Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Suomessa asua asuntoautossa?

Vierailija
09.09.2020 |

Laillisesti, pärjääkö tällä ilmastolla jne.. Voiko minnekään parkkeerata pidemmäksi aikaa?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Ja on leirintäalueita, joista voi vuokrata paikan koko talvikaudeksi.

Vierailija
2/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Pitää vaan olla kunnon auto, jossa kunnolliset eristeet. Hyvin pärjää kylmimmilläkin pakkasilla. Leirintäalueilla on suihkut, saunat, keittiöt ja pyykkituvat.

Vierailija
4/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenisen vuotta sitten asuin muutaman vuoden matkailuautossa.

Postin hain Poste restantesta ja sattui olemaan työpaikka jota pystyin käyttämään hyödyksi tilanteessa, eli oli työpaikalla pesukone ja pääsin siellä myös suihkuun.

Käytin kyllä markettien itsepalvelupesuloitakin pyykkieni pesuun lomien aikana ja uimahalleja pesuihin.

Yövyin missä satuin kulkemaan, markettien pihoilla, uimarantojen ja hautausmaiden parkkiksilla, luontokohteissa etc.

Homma sujui kun niksit oppi, eli puhdasta vettä sisään, jätevesiä pihalle huoltisten ajokaivoilla, kemssan tyhjennystä, kaasua ym. toimintoja jotka alkoivat sujua rutiinilla muutamissa viikoissa.

Olin yhden talven parkissa leirintäalueen kausipaikalla, mutta paikalla olijoiden ikuinen juopottelu ja paikallaanolo alkoi ahdistamaan ja jäi yhden talven virhearvioinniksi (en viitsinyt lähteäkään kun olin maksanut etukäteen useammasta kuukaudesta).

Mulla oli auton perässä polkupyöräteline ja usein jätin auton jonnekin parkkiin ja menin töihin fillarilla.

Asumiskustannukset olivat kesällä olemattomat ja talvellakin suurin kuluerä oli kaasu, jota kului muutama pullollinen viikossa.

Autoni oli ikivanha ja vailla kunnollista lämpöeristettä, joten uudemmalla kalustolla kaasunkäyttökin pienenee varmasti.

Suurimmillakin pakkasilla autossa tarkeni, vaikka vanha romu olikin.

Se ei enää käynnistynyt yli 25 asteen pakkasissa, joten yöpaikkojen valinta talvella täytyi harkita sääennusteiden perusteella :-)

Vierailija
5/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit laillisesti asua kirjoilla asuntoautossa, jos omistat asuinrakentamiseen kaavoitetun tontin, jonne parkkeeraat sen asuntoautosi.

Jos parkkeeraat asuntoautosi johonkin karavaanaripuistoon, voit kyllä viettää siellä kaiken aikasi, pitää sitä epävirallisesti asuntonasi ja saada sinne postisikin, mutta kirjoilla et voi siellä asua, eli et saa sinne virlalista kotipaikkaa henkikirjoitukseen/maistraattiin. Ja jos haluat olla siellä talvellakin, katso että alue on auki talvellakin. Kaikki ei nimittäin ole. Auton talvenkesto riippuu ihan autosta ja sen tekniikasta. Joidenkin autojen vesijärjestelmät laskevat itsensä tyhjiksi pakkasella, jäätymisen estämiseksi, se vähän hankaloittaa elämistä.

Vierailija
6/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sain ihan osoitteenikin leirintäalueelle, poikkeuslupa maistraatista, koska muuta asuinpaikkaa ei sillä hetkellä ollut. Postilaatikko leirintäalueella, hyvin toimi ja posti kulki.

Vierailija
7/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tarvitse olla vakituista osoitetta, joten matkaluatossa asuminen ei tuota senpuolesta ongelmia.

Kun muutin avioeron seurauksena asumaan matkailuautoon, hain postini poste-restantesta ja lainsäädännön perusteella kotikunnakseni jäi se paikka missä viimeksi olin kirjoilla.

Esim. kaikki terveyspalvelut terveyskeskus/hammashoito säilyivät ennallaan viimeisimmän osoitteeni perusteella, vaikka asuin ilman vakituista osoitetta matkailautossa :-)

Vierailija
8/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaulautossa yöpyminen ei ole lainsäädännön perusteella kiellettyä taajama-alueellakaan.

Lakiteksti kieltää leiryitymisen, joka on eri asia kuin yöpyminen.

Vierailija
9/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sain ihan osoitteenikin leirintäalueelle, poikkeuslupa maistraatista, koska muuta asuinpaikkaa ei sillä hetkellä ollut. Postilaatikko leirintäalueella, hyvin toimi ja posti kulki.

https://www.suomicamping.fi/harmala/majoitus/caravanpaikat/kausipaikat

Voisin hyvinkin kuvitella, et pärjää.

Vierailija
10/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Härmälä ei ole auki koko vuoden, vain kesäkauden, mutta silloin siellä tietty voi olla kausipaikalla. 

Vierailija
11/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo Härmälä on kyllä aika rupuisessa kunnossa kuulemma, mutta juu, halpaa asumistahan se on. Näytti kuuluvan sähkökin hintaan. Itse maksoin muistaakseni 550 e / vuosi. Lisäksi kaasu ja sähkö.

Vierailija
12/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo Härmälä on kyllä aika rupuisessa kunnossa kuulemma, mutta juu, halpaa asumistahan se on. Näytti kuuluvan sähkökin hintaan. Itse maksoin muistaakseni 550 e / vuosi. Lisäksi kaasu ja sähkö.

On siellä yksi hyvä vessarakennus ja toinen keittiötiloista on ok, mutta tosiaan se alue ei ole ympärivuotinen. Voi olla, että siellä voi maksua vastaan säilyttää vaunuaan tai autoaan talven ylikin, mutta ei se muuten ole auki syyskuun lopusta keväälle, joskus toukokuussa taitaa yleensä aueta. 

Vierailija
13/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä voi olla virallinen kotiosoite ns. Poste Restante. On siis ihan sama missä majailet mutta viralliset postit tulee tuohon ja sen mukaan määräytyy kotikunta ja sen mukaiset palvelut. Eli jos posterestante osoite on esim. tampereella ja majailet Rovaniemellä niin lähtökohtaisesti kaikki terveyspalvelut tulee hakea tampereelta.

Vierailija
14/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi asua jos haluaa. Ei kuitenkaan kannata kuvitella sen olevan halpaa tai erityisen käytännöllistä. Lämpimissä maissa köyhät asuu asuntovaunuissa kun ei ole rahaa. Suomessa sama idea ei toimi kun pitää talvella lämmittää. Halpa vuokra-asunto tulee halvemmaksi asumismuodoksi.

Vierailija
15/24 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lopen kyllästynyt asunnon etsimiseen. Ei millään meinaa saada, eikä ainakaan sellaiselta alueelta joka mahdollistaisi ns hyvän elämän. Eniten pelkään jähmettyväni jonnekin keskelle ei mitään. Lisäksi harrastuksiin kuuluu retkeily jne, mutta ei ole hirveästi varaa matkakuluihin ja hotelli level majoittumiseen, niin olisi kätevää ”kantaa kotia mukana”.

Vierailija
16/24 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vaunussa osoitteeni on poste restante ja se on siinä...asua voi ympärivuotisesti...ilman kiinteää tönöä...

Vierailija
17/24 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi asua.

...mutta ei se halpaa asumista ole. Edullisemmin asut tavallisessa vuokra-asunnossa.

Vierailija
18/24 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetko kaiket päivät vai tätä sivua? Jos lukisit iltapäivä lehdet ilmaiseksi netistä , saisit kysymykseesi  oikean vastauksen heti.

Vierailija
19/24 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up saakohan Suomessa asua asuntoautossa? jos asuu käytännössä Espanjassa ja laittaa poste restanteen vain työkkäriä varten osoitteen, jonne ei tule koskaan postia vaan kelankin posti tulee sähköisenä?

Vierailija
20/24 |
24.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voiko poste restanten laittaa ihan mihin kuntaan vaan? Olemme muuttamassa ja vakituista osoitetta ei tule olemaan, ennen kuin löydämme sopivan tontin jostain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän