Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toiset ihmiset aina vetoavat "niinhän sinäkin teit", kun heitä pyytää, etteivät jotain tekisi?

Vierailija
09.09.2020 |

Tunnen kaksi ihmistä, joille ei voi oikein mitään sanoa ilman, että sieltä tulee "sama asia mitä sinä teet" tai "niinhän sinäkin". Kyse ei ole kostosta, vaan vahingosta tai ajattelemattomuudesta puolin ja toisin, mutta heti tulee tämä lause. Eikä kyse ole isosta asiasta. Ja linkitys minun tekemisiin on sangen ohut.

Eli heiltä puuttuu täysin kyky ajatella, että "oho / en huomannut / yritän muistaa seuraavalla kerralla toimia toisin".

Ja kyse on vanhoista ihmisistä. Toinen on 55 ja toinen 70.

Tunnetteko tällaisia ihmisiä? MIkä on syynä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä varmaan ärsyttää, kun joku jonne kitisee sellaisesta, mitä itsekin tekee koko ajan. 

Vierailija
2/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vielä esimerkin, niin pystyy siten ottaa itsekin kantaa tuohon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi neuvot aikuisia ihmisiä?

Vierailija
4/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vtu toi on ärsyttävää, lopeta heti! Tunnen tuollaisia ihmisiä jotka esim itse mässyttävät syödessään kuin ei olisi hampaita ollenkaan ja itse sitten kitisevät koko ajan että älä mässytä!

Vierailija
5/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mökillä. Viime yönä mökin sisään tuli kamala savu, kun tätini oli pimeällä laittanut aiemmin polttamaansa nuotioon tuoreita oksia. Meinasimme tukehtua, sillä nuotio oli 5 metrin päässä mökistämme. 

Sanoin aamulla, että poltatko päivällä, älä yöllä. Vastaus oli "niinhän sinäkin teit kesäkuussa". Juu, totta, minäkin poltin oksia kesäkuussa illalla, tosin nuotiopaikkani on 100 metrin päässä tätini mökistä. 

Tämä nyt tuorein esimerkki. Ei iso juttu, molemmilta vahinko, mutta miksi ensimmäinen reaktio ei ole "oho, en huomannut", vaan "niinhän sinäkin teit". 

Vierailija
6/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et koskaan siivoa jälkiäsi työpaikan taukohuoneessa ja jos joku jättää kahvikupin pöydälle niin sä nariset että hei älä viitti hei sotkea yhteistä tilaa? Ainoastaan ne vähän vanhemmat viitsii sanoa sulle takaisin. Paranna tapasi!

Vierailija
7/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et koskaan siivoa jälkiäsi työpaikan taukohuoneessa ja jos joku jättää kahvikupin pöydälle niin sä nariset että hei älä viitti hei sotkea yhteistä tilaa? Ainoastaan ne vähän vanhemmat viitsii sanoa sulle takaisin. Paranna tapasi!

Äläs nyt. Minä en ole ihminen, joka puuttuu pikkuasioihin. Puutun vain siihen, jos en voi hengittää tai tilanne muuten vaikeuttaa minun elämääni. Kahvikuppi ei kuulu niihin asioihin. 

Vierailija
8/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mökillä. Viime yönä mökin sisään tuli kamala savu, kun tätini oli pimeällä laittanut aiemmin polttamaansa nuotioon tuoreita oksia. Meinasimme tukehtua, sillä nuotio oli 5 metrin päässä mökistämme. 

Sanoin aamulla, että poltatko päivällä, älä yöllä. Vastaus oli "niinhän sinäkin teit kesäkuussa". Juu, totta, minäkin poltin oksia kesäkuussa illalla, tosin nuotiopaikkani on 100 metrin päässä tätini mökistä. 

Tämä nyt tuorein esimerkki. Ei iso juttu, molemmilta vahinko, mutta miksi ensimmäinen reaktio ei ole "oho, en huomannut", vaan "niinhän sinäkin teit". 

Kyllä tuo omaan korvaan kostolta kuulostaa. Kysyisin tuollaisessa tilanteessa että onko tämä nyt olevinaan joku kosto, kun minä epähuomiossa poltin yöllä risuja ja savu tuli mökkiisi? Jos tähän täti vastaisi että ei tietenkään ole mikään kosto, niin kysyisin että miksi sitten käytät minun tekemää vahinkoani syynä omalle roskanpoltollesi jos ne eivät kerran mitenkään liity toisiinsa?

Vierailija
9/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo omaan korvaan kostolta kuulostaa. Kysyisin tuollaisessa tilanteessa että onko tämä nyt olevinaan joku kosto, kun minä epähuomiossa poltin yöllä risuja ja savu tuli mökkiisi? Jos tähän täti vastaisi että ei tietenkään ole mikään kosto, niin kysyisin että miksi sitten käytät minun tekemää vahinkoani syynä omalle roskanpoltollesi jos ne eivät kerran mitenkään liity toisiinsa?

Kyllä täti sanoi, että hän teki sen epähuomioissa, luullen, että aiemmin sytytetty nuotio oli jo sammunut. Kyllä minä sen uskon. Mietin vain sitä ensireaktiota, MISKI se on se, mikä on? 

Jotenkin aikuismaisempi reaktio olisi " sori, se oli vanhinko, olisihan minun pitänyt tietää, koska sinä teit sen saman kesäkuussa" tms. 

Mistä nousee reaktio "en minä, vaan pertti!". 

Vierailija
10/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä kysymässä tätiltäsi.

Vierailija
11/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tätini ole ainoa ihminen, joka toimii näin. Tunnen myös toisenkin. Siksi ajattelen, ettei asia varmaan ihan vieras ole teille toisillekaan, vai onko?

Vierailija
12/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sä vaan oot niin ärsyttävä pomotteleva besserwisser, että ne haluavat näpäyttää sua tilaisuuden tullen.

Vierailija
13/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tätini ole ainoa ihminen, joka toimii näin. Tunnen myös toisenkin. Siksi ajattelen, ettei asia varmaan ihan vieras ole teille toisillekaan, vai onko?

Ei mulle ainakaan koskaan käy noin. Tosin en myöskään tee asioita, joita kieltäisin muita tekemästä.

Vierailija
14/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei "pystyy ottaa" vaan "pystyy ottamaan".

Vierailija
15/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sä vaan oot niin ärsyttävä pomotteleva besserwisser, että ne haluavat näpäyttää sua tilaisuuden tullen.

Itse asiassa, kun tuon sanot, niin nämä kaksi ihmistä ovat besserwissereita pahimmassa mittakaavassa. Tietävät aina kaikesta kaiken. 

Tosin tunnen kolmannenkin besserwisserin, mutta hänellä ei ole tätä samaa tarvetta hyökätä takaisin. 

Itse en itsessäni besserwisseriyttä tunnista enkä siten tunnustakaan. Eikä kukaan ole asiasta minulle sanonut. 

Vierailija
16/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, kun tuon sanot, niin nämä kaksi ihmistä ovat besserwissereita pahimmassa mittakaavassa. Tietävät aina kaikesta kaiken. 

Tosin tunnen kolmannenkin besserwisserin, mutta hänellä ei ole tätä samaa tarvetta hyökätä takaisin. 

Itse en itsessäni besserwisseriyttä tunnista enkä siten tunnustakaan. Eikä kukaan ole asiasta minulle sanonut. 

No jotenkin sä selvästi ärsytät niitä, kun ottavat tuollaisen asenteen. Oisko sitten jotain sellaista, että ärtyvät, kun nuorempi tulee opettamaan, mitä saa ja ei saa tehdä? Kannattaa miettiä omaa käytöstään näiden ihmisten näkökulmasta.

Vierailija
17/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotenkin sä selvästi ärsytät niitä, kun ottavat tuollaisen asenteen. Oisko sitten jotain sellaista, että ärtyvät, kun nuorempi tulee opettamaan, mitä saa ja ei saa tehdä? Kannattaa miettiä omaa käytöstään näiden ihmisten näkökulmasta.

Olet oikeassa, jotainhan minä teen, ja sitä tässä ihmettelen, mikä saa heidät reagoimaan noin. 

Olen introvertti, enkä puutu toisten asioihin kuin pakon edessä. Mutta sitten kun on äärimmäinen pakko, otan asian puheeksi - ja inhoan sitä tilannetta. Silloin olen hyvin suorasanainen. Sanon mitä ajattelen ja pyydän, mitä haluan. Minua ei tarvitse rivien välistä lukea. Ehkä pitäisi kohdella muita silkkihansikkain? Pehmitellä ja lepytellä "olisiko mitenkään mahdollista, sinä kun olet niin fiksu, jotenkin olisi kivempi niin että....".

Vierailija
18/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, 55 vuotias ei ole vanha 😄.

- Jos joku esittää moitteen, melko yleinen tapa on puolustautua ja esittää joku syy tekemällemme asialle. Helpoin tie on sanoa, että muutkin tekevät niin.

Vaan jokainenhan on vastuussa omista tekemisistään. Sitäpaitsi mehän olemme yksilöitä ja reagoimme kuitenkin kukin omalla tavallamme. Kenties tiellesi ei ole sattunut ihmistä, joka sanoo "mitä v..tua sinä urputat siinä, painu v..tuun siitä!". Minun entinen miesystäväni käytti tätä lähestymistapaa. Minä itse taas saattaisin sanoa "No niinhän tuo nyt taisi käydä, en tullut ajatelleeksi. Anteeksi!". Tehtyähän ei saa tekemättömäksi, mutta jokainen suhtautuu omien vuorovaikutustaitojensa mukaan.

Vierailija
19/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ap, olen naimisissa samanlaisen tyypin kanssa. Mielettömän ärsyttävää!

Minä: Hei, sulta jäi aamulla leipäveitsi pöydällä, taaperon ulottuville. Voisitko laittaa ne pois heti käytettyäsi, että ei käy vahinkoa?

Mies: MUTTA SÄKIN JÄTÄT!

Minä: Ai anteeksi, en ole huomannutkaan. Yritän olla tarkempi. Koska näin kävi? Minähän en syö tuollaista leipää ollenkaan...

Mies: EN MUISTA MUTTA VARMASTI OLET JOSKUS JÄTTÄNYT!!!

En yleensä viitsi sanoa mistään asiasta, joka ei ole vaarallinen lapselle, kun aina kamala puolustusreaktioa ja syyttely, vaikka yrittäisin tosi neutraalisti ja syyttelemättä sanoa asiasta.  En tiedä mistä tuollainen johtuu, huonosta itsetunnosta? Ei voida myöntää, että tehtiin edes pieni moka?

Vierailija
20/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika harvinaista tavata ihminen, joka kykenee ottamaan palautteen vastaan neutraalisti. Suurin osa selittelee jotenkin.