Miten saada miehen eksä ymmärtämään asemansa?
Mies jätti eksänsä vuosia sitten. Suhteesta on yksi lapsi. Muuta yhteistä heillä ei enää ole.
Eksä katsoo oikeudekseen soitella ja tekstailla milloin tahansa ja mistä tahansa asiasta. Sunnuntai-iltana yhdeltätoista saattaa tulla useampi tekstari.
Meille on tulossa vauva ja haluaisin, että eksä ymmärtäisi viimeistään nyt, että mikäli asia ei ole _kiireellinen_ lasta koskeva, niin joko a) googlaa kuten normaalit ihmiset tai b) lähettää sähköpostia. Jos mies sanoo ei, eksä syyllistää häntä aggressiiviseksi ja vinkuu, että eikö me ollakaan kavereita, kyllä kaverit auttaa toisiaan.
Miten tämän nyt saisi sille jakeluun asti ilman, että tarvitsee suuttua miehellekin? Käskin jo pistää puhelimen mykäksi iltaisin, että saadaan edes yörauha.
Kommentit (84)
Jos exän tilalle laittaisi jonkun miespuolisen kaverin, niin tekstittely olisi takuulla ap:n kannalta ok, mutta se nyt sattuu olemaan se ex.
En jaksanut lukea kaikkia noita löpinöitä edellä mutta mun neuvo on se että alat vastata miehesi puhelimesta eksälle tai pyydät miestäsi vastaamaan eksälle tyyliin "voimme tulla maanantaina huoltamaan lämmityslaitteesi Mirjan kanssa" tai "valitettavasti meillä on Mirjan kanssa nyt menoa" tai "Sopiiko jos Mirja tulee katsomaan voiko rikkoutuneen television korjata". Meillä tuo toimi oikein hyvin eikä mennyt kauaakaan kun ex tajusi kysyä lampunvaihtokaveriksi jonkun muun kuin mieheni :)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:13"]
Jos exän tilalle laittaisi jonkun miespuolisen kaverin, niin tekstittely olisi takuulla ap:n kannalta ok, mutta se nyt sattuu olemaan se ex.
[/quote]
Ai susta olis ihan ok, että yötä myöten satelee tekstareita?
Mä haluan nyt tässä kahta asiaa: rauhaa kotiin. Joka juuttaan asiasta ei tarvitse soittaa ja tekstata. 95% asioista on sellaisia, että ne voisi laittaa sähköpostiin. Etenkin öisin.
Toinen asia: haluan eksän ymmärtävän, että mies ei nyt vain enää hyppää passaamassa sitä milloin missäkin asiassa. On ihan kohtuullista pyytää apua joskus, esimerkiksi jos vaikka muuttaa, mutta ei ilmoitusluontoisesti tiedottaa että ostin huonekalun 50 kilsan päästä, mulla ei ole autoa, mee hakeen se kaluste ja tuo tänne. Vai?
Ap
Jos kyse olis vaikka sun siskosta, niin sulle olis ihan ok että sun mies hakee sen huonekalun. Sulle kolahtaa eniten se, että nämä kaksi eivät ole vielä päästäneet irti toisistaan. Jos miestä häiritsee ne "yötämyöden tekstatut" niin se laittaa puhelimensa äänettömälle.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:26"]
Jos kyse olis vaikka sun siskosta, niin sulle olis ihan ok että sun mies hakee sen huonekalun. Sulle kolahtaa eniten se, että nämä kaksi eivät ole vielä päästäneet irti toisistaan. Jos miestä häiritsee ne "yötämyöden tekstatut" niin se laittaa puhelimensa äänettömälle.
[/quote]
No laitetaan nyt sullekin rautalankaa: eksä ajattelee miehen toimivan edelleen henkilökohtaisena huoltomiehenään, kuljettajanaan ja remonttiapunaan. Sieltä oikeasti satelee käskyjä, että tee tuo vie hae. Jos sinulla olisi "ystävä", joka soittaa rasittavan usein ja yleensä haluaa sinun tekevän jotain (yleensä välittömästi), niin kauanko jaksaisit kaveerata? Jos sun "ystäväksesi" itseään tituleeraava soittelisi sulle, että tuu korjaan toi kaapinovi, anna mulle rahaa, pese mun parvekelasit - niin huvittaisko totella?
Mies on päästänyt hyvinkin irti, sehän se eksän jätti - ja joutuu siitä edelleen muistuttamaan, että kuule muistatko kun erottiin jo vuosia sitten.
Mikä tässä on niin mahdottoman vaikeaa monelle ymmärtää? Kyse ei ole mustasukkaisuudesta, vaan siitä että me _molemmat_ toivomme eksän rauhoittuvan ja opettelevan järkevämpiä tapoja kommunikoida. Toivomme hänen myös löytävän sellaisia ystäviä, joilta noita arjen apuja voisi kysyä, ettei tarvitsisi aina soittaa miehelle.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:24"]
Mä haluan nyt tässä kahta asiaa: rauhaa kotiin. Joka juuttaan asiasta ei tarvitse soittaa ja tekstata. 95% asioista on sellaisia, että ne voisi laittaa sähköpostiin. Etenkin öisin.
Toinen asia: haluan eksän ymmärtävän, että mies ei nyt vain enää hyppää passaamassa sitä milloin missäkin asiassa. On ihan kohtuullista pyytää apua joskus, esimerkiksi jos vaikka muuttaa, mutta ei ilmoitusluontoisesti tiedottaa että ostin huonekalun 50 kilsan päästä, mulla ei ole autoa, mee hakeen se kaluste ja tuo tänne. Vai?
Ap
[/quote]
Ap, miehen eksä on täysin kohtuuton, eikä tuollaista todellakaan tarvitse sietää. Kenelle tulee edes mieleen olettaa, että entistä miestä voi kyselemättä käyttää palvelijana?!? Mulle ainakin oli eron jälkeen kunnia-asia, että hoidin itse omat asiani. Ei olisi tullut mieleenkään soittaa eksälle ja ruikuttaa sitä auttamaan.
Mä neuvon kokeilemaan tuota 62:n vinkkiä, josko se hyvinkin auttaisi :)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:24"]
Ap
[/quote]
Ap, miehen eksä on täysin kohtuuton, eikä tuollaista todellakaan tarvitse sietää. Kenelle tulee edes mieleen olettaa, että entistä miestä voi kyselemättä käyttää palvelijana?!? Mulle ainakin oli eron jälkeen kunnia-asia, että hoidin itse omat asiani. Ei olisi tullut mieleenkään soittaa eksälle ja ruikuttaa sitä auttamaan.
Mä neuvon kokeilemaan tuota 62:n vinkkiä, josko se hyvinkin auttaisi :)
[/quote]
Unohtui äskeisestä: eksälle voisi antaa myös ei-niin-hienovaraisena vinkkinä Aviomiespalvelun yhteystiedot. Ehdotan tätä ihan tosissani, sellainen palvelu on olemassa, ja mä itse käytin sitä muutaman kerran eron jälkeen, kun piti tehdä rankempia lumitöitä, asentaa pihalamppu jne. Niiden hinnat on tosi kohtuulliset, ja ainakin mun kokemus on pelkästään positiivinen.
Eihän se sun mies ole selkeästikään päästänyt irti =D
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:45"]
[/quote]
Pakkohan sen on eksänsä kanssa puhua, kun niillä nyt sattuu olemaan se lapsi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:26"]
[/quote]
No ei mulle tulisi mieleen odottaa moista palvelua edes sisaruksiltani, vaan tottakai kysyisin ensin, onko kuljetusapua mahdollista saada, ja ostaisin huonekalun vasta sitten. Saati sitten, että kehtaisin olettaa eksän olevan jokin automaattinen kuljetuspalvelu!
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:47"]
[/quote]
Ap
[/quote]
No taitavat vaan kuitenkin puhua paljon muustakin..... Ei yksi lapsi voi noin paljon asioiden hoitoa aiheuttaa...
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:50"]
[/quote]
Ap
[/quote]
No taitavat vaan kuitenkin puhua paljon muustakin..... Ei yksi lapsi voi noin paljon asioiden hoitoa aiheuttaa...
[/quote]
Ei aiheutakaan, ja eksä se on joka yrittää passuuttaa kaikella mahdollisella. Mutta sä varmaan toivot, että niillä on joku kuuma salasuhde mun selkäni takana. Oi voi, ei ole.
Ap
[/quote]
Ap
[/quote]
Niinpä, yötä myöden ;=)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:53"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Niinpä, yötä myöden ;=)
[/quote]
Oot sä hulvaton, varsinainen koomikko. Ota tästä vähän aplodeja tuolle kekseliäisyydellesi! Tap. Tap. Tap.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:57"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Niinpä, yötä myöden ;=)
[/quote]
Oot sä hulvaton, varsinainen koomikko. Ota tästä vähän aplodeja tuolle kekseliäisyydellesi! Tap. Tap. Tap.
[/quote]
Miten musta tuntuu että sua ja sun miestä tässä viedään ihan 10-0?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 08:44"]
Mä ihmettelen näitä ketjuja ja osaa kommenteista ihan tosissaan. Olen itse ollut äitipuoli kohta 15v ja minä jopa monesti sanon miehelle, että pitäisiköhän sun jutella lapsen äidin kanssa (lapseen liittyvissä asioissa, lapsi asuu meillä.) Olen myös miehen exän kanssa kaksin sumplinut lapsen vienti/hakukuvioita, istuttu kahvilla puolin jos toisin lasta kuskatessa, käyty katsomassa yhdessä lapsen koulun juhlia, vietetty rippijuhlat porukalla siten, että minä hoidin tarjoilut jne. Mä en usko että kukaan meistä olisi jaksanut 15v kestänyttä kyttäämistä, vihanpitoa ja piruilua. Kivempaa on ollut kun on tajunnut että miehellä on menneisyys ja se nyt vaan sattuu vaikuttamaan tähänkin päivään. Ja miehen exän kanssa on ollut helppo toimia vaikka ollaan ihan erilaiset ihmisinä: kumpikaan ei ole kuitenkaan toista huonompi. Järki käteen.
[/quote]
Ilmeisesti sinä olet aikuinen,tasapainoinen ihminen ja tiedät paikkasi miehesi "ykkösnaisena"? Vainoharhainen ihminen kuvittelee ja maalailee kauhukuvia kostonhimoisesta ex-puolisosta ja lietsoo itseään ja miestään. Jos oikeasti olisi niin että kaikki ex-naiset olisivat mielenterveydeltään järkkyneitä,olisi miehen ja tämän uuden puolison välittömästi otettava yhteys lastensuojeluun ja
"pelastettava" lapset huostaansa. Mutta kun läheskään aina se ei mene niin,vaan kyse on vain siitä yksinkertaisesta syystä,että nainen on epävarma paikastaan ja SE on miehen ja naisen välinen asia eikä exiä tarvitse haukkua hulluksi jos ne tekstaa illalla miehelle. Tunneside voi olla hyvinkin vahva ja voi olla vaikea päästää irti ajatuksesta että mies katkaisee välit. Kyllä minusta ainakin tuntui pahalta että kuuden vuoden yhdessä olon jälkeen mies ei enää voi esim.juoda kahveja samalla kun hakee lapset,että piti jättää kadun varteen josta hain heidät ja takavalot näkyi eksän autosta.
VAROITUS NYT PITKÄ TARINA,SKIPATKAA JOS ETTE HALUA LUKEA EROTARINAA :)
Minua suoraan KIELLETTIIN ottamasta kontaktia eksään vedoten siihen,että olin häiriköinyt heitä. Kyllä,häiriköin heitä useilla puheluilla kun mies ei ilmaantunut noutamaan lasta sovittuna päivänä,ilmoittamatta. Laitoin viestejä perään että mitä ihmettä ja kyseenalaistin isän luotettavuuden. Selitys oli se,että mies oli uuden kumppaninsa järjestämissä bileissä ja "unohti".
Tämä YKSI selkkaus johti siihen että uusi kumppani kielsi kaiken kontaktin ja otti yhteyttä asianajajaan ja yritti vaatia lähestymiskieltoa,lisänä vielä yllärinä väite että olen huutanut heidän ikkunansa alla kännissä. ??? Luonnollisestikaan tämä ei kuulu tapoihini. :D No,lopputuloksena kaksi vuotta meni näkemättä exää ja hän antoi uudelle puolisolleen kännykkänsä ja uusi puoliso vastaili viesteihin,ja kielsi tulemasta mun pihalle. Erään kerran tulin kaupasta niin mun 4-vuotias seisoi terassilla yksin repun kanssa,isi oli jättänyt siihen (etuajassa).
Uusi nainen myös uhkaili kostavansa jos pilaan heidän ulkomaanmatkansa soittelemalla lapsen asioista ja jossain vaiheessa keksi,että olen pahoinpidellyt exääni ja hän pitää huolen että en näe häntä enää koskaan. Oikeasti minä lähdin suhteesta koska ex pahoinpiteli minua ja käytti alkoholia liikaa,ja petti useiden naisten kanssa. Hän oli kuitenkin hyvä isä,joten yritin pitää välejä kunnossa. Tietysti on selvää että ex on puhunut minusta valheita,muutin pois lapsen kanssa ja ex vainosi minua kk ajan,hiippaili puskassa(mulla yöpy kavereita kun pelkäsin että se tulee sisälle) ja laitteli : huora tapan sut-viestejä,kunnes se lopetti sen yhtäkkiä parin kk päästä erosta.
Kaikinpuolin tilanne oli kaoottinen,mutta lasta mies näki paljon tosin en uskaltanut päästää yöksi,kun mies oli niin epäbalanssissa.
ja sitten sain kuulla lapselta että isin luo on muuttanut nainen. Ja sen jälkeen alkoi systemaattinen "exän jahtaaminen". Se oli oikeasti he vastaan minä,ja tilanne kärjistyi siihen että lapsen avulla kiristettiin minua,jätettiin hakematta tai tuotiin etuajassa,kyykytettiin elareilla ja pahinta oli se kun uusi puoliso itketti mun lasta pakottamalla lapsen nukkumaan sohvalla yksin olkkarissa (4v ja ei ollut yöpynyt poissa kotoa ikinä) ja huutamalla lapselle että turpa kii mä nukun. Lasta pakkosyötettiin ja isä jätti lapsen uuden puolison kanssa kaksin yöksi mennessään töihin. Lapsi oli pelokas tullessaan kotiin ja sanoi että pelkää tätä naista. Tein päätöksen että en päästä lasta enää sinne,kävin lastenvalvojalla hakemassa apua ja mun oli pakko palkata asianajaja koska samaan aikaan mulle vaadittiin lähestymiskieltoa mieheen. EN IKINÄ OLISI SEN MIEHEN KANSSA OLLU TEKEMISISSÄ ILMAN LASTA! :(
Sitten mies tulistui tästä,ja katkaisi KAIKKI välit ja muutti toiselle puolelle Suomea puolisonsa kanssa. Nyt vuosien jälkeen ovat taas ottaneet yhteyttä ja mies on kuin mitään ei olisikaan. Lapsi käy siellä harvoin,mutta mä olen hyvin epävarma tämän uuden puolison kyvystä olla vanhempi. Lapsi ei pidä naisesta yhtään ja en ihmettele,kiusaamista ilmenee naisen puolelta edelleen.
Ja tämä nainen opettaa koulussa lapsia,ammattinsa puolesta hänen pitäisi olla kasvatuksen asiantuntija! Niin kaksinaamaista,sekopäistä ihmistä en ole eläissäni tavannut. Edelleen minä käyn terapiassa,se että kestin väkivaltaista hullua miestä vuosia,ja sen päälle tämän kaksikon kiusaamista,jätti muhun syvät jäljet. Suhtaudun varauksella aina kun exää haukutaan voimakkaasti,siinä on taustalla katkeruutta ja vihaa niin paljon,eivät ne puheet synny objektiivisuudesta. Suhtautuisitte myös älykkyydellä siihen mitä ne miehet teille kertoo exästä,ja pyrkisitte muodostamaan mielipiteenne ihmisestä sen perusteella,millainen hän on TEITÄ kohtaan. Mä en ikinä ole saanut tilaisuutta tutustua miehen nykyiseen,lähtötilanne oli exän puolelta myrkytetty ja ne kauheudet mitä mun lapsen kautta mullekin tehtiin,arpeutti pysyvästi tän suhteen. Tänä päivänäkin koen kylmiä väreitä kun näen sen naisen,se on vaan niin kammottavan kylmä ihminen.:( Ja plus että lapsi on jo niin iso että näkee millainen nainen se on,se kiusaaminen on jatkuvaa. Lapsi kaipaa isäänsä,mutta siellä olo aika menee naisen ehdoilla ja siten,että lapsi ja mies juoksee naisen asioilla ja vaatii myös että lapsi on joka päivä ulkona kaksi tuntia kelillä kun kelillä,ja toteuttaa sääntöjä vailla logiikkaa. Ja mies suostuu kaikkeen.
Rehellisesti sanoen toivon,että lapsen ei tarvitsis ikinä mennä enää sinne,mutta hän kaipaisi isäänsä. Kunpa voisin estää sen,mutta en voi,vaikka huoltajuus on minulla. Mulle tärkeintä on että välit ei katkea lapsella ja isällä,koska lapsi siitä kärsisi.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:57"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Niinpä, yötä myöden ;=)
[/quote]
[/quote]
Miten musta tuntuu että sua ja sun miestä tässä viedään ihan 10-0?
[/quote]
No kerro. Rupes kiinnostaan. Vai miten itse tilanteen ratkaisisit?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 20:37"]
Täällä taas katkerat exät vinkuvat. Oi kuinka se ex on aina se ykkönen miehen elämässä, miehen pitäisi pitää exän kuvaa kehyksissä uuden kodin hyllyllä, eikö vain? Miehen uusi puoliso on tietysti huora ja kodinrikkoja, vaikka ex olisi itse jättänyt miehensä ja siitäkin erosta olisi kymmenen vuotta aikaa. Hupaisaa porukkaa. Kiristääkö pipoa, kun ette ole enää ex-miehenne ykkösnaisia?
[/quote]
Tämä ketju on kylläkin omistettu munattomille ex-miehille jotka ovat hukanneet pallinsa jonnekin ex vaimon ja nykyisen vaimon väliin. Akat repii toisiaan hiuksista kun miehet istuu avuttomina peukku persiissä ja hukkaavat isyytensä. Naiset on kuvottavia toisiaan kohtaan näkeehän sen täälläkin???
[/quote]
Noin se on, me akat tapellaan ja yllättäen jotkut miehet vielä tahallaan pitää tätä exä-nyxä kisaa käynnissä. On varmaan tosi macho olo kun kaks naista riitelee miehestä.
Mutta ymmärrän että lapsen asioista keskustellaan, mut sitten en sitä että soitetaan jostain tulisitko kasaamaan mun lipaston kun en hihhihii itse osaa. Kai jokaisella naisella on muitakin ihmisiä kuin se exä tekemään talkkarointia. Mä en oo omaa exääni tarvinut mihinkään avustustyöhön. Jos en osaa itse niin sitten opettelen.
eksä ei kunnioita sinua eikä miestäsi eikä piittaa tunteistanne. ikävä kyllä miehesikin on aika vätys tai tuon naisen vallassa kun ei kykene asettamaan rajoja.
en ole asiasta mitenkään ylpeä, mutta olin kymmenen vuotta sitten juuri tuollainen eksä, tosin lapsia ei ollut kuviossa. soittelin huoliani kaverina entiselle miehelle, kunnes sitten mies alkoi vastailla aika kylmäkiskoisesti ja ei enää aina vadtannut puhelimeen. tajusin vihdoin lopettaa ja myöhemmin selvisi, että oli löytänyt uuden puolison, jonka kanssa on nytkin naimisissa.
hävettää oma käytös, joka oli pelkkää itsekeskeisyyttä ja kuvitelmaa siitä, että olen miehelle jitenkin ikuisesti niin tärkeä.
ap, puhu miehesi kanssa, kerro selvin sanoin, että loukkaa sinua käytöksellään ja vaadi selitys siitä, miksi tuo yhteydenpito jatkuu noin tiviinä. pyydä vaikka jotain miehen tai sinun omaa kaveria tai sisarusta selittämään asia miehelle, jos ei mene muuten jakeluun.
eksä on mennyttä elämää, miehen pitää keskittyä uuteen perheeseensä vaikka tietenkin myös huolehtia toisen lapsen hyvinvoinnista. mutta eksän viestittelyssä ei ole siitä kyse vaan sen omista tarpeista.
tsemppiä ap!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 19:18"]
Sä olet varmaan mun eksän nyksä, joka on raskaana ja jonka lasta eksäni ei kuulemma koskaan olisi halunnut ja katuu elämässään eniten. :)
Sun miehesi kävi muuten panemassa mua pari iltaa sitten....hyvin kelpasi soutaa vanhaakin venettä. Tietenkin pitää minuun yhteyttä, kun teidän seksielämänne on kuulemma niin surkeaa ja sinä avuton sängyssä. Raskaana kuulemma vielä enemmän lahna, kuin normaalisti.
[/quote]
Miksi siis erositte?