Perheetön aikuinen, miten juhlit/haluaisit juhlia pyöreitä synttäreitä?
Perheettömällä tarkoitan nyt siis yksinelävää, myös lapseton perhehän on perhe.
Toivoisitko huomiointia tai yllätyksiä? Järjestätkö itse? Jätätkö väliin?
Kommentit (14)
Alkuillasta fine dining ravintolaan syömään menu parhaimpien ystävien kanssa. Pari lasia viiniä. Sitten kotiin
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan mitenkään. Ei kiinnosta omat eikä toisten syntymäpäivät. Joka päivä voi juhlia, jos siltä tuntuu, ei tarvitse odotella vuotta.
Mä taas haluaisin juhlia synttäreitäni, mutta en tiedä miten. Kaikki kaverit on kiinni vaipparumbassa ja nyt tietty tää koronakin haittaa. Lähipiirissä on vähän tapana, että kukaan ei järjestä itselleen juhlia, mutta yleensä puolisot järjestävät jotain ylläriä. Mulla ei ole puolisoa, joten yllätyksiä ei liene luvassa, ihan pitää itse järkätä, jos jotain haluaa.
Ap
Ap vielä jatkaa: Ja jos olen siis ihan rehellinen, mä RAKASTAISIN sitä, että mäkin saisin joskus jonkun toisen järkkäämät yllätysjuhlat.
omassa lähipiirissä on tapana, että se joka niitä pyöreitä täyttää on se, joka juhlat halutessaan järjestää.
Tee itse itsellesi synttärit, hemmottelua, ravintola, hieronta, ehkä uudet ripset...
Näin ikäihmisenä täyttäessäni seuraavaksi 60 vuotta vietin sen verran näyttävät syntymäpäiväjuhlat 30 ja 40 vuotta täyttäessäni, että se riittää. Päätin jo silloin, etten taatusti juhli myöhempää vanhenemistani kun paras biletysikä oli juuri silloin. Iän myötä, kun se pönötys ja ihmisten tylsyys vain lisääntyy, ei vaan jaksa enää katsella samoja sukulaisten naamoja ja koettaa sietää joidenkin krenkkoja ja vaivoja ja jotka pilaavat juhlatunnelman.
50 vuotta täyttäessäni ilmoitin viettäväni juhlavuotta, jolloin voi muistaa koska vain ja tehdä jotakin kivaa. Pyysin lahjaksi puheen joka synttärijuhlijalta, jotka oli helppo toteuttaa esiintymiskammoisellekin sillä puheen sai myös kirjoittaa ja ojentaa minulle luettavaksi.
Nyt kuusikymppisiä en vietä, sillä on niin paljon muuta mihin on syytä juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Tee itse itsellesi synttärit, hemmottelua, ravintola, hieronta, ehkä uudet ripset...
Ripset :D ??? Ehehheeee... No se oliskin uutta. Onks ripsien ottaminen jotenkin normia nykyään?
Mutta vakavasti puhuen: Onko väärin toivoa, että tulis sinkkunakin joskus toisten huomioimaksi?
Miten perheettömyys tuohon vaikuttaa? Järjestävätkö perheelliset omillakin syntymäpäivillään jotkut lasten kekkerit? Juhlivatko lapsettomat naimisissa olevat jotenkin eri tavalla kuin ei naimisissa olevat? Aina yht'aikaa molemmat juhlakaluina? Eikös ne synttärit yleensä järjestetä niin, että kutsutaan niitä omia, hyviä ystäviä, joiden kanssa halutaan juhlia, ja valitaan se juhilmistapa sellaiseksi, josta itse tykkää? Olen juhlinut kolmikymppisiä kavereiden kanssa isosti kotioloissa, ja sukulaisten kanssa sitten pienemmin ravintolassa. Nelikymppisille vuokrasin kabinetin ja tilasin ruoat ja juomat koko kaveriporukalle ravintolalta, ja vanhempien ja sisarusten perheiden kanssa käytiin sitten erikseen taas ravintolassa syömässä. Viisikymppisille keksin taas jonkin kivan tavan juhlistaa asiaa ystävieni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Alkuillasta fine dining ravintolaan syömään menu parhaimpien ystävien kanssa. Pari lasia viiniä. Sitten kotiin
Tuota minäkin toivoisin, mutta käytännössä se ei toteudu.
Fiiliksen mukaan. Voisi olla isommat bileet ystävien kesken, tai sitten vaan illan istumista hyvän ruuan ja juoman ja parin parhaan kaverin kanssa, tai sitten yksin. Pyöreitä ei nyt hirveän monia ole kertynyt, mutta noin yleisesti ajatellen. Joskus huvittaa juhlia isosti, joskus vaan omassa seurassa.
Mitä koronaan tulee, olen päättänyt lykätä kaikkia isompia suunnitelmia kunnes on taas turvallista. Tuttu olisi täyttänyt 50 ja pitänyt isot juhlat, päätti siirtää vuodella ainakin. Uskon kyllä että ihmiset ymmärtävät, itse ainakin menen mieluummin myöhemmin juhliin kuin nyt vaikka "oikea syy" olisikin jo mennyt ns ohi. Juhlat ovat kivoja ja kyllä syy aina löytyy, nuorena järjestin joskus mansikkabileet kesän alussa ja talvella menimme porukalla mökille pitämään lumiukonteko-kisat :)
Vierailija kirjoitti:
Miten perheettömyys tuohon vaikuttaa? Järjestävätkö perheelliset omillakin syntymäpäivillään jotkut lasten kekkerit? Juhlivatko lapsettomat naimisissa olevat jotenkin eri tavalla kuin ei naimisissa olevat? Aina yht'aikaa molemmat juhlakaluina? Eikös ne synttärit yleensä järjestetä niin, että kutsutaan niitä omia, hyviä ystäviä, joiden kanssa halutaan juhlia, ja valitaan se juhilmistapa sellaiseksi, josta itse tykkää? Olen juhlinut kolmikymppisiä kavereiden kanssa isosti kotioloissa, ja sukulaisten kanssa sitten pienemmin ravintolassa. Nelikymppisille vuokrasin kabinetin ja tilasin ruoat ja juomat koko kaveriporukalle ravintolalta, ja vanhempien ja sisarusten perheiden kanssa käytiin sitten erikseen taas ravintolassa syömässä. Viisikymppisille keksin taas jonkin kivan tavan juhlistaa asiaa ystävieni kanssa.
Eri porukoissa on erilaisia juhlakulttuureita. Mä olen osallistunut ainakin kymmenen ihmisen yllätyssynttäreiden suunnitteluun (aloitteentekijänä ihmisten puolisot) ja toivoisin, että joku tekis vastaavan yllärin joskus mullekin. Tätä siis tarkoitan, en sitä, että lapsellisten ihmisten synttärit on lastenkekkerit. Ja sitten myös toki sitä, että kun muut ovat kovasti kiinni vaipparumbassa, mitä sitä sitten voisi edes järkätä, että kukaan pääsisi paikalle.
Ihan hyvä tuokin tapa on, että kukin järkkää itse.
Ap
Olen epäsosiaalinen luonne, enkä halua olla synttäreilläni muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Luontoon juomaan pullo jotain hyvää juomaa ja nauttimaan evästä, koiran kanssa. En myös osallistu kenenkään muiden synttäreille tai muihinkaan juhliin.
En todellakaan mitenkään. Ei kiinnosta omat eikä toisten syntymäpäivät. Joka päivä voi juhlia, jos siltä tuntuu, ei tarvitse odotella vuotta.