Mitä kieliä puhutte?
Listatkaa kielet, joita puhutte edes alkeiden verran. Mitä kieliä haluaisitte vielä oppia?
Ap puhuu suomen lisäksi englantia, ruotsia, ranskaa ja venäjää. Haluaisin oppia vielä ainakin espanjaa.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 19:43"]
Mulla englanti, suomi ja ruotsi äidinkielen veroiset. Turkki ja ranska erittäin hyvät, espanja, italia, latina hyvä, kreikka ja arabia tyydyttävä. Haluaisin oppia arabian sujuvaksi, ja koska se tulevaisuudessa on työkieleni, niin sen eteen on vielä tehtävä töitä.
[/quote]
Miten sanot arabiaksi: Pussaa mun peppua?
suomi äidinkieli
englanti, saksa, puola C1
ruotsi, espanja, venäjä B2
ukraina, ranska B1
japani A2-B1
Alkeiskurssit käyty lisäksi 8 muusta kielestä, eli kahvit saan tilattua ja jotain pientä keskusteltua säästä, mutta ei niistä muuta hyötyä ole.
Lukiossa luin lyhyen latinan ja kirjoitin siitä eximian. Saan teksteistä edelleen hyvin selvää ja pystyn kirjoittamaankin jotain. Mutta en minä sitä ikinä ole osannut puhua, että se ei varmaan kuulu tähän kyselyyn.
suomea, arabiaa, englantia, saksaa, ruotsia
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 20:01"]
suomea, arabiaa, englantia, saksaa, ruotsia
[/quote]
No vastaa sä sit mulle, miten sanot:Pussaa mun peppua arabiaksi?
Itsellä nuo on siis aika lailla ympärivuotisena harrastuksena, että jotakin virallista toimintaa on kuten kansalaisopiston kursseja tai muuta. Jos joku muu mielestään tulee toimeen kymmenellä eri kielellä eikä jatkuvasti opiskele niitä, niin kyseessä on luultavasti huijari tai itsepetos. Tuskin Suomessa kovin montaa ihmistä on joka tarvitsisi enempää kuin enintään viittä kieltä mihinkään käytännön tarkoitukseen, vaan kyse on sitten intohimoisesta harrastuksesta. Yhdenkin kielen ährääminen keskitasolle vaatii aika paljon, ja monella maahanmuuttajalla kehitys pysyy siellä matalalla keskitasolla vielä viiden vuoden asumisen jälkeen.
-Mies 28v-
suomi, englanti, ruotsi, espanja luen kaikkia erittäin hyvin, saksassa sanavarasto huonompi
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 19:38"]
Tätä suomea, ruotsia vähän, englantia vähän.
Espanjaa muutamia matkafraaseja :) haluaisin osata puhua hyvin englantia, espanjaa ja venäjänkielen taidolla saisi varmaan töitäkin :).
Onko hyviä ideoita kuinka kohentaa itsenäisesti englannin taitoja niin, että voisi alkaa puhua sitä, ja sitä kautta oppia lisää.
[/quote]
Lue paljon ja katso ohjelmat ilman tekstityksiä. Etsi joku kiva kansainvälinen foorumi johon kirjoittelet. On tehokkaampaa kuin uskoisi ja puhuminenkin petraantuu kun kieli automatisoituu muussa käytössä.
Puhun vain suomea.
Ennen mieheni tapaamista puhuin myös ruotsia, englantia ja saksaa. Mieheni on saanut taottua minulle päähän, etten osaa lausua vieraita kieliä (varsinkaan englantia), joten minun on parempi olla hiljaa kun ei minua kuitenkaan kukaan ymmärrä. Nykyään en todellakaan sano mitään vieraalla kielellä.
Viimeksi Helsingissä käydessäni amerikkalainen (?) pariskunta kysyi tietä. Olisin osannut selittää, mutta aivan automaattisesti pudistin vain päätäni ja kävelin pois.
Aikoinaan minun ruotsini ja saksani olivat parempia kuin mieheni kielitaito, mutta enää en sano sanaakaan niilläkään kielillä.
Suomi äidinkieli, ruotsia kirjoitan hyvin ja puhun tyydyttävästi, enkku tyydyttävää, saksasta enää mielessä perusteet
Kiitos kielenopiskelu vinkeistä :)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 21:59"]
Puhun vain suomea.
Ennen mieheni tapaamista puhuin myös ruotsia, englantia ja saksaa. Mieheni on saanut taottua minulle päähän, etten osaa lausua vieraita kieliä (varsinkaan englantia), joten minun on parempi olla hiljaa kun ei minua kuitenkaan kukaan ymmärrä. Nykyään en todellakaan sano mitään vieraalla kielellä.
Viimeksi Helsingissä käydessäni amerikkalainen (?) pariskunta kysyi tietä. Olisin osannut selittää, mutta aivan automaattisesti pudistin vain päätäni ja kävelin pois.
Aikoinaan minun ruotsini ja saksani olivat parempia kuin mieheni kielitaito, mutta enää en sano sanaakaan niilläkään kielillä.
[/quote]
No haloo! Miksi ihmeessä olet tuollaisen sinua alistavan despootin kanssa? Tuo tuskin on ainoa seuraus erittäin huonosta ja itsetunnon syövästä av(i)oliitosta. Lähde pois, niin nopeasti kuin pääset.
enemmän ja vähemmän olen opiskellut seuraavia kieliä: englanti, ruotsi, espanja, italia, ranska, portugali, viro, saksa, kreikka, venäjä, viro ja hollanti. =:D
Englantia käytän päivittäin, muita harvemmin. Ymmärrän monia kieliä ainakin lukiessa, mutta puhuminen on heikompaa. Ehkä voisin opiskella vielä alkeita japanista sekä muista pohjoismaisista kielistä. Niistä vain ei järjestetä kursseja meillä päin.
Vaikka ei kysyttykään, niin olen opiskellut myös 8 eri ohjelmointikieltä j.
ja koodannut osalla ihan työkseni. :D
Palaan lukemaan kansalaisopistoon kieliä taas harrastuksena kun lapsi on isompi.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 20:18"]
Itsellä nuo on siis aika lailla ympärivuotisena harrastuksena, että jotakin virallista toimintaa on kuten kansalaisopiston kursseja tai muuta. Jos joku muu mielestään tulee toimeen kymmenellä eri kielellä eikä jatkuvasti opiskele niitä, niin kyseessä on luultavasti huijari tai itsepetos. Tuskin Suomessa kovin montaa ihmistä on joka tarvitsisi enempää kuin enintään viittä kieltä mihinkään käytännön tarkoitukseen, vaan kyse on sitten intohimoisesta harrastuksesta. Yhdenkin kielen ährääminen keskitasolle vaatii aika paljon, ja monella maahanmuuttajalla kehitys pysyy siellä matalalla keskitasolla vielä viiden vuoden asumisen jälkeen.
-Mies 28v-
[/quote]
Ei pidä vähätellä maahanmuuttajien kielitaitoa, vaikka he eivät suomea ja/tai englantia osaakaan. Monissa maissa puhutaan maan virallisen kielen lisäksi monia muita kieliä. Hyvä esimerkki on mieheni, joka puhuu kolmea maansa kieltä + maan virallista kieltä sekä suomea, hollantia ja englantia.
Suomi, ruotsi, englanti, ranska, viro.
Aikamoisia kielitaitureita löytyy tältä palstalta. Hienoa!
Äidinkielenä suomi. Osaan sujuvasti englantia ja saksaa, tyydyttävästi ruotsia. (ranskaa olen opiskellut kahteen otteeseen, mutta en voi väittää osaavani edes alkeita)
Suomi, saksa, englanti, ruotsi, espanja. Tässä järjestyksessä. Haluaisin osata ranskaa, venäjää, kiinaa.
Snackar svenska, räägin eesti keeles, I speak English, я говорю на русском.
Ranskaa erittäin sujuvasti, samoin englantia, näitä kahta puhun joka päivä, koko ajan, suomea kerran viikossa tai jotain?
Hyvä nuoret! Meillä aikoinaan vaan englanti ja ruotsi, ei muita maihiksia. Tosin oon niistäkin erittäin tyytyväinen, varsinkin ruotsista, anto hyvän perusopin muihinkin kieliin.
Suomi, saksa, englanti, ruotsi, ranska, venäjä. Tuossa järjestyksessä. Venäjää en kyllä missään työnhaussa mainosta. Korkeintaan voin sanoa osaavani alkeet.