Kun suomalainen puhuu ruotsia, tunnistatteko onko asunut kenties ruotsissa
Joskus kuunnellut, kun suomea äidinkielenään puhuva puhuu ruotsia. Ruotsalaisen version ruotsin kielestä kuulee niin selkeästi. Tunnistatteko, onko kyseessä suomenruotsalainen vai ruotsissa asunut suomalainen?
Kommentit (18)
Kuulen myös kun suomenruotsalainen on asunut Ruotsissa.
Kyllä mun aksentista ainakin kuulee että se on opittu Ruotsissa se kieli. Käytän myös mieluummin sellaisia sanoja jotka riikinruotsissa tavallisempia kuin suomenruotsissa tai siinä mitä täällä koulussa opetetaan. Tulee ihan siitä kun lapsena korvakuulolta kielen oppinut.
Nojaa. Jos on joku pohjanmaan suomenruotsalainen ei välttämättä osaa sanoo kun ruotsissakin puhutaan kaikenlaisia outoja murteita.
Suomenruotsi kuulostaa suomalaisittain puhutulta ruotsilta, vaikka se olisikin puhujan äidinkieli. Ero riikinruotsiin on todellakin, kuten ensimmäinen kirjoittaja sanoi, valtava.
Suuri ero.
Esim l kirjaimen ääntäminen on ruotsalaisilla tyyliin Jari Sillanpää lällympi
Youtubessa on Aavedata jossa Keskitalon veljekset. Keskitalot ovat syntyneet ja asuneet ruotsissa lapsuutensa. Puhuvat välillä videoillansa ruotsia, niin sen eron kyllä huomaa suomenruotsalaiseen ruotsiin. Soljuu sanat aivan eri tavalla esim. Marko Keskitalolla.
Suomalaiset puhuvat suomalaisissa kouluissa opetettua ruotsia niin kuin puhuvat - vastenmielisesti.
Samaan tapaan virolaiset puhuvat koulussa opetettua venäjää - vastenmielisesti.
Miksi suomalaisten pitäisi ihannoida entisen isäntämaansa kieltä, kun virolaisetkaan eivät sitä tee. Inhoavat enemmänkin.
Antti Reini on joskus näytellyt ruotsalaisissa elokuvissa/sarjoissa, niin sen riikinruotsin ja suomalaisen aksentin erottaa. Ei puhu suomenruotsia, vaan riikinruotsia pienellä suomalaisella aksentilla.
Mies puhuu skånea niin sen kyllä erottaa.
Eihän sen tartte sanoa kuin "skit", niin heti kuulee, onko riikinruotsalainen vai suomenruotsalainen :D :D
Kyllä. Mä rakastan sitä ruotsi sävytteistä suomea :D kuulostaa ihanalta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mä rakastan sitä ruotsi sävytteistä suomea :D kuulostaa ihanalta.
No voi vee. Mä käsitin et kyse oli siitä et jos suomalainen on pitkään asunut ruotsissa ja se kuuluu suomenkielessä. :( sori.
Kyllähän sen kuulee, aksentista ja kieliopista. Mun ruotsalaiset työkaverit nauraa että suomenruotsini kuulostaa kivikauden kieleltä.
Vähän riippuu ja roikkuu. Etelä-Ruotsissa asuneen erottaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Antti Reini on joskus näytellyt ruotsalaisissa elokuvissa/sarjoissa, niin sen riikinruotsin ja suomalaisen aksentin erottaa. Ei puhu suomenruotsia, vaan riikinruotsia pienellä suomalaisella aksentilla.
Antti Reini on asunut Ruotsissa lapsena. Siks ei puhua suomenruotsia vaan ruotsinruotsua.
Hän esittää aina ruotsinsuomalaista tai venäläistä joten se puhetapa voi kuulua rooliinkiin.
Suomenruotsalainen sanoo företagare, ruotsalainen entreprenööööör
No tottakai. Riikinruotsissa on sellainen laulava nuotti, kun taas suomenruotsalaiset puhuvat kieltä samoin kuin ruotsia opetelleet suomenkieliset.
Tietenkin. Erohan on valtava.