Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pysyä terveenä, jos ei harrasta liikuntaa?

Vierailija
22.10.2013 |

En liiku ollenkaan, joten kuolenko jo 4-kymppisenä sydänkohtaukseen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietipä. Ei meidän isovanhemmatkaan mitään lenkkejä juosseet tai salilla punnertaneet, ja kyllä ne siihen kasikymppiin asti porskuttivat suurin osa. Eivätkä edes vahdanneet transrasvoja tai omegoja. Pläskiä ja voita ja possunkylkeä vaan.

Vierailija
2/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuolet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 22:49"]

No mietipä. Ei meidän isovanhemmatkaan mitään lenkkejä juosseet tai salilla punnertaneet, ja kyllä ne siihen kasikymppiin asti porskuttivat suurin osa. Eivätkä edes vahdanneet transrasvoja tai omegoja. Pläskiä ja voita ja possunkylkeä vaan.

[/quote]

Et voi olla tosissasi?

Vierailija
4/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit sen määrää.

Joku liikkuu ja syö terveellisesti ja kuolee alle 40-vuotiaana johonkin kauheaan sairauteen.

Joku polttaa askin päivässä, kaivaa persettään sohvalla ja elää 80-vuotiaaksi ilman keuhkosyöpää.

Toki elämänvalinnoilla voidaan vaikuttaa, mutta rajallisesti.

Vierailija
5/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei ne moniraajahalvaantuneet sen enempäää sairasta ku mekään. kyllä elät kunhan syöt siihen nähden hyvin ja terveellisesti. hyötyliikunnalta ei voi välttyä

Vierailija
6/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ennen vanhaan hyötyliikuntaa tuli luonnostaan huomattavasti enemmän, joten tuo esimerkki ontuu. Ei ajeltu autolla joka paikkaan vaan jo kävelyä tuli enemmän. Työt olivat myös useammin fyysisiä.

Vierailija
7/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nykyään istutaan melkein koko ajan, liikunta (ja erilainen kehonhuolto) lievittää istumisesta johtuvia vaivoja, kuten jäykkyyttä ja yksitoikkoisia asentoja. Liikkumattomilla nuo istumisesta johtuvat vaivat, kuten selkäongelmat ja niska-hartiakivut alkavat vaivata eri tavalla kuin niitä, jotka ovat yrittäneet oikoa pitää paikkoja vetreinä liikunnalla.

Liikkuminen siis on mahdollisuus edistää terveyttä mutta tietysti liikkumattakin voi ihan hyvin elää.

Vierailija
8/15 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 22:59"]

no ei ne moniraajahalvaantuneet sen enempäää sairasta ku mekään. kyllä elät kunhan syöt siihen nähden hyvin ja terveellisesti. hyötyliikunnalta ei voi välttyä

[/quote]

Mä syön aika terveellisesti, koska tämä liikkumattomuus vaivaa niin paljon, niin olen yrittänyt sillä kompensoida sitä.

Jospa mä sitten selviäisin ainakin johonkin viiteenkymppiin asti...

ap.

Vierailija
9/15 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten et ap liiku, jos asia vaivaa?

Vierailija
10/15 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osteoporoosia voisit ainakin ehkäistä liikkumalla.

Vierailija
11/15 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon jo 41v...vielä hengissä :)

Vierailija
12/15 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi. Itse oon 39, en ole koskaan harrastanut minkäänlaista liikuntaa, ja olen hoikka ja terve. Samoin vanhempani, jo seitsenkymppisiä, ovat erittäin terveitä vaikkeivat ole koskaan harrastaneet liikuntaa ja istumatyötä tehneet. Kummallakaan ei ole vieläkään edes mitään peruslääkitystä, mitä tuossa iäsäs monella jo alkaa olla.

Vierailija
13/15 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vasta 50-luvulla yleistyi lihan ja voin syöminen. Sitä ennen syötiin lähinnä kasviksia ja kalaa.

Ennen melkein kaikki tekivät fyysistä työtä ja kroppa pysyi sitä kautta kunnossa.

Vierailija
14/15 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 11:17"]

[/quote]

Vasta 50-luvulla yleistyi lihan ja voin syöminen. Sitä ennen syötiin lähinnä kasviksia ja kalaa.

Ennen melkein kaikki tekivät fyysistä työtä ja kroppa pysyi sitä kautta kunnossa.

[/quote]

Höpö höpö tuon ennen syötiin kasviksia ja kalaa jutun kanssa. Suomessa suurin osa ei asu rannikolla, ja ne jotka ei asu, eivät ole kalaa juuri syöneet ennen nykyisiä aikoja.

Ja kasvistne valikoima on suurimman osan vuotta ollut todella huono ennen ruokatuonnin aikoja. Perunaa on ollut, omena säilynyt pitkälle kevääseen, ja sitten hilloja ja muuta säilykettä. Mutta hyvin vähän tuoretta. Lihaa ja voita on monella ollut, kun on pidetty edes yhtä jotain elikkoa kerrallaan, usein lehmää. Esim .omat vanhempani muistelevat, että heidän lapsuudessaan ruoka oli lähinnä lihaa ja perunaa ja ruisleipää ja maitoa.

Vierailija
15/15 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 10:48"]

Miksi sitten et ap liiku, jos asia vaivaa?

[/quote]

Olen saamaton ja laiska. :(

Jos olisi joku kaveri, jonka kanssa lähteä, niin varmastikin tulisi tehtyä edes jotain. Yksin ei tule lähdettyä edes kävelylle. Vielä vähemmän mihinkään kuntosalille tai jumppaan.

Ylipainoakaan ei ole motivaattorina. Olisi ihana harrastaa jotain, mutta en vain "jaksa"/saa aikaiseksi/osaa aloittaa.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi