Miten olla saamatta töitä työhaastatatelussa
Jäin tuossa kuukausi sitten työttömäksi ja nyt perjantaina olisi kelan pakottamana työhaastattelu työhön jota varmasti osaisin tehdä.
Ei vaan kiinnosta nyt vielä tehdä töitä vaan ajattelin loppuvuoden elellä tuilla ja alkuvuodesta etsiä uuden koulutustani vastaavan työpaikan minkä varmasti löydän kuukaudessa.
Miten siis hoidan työhaastatatelun kotiin niin että en saa kelalta karenssia siitä että perseilin työhaastattelun, mutta en myöskään saa työpaikkaa koska siitä ei käsittääkseni voi kieltäytyä
Kommentit (36)
Kun kysytään harrastuksista niin mainitse että myyt kusisia stringejäsi netin kautta pervoille papparaisille. Tai jotain muuta yhtä outoa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:21"]
Tommosia saatanoita me vielä elätämme!
[/quote]
minusta hänellä on tavallaan oikeus ottaa veronsa takaisin parin kk lomalla jos on vuosia työskennellyt ja maksanut veroja.
Tein ite aijemmin nin et sanoin mun olevan tosi ujo ja hiljainen...NOT mut sanoin kuitenki ja ei otettu :D
[/quote]
Ei tuollaiseen ole mitään oikeutta, dille!
[/quote]
tuossa luki tavallaan . Mä ainaki makoiln himas aina puolisen vuotta ainaki ja otan verorahat takas. En äänestä nii en voi muutenkaa valittaa ja veroista en jaksa valittaa ku maksan niitä sen 200-300 kuussa ja sit jään taas tuelle ja saan soskasta sen 500-600
Meet kymmenen minuuttia myöhäs, annat niiden renkaiden silmänympärillä näkyä, tuhrit aamulla vähän puuroa vaatteisiin, kyselet siellä haastattelussa:"Anteeks, nyt en saanut selvää." "Voitko kysyä uudestaan." "Mitähän sä tarkoitit". Ja vastaat aina vähän ohi. Katselet muualle kuin haastattelijoihin, vilkoilet kelloa, haukottelet "muka" vahingossa ja sitten kun on sun vuoro kysellä, sanot, että en mä nyt keksi mitään. Ja sitten kun ne sanoo, että kiitos tms. lähdet aina kiireesti. Hyvin se menee!
Haiset pahalle, menet vähän tahraisissa vaatteissa ja verkkareissa ja sitä rataa...et kysy työstä mitään, "paljoks tästä on palkka" " ai tartteeks mun tehdä sellaista" "no mä oon sairastellu aika paljon"
mutta ota huomioon, että ehkä et saakaan töitä sitten tammikuussa. Ja ehkä tämä haastattelija tuntee sen, joka ehkä sinua tammikuussa haastattelee.
Tietääkseni Kela ei pakota ketään työhaastatteluun, vaan työvoimatoimisto. Lisäksi yleensä saa olla vähintään ensimmäisen puoli vuotta aivan rauhassa, pakotettu työhön haku alkaa vasta vuoden työttömyyden jälkeen.
Älä sitten tule tänne parkumaan kun ei ole rahaa! Kyllä on taas mukavaa huomenna mennä töihin kun tietää elättävänsä siivestelijöitä!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 16:56"]
Ota muksu mukaan :)
[/quote]
Eikun äiti (tai vanhempi naishenkilö joka esittää äitiäsi), joka ei anna sinulle eikä haastattelijalle suunvuoroa. Tai sitten soitat etukäteen ja esiinnyt äitinäsi joka soittelee lapsukaisensa puolesta, muista soittaa jostain lankapuhelimesta tai kaverin kännykällä etteivät hoksaa että äitisi numero on epäilyttävästi sama kuin itselläsi.
Ole oma itsesi vaan ja paljasta miten vieroksut työtä ja haluat elää yhteiskunnan siivellä. Mistä tuollaisia sikiää?
Paskanna vaan reilusti housuun haastattelun aikana. Me muut maksamme sitten lekottelusi.
Vastaa kysymyksiin liian rehellisesti. Esim. jos kysytään huonoja ja hyviä puoliasi, kerro, että olet hajamielinen ja unelias tms. ja hyviksi puoliksi jotain, mistä ei ole kyseisessä työssä hyötyä.
Jos sinulla on lapsia, kerrot heti esiteltäessä itsesi että Hei, olen Maija meikäläinen, miinan ja manun ylpeä äiti, he ovat koko elämäni valo ja merkitys ja syy nousta sängystä joka aamu. Siihen päälle vielä ettet olisi kuka olet ilman heitä, äitiys on elämäsi suurimpia saavutuksia. Sitten luettelet vaikka jotain heidän saavutuksiaan ikäänsä nähden, esim. "miina oppi juuri kuivaksi, käy niin hienosti itse kakalla ettei tosi ja manu aloitti juuri uudessa tarhassa, taas vuoden sairastelukierre tiedossa ennenkun tottuu uusiin pöpökantoihin" . Jauhat vaan siitä kuinka tärkeitä he ovat ja jos sinulla on kuvat heistä mukana niin näytät ne ja sanot että pitäisi varmaan cv:hen lisätä myös heidän tiedot. Tavallaan ei tarvitse edes valehdella paljoa :)
Jos sinulla ei ole lapsia, kerrot että tulevaisuuden suunnitelmiisi kuuluu perheen perustaminen.
easy as that.
Aika retee asenne. Oletko huomannut, että maan työttömysaste kohoaa nopeaa viikkovauhtia?
Voi hyvinkin olla, että sitten kun sinulle riittää lomailu ei olekaan niitä noin vain otettavia töitä.
Sinulla on sellainen naivi 19-kesäisen asenne ja näkemys maailmaan.
Muista, että voit vaikka 2 vuoden kuluttua haluta siihen yritykseen, johon nyt olet hakemassa. Silloin he muistavat sinut, valitettavasti!
Olin aikanaan firmassa A, jonne haki henkilö X juuri siten, että kertoi kättelyssä tulleensa pakosta, puhui paljon lapsistaan ja omista sairauksistaan. Hän ei saanut paikkaa.
MInä vaihdoin firmaan B ja parin vuoden kuluttua henkilö X oli jälleen haastateltavana, tällä kertaa panostaen hakuun eli edessäni oli täysin eri ihminen. Valitettavasti minä muistin sen edellisen hakukerran ja haastattelun päätteeksi kerroinkin rehellisesti, että olemme tavanneet firmassa A samoissa merkeissä. Valitettavasti en usko, että tälläkään kertaa voimme häntä valita, koska muistan edellisen haastattelukerran. X:n oli turha selittää, että tilanne on nyt toinen. Ensivaikutelmasta ei valitettavasti pääse irti.
Tai sitten sanot suunnittelevas perheenlisäystä :D
Menin 12v haastatteluun työkkärin kurssin pakottamana ( kurssiin kuului työssä oppimista). En olisi halunnut ko. paikkaan (kyseessä siis harjoittelupaikka). Tuohin aikaan lapseni olivat 5v, 3½v ja 1v 9kk. Sanoin haastattelussa mm. että kun on kolme kouluikäistä lasta, niin niiden kanssa sitten varmaan tulee poissoloja, kun on neuvoloita, hammaslääkäreitä jne. Työnantaja huiskautti kättään "minulla on viisi lasta, kyllä minä tiedän" ja otti minut. Haastattelujakson päätteeksi palkkasi minut vakkariksi ja siellä olen edelleen :-).
Kättele hieman veltosti ja laske ryhtiä aste huonommaksi. Älä vaikuta liian innokkalta tai oma-aloitteiselta. Et sä niin loistava oo että paikan saisit ilman kaiken antamista, siellä on haastattelujonossa myös osaavia tyyppejä, jotka aidosti sen työn haluavat. Et saisi paikkaa välttämättä, vaikka vetäisit haastattelun niin hyvin kuin osaat.