Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyykinpesuongelma, mammat antakaas neuvonne!

Vierailija
09.09.2020 |

Kävi sitten niin ikävästi että kylpypyyhkeeni ja parit vaatteeni saivat melko laajalti osumaa eräästä viltistä, joka ilmeisesti on käsitelty jollakin ihme aineella, koska se ärsyttää ihoani. Tämä tapahtui, kun pyyhe+vaatteet olivat tuolilla ja ollessani toisessa huoneessa oli mies tullut kotiin, istunut sille tuolille ja tietty laskenut tamineet suoraan avonaisessa pussissa olevan viltin päälle kun ei casea tiennyt... (Samperi, olisi heti pitänyt viedä se pussi ulkoroskikseen tai ainakin sulkea pussi ja viedä se syrjemmäs!)

Ajattelin ensin, etteivät ne niin pahasti ole voineet mennä, mutta tullessani suihkusta ja kuivauduttuani huomasin, että iho oli täynnä punaisia läikkiä ja särky oli kanssa ihan kiva... Pakkohan nuo on sitten pestä, vai uskotteko edes että pesussa lähtisi se ihme viltistä tullut ihoa ärsyttävä käsittelyaine pyyhkeestä ja niistä vaatteista pois? Mitähän ainetta btw edes lienee?

Ja sitä olin kysymässä että kun kuitenkin varmasti suosittelette pesua noille, niin ensinnäkin jos se ärsyttävä aine lähtee noista veks, niin voiko se aine pinttyä jotenkin sinne pesukoneen rumpuun/rakenteisiin ja pilata siitä aina seuraavien pesujen pyykit? Käsistä ja kropasta olen sen punoituksen ja säryn saanut lähtemään kylmällä vedellä huuhtelemalla, mutta pyykkikoneessahan pyörii kuuma vesi? Mitä mieltä olette mahtaako se jämähtää siihen rumpuun kiinni sitten? Tällöinhän olisi pyykkikonekin pilalla... Jessus että kuulostaa hassulta koko case, mutta itseä stressaa paljonkin, että uskaltaako nuo heittää koneeseen?

Voi tosiaan kuulostaa vainoharhaiselta ja trolliltakin, mutta ei ole trolli. :D
Eli olisin todella kiitollinen jos viitsisitte vastailla, uusi pesukone kun tulisi olemaan kallis paukku.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese uudelleen, jos vesi on helpottanut iho-oireita, niin ei varmasti ole mitään hätää, allergialääkettä voi ottaa lisäksi.

Heitä se viltti roskiin. Koneen voi pestä tyhjiltään niin poistuu nukat putkistosta ja puhdista nukkasihti. .

Vierailija
2/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten osaa neuvoa, mutta varmuudeksi varmaan pesisin noi "pilaantuneet" vaatteet/pyyhkeen keskenään ilman muita pyykkejä. Ehkä jopa kahdesti? Ja pesun jälkeen pyykkikoneen putsaus sitruunahapolla. Niissä pusseissa taitaa olla ohje ja varmaan tyyliin marttojenki sivulta löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pese uudelleen, jos vesi on helpottanut iho-oireita, niin ei varmasti ole mitään hätää, allergialääkettä voi ottaa lisäksi.

Heitä se viltti roskiin. Koneen voi pestä tyhjiltään niin poistuu nukat putkistosta ja puhdista nukkasihti. .

Niin siis ihon olen pessyt vedellä niin särky loppunut. Kyse oli siitä mahtaako pyykkikone mennä piloille jos nuo pyykit laitan sinne, jos siellä pyörivä kuuma vesi jotenkin "jämähdyttää" sen aineen siihen rummun teräkseen? Ja mitä tulee allergialääkkeeseen niin kyse ei ole kutinasta vaan ihan särystä, mitä ihmettelinkin.

Suoraansanottuna vituttaa olla näin herkkähipiäinen. Minulla on hermokipua niin voiko kemikaalit laukaista hermosäryn, jos joku lääkäri/hoitaja/muutenvaintietävä olisi paikalla?

Ajattelinkin laittaa pesukoneen lopuksi käymään tyhjillään. Kunhan nyt ensin uskaltaisin alkaa pesemään niitä pyykkejä. :D

Vierailija
4/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuten osaa neuvoa, mutta varmuudeksi varmaan pesisin noi "pilaantuneet" vaatteet/pyyhkeen keskenään ilman muita pyykkejä. Ehkä jopa kahdesti? Ja pesun jälkeen pyykkikoneen putsaus sitruunahapolla. Niissä pusseissa taitaa olla ohje ja varmaan tyyliin marttojenki sivulta löytyy.

Erikseen kyseessäolevat pyykit pesisinkin. Uskotko että se kirvelevä aine voisi siirtyä siihen rumpuun, vaikka siellä vesi pyörii? Mutta tosiaan, minulla on erittäin herkkä iho niin ei puhettakaan että sitruunahapolla tai muillakaan hapoilla jnejne, se se vasta kirvelisikin!

Että en tiedä mitä tässä tekisin, jos se rumpukin sitten menee pilalle, siitä siirtyy se sitten seuraaviin pyykkeihin... Argh, miten yhdestä viltistä voi tulla tämmöinen riesa? Millähän aineella se btw oikein mahtaa olla käsitelty?

Vierailija
5/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upitan, mutta jessus että voi asia vaivata ja ottaa päähän...

Vierailija
6/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskoisi teräksiseen rumpuun mitään tarttuvan.

Vierailija
7/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaista horinaa!

Vierailija
8/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinaista horinaa!

Millä perusteella?

Vierailija
9/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pmuuten osaa neuvoa, mutta varmuudeksi varmaan pesisin noi "pilaantuneet" vaatteet/pyyhkeen keskenään ilman muita pyykkejä. Ehkä jopa kahdesti? Ja pesun jälkeen pyykkikoneen putsaus sitruunahapolla. Niissä pusseissa taitaa olla ohje ja varmaan tyyliin marttojenki sivulta löytyy.

Erikseen kyseessäolevat pyykit pesisinkin. Uskotko että se kirvelevä aine voisi siirtyä siihen rumpuun, vaikka siellä vesi pyörii? Mutta tosiaan, minulla on erittäin herkkä iho niin ei puhettakaan että sitruunahapolla tai muillakaan hapoilla jnejne, se se vasta kirvelisikin!

Että en tiedä mitä tässä tekisin, jos se rumpukin sitten menee pilalle, siitä siirtyy se sitten seuraaviin pyykkeihin... Argh, miten yhdestä viltistä voi tulla tämmöinen riesa? Millähän aineella se btw oikein mahtaa olla käsitelty?

Okei, huono neuvo toi happo. Ilmeisesti sulla paljon herkempi iho/hermosto, kuin mulla. Ite jos vaan pesen vielä haponkin jälkeen tyhjänä, pesuaineella ja 90c niin on riittänyt mulle.

Vaikea uskoa, että mitään pyykkikoneen teräsrumpuun imeytyy. Muoviosiin, koloihin, nukkasihtiin jne ennemminkin.

Nyt täysin mutua, mutta en ymmärrä miksi lämpö kiinnittäisi haittaavaa ainetta sen tiukemmin mihinkään. Kylmä vesi on ihan muista syistä paremman tuntuinen iholla, jos siinä on joku reaktio.

Entä uskaltaisitko tehdä ekan pesun niille vaatteille jonkun läheisen koneessa/pesulassa tms? Jos kyse ei ole arvokkaista vaatteita, miettisin lopulta roskista, vaikka se haaskuu ituhippipuolta itkettääkin. Terveys on kuitenkin tärkein.

Voisko allergia- ja astmaliitosta saada apua/neuvoa ja kenties tietoa tuosta, mitä myrkkyä siinä viltissä on voinut olla?

Vierailija
10/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukut? Vainoharhaistako?

Vierailija
11/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Okei, huono neuvo toi happo. Ilmeisesti sulla paljon herkempi iho/hermosto, kuin mulla. Ite jos vaan pesen vielä haponkin jälkeen tyhjänä, pesuaineella ja 90c niin on riittänyt mulle.

Vaikea uskoa, että mitään pyykkikoneen teräsrumpuun imeytyy. Muoviosiin, koloihin, nukkasihtiin jne ennemminkin.

Nyt täysin mutua, mutta en ymmärrä miksi lämpö kiinnittäisi haittaavaa ainetta sen tiukemmin mihinkään. Kylmä vesi on ihan muista syistä paremman tuntuinen iholla, jos siinä on joku reaktio.

Entä uskaltaisitko tehdä ekan pesun niille vaatteille jonkun läheisen koneessa/pesulassa tms? Jos kyse ei ole arvokkaista vaatteita, miettisin lopulta roskista, vaikka se haaskuu ituhippipuolta itkettääkin. Terveys on kuitenkin tärkein.

Voisko allergia- ja astmaliitosta saada apua/neuvoa ja kenties tietoa tuosta, mitä myrkkyä siinä viltissä on voinut olla?[/quote]

Kyllä, olen aivan todella herkkä. Vaatteet on jo koneessa, en vaan jotenkin uskalla laittaa käymään...

Ituhippi olen itsekin. :D

Vierailija
12/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko allergia- ja astmaliitosta saada apua/neuvoa ja kenties tietoa tuosta, mitä myrkkyä siinä viltissä on voinut olla?

Kyllä, olen aivan todella herkkä. Vaatteet on jo koneessa, en vaan jotenkin uskalla laittaa käymään...

Nythän niistä vaatteita siihen rumpuun vasta imeytyykin myrkkyä kun seisovat siellä pitkään

Vierailija
13/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli yht'äkkiä mieleen, et voisko se viltti kiinnostaa tullia/jotain valvovaa tahoa, jotka tutkii kemikaalien pitoisuuksia kaupassa myytävissä olevista tuotteista? Saakohan sinne yksityishenkilö tehdä ilmotuksen... Tutkimallahan se aine ainakin selviäisi.

Kannustaisin sua laittamaan sen koneen päälle, en vaan halua ottaa vastuuta xD

Teet niin tai näin niin toivottavasti lopputulos on hyvä. Ja sun kivut helpottaa. :)

Vierailija
14/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Miks noi mun lainaukset ei mee semmosen harmaan palkin sisään? Kauheeta lukee tota pötköö uudestaan ja uudestaan. Puhelimella teen tätä ja noista lainausmerkeistä painoin, kun rupesin kirjottaa.

T. Tuo nro 2

Vierailija
15/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nythän niistä vaatteita siihen rumpuun vasta imeytyykin myrkkyä kun seisovat siellä pitkään[/quote]

Samaa mietin, heitin ne sinne vaan kun olin lähdössä kauppaan. Jälkeenpäin tajusin mokanneeni ja aloin miettiä tätä asiaa. Mutta kai se vesi ne siitä huuhtelee pesun aikana?

Vierailija
16/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän niistä vaatteita siihen rumpuun vasta imeytyykin myrkkyä kun seisovat siellä pitkään

Samaa mietin, heitin ne sinne vaan kun olin lähdössä kauppaan. Jälkeenpäin tajusin mokanneeni ja aloin miettiä tätä asiaa. Mutta kai se vesi ne siitä huuhtelee pesun aikana?

Jos ne pyykit vaan lojuu kuivana siellä pohjalla, ne osuu vaan siihen teräkseen. Sais olla aikamoista syövyttävää ainetta, että siihen imeytyisi. En olisi tuosta huolissani, vaikka vakavasti otettava juttu onkin.

Vierailija
17/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuli yht'äkkiä mieleen, et voisko se viltti kiinnostaa tullia/jotain valvovaa tahoa, jotka tutkii kemikaalien pitoisuuksia kaupassa myytävissä olevista tuotteista? Saakohan sinne yksityishenkilö tehdä ilmotuksen... Tutkimallahan se aine ainakin selviäisi.

Kannustaisin sua laittamaan sen koneen päälle, en vaan halua ottaa vastuuta xD

Teet niin tai näin niin toivottavasti lopputulos on hyvä. Ja sun kivut helpottaa. :)[/quote]

Pitäisi kyllä laittaa se päälle, mutta jännittää ihan helkkaristi... Toisaalta, mitä enemmän jahkailen niin sitä kauemmin ne pyykit vaan lojuu siellä :/ Ja kiitos tsempeistä, eiköhän ainakin nuo kivut helpota sikäli kun saadaan se aine häädettyä!

Vierailija
18/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut? Vainoharhaistako?

Todella.

Vierailija
19/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ps. Miks noi mun lainaukset ei mee semmosen harmaan palkin sisään? Kauheeta lukee tota pötköö uudestaan ja uudestaan. Puhelimella teen tätä ja noista lainausmerkeistä painoin, kun rupesin kirjottaa.

T. Tuo nro 2

Sama juttu täällä, ensiksi menivät kuten pitikin mutta enää ei. Ärsyttävää joo.

Vierailija
20/54 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sitruunahappo sinne rumpuun ainakaan jää, älä pelkää. Mutta ihan vain vedellä pyöräyttäisin koneen kerran, tai ehkäpä kaksi pikapesua. Se pyöritysaikahan ei ratkaise, vaan huuhtelu. Uskoisin sen riittävän. Voithan tietty uhrata sinne myös vaikka yhden käyttökelvottoman pyyhkeen tai lakanan, joka mahdollisesti imisi itseensä myös niitä mahdollisen kemikaalin jäämiä. 

Mistä viltti on peräisin? Todennäköisesti joku torjunta- tai väriaine voisi olla tuollaisen oirehdinnan takana.

En siis ole mikään ihotautilääkäri, mutta ympäristökemiasta ymmärrän jotain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan