korkovähennys vähän tippuisi, niin pari sataa kuitenkin jää kuussa enemmän käteen kuin maksaessa rahoitusvastiketta.

Osaako joku sanoa, miksi sitten niin paljon otetaan rahoitusvastiketta? Onko siinä jokin etu?

Vierailija
7/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 12:26"]

Jos se on oma asunto, joss aitse asuu, voi koron vähentää myös ansiotulosta, jos pääomatuloa ei ole. Jos asunnossa asuu joku muu, vähennyksen voi tehdä vain pääomatulosta.

[/quote]

Siis korkoa ei ikinä vähennetä ansiotulosta. Jos pääomatuloa ei ole saadaan alijäämähyvitystä, joka vähennetään ansiotulojen verosta.

Kaksi täysin eri asiaa vähennetäänkö tulosta vai verosta.

Vierailija
8/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkovähennystä ei saa 100% koroista. Vuonna 2014 75% koroista on vähennyskelpoisia, eli sinun tapauksessasi 60€. Vuonna 2015 se on 70%.

Vierailija
9/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 12:28"]

Minä itse asun omistamassani asunnossa.

Vaikka korkovähennys vähän tippuisi, niin pari sataa kuitenkin jää kuussa enemmän käteen kuin maksaessa rahoitusvastiketta.

Osaako joku sanoa, miksi sitten niin paljon otetaan rahoitusvastiketta? Onko siinä jokin etu?

[/quote]

Ennen sei tarvinnut maksaa varainsiirtoeroa rahoitusvastikkeella rahoitetusta osuudesta. Nythän se ei enää onnistu, eli en tiedä miksi enää kannataisikaan.

Vierailija
10/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 12:29"]

[/quote]

Siis korkoa ei ikinä vähennetä ansiotulosta. Jos pääomatuloa ei ole saadaan alijäämähyvitystä, joka vähennetään ansiotulojen verosta.

[/quote]

En ymmärrä mitään alijäämistä tms.

Minulla ei ole pääomatuloja ja asun itse omassa asunnossani.

Onko kuitenkin sinunkin mielestäsi käteenjäävä summa suurin piirtein sama kuin kolmonen esitti?

Vierailija
11/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon viitosen täsmennys siitä, että vähennys ei enää ole sataprosenttinen kuten ennen muinoin. Eli tuo kolmosen esimerkki kuvaa täyttä vähennystä.

Vierailija
12/12 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 12:29"]

[/quote]

[/quote]

En ymmärrä mitään alijäämistä tms.

Minulla ei ole pääomatuloja ja asun itse omassa asunnossani.

Onko kuitenkin sinunkin mielestäsi käteenjäävä summa suurin piirtein sama kuin kolmonen esitti?

[/quote]

Vuonna 2013  vähennys veroistasi on kuukaudessa (80,00 * 80%)* 30% = 19,20

vuonna 2014 saat vähennysta kuukaudessa (80*75%)*30%= 18,00.

Näitä summia tietenkin ajan mittaan pienentää se, että maksettavan koron määrä vähän koko ajan pienenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän