Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaiselle kotihoidontuen sijaan?

19.07.2006 |

mulla olis yli 300 päivää ansiosidonnaista jäljellä. Pähkäilen jäisinkö sille kotihoidontuen sijaan+ ero olis kuitenkin rahallisesti valtava. Onko kokemuksi? Ehkä moraalisesti jonkun mielestä väärin,,,,

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin ole vielä senttiäkään rahaa saanut, kun olen vasta muutaman viikon ollut työttömänä. Mielestäni ei ole mitenkään moraalisesti väärin jäädä ansiosidonnaiselle, jos oikeasti haen töitä, jos sopivia paikkoja tulee eteen. Itse katson joka päivä esim. mol:in sivut ja aion hakea sellaisia paikkoja jotka oikeasti kiinnostavat. Itselläni tosin se tilanne, että aivan oman alan töitä ei ihan helposti saa, tosin omaa alaa sivuavia löytyy kyllä jonkin verran. Lisäksi olen ihan selkeästi työkkäriin ilmoittanut, että mitkään muutaman päivän sijaisuudet ei käy lasten hoitojuttujen takia. Ja jos oikeasti alan tulla katumapäälle työhönmenon suhteen, niin sitten voin jäädä kotihoidontuelle. Minullakin käteen jäävä summa on ansiosidonnaisella kolminkertainen kotihoidontukeen verrattuna...joten enpä paljon mieti kumpaa rahaa haen...

Vierailija
2/6 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nyt ammattiliiton rahoilla yli 100 pv. Aluksi en oikeen edes halunnut töihin, heti ainakaan. Ilmoiti työkkäriin, että lasten hoidon järjestymisen vuoksi otan vastaan vain pidenpiä sijaisuuksia ja autoa ei ole käytössä, eli en voi mennä kauas töihin. Mutta nyt kun ipinet isompia olen poistanut moiset ja etsin enemmän tosissani töitä. Varasin päivähoito paikat ja oon menossa syksyllä töihin. Turhaa se itsensä syyttely on! Sieltä rahaa haetaan,mistä saadaan enemmän on mun mottoni :) Onhan se lastenkin etu, että saavat kunnon ruokaa pöytään ja vanhemmatkin ovat paremmalla tuulella, kun ei raha-asiat niiin paina!

Mama joka kaipaa töihin 1½v ja 1½ vuotta kotona olin jälkeen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni on kuitenkin niin, että ansiosidonnaista työtömyyspäivärahaa ja kotihoidon tukea voi saada samaan aikaan. Tarkistelin juuri Kelan sivuilta, missä tuen ainoaksi kriteeriksi sanottiin se, että lapsi / lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa.

Vastaavasti kun täytin kaavaketta liittooni, siinä ei kysytty kotihoidon tuesta mitään. Vanhempainrahasta kyllä.

Olen siis tyytyväisenä kuvitellut, että voisin saada molemmat tuet samaan aikaan. Jos jollakulla on parempa tietoa, valistakaa minua pikaisesti :-)

Vierailija
4/6 |
23.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuki vähennetään ansiosidonnaisen määrästä, valitettavasti :( Eli rahallisesti tilanne on sama kuin nostaisit vain ansiosidonnaista. Se etu molempien nostamisesta yhtäaikaa on, että kotihoidontueki juoksee vaikka saisitkin karenssia kieltäydyttyäsi epämiellyttävästä työstä/koulutuksesta...

Vierailija
5/6 |
25.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en kyllä täysin ymmärrä sitä logiikkaa, koska ansiosidonnainen työttömyysraha saadaan omasta liitosta, jonne on maksettu prosentuaalinen maksu omasta palkasta. Ja toisaalta khh maksetaan alle 3-vuotiaan lapsen hoidosta. Jos siis minä työttömänä kotona ollessa hoidaan alle 3-vuotiasta lasta, niin miksi nämä tuet ovat jotenkin rinnasteiset...? Hassua kuitenkin, että voisin olla palkkatyössä ja samalla nostaa khh:a, jos vaikka mummo hoitaisi lasta ilmaiseksi...

Sitten vielä siitä työstä/koulutuksesta kieltäytymisestä...Jos minulle lähetetään jonkun koulutuksen esite työkkäristä, onko se siis merkki siitä että minun todellakin tulisi hakea koulutukseen?? Vaikka se koulutus ei tosiaan sopisi minulle tai kiinnostaisi? Olen ihan untuvikko näissä työttömyysasioissa...Tiedän itse aika tarkkaan, minkälaista täydennys/lisäkoulutusta haluan ja mihin suuntautua ja alkaa jo nyt nyppimään, jos joku työkkärintäti pakottaa mua jonnekin ihan muualle...Murrrrrr!!!

Vierailija
6/6 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos työvoimatoimistosta saat tiedotteen koulutuksesta tai työpaikasta, voit itse harkita haetko ko. paikkaan/koulutukseen, ellei siitä ole työnhakusuunnitelmassa erikseen sovittu. Jos saat osoituksen, tulee ko. koulutukseen/työpaikkaan hakea. Muistattehan vielä, että työtä on otettava vastaan omalta työssäkäyntialueelta, oli autoa tai ei... Ja hoitopaikan puute ei ole pätevä syy kieltäytyä työstä. Että sellaista....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi