Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte pitää >100m2 talon siistinä?

Vierailija
24.10.2013 |

Meillä on nyt 90m2 asunto ja tuntuu ihan mahdottomalta pitää tätä koko ajan siistinä, erityisesti nyt kun olen suurimman osan ajasta 1v:n kanssa kahdestaan. Aina on jokin pöytä pyyhkimättä, keittiön pöydän alla kilo jymähtänyttä ruokaa, eteisen lattialla hiekkaa ja rapaa, ylipäätään takit ja kengät epäjärjestyksessä, vessa on pesun tarpeessa... Vähintään on pyykit laittamatta ja lastenhuone kaaoksessa.

Olen pitänyt itseäni siistinä ihmisenä mutta nyt alkaa tehdä tiukkaa. Miten te muut jaksatte, erityisesti jos on oikeasti iso talo ja monta kerrosta jne?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Koko ajan jossain on sotkuista tai likaista. Kerralla ei koskaan ehdi siivota koko taloa, joka päivä joutuu siivoamaan jonkun huoneen tai kaapin. 

Vierailija
22/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä se haittaa jos joka paikka ei ole aina ihan tiptop?

Mitä vähemmän tavaraa pyörimässä väärissä paikoissa sen siistimpää, joten tavaramäärää yritetään pitää miniminä.

Siivoan kun on sopiva hetki ja inspis eikä se aina ole joka viikko. Koko huushollin imurointiin saa uppoamaan 2h. Joten joko siivoan osa kerrallaan lasten kanssa tai sit koko päivän ilman lapsia.

Syksy ja kevät on infernaalista aikaa, kun hiekkaa ja mutaa kulkee sisälle ja siivota pitäs enempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä n. 150 neliötä asutettuna. Päälle sauna- ja askartelutila, 2 kylppäriä ja 2 vessaa. Kolmessa kerroksessa tilat.

Meitä on 6 henkilöä ja pesen joka yö vaatteet, tiskiä tulee 2-3 koneellista niin päivälläkin joutuu monesti pestä.

Mekin siivotaan mahdollisimman pian kun pitää siivota. Jos jättää lojumaan niin lika kuivuu ja vaatii enempi puhdistuakseen, joko liotuksen, kalliit hyvät aineet, voimaa yms. Joten ei kiitos!

Imuroida kannattaa päivittäin, ei ehkä koko kotia mutta ihan keittiö, eteinen ja sitten vähän harvennetummin muita tiloja. Meillä yläkerran makkarit imuroidaan muutaman viikon välein ja kellarikerrosta ehkä 4 kertaa vuodessa?

Ei tässä siivoojaa tarvita kun siivoaa aina kulkiessaan. Ei jätetä kasoja ja pidetään huoli että tiskikoneessa on likaisille tilaa jonne lapset voi laittaa ruokailun jälkeen omansa.

Tavaralle paikkansa ja välillä koittaa miettiä säilytykseen paranteluja: olisiko joku lipasto parempi vaatteille vai onko kotona jo liikaa tavaraa?

Teen nyt jo joulusiivousta.. Sitä voi tehdä päivittäin:

Tänään selaa astialaatikoita ja -kaappeja ja pois kaikki turha.

Huomenna siivoa vaatekaappi turhasta.

Viikonloppuna käy läpi paperisälä ja vie pois kierrätysromu.

Ensi viikolla alkaa marraskuu niin voi tehdä joululaatikot pakkaseen.

Minusta kodintöissä määrittelevä asia on kiire. Ei pysähdytä miettimään tekemisien vaikutuksia. Jos tekee etukäteen niin säästää ja ehtii.

Oma joulusiivous on ihan minimaalinen; mutta silti on puhdas jääkaappi, kaappeihin mahtuu lapsille uusia vaatteita ja lakanoita, pyyhkeitä yms.

Omakotiasujana on joutunut vähän pohtimaan jopa jätteiden mahtumista ulkoroskikseen.. Eli ajoissa siivoaminen mahdollistaa myös roskien mahtumisen ulkoroskikseen.  :)

Vierailija
24/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynaisilla on asenneongelmia! Mun kototalossani on 250 neliötä ja äiti kävi töissä. Ja paikka oli siistinä joka päivä. Samoin piha, jossa sitten myös riitti pinta-alaa. Mun äidin kotitalo, jossa asuu äidin sisko perheineen, niin siellä on kahdessa kerroksessa (en edes tiedä) jotain >500 neiliötä. Sama juttu, paikat on siivottuna aina. 

