Kehu raha-asioidesi hoitoa!
Kommentit (13)
En pidä raha-asioideni hoito mitenkään erikoisena. Olen säästäväinen enkä tuhlaile. Olen yksinhuoltaja ja pieni palkkainen, mutta silti rahani riittävät mainiosti. Minulla oli useita kymppitonneja rahaa säästössä kun ostin asunnon. Nyt olen lyhentänyt asuntolainaa suunnitelmaa nopeammin kun laitan kuukausittain lisälyhennyksen. Minulla on vain vähän säännöllisiä laskuja. Sähkö, vakuutukset, puhelin ja netti, lapsen iltapäivähoito. Joten rahaa jää myös säästöön. Näihän kaikilla potäisi olla, mutta nykyisin ihmisillä on niin kova tarve saada kaikkea kallista merkkituotetta vaikka tulot ei riitä.
Äitini säästäväisyys. Asuttiin tosi ahtaasti ja kurjastikin kun olin lapsi. Monet varmaan luuli että ollaan tosi köyhiä. Nyt mulla on alle 30v. Velaton asunto. Tod.näk saan itselleni piankin kesämökin tai sijoitusasunnon...Ihan tavallisissa töissä käyn ja ostankin jonkun verran mutta laadukasta ja pitkällä tähtäimellä ja myös kirpparilta.
Edulliset asumiskustannukset, joiden ansiosta jää rahaa säästöön. Se, että ollaan jo nuorena pystytty ostamaan oma asunto johtuu siitä, että uskallettiin jo nuorena mieheni kanssa tehdä ratkaisu ja asiaa auttoi se että miehellä oli vakityö jo heti ammattikoulun jälkeen.
Samalla rohkeudella ostettiin sijoitusasunto pari vuotta sitten.
Molemmat ollaan säästäväisiä ja säästämistä on automatisoitu, esim lapsille rahastoon menee palkkapäivänä tietty summa.
Itse tykkään tehdä budjettia, seurata excelillä rahankäyttöä yms.
Mun rahanhoidossa lienee se hyvää, että osaan toisaalta elää tässä hetkessä, mutta toisaalta en hummaa nyt kaikkia rahojani, joten säästän myös tulevaan. Pikkuisen tuntuu, että ihmisistä suurin osa on jompaa kumpaa ääripäätä eli joko eivät säästä yhtään tai vaihtoehtoisesti kituuttavat niin, etteivät muista elää.
Raha-asiat on päin honkia, avaamattomia laskuja vaikka kuin. Jostain syystä pankkineiti suostu antamaan ison lainan jolla kaikki velat sai maksettua ja nyt on 3. vuosi lainanlyhennyksissä. Vielä on 2v jäljellä.
Uutta velkaa ei ole tullut ja säästöön menee joka kuukausi rahaa.
Laitan erilliselle tilille joka kuukausi rahaa ja siltä tililtä maksan kaikki laskut ajallaan, jopa etuajassa. Tuntuu hyvältä :)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:59"]
Raha-asiat on päin honkia, avaamattomia laskuja vaikka kuin. Jostain syystä pankkineiti suostu antamaan ison lainan jolla kaikki velat sai maksettua ja nyt on 3. vuosi lainanlyhennyksissä. Vielä on 2v jäljellä.
Uutta velkaa ei ole tullut ja säästöön menee joka kuukausi rahaa.
Laitan erilliselle tilille joka kuukausi rahaa ja siltä tililtä maksan kaikki laskut ajallaan, jopa etuajassa. Tuntuu hyvältä :)
[/quote]
Raha-asiat siis OLI pielessä.
mulla on kaikki laskut nätisti mapeissa ja seuraan menoja excelillä.
Kaikki laskut suoraveloituksena erilliseltä tililtä, jonne kummanpkin palkkapäivänä menee kiinteä tietty summa. Olen laskenut paljonko sen summan pitää olla jotta se isto kerta vuodessa tulevat laskutkin hoituu kivuttomasti. Menot on siis ymppäri vuoden tasaiset, eil tule mitään yllärikuukausia, jolloin on enemmn laskuja.
En ole materialisti ja maksan laskut heti. En vertaile hintoja koskaan, vaan ostan juuri sen mikä on tarpeen, paras ja käyttökelpoisin, mutta aika harvoin tarvitsen mitään. Heräteostoksia ei tapahdu. Lisäksi en matkustele, koska en näe tuollekaan tarvetta, enkä myöskään isolle asunnolle, ei ole turhaa tavaraa mille tarttisin tilaa. Olen pienituloinen, mutta tuo ei häiritse tai haittaa elämääni millään tavalla
Kai kaiken mahdollisti lopulta uravalinta. Aikani kouluavustajan hommia tehtyäni ja sillä palkalla poikakaverin kanssa kitkuteltuani, totesin että on lähdettävä opiskelemaan miehistä alaa, jos perhettä meinaa elättää. Lisäksi suvun naiset on aina korostaneet naisten itsenäistä asemaa, omillaan kannattaa pärjätä, mies siinä sivussa on pelkkä kiva lisä.
Edullinen talo, kohtuullinen laina, fiksu mies ja joka kuukausi jää säästöön.
Excelfriikki minäkin: tiedän tarkalleen mihin meillä rahat menee ja paljonko ostoksiin häviää kuukaudessa. En silti pihistele.
Ostin Nokian osakkeita keskiostohinnalla 2,70 euroa. Nyt hinta on 5,27 euroa.
- Itsehillintä
- Kärsivällisyys, älli ja motivaatio opiskella hyvä (ja hyväpalkkainen) ammatti
- Tasapainoinen mieli - kulutuksella ei tarvitse paikkailla henkisiä puutteita tai ongelmia
- Järkevyys - ostan tarpeeseen, panostan laatuun enkä määrään
- Elämäntyyli (talo, auto, kulutus) tasapainossa tulojen kanssa
Eipä oo paljon kehuttavaa