Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

käytätkö turvallisia salasanoja?

Vierailija
25.10.2013 |

http://ilmiohirvio.blogspot.fi/2013/10/salasanojen-valinnasta.html

selaillin blogililistalta blogeja ja luin tuon artikkelin, tuli mieleen kuinka huonoja salasanoja sitä tulee käytettyä vaikka periaatteessa tietääkin paremmin. oli tuolla kyllä uuttakin tietoa, minä en ainakaan noista sanakirjaohjelmista tiennyt mitään..

Onko muilla tätä, että ei vaan jaksa keksiä ja muistaa ja käyttää joka palveluun kaikkien oppien mukaista salasanaa? hävettää tunnustaa mutta mulla ainakin on useampaan samoja

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo on.. Olen hirveän laiska keksimään. Ennen mulla saattoi olla jopa oma nimi salasanana. Nyt kun olen noita juttuja kuullut niin, olen vaihdellut salasanoja. Monet sovellukset vaativat jopa salasanan joka sisältää numeroita, merkkejä, isoja ja pieniä kirjaimia. Mulla on mm esikoisen laskettua aikaa (eri kuin syntymäpäivä) ja pätkiä kavereiden puhelinnumeroista (jotka muistan ulkoa) salasanoissa. Lähiosote on yhtenä salasanana jne... Eipä ne nyt kovin vakavia juttuja edes olisi jos joku pääsis vaikka mun facbookkiin tai twitteriin. FBstä saa aina poistettua jutut ja twitterissä mulla nyt ei paljoa seuraajia olekkaan. Verkkopankkiin on ihan random salasana. sitä ei kukaan voi päätellä mistään

Vierailija
2/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo on.. Olen hirveän laiska keksimään. Ennen mulla saattoi olla jopa oma nimi salasanana. Nyt kun olen noita juttuja kuullut niin, olen vaihdellut salasanoja. Monet sovellukset vaativat jopa salasanan joka sisältää numeroita, merkkejä, isoja ja pieniä kirjaimia. Mulla on mm esikoisen laskettua aikaa (eri kuin syntymäpäivä) ja pätkiä kavereiden puhelinnumeroista (jotka muistan ulkoa) salasanoissa. Lähiosote on yhtenä salasanana jne... Eipä ne nyt kovin vakavia juttuja edes olisi jos joku pääsis vaikka mun facbookkiin tai twitteriin. FBstä saa aina poistettua jutut ja twitterissä mulla nyt ei paljoa seuraajia olekkaan. Verkkopankkiin on ihan random salasana. sitä ei kukaan voi päätellä mistään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana käyttää satunnaisia numero- ja erikoismerkkisarjoja, joissa ei ole mitään logiikkaa (omasta mielestäni). Kirjoitan ne ylös ulkoisella levyllä olevaan tiedostoon ja pänttään niitä sieltä päähäni. Aika hyvin tärkeimmät jäävät mieleen, mutta joskus pitää luntata.

Vierailija
4/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse muistaa kuin yksi. Käytä Lastpassia tai muuta salasanasoftaa, joka pitää kirjaa uniikeista turvallisista salasanoista.

Vierailija
5/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, nelosella on tosiaan salasana-asiat hallussa! Munkin täytyy myöntää, että mulla ei ole maailman turvallisimmat salasanat, kun päättää rekisteröityä johonkin niin ei siinä yleensä huvita alkaa miettimään ja järjestelemään, enemmän houkuttelisi laittaa joku sama vanha salasana. Mutta tosiaan, tärkeimpien sivujen salasanoihin panostan sitten enemmän.

Vierailija
6/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko lisää tosta salasanasoftasta? Alko kiinnostaa muakin :)

Vierailija
7/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän turvallisia ja suoraan sanottuna välillä ihmetyttää, että muistan ne varsin hyvin. Minulla on muutama oma sääntö salasanojen luomiseen ja ne auttavat muistamisessa.

Vierailija
8/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 01:15"]

Kerrotko lisää tosta salasanasoftasta? Alko kiinnostaa muakin :)

[/quote]

https://lastpass.com/

Käytännössä asennat selainlisäosan, ja sitten tuo oppii kaikki syöttämäsi salasanat ihan niin kuin selaimen oma salasananmuistamistoiminto, paitsi että salasanat ovat oikeasti turvassa ja käytettävissä kaikkialla, missä sinulla on nettiyhteys.

Vierailija
9/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita lause ja käytä salasanana lauseen sanojen alkupään kirjaimia. Pudota pois kaikki ä ja ö kirjaimet ja keksi joukkoon numeroita ja välimerkkejä.

Vihreä kissa ui saaren ympäri kolme kertaa! ==> Vikiuisaym3ke!

Tuhon maljan juon, Moraalin vartijan ===> Tumaju,Mova

Kolme Cowboytä ratsastaa vaan yksi heistä kääntyy takaisin ==> 3Coravaykhekt

taivaassa tarjolla lapsillekin + jotka Jeesusta rakastavat ==> tatala+joJera

Gmailin salasana: 

Mikä kerpele se toinen Zalasana taas olikaan? ==> Mks2Zto?+gmail

Facebookin salasana: Mks2sto?+face

Housuissa on kakki, oi Rakkini mun! ===> Hok,oRm!

Vierailija
10/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 02:00"]

Gmailin salasana: 

[/quote]

Apua, tämä on aivan onneton salasanakaava. Jos saisin selville tuon ekan, kokeilisin heti tuota toistakin. Olettaen siis, että siinä on kirjoitusvirhe, ja alkuosa on identtinen ensimmäisen kanssa. Tosin Gmailiin päästyäni kiertäisin vain keskeisiä nettisivuja klikkailemassa "unohdin salasanani" -linkkejä...

Vierailija
11/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, täytyykin katsella tarkemmin tuota lastpassia, kuulostaa kätevältä

Vierailija
12/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tosi huono keksimään hyviä salasanoja :D

Voisitteko esimerkkinä näyttää millaisia salasanoja teillä on käytössä ja missä palveluissa kiitos :3

Vierailija
13/13 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 02:19"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 02:00"]

Gmailin salasana: 

[/quote]

Apua, tämä on aivan onneton salasanakaava. Jos saisin selville tuon ekan, kokeilisin heti tuota toistakin. Olettaen siis, että siinä on kirjoitusvirhe, ja alkuosa on identtinen ensimmäisen kanssa. Tosin Gmailiin päästyäni kiertäisin vain keskeisiä nettisivuja klikkailemassa "unohdin salasanani" -linkkejä...

[/quote]

... jos saisit selville sen ensimmäisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi