Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kiva, kuukautiskierto se vaan kutistuu vanhetessa

Vierailija
24.10.2013 |

ennen 26 vrk, nyt enää 21

Mun tuurilla mulla on kuukautiset vielä seitsemänkymppisenä, kierto varmaan kuus päivää silloin

Nyt olen 41. 30 vuotta tätäkin riesaa jo kestänyt.

Onko muilla lyhentynyt vanhetessa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nakuttaa tasan 28 vrk vaikka vaihdevuodetkin todettu alkaneeksi 3 v sitten. Ikää 40+

Vierailija
2/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, niinhän siinä käy. Usein kierron lyheneminen on pitkällä aikavälillä ensimmäinen merkki lähestyvistä vaihdevuosista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, niinhän siinä käy. Usein kierron lyheneminen on pitkällä aikavälillä ensimmäinen merkki lähestyvistä vaihdevuosista.

Vierailija
4/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä aikaa tässä vähitellen joutuu odottelemaan. Vielä menee 27-29 päivää ja hormonitoiminta on normaalia (labrakokeet), ei merkkejä vaihdevuosista. 43v.

Vierailija
5/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans suht säännölliset, ehkä pientä lyhentymistä havaittavissa, mutta mikä parasta myös niukentuneet.

t: 44v

Vierailija
6/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla kierto porskuttaa samaan tahtiin kuin aina, ei tietoakaan vaihdevuosista! Ja oon jo 51. Eikö nää ikinä lopu...Varmaan mullakin tiineyskyky säilyy vähintään seittemänkymppiseksi.

Vierailija
7/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierron lyheneminen on merkki alkavista vaihdevuosista. Liittyy ehtyvään munasolureserviin ja siitä seuraavaan FSH-hormonin nousuun. Aivolisäke ikäänkuin piiskaa kuihtuvia munasarjoja kovempaan toimintaan ja sen seurauksena ovulaatio tulee aiemmin ja kierto lyhenee.

Vierailija
8/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 14:14"]

Kierron lyheneminen on merkki alkavista vaihdevuosista. Liittyy ehtyvään munasolureserviin ja siitä seuraavaan FSH-hormonin nousuun. Aivolisäke ikäänkuin piiskaa kuihtuvia munasarjoja kovempaan toimintaan ja sen seurauksena ovulaatio tulee aiemmin ja kierto lyhenee.

[/quote]

Loppumisesta on siis toivoa. Mutta kestääköhän tätä sitten vielä kymmeniä vuosia..

Vierailija
9/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ootko sää 41 vuotta vanha ja et tiedä vaihdevuosista ja lisääntymisbiologiasta tuon taivaallista?

Vierailija
10/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 14:28"]

Siis ootko sää 41 vuotta vanha ja et tiedä vaihdevuosista ja lisääntymisbiologiasta tuon taivaallista?

[/quote]

Joo, olen. Enkä osaa myöskään etsiä tietoa netistä.

Vierailija
11/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa kertaa mäkin tästä kuulen, oon skipannut vaihdevuosibiologian tyystin, koska luulin etten vanhene ikinä ;) Mä luulin että kierron lyheneminen johtuu siitä kun lopetin e-pillereiden syönnin vuosi sitten. Ennen kierto oli 28 vrk, nyt 23-26.

Vierailija
12/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän kohta 48 ja kierto on lyhentynyt parin vuoden ajan aina enemmän ja enemmän, nyt se on noin 21-23 vrk. Ärsyttävää! Muita vaihdevuosioireita minulla ei vielä ole, mutta neljä vuotta vanhempi ystäväni pelottelee unettomuudella, kuumilla aalloilla ja äkillisillä itkukohtauksilla.

Vierailija
13/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 25 vrk ollut aina. Olen 46v ja eikä mitään tieto kierron lyhentymisestä. Voipi olla että tein ainokaisen 40v. että sekin siirtää vaihdevuosia myöhemmäksi.

Tästä muuten toiseen vanhenemiseen liittyvät  tarvitteko muuten lukulaseja? minä en mutta samanikäinen miehelläni ei meinaa enää kädet riittää lehteä lukiessa.

Vierailija
14/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 14:35"]

Täytän kohta 48 ja kierto on lyhentynyt parin vuoden ajan aina enemmän ja enemmän, nyt se on noin 21-23 vrk. Ärsyttävää! Muita vaihdevuosioireita minulla ei vielä ole, mutta neljä vuotta vanhempi ystäväni pelottelee unettomuudella, kuumilla aalloilla ja äkillisillä itkukohtauksilla.

[/quote]

Kannattaa suhtautua positiivisesti tulevaisuuteen. Kaikille ei todellakaan tule noita kuumia aaltoja ja itkukohtauksia.

Vierailija
15/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 14:39"]

Minulla on 25 vrk ollut aina. Olen 46v ja eikä mitään tieto kierron lyhentymisestä. Voipi olla että tein ainokaisen 40v. että sekin siirtää vaihdevuosia myöhemmäksi.

Tästä muuten toiseen vanhenemiseen liittyvät  tarvitteko muuten lukulaseja? minä en mutta samanikäinen miehelläni ei meinaa enää kädet riittää lehteä lukiessa.

[/quote]

En vielä tarvitse laseja, mutta huomaan siirtäväni kauemmas tavaran esim. pakkausselostetta lukiessa, ei näe enää kovin pientä printtiä ihan läheltä. ap

Vierailija
16/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 14:03"]

No mulla kierto porskuttaa samaan tahtiin kuin aina, ei tietoakaan vaihdevuosista! Ja oon jo 51. Eikö nää ikinä lopu...Varmaan mullakin tiineyskyky säilyy vähintään seittemänkymppiseksi.

[/quote]

Komppi! Ei ole tihentynyt eikä harventuneet, ei runsaantuneet eikä niukentuneet, samaa rataa mennään aina vain.

t. 49 v

Vierailija
17/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri ihmettelin samaa eli kierto on lyhentynyt, mutta tosi säännöllinen ja tää viimeisin(juuri päättynyt) myös niukahko. t.43v.

Vierailija
18/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, minä olen alle 4-kymppinen, ja kierto täälläkin lyhentynyt. Ennen ollut pitkähkö epäsäännöllinen kierto, pääsääntöisesti 31 päivän luokkaa, joskus pidempikin. Nyt keskimäärin 29 päivän luokkaa, viimeisin kierto 25 päivää ja joku lyhyempikin ollut. Ennen ei ikinä alle 30 päivää. Parin vuoden päästä nelikymppisenä sitten varmaan jo alle 25 päivää jos samaa menoa jatkuu... Kovaa vauhtia kohti vaihdevuosia menossa (joskin tässä ei nyt vielä varmasti pitään aikaan oikeasti ole vaihdevuosista kyse, keskiarvoa aiemmin kuitenkin niitä odottelen - sukurasite).

Vierailija
19/19 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44 v ja oma kiertoni on viimeisen vuoden mittaan pikemminkin pidentynyt. Aiemmin kellontarkka 28 vrk:n kierto on muuttunut 30-31 -päiväiseksi. Ikävä kyllä ennen niukat kuukautisetkin ovat samalla muuttuneet lähes kestämättömän runsaiksi. Muita hormonaalisia muutoksia en ole viime aikoina huomannut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan