Minkä ikäiselle telkkari omaan huoneeseen?
Pohdittiin josko ostettaisiin 12 -vuotiaalle joululahjaksi telkkari omaan huoneeseen...?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 14:53"]
Ei minkään ikäiselle. Haluan katsoa telkkaria yhdessä lasten kanssa ja tietää, mitä he katsovat.
[/quote]
Sama. Ehdottomasti.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:48"]Joissakin perheissä huomaan että telkkaria käytetään perheen nokkimisjärjestyksen ylläpitoon, eli kuka on asteikossa korkeimmalla, joka päättää mitä siitä perheen ainoasta telkkarista katsotaan.
[/quote] Omassa lapsuudenkodissani oli juuri näin. Meillä oli olkkarissa telkkari ja kun isä tuli töistä, hän linnottautui sohvalle ja oli kaukosäätimen herra. Telkkarista katsottiin tasan ne ohjelma mitä isä halusi. Jotain nuorten sarjoja tuli onneksi ennen kuin isä tuli töistä kotiin ja illalla kun isä meni nukkumaan sai katsoa jonku elokuvan, mutta ääni ei saanu kuulua vanhempien makuuhuoneeseen.
Tästä taraumatisoituneena olen huolehtinut että meillä ei tarvi kiistellä tai pomottaa telkkarin katsomisesta, vaan telkkareita on yhtä monta kuin perheenjäseniä. Luulen kuitenkin että meillä katsotaan telkkaria selvästi vähemmän kuin perheissä keskimäärin, ehkä juuri siksi että se ole millään tavalla mikään kielletty hedelmä.
Nukkumaanmenoajan jälkeen telkkaria ei todellakaan avata, jos joku luuli että käyttö olisi täysin kontrolloimatonta.
Meillä on lapsilla ollut aina telkkari huoneessaan mutta ei ne sitä yleensä katso tai pelaa siellä. Joskut tyttö 10-v. menee katsomaan omia elokuviaan joita pikkuveli ei saa katsoa mutta tosi harvoin. Yleensä katsovat ja pelaavat olohuoneessa missä kaikki muutkin on.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 14:58"]
Itselläni on 12v poika eikä hänellä ole omaa telkkaria (eikä itse asiassa myös tietokonetta, pelikonsolia tms. ) omassa huoneessa. Eikä tule pariin vuoteen saamaankaan mikäli se minusta on kiinni. Siinä vaiheessa saa oman telkkarin, kun on sen verran ikää ja älliä päässä ettei tarvitse miettiä tuleeko vahingossa tai tarkoituksella katsoneeksi itselleen sopimattomia ohjelmia/leffoja. Ehkä joku 15v. olis mun tapauksessa ok ikä. Meilläkin kuitenkin on nytkin useampi telkkari, eli ei käy perusteeksi tälläkään hetkellä että tulee riitaa katsottavasta ohjelmasta/kanavasta.
[/quote]
Kai älypuhelimetkin ovat poissa listalta, sillä niilläkin pääsee nettiin ja voi katsoa tv:tä ja erilaisia nettivideoita, myös niitä lapsille sopimattomia.
Luottaisin enemmän valistukseen. Kyllä 12-vuotiaat jo itsekin ymmärtävät, ettei kaikkea pidä katsoa, vaikka voisikin.Tietysti ikärajokin pitää noudattaa, mutta netistä löytyy paljon sellaista, jota kukaan ei ole luokitellut. Mitkään lapsilukot tai nettisuodattimet eivät toimi luotettavasti.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 14:53"]
Ei minkään ikäiselle. Haluan katsoa telkkaria yhdessä lasten kanssa ja tietää, mitä he katsovat.
[/quote]
Sama. Ehdottomasti.
[/quote]
Teillä on varmaan aika pieniä lapsia? Noin itsekin ajattelin aikanaan, mutta vuodet vierivät, enkä kyllä jaksa istua 17-vuotiaan lukiolaisen vieressä vahtimassa, mitä hän katsoo esim. lauantai-iltana (alkuyönä), koska olen silloin nukkumassa. En myöskään sammuta tv:tä klo 23 ja sano, että nyt nukkumaan siitä sinäkin.
Minä kinusin omaan huoneeseeni televisiota 10-vuotiaasta lähtien, koska monella kaverilla tuntui sellainen olevan. Nyt 21-vuotiaana olen kyllä tyytyväinen, että sitä en koskaan saanut. Lapsen kannattaa mielummin mennä olohuoneeseen (tai missä nyt televisioita teillä onkaan) katsomaan ohjelmia niin samalla tulee mahdollisesti vaihdettu kuulumisia ja kontrolloitua sitä, minkälaisia ohjelmia sieltä katsotaan ja estettyä yökukkumista. :)
Jatkeetaanpa vielä sen verran että eniten lapset ovat katsoneet omista telkkareistaan lastenelokuvia joskus 6-10 vuotiaina, sen jälkeen telkkarin katsominen on selvästi vähentynyt ja tälläkään hetkellä kolmesta lapsesta oman telkkarin on pitänyt huoneessaan vain keksimmäinen (17 vuotta). 15 ja 19 vuotias ovat haluneet heivat putkitelkkarinsa mäkeen, eivätkä ole halunneet omia telkkareita. Meillä tosin on yhteisissäkin tiloissa kaksi telkkaria, takkahuoneessa ja työhuoneessa.
Jokainen saa katsoa mitä haluaa, mutta aika vähän meillä katsotaan telkkaria. Joissakin perheissä huomaan että telkkaria käytetään perheen nokkimisjärjestyksen ylläpitoon, eli kuka on asteikossa korkeimmalla, joka päättää mitä siitä perheen ainoasta telkkarista katsotaan.
-16-