Mitä?? Liikenneturvan mukaan vielä 12-vuotias lapsi hyötyy turvaistuimesta.
Käyttääkö joku 12-vuotiaallaan turvaistuinta?? Jos käytätte, niin ovatko lapsenne erityisen lyhyitä? Meillä 11-vuotias on 165 cm, eikä ole kyllä tullut mieleen enää iskeä häntä turvaistuimeen...
Kommentit (3)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:03"]
Käyttääkö joku 12-vuotiaallaan turvaistuinta?? Jos käytätte, niin ovatko lapsenne erityisen lyhyitä? Meillä 11-vuotias on 165 cm, eikä ole kyllä tullut mieleen enää iskeä häntä turvaistuimeen...
[/quote]Minäkään en ole noin pitkä vaikka olen jo 42v... pitäisiköhän alkaa käyttämään turvaistuinta... Joo ja kyllä meillä oli vähintäänkin istuinkorokkeet käytössä noin 140 senttisiksi, eli noin 10-12 vuotiaiksi asti. Lapset oli selkä menosuuntaan noin 5 vuotiaiksi asti.
Meidän auton takapenkillä on ihan ihme vyöt. Varsinkin keskipaikan vyö tulee niin korkealta, että jopa minulla se viistää kaulaa, ja olen sentään 170 cm. Olen nyt sitten pakottanut 140-senttisen lapsen käyttämään vielä koroketta, että vyö tulisi paremmin.
Jossain olen nähnyt sellaisia vyöohjaimia, jolla vyön saisi alemmas. Missä niitä myydään?
Ja mites sen maalaisjärjen kanssa... No Liikenneturvan sivut sanovat:
"Lain mukaan alle 135 cm pitkien lasten on autolla matkustettaessa käytettävä heidän painonsa mukaan määräytyvää turvalaitetta. Turvalaitteiden käytön on todettu parantavan merkittävästi lasten liikenneturvallisuutta. Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135 cm, on käytettävä lapsen painon mukaan määräytyvää lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Lapselle turvallisin paikka autossa on takapenkillä oleva turvaistuin."
Eli sinun lapsi ei kuulu tähän kategoriaan. Vai voisitko ystävällisesti linkata sen sivun mihin avauksellasi viittaat.