Paljonko työntekijä tuleen maksamaan työnaajalle
Kun palkanmaksajat aina valittaa palkkaammisen kalliutta. Myös huonosti palkatuissa ammateissa. Eli mitä lisämaksuja tulee sen varsinaisn palkan päälle? Mietin yhden henkilön palkkaamista ja asiasta on monenlaista tietoa.
Jos henkilön Bruttopalkka on x määrän, paljonko mun pitää veilä pulittaa Tellejä ja lellejä ym. maksuja. Olisi mukavaa kun joku jolla on oikeasti työntekijöitä, voisi vastata.
Entä jos ostan työn palveluna toiminimeltä. Tuleeko kalliimmaksi vai halvemmaksi. Alvi tietysti tulee päälle, mutta senhän saan vähentää.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 14:34"]
maanrakennusalalla sosiaalikustannukset on 66% eli tämä tuntipalkan päälle. Sisältää lomat, työajanlyhennykset, sairaslomat ym. Sisältää työn sivukulut. Kannattaisi kysyä esim. Kirjanpitäjältäsi.
[/quote]
Niin, tuo on alalla keskimääri. Mutta jos sinulla on firma, jossa samalla alalla on yksi tai kolme työntekijää, voi realisoituva prosentti olla 45-150 %.
Jos on palkkaamassa naista, kannattaa aina muistaa vielä äitiysloman riemut. Toki miestenkin vanhempainvapaista ja isyyslomista tulee omat kulunsa, mutta yleensä naisten aiheuttamia kuluja pienemmät.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:26"]
Otdikossa tulisi tietysti lukean työnantajalle eikä työnaajalle....
[/quote]
Noh.. Teitä lukihäiriöisiähän mahtuu tänne useampia ;)
Sivukulut on meillä hiukan alle 20% kuukausipalkasta. Sisältää kaiken terveydenhoidosta muihin henkilöstöetuihin kuten voittopalkkiojärjestelmää ja siis kaiki lailliset kulut.
Ja toi 20% luku ilmoitettiin yt neuvottelujen yhteydessä. Työnantaja sanoi, iso kansainvälinen firma,
Mä en teidä, miltä vuosikymmeneltä teidän prosentit on, mutta mun on todelisia, eikä ne riipu mitenkään yrityksen koosta. Sivukulut on 51% palkasta. Eli jos tyyppi saa palkkaa 100euroa, työnantaja maksaa 151 euroa. Tämä sisältää loma-ajan palkan mutta ei sairauslomia.
Ja toi 20% luku ilmoitettiin yt neuvottelujen yhteydessä. Työnantaja sanoi, iso kansainvälinen firma,
Kysy Heidi Hautalalta, hänellä on nyt aikaa neuvoa.