Vierailija
25/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 11:47"]

Nykynaisilla on asenneongelmia! Mun kototalossani on 250 neliötä ja äiti kävi töissä. Ja paikka oli siistinä joka päivä. Samoin piha, jossa sitten myös riitti pinta-alaa. Mun äidin kotitalo, jossa asuu äidin sisko perheineen, niin siellä on kahdessa kerroksessa (en edes tiedä) jotain >500 neiliötä. Sama juttu, paikat on siivottuna aina. 

[/quote]

Mutta kuka haluaa vaihtaa elämänsä naisen elämään, joka käy kokopäiväisesti töissä ja pitää yli 500m2 kotinsa putipuhtaana ja vielä pihankin trimmattuna? 

Vierailija
26/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 11:57"]

[/quote]

Mutta kuka haluaa vaihtaa elämänsä naisen elämään, joka käy kokopäiväisesti töissä ja pitää yli 500m2 kotinsa putipuhtaana ja vielä pihankin trimmattuna? 

[/quote]

No, mitä niin ihmeellistä elämää sulla nyt on?

Vierailija
27/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 22:19"]

320 neliötä ja tavaraa ei liikaa, siinä salaisuus. Joka päivä pitää vähän keräillä tavaroita ym, mutta aina on perussiistiä. Ei voi päästää kaaokseksi, muuten ei riitä edes 3 päivää suursiivoukseen. 

[/quote]

Jos joutuisitten muuttamaan 80-neliöiseen asuntoon, olisiko teillä mielestäsi edelleen tarpeeksi vähän tavaraa? Karsisitko mistään?

Vierailija
28/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo homma kun olen kotiäiti ja tykkään asua siistissä kodissa.

Tuo tullessa ja vie mennessä ja kaikilla tavaroilla on paikkansa ;)

Kerran viikossa teen isomman viikkosiivouksen mutta joka päivä teen mini-pika-siivouksen.

Vierailija
29/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin asuttiin 120m2, nyt vain 70m2 ja tilavampi oli huomattavasti helpompi! Pienessä kaikki sekosorto hyppää heti silmille, ahdasta ja säilytystilaa vähän. Kaaos luo kaaosta ja pienessä kaaos syntyy helpommin, niin se vaan on. Tuntuu että siivoaminenkin on raskaampaa kun joka paikka on niin ahdas, että pitää jotenkin hankalasti kulkea, niin ei jotenkin tule ihan niin innokkaasti ja tarkasti edes siivottua ku hermostuttaa.

Isommassa talossa oli kaksi kerrosta ja mulla oli oma imuri kummassakin kerroksessa, kun kyllästyin raahaamaan pölkkäriä ees taas ja taas ees, ylös alas ylös alas. Joka päivä imuroin ku koirat karvaa.

Vierailija
30/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neliöitä on vaikka kuinka, mutta ratkaisevampaa on se, montako ihmistä talossa asuu ja kuinka paljon sotketaan. Ei tämä iso asunto mikään mahdoton urakka ole siivota. Kun tilaa kerran on, niin tavaroille on omat paikkansa ja siivotessa voi keskittyä siivoamaan eikä vaan siirtelemään tavaroita. 

Vierailija
31/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 11:57"]

[/quote]

[/quote]

Uskon kyllä näihin juttuihin, että tavarat kannattaa laittaa heti paikalleen, jaan itsekin kotitöitä niin, ettei millekään päivälle tule mitään suursiivousta jne. Silti vaan hämmästyttää se asenne, että siisti koti on oikeasti niin älyttömän tärkeä asia. Perussiisteyttä tavoittelen (välillä epätoivoisesti) minäkin, mutta oikeasti... Sen saavutettuani kyllä mieluummin pelaan lasten kanssa, luen, teen ristikoita, katson hyvää elokuvaa, käyn kävelyllä tms. Kukin elää toki tavallaan, mutta en kyllä sulattaisi sitä, että minua pidettäisiin laiskana epä-naisena, jos haluan tehdä jotain, mistä itsekin pidän...

Vierailija
32/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaja käy, ei tulisi muuten mitään! Itsellä on riittävästi hommaa tavara/vaatepaljouden hallinnassa.

Siivoajassa on myös se loistojuttu, että vähintään kerran viikossa ennen siivoajan tuloa tulee tavarat järjestettyä paikoilleen jotta hän pääsee kunnolla siivoamaan. 

Vierailija
33/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö.. Meillä on 120 neliötä ja 3 poikaa. joista 2 alakoululaista ja i 3-vuotias. Isommat siivoavat itse huoneensa (tai ei tipu viikkorahaa) tähän viikkorahaan sisältyy myös roskien vienti ja silloin tällöin nuorimmaisen auttaminen sen lelujen siivoamisessa. Töistä kun tulen kotiin..

Ma: tiskit, pyykit ja ruoan laitto

Ti: tiskit, edellisen päivän ruoan lämmitys, vessan pesu ja pölyt

Ke tiskit, ruoan laitto, Imurointi, pyykit

To: tiskit, ruoan lämmitys.

Pe: tiskit, imurointi, vessa, pölyt ja kauppaan (Todennäköisesti jotain takeaway ruokaa)

La: ruoanlaittoa tiskit ja pyykit. (ehkä parin viikon välein suursiivous, joskus pidempikin väli)

Su Ruoanlaittoa tiskit.

Näissä kotiaskareissa menee päivittäin puoli tuntia jos sitäkään + ruoanlaittoaika. Sen lisäksi sorrun kyllä siihen että kävelen meidän talon miesten perässä (joita siis on 4) ja keräilen niiden jättämiä tavaroita paikoilleen. sen kun tekee joka päivä eikä jätä kaaosta kotiin niin siivoamisesessa ei mene niin paljoa aikaa. Ja kyllä se mieskin välillä auttaa :)

Vierailija
34/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ahdistaa se, että ei saa rauhassa siivota. Jatkuvasti joku riippuu lahkeessa tai tappelevat tai jotain muuta. Jos siivoan alakerrassa, on lapset sotkeneet yläkerran ja kun siirryn yläkertaan siivoamaan, alakerta on sotkettu. Ja kyllästyttää jo pelkkä ajatuskin, että pitää imuroida kun heti ensimmäisen ruuan jälkeen lattia on taas murusia täynnä. Vähän kuin tekisi työtä, jolla ei ole mitään merkitystä. Itsekin murustelen eikä vain lapset. 

Vaikka ei uskoisikaan, minulla on fiksut ja hyvinkasvatetut lapset. Ovat vielä päiväkoti-ikäisiä, joten varmasti helpottaa ajan kanssa. Ruuanlaitostakin tulee huomattavasti enemmän sotkua kun on kolme pientä "apukokkia". Kerran jos toisenkin siinä tipahtelee vahingossa kauhat tomaattikastikkeineen lattialle tms.

Rakas esikoiseni, jos voisit olla vähän huolellisempi ja leikkisit kuten muutkin lapset, rakentaisit legoja tai askartelisit tai ottaisit sun "dinkkarit" esille ja leikkisit niillä, niin äiti olisi ikionnellinen.

Vierailija
35/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kahdessa kerroksessa n.150 neliötä. olen raskaana viikolla 25 ja esikoinen vaativa 8 kk ikäinen tyttö joka melkein lähtee kävelemään.ihmeen tomera ja aikaisin kehittynyt.supistelee kivuliaasti välillä mutta talon pidän kunnossa samoin pihan ja hevoset ja tallin. mikä teitä vaivaa kun annatte lastenne sotkea niin paljon.nykyajan vapaa kasvatusko? anteeksi nyt vaan.....mieheni sotkee minkä kerkiää että siitä olen vihainen kyllä.ihan kuin ei olisi tarpeeksi perus siisteyden ylläpidossa.....

