Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa ihmiset uskomaan salaliittoteorioihin, magneettimediaan ja

Vierailija
25.10.2013 |

muuhun humpuukkiin?

Itse olen hyvin lähdekriittinen. Muodostan mielipiteen paitsi terveen järjen pohjalta niin myös usean lähteen perusteella, tulkitsen tilastoja jne. 

Opetan samaa myös lapsilleni parhaani mukaan. Koen jopa pelottavana sen, että aikuiset ihmiset eivät osaa enää käyttää omia aivojaan vaan uskovat kritiikittä kaiken mitä joku jossain kirjoittaa ja muodostavat mielipiteitään sen perusteella mitä joku anonyymi kirjoittaa jossain keskustelupalstalla.

Lisäksi niputtavat asioita yhteen vailla mitään perusteita mm. HPV ja Pandemrix joita ei kertakaikkiaan voi verrata keskenään. Tai HPV ja antibiootit, bakteerit ja virukset jne.

Vaikka HPV on nyt pinnalla niin sama koskee monissa muissakin asioissa, ollaan vainoharhaisia ja etsitään kaikesta jotain pahaa salaliittoa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska elämänkokemus opettaa. Kun on tarpeeksi elämää nähnyt alkaa ymmärtää, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää ja puhtaita jauhoja ei ole kovin monen pussissa. Ei nämä ihmiset sentään ihan krittiikittömästi mihin tahansa usko. Selkeästi on nähtävissä, että ns. virallinen tiedonvälitys ei aina ole sitä oikeinta ja rehellisintä. Silloin hauetaan tietoa myös epävirallisista lähteistä.

Vierailija
2/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että kun yhteiskunta maallistuu, ihmisen tarve uskoa ei kuitenkaan häviä mihinkään. Siis tarve löytää totuuden ydin jostain toisaalta. Ihmislapsi yrittää aina uskoa, että siinä mitä silmin näkee, ei ole kaikki. Tämä vietti muuntautuu salaliittouskoksi, kun viedään perinteinen jumalusko. Maailma koetaan turvattomaksi ja viranomaistiedotusta epäillään koskipa se mitä asiaa tahansa. Tällaisina aikoina anttiheikkilät, magneettimediat ja muut sellaiset saavat seuraajia. Suuret herätyksetkin ovat käsittääkseni syntyneet vaikeina aikoina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jas aivan käsittämättömänä pidän sitä, että ihmiset itsepintaisesti pitävät kiinni omista mielipiteistään vaikka päinvastaiset todisteet luotettavissa viranomaislähteissä esitettyinä tuodaan heidän nenänsä eteen.

Vierailija
4/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä, että esim. eniten yksityisyydestä netissä ovat huolissaan ne jotka eniten tietävät asioista kun taas ne joiden kokemus netistä on lähinnä fb ja vauva-palsta eivät ole huolissaan.

Tai että yleensä 911-salaliittoteorioita kannattavat ne jotka ovat tutustuneet perusteellisesti todistusaineistoon kun taas ne jotka eivät ole, huutelevat foliohattua.

Tai jos skeptikolta, jonka mielestä paranormaaleja ilmiöitä ei ole olemassa,  kysyy, että onko hän tutustunut yhteenkään tieteelliseen artikkeliin jossa käsitellään paranormaaleja ilmiöitä, niin vastaus on hämmästyttävän usein "En".

J. Allen Hynek oli alunperin skeptikko joka palkattiin debunkkaamaan ufoilmiö mutta Hynek sattuikin olemaan tinkimätön tiedemies ja alkoi tutkia mistä ufoilmiössä on kysymys. Lopulta hänestä tuli yksi merkittävimmistä ufotutkijoista.

Miten se sanonta menikään, että kukaan ei ole niin varma kuin tietämätön ihminen.

Vierailija
5/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 09:13"]

Koska elämänkokemus opettaa. Kun on tarpeeksi elämää nähnyt alkaa ymmärtää, ettei kaikki ole sitä miltä näyttää ja puhtaita jauhoja ei ole kovin monen pussissa. Ei nämä ihmiset sentään ihan krittiikittömästi mihin tahansa usko. Selkeästi on nähtävissä, että ns. virallinen tiedonvälitys ei aina ole sitä oikeinta ja rehellisintä. Silloin hauetaan tietoa myös epävirallisista lähteistä.

