Dieetti ja tarjoiluista kieltäytyminen
Mites jos on dieetillä... Noudattaa tarkkaan laadittua tiukkaa ruokavaliota. Onko silloin oikeus kieltäytyä tarjoiluista vaikka pahoittaisikin jonkun mielen?
Kommentit (22)
Aina on oikeus kieltäytyä. Itse en ole koskaan noudattanut niin tiukkaa ruokavaliota, etteikö olisi kohteliaisuudesta voinut ottaa vähän.
Aina on oikeus kieltäytyä tarjoiluista. Mä esim. en usein ota koska suurin osa tarjoaa makeaa (oon makeani syönyt täyteen koulussa, olen leipuri-kondiittori), mutta sitten jos tarjotaan vaikka suolaista piirakkaa voin ottaa palan kohteliaisuudesta.
Ihmiset, saa kieltäytyä. Ja tarjoilijat, älkää loukkaantuko. Ajatelkaa vaikka, että on sitten enemmän myöhemmäksi.
Toki. Esim. itse olen nyt lääkäriin määrämällä ketogeenisella VLCD-dieetillä, enkä todellakaan katkaise ketoosia minkään tarjoilujen takia, kun vaan 12 viiikkoa tämä kestää...
Itse olen sitten etu- tai jälkikäteen nuukemmalla. Tai sitten voi etukäteen ilmoittaa, ettei voi syödä. On epäkohteliasta saapua paikalle ja sitten vasta kertoa, ettei voi syödä mitään emännän tarjolle laittamaa. Yksi vaihtoehto on viedä tuliaisena jotain, mitä voidaan yhdessä nauttia.
Ärsyttää lähinnä tuputtajat ja ihmettelijät, että miksi et syö. En mielestäni ole kenellekään asiasta tilivelvollinen, en itsekään kommentoi muille heidän valintojaan. Ei minun ole pakko toitottaa olevani dieetillä. Dieetillä kun voi lisäksi joskus olla pinna kireällä, niin tulee vielä tokaistua jotain loukkaavaa jos ärsytyskynnys ylittyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää lähinnä tuputtajat ja ihmettelijät, että miksi et syö. En mielestäni ole kenellekään asiasta tilivelvollinen, en itsekään kommentoi muille heidän valintojaan. Ei minun ole pakko toitottaa olevani dieetillä. Dieetillä kun voi lisäksi joskus olla pinna kireällä, niin tulee vielä tokaistua jotain loukkaavaa jos ärsytyskynnys ylittyy.
Ap
Hehheh, minkä ikäinen olet? 13?
Miettisin kannattaako ylipäätään olla millään "dieetillä". Mitä sillä halutaan saavuttaa. Suurin osa laihdutusdieeteistä johtaa lihomiseen. Eri asia jos on menossa leikkaukseen ja pitää siksi saada ylipainoa hetkellisesti pois.
Muussa tapauksessa ruokavalion pitäisi olla jatkuvasti niin hyvä, että turhat kilot pikku hiljaa tippuu ja kroppa on tyytyväinen, ei nähdä nälkää eikä maailma kaadu kakkupalaan. Ongelma ikäänkuin ratkaisee itse itsensä. En tiedä miksi tämä on niin epäsuosittu vaihtoehto kun se on kuitenkin se ainoa mikä oikeasti toimii, myös pitkällä tähtäimellä.
Yleensä allergioista tms terveysruokavalioista kerrotaan samalla kun vastataan kutsuun. Emäntä voi sitten huomioida eri dieetit haluamallaan tavalla.
Ei sillä syyllä ole mitään väliä mielensäpahoittajille. Puolisoni on pahasti suolistosairas, eikä sekään ole ilmeisesti riittävä syy kieltäytyä ruuasta, josta tulee kammottavan sairaaksi. Jos nyt vähän nyt edes ottaisit tuosta, eihän nyt kunnon ruisleipä voi olla pahasta ja kyllä suomalainen mies voi aina kahvit juoda jne
Vierailija kirjoitti:
Miettisin kannattaako ylipäätään olla millään "dieetillä". Mitä sillä halutaan saavuttaa. Suurin osa laihdutusdieeteistä johtaa lihomiseen. Eri asia jos on menossa leikkaukseen ja pitää siksi saada ylipainoa hetkellisesti pois.
Muussa tapauksessa ruokavalion pitäisi olla jatkuvasti niin hyvä, että turhat kilot pikku hiljaa tippuu ja kroppa on tyytyväinen, ei nähdä nälkää eikä maailma kaadu kakkupalaan. Ongelma ikäänkuin ratkaisee itse itsensä. En tiedä miksi tämä on niin epäsuosittu vaihtoehto kun se on kuitenkin se ainoa mikä oikeasti toimii, myös pitkällä tähtäimellä.
