SOFIA-nimisten tyttöjen äidit: Harmittaako nimen suosio?
Taas oli eilen kastetuissa Sofioita ja tilastot puhuvat karua kieltään... Nimi on ympäri maailman ihan käsittämättömän suosittu! Esim. Usa:ssa suosituin tytönnimi ollut jo pitkään. Harmittaako teitä äidit, jotka olette nimenneet tyttönne Sofiaksi? Minua ainakin harmittaisi, jos olisi moisen tusinanimen valinnut...
Kommentit (34)
Johtuuko nää Sofia-nimen dissausaloitukset Ruusilasta?
Mulla on Sofia niminen tyttö. Eikä vois vähempää kiinnostaa kuinka monella on sama nimi. Onpa kaksi muutakin nimeä todella yleiset, mutta kulkevat suvussa ja haluttiin niitä käyttää. Suurimmalla osalla Sofia on kuitenkin toinen tai kolmas etunimi. Tiedän pari muuta Sofiaa, joilla nimi on ensimmäinen etunimi.
Olen opettaja ja meidän koulussa Sofia on kyllä suosittu tytönnimi. En ole ikinä ajattelut, että se jotenkin haittaisi tai ärsyttäisi ketään, nimi nyt on kuitenkin vaan nimi. On niin paljon relevantimpia asioita, joista vanhempien pitäis olla huolissaan ja kiinnostuneempia kuin se onko omalla lapsella kaimoja. :)
Katsoin noita tilastoja... Oma Sofiani on syntynyt 2005. 2004-2006 vuosina ensimmäiseksi etunimeksi Sofian on saanut noin 1% tytöistä. Eli noin 300 per vuosi. Eipä kaikki 300 pyöri tyttöni kaveripiirissä. Eikä edes muilla luokilla varmaan ole kaikki 900... Kolmelta vuodelta siis. Joten mitä ihmeen väliä???
Sofia Mäkäräinen/Möttölä/Karjula, kuinka kaunis yhdistelmä.
Mä tiedän yhden Sofian ja se on minun ikäiseni eli 22-vuotias. Yhtään lapsi-Sofiaa ei ole tullut edes kadulla vastaan. Sen sijaan Alvar tuntuu olevan todella suosittu meillä päin.
Mulla ei ole tytärtä, mutta pidän Sofia nimestä. On klassinen, kaunis nimi, ei mitään vikaa. Enkä muuten ole törmännyt ainoaankaan Sofia-nimiseen tyttöön. Pääkaupunkiseudulta olen ja itselläni kaksi pientä lasta.
Kun lapselle annetaan nimi, niin se on sitten sen niminen. Harvemmin varmaan kukaan harmittelee antamaansa nimeä, vai olenko väärässä?
Se että juuri TEIDÄN tuttavapiiriin ei kuuluisi montaa Sofiaa, ei kerro yhtään mitään nimen suosiosta!!!
Mitä sitten?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:38"]
Se että juuri TEIDÄN tuttavapiiriin ei kuuluisi montaa Sofiaa, ei kerro yhtään mitään nimen suosiosta!!!
[/quote]
En minäkään tiedä kuin 2 Sofiaa joilla on ikäeroa n. 30 vuotta, jokainen antaa sellaisen nimen lapselleen kun haluaa , tuskin monikaan laskee ja harmittelee jos jossain muualla ja peräti Usassa on paljon Sofia-nimisiä,
Ap:lla näyttää olevan helppo elämä jos tuo on suurin murheenaihe.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 10:00"]
Opetelkaa lukemaan tilastoja...
[/quote] Miksi ? En minä ainakaan tilastojen mukaan lapselleni nimeä antanut.
Meidän Sofia on jo täyttänyt 20 vuotta. Nimensä päätin yli 30 vuotta sitten aikana, jolloin Sofia oli kummallinen mummonimi ja hyvin harvalla käytössä. Minusta on vain hienoa, että nimi on nyt tavallinen eikä lastani valinnan vuoksi kiusata (kuten äitini vakuutti minulle, kun hautakivestä 10v iässä kauniin nimen bongasin).
Minua vähän harmittaa, kun luulin 17-vuotta sitten antaneeni lapselleni erikoisen nimen. No, jo päiväkodissa tuli eka kaima vastaan ja toinen (eri lapsi) ekaluokalla. En olisi arvannut, että nimi nousee yht'äkkiä suosituksi. Eivät ehkä Sofioiden äiditkään.
Toisaalta, en usko, että olisin muuta nimeä antanut kuitenkaan, kun tähän tykästyin. Lisäksi nykyään suosittu nimi on "vähemmän" suosittu, kuin 40-vuotta sitten, jolloin joka luokalla oli kolme Mikkoa ja kolme Kaisaa.
t. Lumin äiti
Minuapa kiinnostaa, että, minkälainen ihminen tekee tällaisen aloituksen? Ootko jo kaikki sukulaiset ja naapurit mollannut ja ivannut?
Hymm.
Omani nimesin seitsemän vuotta sitten sofiaksi.
Ja onko sillä joku merkitys mitä tilastot sanoo.
No minua kieltämättä harmittaa ja ärsyttää viime aikaiset Sofiaa mollaavat aloitukset tällä palstalla...
Sofia Emilian äiti
Miksi joku jaksaa jatkuvasti kantaa huolta näistä suosituista nimistä? Vähän väliä aloituksia ja tietenkin haukkuja...wt nimi jne. Ruotikaa niitä omia lapsellenne antamia nimiä vaihtelun vuoksi. Kyllä niistäkin jotain haukuttavaa löytyy.
Sofia Ruusila pilannut nimen hyvän maineen prkl!