[/quote]

Vaikka on elämänkokemusta puutteellinen sivistys taso estää ymmärtämästä kuka todennäköisesti valehtelee. Vähän koulutetuille ja kyllä monille akateemisillekin on tyypillistä epäillä kaikkien motiiveja kun ei kyetä näkemään metsää puilta.

Vierailija
6/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 11:25"]

[/quote]

Vaikka on elämänkokemusta puutteellinen sivistys taso estää ymmärtämästä kuka todennäköisesti valehtelee. Vähän koulutetuille ja kyllä monille akateemisillekin on tyypillistä epäillä kaikkien motiiveja kun ei kyetä näkemään metsää puilta.

[/quote]

Juuri siitä syystä etten tiedä tarpeeksi ei meillä tyttö otakaan tuota rokotusta. Kuten ei otettu sikapiikkiäkään. Asia on niin, että mä haluan itse tietää ja ymmärtää en vain luottaa siihen, että joku muu tietää. Joten, jos mä en itse tiedä jostakin asiasta riittävästi niin en ota sitä käyttööni. Tämä koskee muitakin asioita kuin rokotuksia.

Mitä vanhemmaksi elän sitä vähemmän enää luotan ihmisten tietoon tai osaamiseen ja hyviin aikeisiin.

Vierailija
8/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettimedian jutut olivat aivan naurettavia. Siis kuka voisi tosissaan uskoa johonkin juutalaisten salaliittoon? Niiden käsissä olisivat rahat ja media. Naurettava ajatuskin :-).

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288520590902.html

Salolaisen mukaan Yhdysvallat ei kuitenkaan kykene tähän omien sisäpoliittisten syidensä vuoksi.

- Yhdysvaltojen on vaikea ottaa neutraalimpaa kantaa tässä Israel-Palestiina-asiassa, koska heillä on niin vaikutusvaltainen juutalaisväestö, jolla on sekä rahat että media käsissä. Yhdysvaltain hallinto ei ole oikein uskaltanut lähteä sisäpoliittisista syistä tekemään riittävästi tämän asian kanssa.

Vierailija
9/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 11:32"]

http://blogi.kolome.fi/2013/10/uskokoot-ken-haluaa-tai-miten-huuhaasta.html

[/quote]

Suomi on kummallinen maa. Täällä saisi olla vallassa aina vain se yksi ainoa virallinen totuus. Muut mielipiteet halutaan aina lynkata. Nyt kun on netti, niin ihmiset tosiaan voivat hakea tietoa itsenäisesti ja päättää itse ketä uskovat.

Kyllähän se vallanpitäjiä pelottaa ja ärsyttää.

Vierailija
10/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeryys ja luonnontieteellisen ymmärryksen puute. Ei tunneta esim. fysiikan, kemian ja biologian perusteitakaan.

Vierailija
11/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 12:34"]

[/quote]

Suomi on kummallinen maa. Täällä saisi olla vallassa aina vain se yksi ainoa virallinen totuus. Muut mielipiteet halutaan aina lynkata. Nyt kun on netti, niin ihmiset tosiaan voivat hakea tietoa itsenäisesti ja päättää itse ketä uskovat.

[/quote]

Liian monella ihmisellä ei kapasiteetti riitä totuuden löytämiseen vaan aletaan uskoa Heikkilöitä, povaajia ja homeopaatteja...

Vierailija
12/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 12:38"]

[/quote]

[/quote]

Liian monella ihmisellä ei kapasiteetti riitä totuuden löytämiseen vaan aletaan uskoa Heikkilöitä, povaajia ja homeopaatteja...

[/quote]Miksei saa uskoa Heikkilää tai ketä nyt haluaakin uskoa?

Sehän juuri on nykyajan hienous, että jokainen voi itse löytää erilaisia tietolähteitä ja muodostaa itse mielipiteensä kenenkään estämättä tai manipuloimatta.

Vierailija
13/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 12:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Miksei saa uskoa Heikkilää tai ketä nyt haluaakin uskoa?

Sehän juuri on nykyajan hienous, että jokainen voi itse löytää erilaisia tietolähteitä ja muodostaa itse mielipiteensä kenenkään estämättä tai manipuloimatta.

[/quote]

Ja yrittämättä vaikuttaa toisten mielipiteisiin estämällä, manipuloimalla ja levittämällä väärää tietoa esim FB:ssa

Vierailija
14/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen uskoo niihin joskus. Olen täysin varma, että Elop tuli Nokiaan tarkoituksena saada yhtiö niin kuralle, että MS voi ostaa sen pilkkahintaan.

Tämä siitä huolimatta, että uskon rokotuksiin, mutta en usko homeopatiaan.

Koska maailma on niin hullu, niin kaikki on periaatteessa mahdollista. Tätäkin viestiä valvoo ja analysoi CIA ja NSA, kun ilmoitan, että terkkuja Angela, Obama teki aika pahat oharit.

Vierailija
15/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 11:31"]

[/quote]

[/quote]

Juuri siitä syystä etten tiedä tarpeeksi ei meillä tyttö otakaan tuota rokotusta. Kuten ei otettu sikapiikkiäkään. Asia on niin, että mä haluan itse tietää ja ymmärtää en vain luottaa siihen, että joku muu tietää. Joten, jos mä en itse tiedä jostakin asiasta riittävästi niin en ota sitä käyttööni. Tämä koskee muitakin asioita kuin rokotuksia.

Mitä vanhemmaksi elän sitä vähemmän enää luotan ihmisten tietoon tai osaamiseen ja hyviin aikeisiin.

[/quote]

Tottakai asia pitää ymmärtää ja saada riittävästi tietoa ennen kuin tekee päätöksiä.

Sillä vain on merkitystä, että kuinka paljon hankit sitä tietoa ja minkä pystyt siitä omaksumaan. Se, että moni tekee isoja päätöksiä yhden lähteen perusteella, on surullista. Varsinkin jos se yksi lähde on joku keskustelupalsta missä vilisee käsittämättömiä asiavirheitä kuten esim. HPV nyt (rokotetta ei ole tutkittu tarpeeksi, suoja kestää 3 vuotta, aiheuttaa lapsettomuutta jne.).

Oikeaa tietoa monesta kansainvälisestä lähteestä on saatavilla jos osaa käyttää googlea. Lisäksi on tilastoja minkä tulkintaa kannattaa oikeasti harjoitella jos vielä ei onnistu. Näiden perusteella voi sitten riskit huomioiden tehdä päätöksensä.

Vierailija
16/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ymmärrät ja tiedät mistä antibioteissa on kyse? Polio rokotteessa? Vai oletko enemmän skeptinen uutta kohtaan?

En kysy tätä piikitelläkseni, vaan ihan vain mielenkiinnosta ja siitä syystä että näen vastauksessasi paljon itseäni. Ajattelen itse usein myös niin että minun pitää ymmärtää ja käsittää asia itse, mutta kuitenkin on paljon "vanhoja" asioita joita en ymmärrä ja hyväksyn ne pureksimatta faktoiksi.

Vierailija
17/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 13:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ymmärrät ja tiedät mistä antibioteissa on kyse? Polio rokotteessa? Vai oletko enemmän skeptinen uutta kohtaan?

En kysy tätä piikitelläkseni, vaan ihan vain mielenkiinnosta ja siitä syystä että näen vastauksessasi paljon itseäni. Ajattelen itse usein myös niin että minun pitää ymmärtää ja käsittää asia itse, mutta kuitenkin on paljon "vanhoja" asioita joita en ymmärrä ja hyväksyn ne pureksimatta faktoiksi.

[/quote]

Olen kyllä käyttänyt paljon esim. juurikin antibiootteja mutta nykyisin jättäisin mieluummin väliin jos ei ole ihan pakko syödä. Nykyään kerään monista asioista paljon enemmän tietoa kuin nuorempana. Olen hyväksynyt joitakin asioita ihan vaan vanhasta tottumuksesta mutta sitten jossakin vaiheessa kantani on voinut muuttua ihan päin vastaiseksi. Olen myös skeptinen uutta kohtaan mutta sekin riippuu asiasta. Jotkut uudistukset näyttävät heti hyvälle, toiset eivät. Lääkkeistä nykykantani on, että mitä vähemmän niitä joutuu käyttämään sen parempi ja rokotukset kuuluvat myös tähän. Lapsillani on kaikki rokotusohjelman rokotukset mutta jos näillä tiedoin olisin nyt 20 vuotta nuorempi voi olla, että jättäisin jonkun rokotuksen väliin.

Vierailija
18/18 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minusta ei ole myöskään kovin älykästä uskoa "virallista totuutta" ilman omaa suodatinta. Onhan nyt vaikka virallisia ravitsemissuosituksia muokattu, kun näitä ihmiset ovat alkaneet kyseenalaistamaan. itse pyrin ottamaan laaja-alaisesti selkoa niin puolesta kuin vastaan olevilta ja siitä sitten kallistumaan oman järkeilyni perusteella jommallekummalle puolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi