Myynnissä kesken jäänyt OK talo. Mitkä syyt?
Ihmetyttää aina kun noita puolivalmiita /kesken jääneitä OK taloja tulee myyntiin. Tiedätkö ketää joka on sellaisen laittanut myyntiin? Mitkä on olleet syyt?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 11:24"]
Mä en ylipäänsä tajua tätä suomalaisten vimmaa rakentaa talo itse. Löytyyhän niitä valmiiksi rakennettujakin ties kuinka paljon. Kivaa käyttää vuoden illat ja viikonloput rakentamiseen?
[/quote]
Vaan kun yksikään niistä ei ole omien toiveiden ja tarpeiden mukainen eikä sellaiseksi muuttuisi edes suurilla rakennemuutoksilla - ja jos niitä pitäisi tehdä hinta tulisi olemaan sama kuin uuden itselle suunnitellun
Siksi.
3
Minä en halua rakentaa taloa, mutta ymmärrän hyvin niitä jotka haluavat. Oma talo on aina oma ja juuri sellainen kuin itse haluaa; kompromisseja tehdään vain rahan takia tai sitten puolison mieltymysten takia. Ymmärrän myös, että kaikkea ei voi ennakoida. Vaikka olisi miten varautunut kaikkeen, toinen tai molemmat voivat joutua työttömäksi, yritys voi mennä konkurssiin, joku sairastuu tai kuolee jne.
Mutta sitä minäkään en ymmärrä, että erotaan silloin kun rakennetaan sitä omaa unelmaa! Nykyään puhutaan paljon, että rakentaminen on rankkaa ja syö parisuhdetta ja perhe-elämää, sen ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Kuten ei senkään, että pikkulapsiaika on myös rankkaa. Tuntuu, että nykyään talon rakentaminen ja pienet lapset ovat asia mikä erottaa eniten pariskuntia, vaikka minusta niiden pitäisi pikemminkin yhdistää.
Me hankimme avaimet käteen talon. Kävi vain niin, että sopimus ei pitänytkään ja rakentaja vaati lisää rahaa, vaikka olimme sopineet toisin. Emme tietenkään maksaneet ja hommat pysähtyivät. Kesti hetken saada uudet kunnon ammattilaiset paikalle... nyt onneksi talo on saatu valmiiksi puolen vuoden tauon jälkeen... emme siis olleet myymässä taloa edes, mutta tämmöiset "yllätykset" mihin et ole voinut mitenkään varautua saattavat tehdä hallaa parisuhteelle ja tulee ero ja talo on sitten myytävä sellaisena kuin se on...
Saatetaan sairastua, kuolla, muuten vaan erota kesken projektin.
Ja kyllä, vastoinkäymisten hetkellä kirosin moneen kertaan, miksi aloimme tähän. Nyt olen äärettömän onnellinen meidän kauniista talostamme, joka on juuri sellainen kun mitä itse halusin ja toivoin. Kaikki materiaalit ovat itse valitsemiamme, ihana koti.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 11:30"]Meillä meinas käydä noin. Rahat loppu niin pahasti. Saatiin kuitenkin lisää lainaa paljon!
En tajua näitä ero juttuja. Ihmiset jotenkin helvetin heikkoja kestämään mitään. Kerran sanoo toinen poikkipuoleisen sanan ja johan on eropaperit vetämässä. Ei mitään kestoa mihinkään.
Yleisin uskon, että on kun mies on töissä ja vapaa-ajat raksalla ja akat valittaa, kun ei osallistu kotona mihkään. Harvemmin nää akat käy edes raksalla ite..
Näitä näki tässä, kun rakennettiin.
Kai sitä aikuiset vähän edes voi kuvitella mihin ryhtyy..luulis, et kun yhteistä unelmaa tehdään, niin olis vähän sietokykyä.
Ja kyllä. Tiedän mistä puhun ja tiedän ettei sitä voi kuvitella miten rankka homma se rakentaminen perheellisenä on ennenkun siinä on, mutta onhan se vietävä loppuun.
[/quote]
Pitääkö kestää ja olla sietokykyä myös lisääntyvään alkoholin käyttöön ja fyysiseen sekä psyykkiseen väkivaltaan, vaikka kuinka rakentaa taloa? Häh?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 09:22"]
Miten talon rakentamisesta voi tulla noin suuri stressi ja katastrofi elämään?
Eivätkö ihmiest osaa suunnitella, tehdä tarpeeksi kattavat piirustukset ym ennen aloitusta, budjetoida ja suunnitella hankintaa ?? se on kuitenkin vain 1 omakotitalo.. ei mikään sikstuksen kappeli.
Ihmettelee AP, jolla ei ole koskaan ollut ok-talohaavetta.
[/quote]
Joitain asioita ei osata ennakoida (kuten taidot, omat voimat, töiden loppuminen, rahojen riittämättömyys) ja jotkin asiat selviävät vasta rakennusvaiheessa. Monta kertaa olen lukenut tilanteista kun vaimot valittavat kotona kuinka rankkaa ja yksinäistä heillä on sen raksavuoden. Ajattelematta ollenkaan sitä kuinka kylmää, märkää, vittumaista ja yksinäistä sillä miehellä on siellä raksalla.
Me olemme rakentaneet (siis itse, ei rakennutettu) 2 taloa ja 3. vielä suunnitelmissa. Liitto on vain parantunut raksojen myötä, tiedämme että selviämme mistä tahansa yhdessä. Miksi rakensimme?? Koska näin saimme juuri meille ainutlaatuisen talon, valmiit talot on jonkun muun haaveiden ja päätösten mukaan tehtyjä eikä siis kelvanneet meille.
Tiedän tapauksen jossa mies tappoi vaimonsa, talon rakennus jäi kesken kun mies päätyi linnaan..
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 11:24"]
Mä en ylipäänsä tajua tätä suomalaisten vimmaa rakentaa talo itse. Löytyyhän niitä valmiiksi rakennettujakin ties kuinka paljon. Kivaa käyttää vuoden illat ja viikonloput rakentamiseen?
[/quote]Rakensin itse, maksoi 230 tonnia, jos olisin ostanut valmiin, olisi maksanut 300 tonnia. 70 tonnia omasta työstä 1,5 vuoden aikana oman työn ohessa ja se on nettorahaa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 11:23"]
Naapurissa on myynnissä puolivalmis talo. Perheen äiti ja lapsi kuolivat auto-onnettomuudessa ja isä haluaa päästä talosta nopeasti eroon.
[/quote]
Surullista :(
Surullista.
Mitä kaikkea tuolla miehellä on mahtanut käydä mielessä, kun on taloaan valmiiksi tehnyt. Mitä kaikkia toiveita ja haaveita valmiiseen taloon on liittynyt...
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 09:16"]
Avioero. Mieheni on rakennusalalla yrittäjänä ja vuosittain tulee useita tuollaisia tapauksia vastaan, rakennusaika on parisuhteelle rankkaa aikaa. Yksi talo jäi perustuksiin, kun laittoivat myyntiin. Yhdessä tapauksessa mies teki talon kyllä yksin loppuun mutta tappoi sitten itsensä.
[/quote]
Tiedän suuruudenhullun parin , jotka eivät osanneet laskea ja talosta jäi n. kolmannes tekemättä, mutta muuttivat asumaan siihen. Nyt ovat täysin tahattomia eikä eläkettä tule paljoa. Tosi ruma kuin Kostamuksen raadot
Terveisin Tiilitalo
Vierailija kirjoitti:
Miten talon rakentamisesta voi tulla noin suuri stressi ja katastrofi elämään?
Eivätkö ihmiest osaa suunnitella, tehdä tarpeeksi kattavat piirustukset ym ennen aloitusta, budjetoida ja suunnitella hankintaa ?? se on kuitenkin vain 1 omakotitalo.. ei mikään sikstuksen kappeli.
Ihmettelee AP, jolla ei ole koskaan ollut ok-talohaavetta.
Vaikka kuinka hyvin suunnittelee ja budjetoi, yllätyksiä tulee ihan takuuvarmasti.
Yhden talon olen ollut rakentamassa mieheni kanssa, valmistui vuodessa ja ollaan asuttu nyt 13 vuotta, suhde on kestänyt.
Toista taloa en lähtis tekemään.
Aamua kirjoitti:
Tiedän suuruudenhullun parin , jotka eivät osanneet laskea ja talosta jäi n. kolmannes tekemättä, mutta muuttivat asumaan siihen. Nyt ovat täysin tahattomia eikä eläkettä tule paljoa. Tosi ruma kuin Kostamuksen raadot
Terveisin Tiilitalo
Moi, mitä luulet voisiko olla myynnissä? Missä päin tällainen kaunistus on? Etsiskelen sopivaa projektia eikä rumuus välttämättä haittaa jos olis muuten kehityskelpoinen.
Terv pois ruuhkasta
Vierailija kirjoitti:
Meillä meinas käydä noin. Rahat loppu niin pahasti. Saatiin kuitenkin lisää lainaa paljon!
En tajua näitä ero juttuja. Ihmiset jotenkin helvetin heikkoja kestämään mitään. Kerran sanoo toinen poikkipuoleisen sanan ja johan on eropaperit vetämässä. Ei mitään kestoa mihinkään.
Yleisin uskon, että on kun mies on töissä ja vapaa-ajat raksalla ja akat valittaa, kun ei osallistu kotona mihkään. Harvemmin nää akat käy edes raksalla ite..
Näitä näki tässä, kun rakennettiin.
Kai sitä aikuiset vähän edes voi kuvitella mihin ryhtyy..luulis, et kun yhteistä unelmaa tehdään, niin olis vähän sietokykyä.
Ja kyllä. Tiedän mistä puhun ja tiedän ettei sitä voi kuvitella miten rankka homma se rakentaminen perheellisenä on ennenkun siinä on, mutta onhan se vietävä loppuun.
Tämä.
Eräs tuttava valittaa kokoajan kuinka raskasta raksa aika hänelle on ja mies ei koskaan kotona ym.. Ei varmaan ole koska on yrittäjä ja tekee hommia illat raksalla (vaikka onki palakattuna tekijät).
Olen sanonut myös että ajattele kuinka raskasta miehelle, on joko töissä, raksalla tai lapsia kaitsee kotona kun vaimo jossakin menossa. Mutta tätähän ei olisi saanut sanoa.
Kun me itse rakennettiin, mies uupui sen jälkeen. Autoin mitä osasin mutta vähäistä se minun apu oli raksa puolella. mutta en vaatinut tekemään kotitöitä, hoitamaan muksua ym koska tiesin ettei jaksa. Raskasta aikaa oli parisuhteelle mutta siitäkin selvittiin.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 11:42"]
Ehkä olisi hyvä miettiä etukäteen mitä osaa ja mitä ei. Siis oikeasti miettiä.
[/quote]Sitä voi kuvitella että osaa rakentaa talon jos on tehnyt pari remonttia osakehuoneistoon. Talomyyjät vielä vähättelee työmäärää mikä pitää tehdä talopakettitoimituksen jälkeen. Realistinen käsitys on vain sellaisilla jotka ovat tehneet niitä hommia.
[/quote]
Itse osaan juuri ja juuri ommella irronneen napin takaisin takkiin tai housuisin, tai lyhentään housunlahkeet. En silti kuvittele itseäni ompelijaksi tai muotisuunnittelijaksi.