Itselleni sopii tarkan ruokavalion noudattaminen. En välttämättä osaa aina arvioida kaloreita enkä toisaalta jaksaisi niitä koko ajan laskea. Ja sekin, jos syö viisi kertaa päivässä kohtuullisia määriä, ei välttämättä johda laihtumiseen niin nopeasti kuin haluaisin. Ainakin alkuun haluan 15 kg pois tahdilla -1 kg/vko. Sen verran minulla on ylipainoa. Sitten voi laihduttaa loput 5-10 kg hitaammin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni sopii tarkan ruokavalion noudattaminen. En välttämättä osaa aina arvioida kaloreita enkä toisaalta jaksaisi niitä koko ajan laskea. Ja sekin, jos syö viisi kertaa päivässä kohtuullisia määriä, ei välttämättä johda laihtumiseen niin nopeasti kuin haluaisin. Ainakin alkuun haluan 15 kg pois tahdilla -1 kg/vko. Sen verran minulla on ylipainoa. Sitten voi laihduttaa loput 5-10 kg hitaammin.
Ap
Lihavoitu kohta. Sulla on loppuelämä aikaa. Mitä hitaammin laihdutat, sitä varmemmin tulos pysyy.
Mut niinkuin sanoin, tämä on epäsuosittu totuus, enkä kuvittele muuttavani aapeen ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lihavoitu kohta. Sulla on loppuelämä aikaa. Mitä hitaammin laihdutat, sitä varmemmin tulos pysyy.
Mut niinkuin sanoin, tämä on epäsuosittu totuus, enkä kuvittele muuttavani aapeen ajatuksia.
Toukokuun alkuun mennessä haluan olla hoikistunut. Kiinteytysvaihe tietenkin kestää pitkään, tavallaan loppuelämän
Ap
Tottakai aina saa kieltäytyä tarjoiluista!
Jos nimenomaisesti kutsutaan syömään, silloin on syytä mainita erikoisruokavaliosta tai kieltäytyä kutsusta. Jos muuten vain kyläilee, ei ole pakko syödä. Voi silloinkin sanoa että älkää laittako mitään syötävää kiitos.
Miksi pitäisi ottaa vaikka ei olisi millään dieetilläkään? Miksi on niin paha asia sanoa, että ei pidä kermakakuista? En minä oleta, että mulle tehtäisiin mitään tilalle, en erityisemmin pidä täytekakuista tai makeasta muutenkaan. En ole dieetillä, en vain tykkää. Olisiko kohteliasta jättää menemättä? En pidä voileipäkakuistakaan, joten aika usein on vain se kahvi ja mulle se riittää. En mene juhliin syömään, vaan juhlittavan vuoksi.
Boikotoin kaikkia ketjuja, joissa mainitaan sana KROPPA. Se on suomeksi keho, senkin ääliöt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi ottaa vaikka ei olisi millään dieetilläkään? Miksi on niin paha asia sanoa, että ei pidä kermakakuista? En minä oleta, että mulle tehtäisiin mitään tilalle, en erityisemmin pidä täytekakuista tai makeasta muutenkaan. En ole dieetillä, en vain tykkää. Olisiko kohteliasta jättää menemättä? En pidä voileipäkakuistakaan, joten aika usein on vain se kahvi ja mulle se riittää. En mene juhliin syömään, vaan juhlittavan vuoksi.
Samoin inhoan kermakakkuja ja voileipäkakkuja. Siksi toivoisin että tuputtajat lopettaisivat tuputtamisen. Jos sanon ei kiitos ja otan vain sen kahvin, se ei ole kursailua. En vain oikeasti halua muuta. En halua ääneen sanoa etten pidä tatjoiluista, yritän olla kohtelias. Pärjään hyvin syömättäkin vaikka koko päivän tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sulle sopii tarkka laskeminen ja kuitenkin sitä ylipainoa on kertynyt ilmeisesti melkoisesti? Ja olet laihduttanut ennenkin, koska tiedät mikä "sopii"? Eli ne sun nykyiset keinot ei toimi. Ja tuo, että 15 kg pitää saada nopeasti pois on varma merkki, ettei homma onnistu. Pääset jatkossakin laskemaan tiukasti kaloreita :). Sinänsä on ok kieltäytyä kahvipöydän tarjoiluista. Itse kyllä toivoisin, että kutsuttu kertoisi etukäteen asiasta, varsinkin jos ennen on piirakat ja pullat uponneet...
Jos joku tuosta mielensä pahoittaa, niin se on hänen oma ongelmansa. En minä ainakaan syö missään mitään, mitä en itse halua.