Ulkomamma ihmettelee Suomen suuria ikäluokkia
Eikö teitä kummastuta, että ennen ei osattu käyttää ehkäisyä, vaan lisäännyttiin kuin kanit.
Ei täällä ulkomailla ole mitään suuria ikäluokkia.
Kommentit (8)
Ei se kyllä ollut ainoastaan suomalainen ilmiö. http://en.wikipedia.org/wiki/Post%E2%80%93World_War_II_baby_boom
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 15:42"]
Ulkomamma ihmettelee Suomen suuria ikäluokkia: Eikö teitä kummastuta, että ennen ei osattu käyttää ehkäisyä, vaan lisäännyttiin kuin kanit.
Ei täällä ulkomailla ole mitään suuria ikäluokkia.
[/quote]
Kyllähän se maailman usein ihmetyttää, jos ei tiedä mistään mitään.
1. Suuret ikäuokat - tai ainakin tämä viimeisin, 40-luvulla syntynyt, suuri ikäluokka - ovat aika yleiseurooppalainen ilmiö. Satunneista syistä 40-luvun loppupuolta edeslsi Euroopassa jokusen vuoden ajanjakso, jona ei haluttu tai voitu tehdä lapsia tavalliseen tapaan. Ajanjakson päätyttyä kaikki sen aikana hiljaiseloa viettäneet tekivät lapsia. Maailmansodan päättyminen teettää kuule sellaista.
2. Ennen ei tosiaan osattu käyttää ehkäisyä, koska sitä ei juuri ollut. E-pilleri tuli käyttöön 60-luvulla ja kondomien jakelu vapautui länsimaissa about samoihin aikoihin.
Ja minua ihmetyttää miten te ulkomammat onnistutte elämään siellä missä nyt hyvänsä elättekään noin pumpulielämää, että siitä ympäröivästä maailmasta ei tiedetä siellä yhtään mitään. Tämä taas yksi esimerkki siitä. Ok, ei maailmassa ole moniakaan maita, joissa tuskaillaan suurten ikäluokkien eläkemaksujen kanssa Suomen tapaan. Mutta arvaas miksi? Niin, koska aika harvassa maassa on yhtä kattava sosiaaliturva kuin Suomessa. Esim. noissa eläkkeissä on aika tavallinen käytäntö, että ne maksetaan ykstyisistä rahastoista niille ketkä nyt ovat työuransa aikana päättäneet niihin säästää. Tai sitten ei makseta yhtään mitään - lapset huolehtii.
Me ei voida kaltaisesi ulkomamman tyhmyydelle täältä Suomesta käsin mitään. Mutta yritetään kuitenkin. Ihan yleissivistykseen kuuluu tietää, että suurien kriisien jälkeen (Kuten esim. sota) syntyvyys nousee joksikin aikaa. Usassa huomattiin jopa 911-iskujen jälkeen syntyvyyden nousua.
Baby boomer -nimitys on sitten Yhdysvalloista. Googleta ja ihmettele.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 16:38"]
Ja minua ihmetyttää miten te ulkomammat onnistutte elämään siellä missä nyt hyvänsä elättekään noin pumpulielämää, että siitä ympäröivästä maailmasta ei tiedetä siellä yhtään mitään. Tämä taas yksi esimerkki siitä. Ok, ei maailmassa ole moniakaan maita, joissa tuskaillaan suurten ikäluokkien eläkemaksujen kanssa Suomen tapaan. Mutta arvaas miksi? Niin, koska aika harvassa maassa on yhtä kattava sosiaaliturva kuin Suomessa. Esim. noissa eläkkeissä on aika tavallinen käytäntö, että ne maksetaan ykstyisistä rahastoista niille ketkä nyt ovat työuransa aikana päättäneet niihin säästää. Tai sitten ei makseta yhtään mitään - lapset huolehtii.
[/quote]
Tuttua kommentointia ihmiseltä, joka on elänyt elämänsä YLE:n ja muiden Suomen propagandatoimistojen varjossa eikä ikinä kokenut sitä muiden maiden sosiaaliturvaa ja sen toimivuutta.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 16:50"]
[/quote]
Tuttua kommentointia ihmiseltä, joka on elänyt elämänsä YLE:n ja muiden Suomen propagandatoimistojen varjossa eikä ikinä kokenut sitä muiden maiden sosiaaliturvaa ja sen toimivuutta.
[/quote]
Olen kokenut sosiaaliturvaa, sen toimivuutta ja toimimattomuutta useassakin maassa. Tälläkin hetkellä asun ulkomailla, joten ulkomammahan se minäkin itseasiassa olen. Mutta siksi juuri ihmettelen entistäkin enemmän, miten tänne jatkuvasti tulee kommentteja siitä miten ulkomailla kaikki on parempaa kuin Suomessa.
Esimerkiksi tuosta sosiaaliturvasta. On totta, että muuallakin osataan pitää kansalaisista huolta yhteiskunnan varoin, mutta juuri missään ei niin kattavasti kuin Suomessa, jossa jotakuinkin kaikki on ilmaista. Suuressa maailmassa on palveluita ja sosiaaliturvaa on yksityistetty paljon rankemmalla kädellä kuin Suomessa. Rikkaat ja hyvätuloiset pärjää, mutta keski- ja pienituloisilla alkaa olla vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 16:50"]
[/quote]
[/quote]
Olen kokenut sosiaaliturvaa, sen toimivuutta ja toimimattomuutta useassakin maassa. Tälläkin hetkellä asun ulkomailla, joten ulkomammahan se minäkin itseasiassa olen. Mutta siksi juuri ihmettelen entistäkin enemmän, miten tänne jatkuvasti tulee kommentteja siitä miten ulkomailla kaikki on parempaa kuin Suomessa.
Esimerkiksi tuosta sosiaaliturvasta. On totta, että muuallakin osataan pitää kansalaisista huolta yhteiskunnan varoin, mutta juuri missään ei niin kattavasti kuin Suomessa, jossa jotakuinkin kaikki on ilmaista. Suuressa maailmassa on palveluita ja sosiaaliturvaa on yksityistetty paljon rankemmalla kädellä kuin Suomessa. Rikkaat ja hyvätuloiset pärjää, mutta keski- ja pienituloisilla alkaa olla vaikeaa.
[/quote]
Voi, minä ainakin asun maassa, jossa on mm. Suomea reilusti suuremmat lapsilisät, ilmaista lääkärikäynnit ja lasten lääkkeet. Pidän Suomen sosiaaliturvaa ylimainostettuna.
Kerropa nyt sen oman asuinmaasi sosiaaliturvasta; mikä siinä mahtaa mättää?
No missäköhän ulkomailla mahdat asua? Tuo suurten ikäluokkien ilmiö ja syntyvyyden lasku on tuttu oikeastaan kaikissa länsimaissa. Kolmannen maailman maissa suuria ikäluokkia ei sensijaan ole, koska syntyvyys on tasaisessa kasvussa ja jokainen ikäluokka on suurempi kuin edellinen.