Vierailija
36/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 19:56"]

meillä on kahdessa kerroksessa n.150 neliötä. olen raskaana viikolla 25 ja esikoinen vaativa 8 kk ikäinen tyttö joka melkein lähtee kävelemään.ihmeen tomera ja aikaisin kehittynyt.supistelee kivuliaasti välillä mutta talon pidän kunnossa samoin pihan ja hevoset ja tallin. mikä teitä vaivaa kun annatte lastenne sotkea niin paljon.nykyajan vapaa kasvatusko? anteeksi nyt vaan.....mieheni sotkee minkä kerkiää että siitä olen vihainen kyllä.ihan kuin ei olisi tarpeeksi perus siisteyden ylläpidossa.....

[/quote]  jatkan vielä että ihmiset ihmettelevät miten siisti talli minulla on kun en anna ruohonkorrenkaan lojua keskikäytävällä.nykyajan äidit ei osaa pitää rajoja lapsillaan,olen huomannut. puolisoni lapset tulevat meille kerran kuussa ja ovat äimänkäkenä kun meillä ei saakkaa elää miten tahansa.mutta meillä on kurin järjestyksen ohella kaikilla hyvä olla.

Vierailija
37/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Näin on. Ei mulla ole vaikeuksia pitää reilut 100 neliöistä taloa siistinä vaikka lapset pyörii nurkissa jatkuvasti sotkien. Vaimolla sen sijaan on.

Olisi vielä puhtaampi, jos vaimoa ei ois nurkissa pyörimässä, en vaan viitsi kaikkea itse tehdä, kun on joku toinenkin eli siis jätän vängällä jotain siivoamatta (jos se vaimokin joskus älyäis puuttua johonkin). 

Ja siltikin aikaa jää yli ihan riittämiin omiin harrastuksiin yms. Lapsetkin kulkee matkassa. Onpa vaikeaa?

Mies

Vierailija
38/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän tilaa- sen helpompaa on siivoaminen. Ensinnäkin, koska jokaiselle tavaralle on paikkansa kaapissa ja toisekseen siksi, että tilat on avarat ja tarkoituksenmukaiset, mikä helpottaa esim. imurointia (pääsee helposti sängyn alle kun vieressä on tyhjää, keittiöntuolit mahtuu siirtämään sivuun, ilman, että ne täytyy kantaa toiseen huoneeseen, kuraeteiseen jää kurat, kodinhoitohuoneessa pysyy pyykit ja tekstiilipöly jne.

Ennenkaikkea: tavaraa on vähän.

Vierailija
39/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla ennen nukkumaanmenoa siivotaan kamat paikoilleen, pestään tuttipullot, viedään päivän aikana likaantuneet vaatteet pyykkikoriin ja laitetaan tiskikone käyntiin. Kerran pari viikossa pyörii pesukone, pyykin saa ripustettua, kun lapset nukkuvat. Eteistä pidemmälle EI tulla kengät jalassa ja takki laitetaan AINA naulaan ja hanskat ja pipo koriin. Kerran pari viikossa imurointi ja moppaus, silloin mies vie lapset ulos leikkimään tai mummua katsomaan pois jaloista.

Minun aikatauluongelmani on se, että en tahdo löytää mistään aikaa pyykin silittämiselle. Puhtaan pyykin vuori kasvaa ja kasvaa odottaessaan silittämistä. Lapset ovat vielä niin pieniä, ettei niille voi antaa silitysrautaa käteen, ja miestä ei voisi vähempää kiinnostaa, kuinka ryppyisissä vaatteissa perhe kulkee.

Vierailija
40/42 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se 320 neliötä ja jos joutuisimme muuttamaan pienempään, niin onnistuisi ilman muuta. Nyt on talossa esim. kuusi telkkaria ja pölyä kerääviä tasoja niiden alla. Nyt kaikilla neljällä lapsella omat huoneet jne, pienemmässä olisi vähemmän sälää. Eipä ole tullut valittamista mieheltä, vaikka teen 3-vuorotyötä ja kämppä aina siisti. Mun ei tarvitse huomautella autoen huollosta tai "miesten hommista", ne hoituu ukolta yhtä jouhevasti kuin multa kotityöt. Ja juurikin istuin valmiiseen ruokapöytään, kun mies teki ruuan ja hoiti kaikki iltahommat. Respektiä siis löytyy ja suhde toimii :D