Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ketään, joka on tai on ollut asunnoton?

Vierailija
20.10.2013 |

miksi on joutunut asunnottomaksi ja missä majailee/nukkuu yönsä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen toki. Esimerkiksi yksi tyttäreni oli kolme kuukautta asunnoton. Vuokrakämppä myytiin alta ja sai uuden vasta kolmen kuukauden päästä. Majaili täällä kotona sen aikaa. Tuo on hyvin yleistä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
2/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vailla asuntoa kolme vuotta kun olin saanut opinnot suoritettua ja löysin työpaikan. Majailin kavereiden sohvilla ja vietin todella stressaavaa elämää. Sitten menin naimisiin miehen kanssa jolla oli omakotitalo.Tein siis päätöksen melkeinpä pelkästään asunnon perusteella. No, erohan siitä tuli.Olin tyhmä,myönnetään mutta vastaavassa tilanteessa on tällä hetkellä moni. Monen alkoholikierre pitkittyy pelkästään asunnottomuuden takia.

Voi päättäjät, tehkää edes jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et vuokrannut omaa asuntoa?

Vierailija
4/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaismies asui pitkään "veneen alla" tai kavereillaan alkoholisminsa vuoksi. Siis joi vuokrarahat.

Vierailija
5/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa asunnottomista on alkoholisoituneita (eivät toki kaikki), miksi yhteiskunnan pitäisi tehdä jotain? Miksi he eivät itse tee elämälleen jotain? Ensin tuhoat luottotietosi, sitten ryyppäät asuntosi ja työpaikkasi ja sen jälkeen sitten vain odotellaan että joku muu tekisi jotain. Multa ei ainakaan heru yhtään sääliä.

Vierailija
6/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää asenteet on niin tätä päivää. Surullista. Ja samalla ketjuun "Mikä tekisi Suomesta sinulle paremman paikan" vastaus: ripaus lisää empatiaa ja inhimillisyyttä...

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 08:11"]

Iso osa asunnottomista on alkoholisoituneita (eivät toki kaikki), miksi yhteiskunnan pitäisi tehdä jotain? Miksi he eivät itse tee elämälleen jotain? Ensin tuhoat luottotietosi, sitten ryyppäät asuntosi ja työpaikkasi ja sen jälkeen sitten vain odotellaan että joku muu tekisi jotain. Multa ei ainakaan heru yhtään sääliä.

[/quote]

Vierailija
7/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperhe. Petettiin asuntokaupoista, unelmatalo paljastui olevan läpimätä ja homeessa, koko perhe sairastui, osa kroonisesti. Talo asuinkelvoton, iso laina, perheen vanhemmat homesaurauksien takia työkyvyttömiä. Oikeus olisi luultavasti vahvistanut kaupan purun, mutta alkup. myyjä onkin maksukyvytön eli senttiäkään eivät takaisin saa. Lainat sentään on ja pysyy.  Ja kunnan tms asuntoa eivät saa kun on jo tämä omistus"asunto", talous ei anna periksi  yksityistä vuokra-asuntoa. Asuvat sitten sukulaisten nurkissa, kesällä teltassa hometalon pihalla jne. 

Vierailija
8/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri rupesi säästösyistä asunnottomaksi. Totesi, että tulee halvemmaksi kun majailee sukulaisten ja kavereiden nurkissa sen sijaan että maksaisi omasta asunnostaan vuokraa tai muita asumiskustannuksia. Mikäs siinä, jos on laaja tuttavapiiri ja sellaisia ihmisiä, jotka jaksavat katsella tuollaista loisimista. 

Vierailija
9/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useammankin nuoren (noin 18-28), jotka ovat joutuneet olemaan täällä pk-seudulla väliaikaisesti asunnottomia (kuukaudesta melkein vuoteen), kun uutta asuntoa ei vaan löydy. Eivät ole alkoholisteja vaan opiskelijoita tai työssä käyviä ihmisiä. Pk-seudun vuokrat ja asuntojen hinnat ovat vaan nyt karanneet nuorten käsistä ja pieniä asuntoja on muutenkin aivan liian vähän. Nuoret on pahimmassa tilanteessa, kun omaisuutta ei vielä ole, koulutusta ei ole hyväpalkkaiseen työhön ja opiskelija elää opintotuella. Vaikka olisit valmis maksamaan yksiöstä yli 600e, niin voit silti joutua olemaan asunnottamana kuukauden tai pari, jos vanha asunto lähtee, kun uutta ei vaan löydy heti. Kaikissa tuon hintaisten pienten asuntojen asuntonäytöissä on kävijöitä vähintään parikymmentä. Monesti niinkin paljon, että asuntoa mennään katsomaan portaittain kymmenisen ihmistä kerrallaan.

Nuorisoasunnottomuus on kasvanut viime vuoden aikana taas melkein 100%. Tähän lukuun ei edes oteta piiloasunnottomia eli esim. vanhempien/sukulaisten/kavereiden luona väliaikaisasuvia.

Päättäjien pitäisi vihdoin tehdä jotain ja alkaa rakentamaan pieniä asuntoja isoja määriä. Eivät kuitenkaan halua tehdä tätä koska itsellä ja myös kannattajilla on rahat kiinni asuntokaupassa ja heillehän siis kelpaa tämä asuntojen järjetön hinnannousu. Ja nuoret maksaa...

Vierailija
11/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 02:38"]

miksi on joutunut asunnottomaksi ja missä majailee/nukkuu yönsä?

[/quote]

Itse 4 kuukautta opintojen välissä kun vaihdoin koulua. Asuin vanhemmillani.

Vierailija
12/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse asunnoton. En onneksi pitkään. 

Mieheni pari ystävää lähti japaniin Tokioon raksalle töihin, ennen ensimmäistä palkkaa asuivat sillan alla, aika kallis kaupunki. Paikalliset saman sillan alla asuvat kuulemma hieman ihmettelivät, mutta hyvin yhteisasuminen sujui pitkään. 

Vierailija
13/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tunnen valitettavasti vähintään tuhat tällaista henkilöä :( Kaikki heistä eivät todellakaan ole alkoholisteja, eivätkä ole joutuneet asunnottomiksi pelkästään omien mokiensa takia. Muualla Suomessa on varmasti vaikea edes kuvitella tätä stadin asuntotilannetta.

Vierailija
14/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnottomia on paljon ei alkoholisteja ja ärsyttää, että aina jossakin dokumenteissa näytetään alkoholisteja.

Minulla on eräs vanha tuttu ollut asunnottomana ja hän kärsi kovasti koska kaikki tilapäis yöpymispaikat oli suunnttu alkoholisteille. Asunnottomille joilla ei ole alkoholiongelmaa ei ole mitään paikkoja vaikka heitä on paljon koska vuokra-asuntoja ei rakenneta tarpeeksi.

Vierailija
15/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin asunnottomana 3 kk, kun vuokra-asuntoon tuli vesivahinko ja remontti, ja yhtäkkiä kaikki tavarani olivat siellä huputettuna remonttipölyltä suojassa... Ei tietoa remontin kestosta, joten väliaikaisasuntoakaan ei pystynyt ottamaan. Majailin missä milloinkin, tavarat kulkivat mukana laukussa. Onneksi osui opintovuosiin ja aina oli joku kaveri, jolle pääsi yöksi.

Vierailija
16/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukku-Leenan, jokusen kerran ollut hänen juttusillaan:)

http://www.vauva.fi/keskustelu/1657634/ketju/laukkuleena

Vierailija
17/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma veljeni. Sai häädön asunnostaan, koska koko talo meni remonttiin. Sossu ei ollut velvollinen järjestämään työttömälle luottotiedottomalle yksinäiselle nuorelle miehelle korvaavaa kortteeria. Vanhempien luo ei mennyt ylpeyden takia. Kukaan yksityinen ei halunnut ottaa riskiä. Loisi kavereiden nurkissa, kesän nukkui puistonpenkillä. Minä lainasin ruoka- ja vaaterahaa.

Kuoli myöhemmin huumeisiin.

Vierailija
18/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisen työtoverin. Joi avioliittonsa, vaimo kyllästyi ja lähti ja asunto meni myyntiin. Sitten muutti vuokralle mutta ei kyennyt juomiseltaan maksamaan vuokria ja sai häädön. Sitten löysi paikan jostain alkoholistien asuntolasta, josta lopulta eräänä aamuna löytyi kuolleena. Sisäelimet pettäneet. Nelikymppinen mies.

Vierailija
19/19 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 08:17"]

Nää asenteet on niin tätä päivää. Surullista. Ja samalla ketjuun "Mikä tekisi Suomesta sinulle paremman paikan" vastaus: ripaus lisää empatiaa ja inhimillisyyttä...

Multa riittää kyllä empatiaa ihmisille, jotka ovat joutuneet hankalaan tilanteeseen. Mutta ei sellaisille, jotka ovat itse siihen itsensä ajaneet. Aina voi lopettaa ryyppäämisen, ja kun sen lopettaa ajoissa niin ei ehkä joudukaan ihan kovin pohjalle.

[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 08:11"]

[/quote]

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän