Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monessa perheessä ISÄ on jäänyt lapsen kanssa kotiin?

Vierailija
18.10.2013 |

Meillä olisi esikoinen pian suunnitelmissa/toiveissa ja olemme jo etukäteen puhuneet, että järjestetään asiat niin, että kummallakin on mahdollisuus olla lapsen kanssa "vuorollaan" kotona.

Ajatus olisi, että minä (äiti) olisin ensin vuoden-reilun vuoden kotona ja sen jälkeen mies jäisi kotiin puoleksi vuodeksi - vuodeksi (riippuen miten rahatilanne antaa myöden).

Meistä kumpikin haluaisi kotona olla lapsen kanssa, joten olemme sen niin ajatelleet, että kummallakin on siihen myös oikeus - ja toisaalta lapsenkin kannalta voisi olla ihan kiva juttu, että isäkin olisi vuorollaan kotona ja isommassa roolissa siinä arjessa. Erityisesti koen sen tärkeänä sen takia, että normaalisti mies on vuorotöissä, eli se "normaali" arki on aika vaihtelevaa monasti. Rahallisesti tuossa vähän takkiin tulee, kun mies jonkin verran paremmin tienaa, mutta yritetään silti pitää tästä suunnitelmasta kiinni mikäli meille lapsi suodaan.

Kiinnostaa vain, että kuinka tavallisia tämmöiset suunnitelmat on :)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli esikoisen kanssa puoli vuotta kotona, kun olin itse ensin ollut vuoden kotona. Toisen lapsen kanssa olin kotona 2,5v, mies ei ollut ollenkaan. Hänellä on sen verran parempi palkka, että esikoisen vauva-ajan jäljiltä meillä ei enää ollut säästöjä, joiden turvin olisimme voineet pitää miestä koti-isänä.

Vierailija
2/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sääli, että raha tulee varmasti osalla vastaan :/ Meilläkin tosiaan varmasti vähän takkiin tulee, mutta ollaan arvioitu, että pitäisi pärjätä. Myös sen takia voisi olla fiksua, että minä palaan aiemmin töihin, että jos halutaankin yrittää pikkusisarusta pienellä ikäerolla, niin minä ehdin varmasti olla töissä sen verran että tuntuu sit niissä äitiyspäivärahoissakin. Tosin monen jossittelun takana sellainen asia vielä on, josko nyt edes se ensimmäinen saataisiin aikaiseksi :)

Nauttiko mies ajasta kotona?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kotona äitiysvapaan ja vanhempainvapaan. Mies oli sen jälkeen, kunnes lapsi täytti kolme ja meni päiväkotiin. Minulla on 500 euroa parempi palkka kuin miehelläni. Mies jäi mielihyvin kotiin, ja hänellä ja lapsella on hyvä ja läheinen suhde - ja ihan omia yhteisiä sisäpiirijuttuja, joita äiti ei tajua... Näin ulkopuoliselta varmaan tuntuu aika monesta isästä kuin minusta, vaikka toki minulla ja lapsella on myös läheinen suhde.

Vierailija
4/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on ollut kotona vanhempainvapaan jälkeen kaikkien kolmen lapsen jälkeen. Tykkäsi ja on luonut hyvät suhteet lapsiin. Pienemmät tulot kuin minulla, taloudellisesti järkevintä olisi kuitenkin ollut laittaa lapset heti päiväkotiin ja molempien palata töihin. 

Vierailija
5/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, meillä on juuri samanlaiset suunnitelmat. Olen kotona reilun vuoden ja mies jää sitten kotiin ainakin puoleksi vuodeksi. Vauva on 10kk, joten mies ei ole ehtinyt olla vielä kotona. Mutta odottaa jo kovasti yhteistä aikaa lapsen kanssa.

Vierailija
6/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä taloudellisesti fiksuinta on se, että molemmat vanhemmat tekevät osa-aikatyötä. Toisin sanoen, työvuorot sovitetaan niin, että molemmat ovat vuorollaan töissä ja lapsi hoidetaan kotona ns. puoliksi. Toinen tekee esim. pelkkää aamuvuoroa ja toinen iltaa, tai sitten toinen on ma-ke töissä ja toinen to-la. Tietenkään tuo ei ole kaikille mahdollista.

Vierailija
7/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut. Tosin vasta lähes kaksivuotiaiden kanssa, mkä on tietysti helpompaa kuin pienempien kanssa. Ihan hyvä ajatus.

Vierailija
8/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä mies jäi kotiin kun esikoinen oli 4kk. Minä siis menin töihin. Mies oli lapsen kanssa kotona siihen asti kun tämä täytti 3v.

Vierailija
9/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 lisää:

Fiksua tuosta tekee se, ettei kumpikaan jää ns. kokonaan pois töistä, lapsi saadaan hoidettua kotona, ja koska on progressiivinen verotus, niin käteen jäävä tulo on noin suunnilleen sama pienemmillä tuloilla (ja pienemmälä vero%:lla) mitä täysillä tunneilla (ja isommalla vero %:lla).

Vierailija
10/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen vuosi on rankka. Itse olen halunnut palkita siitä selviämiseni jäämällä vielä vähän isomman kanssa kotiin. Mie on ollut lyhitä aikoja (noin 4 kuukautta) ennen hoitoon menoa taaperon kanssa kotona. Kannattaa toki.

Vierailija
11/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla isien viihtyneen :) Minä en niinkään pelkää ulkopuoliseksi jäämistä, säännöllisessä päivätyössä ollessa sitä yhteistä aikaa kuitenkin jää aika kivasti ja toisaalta sitten molempien töissä ollessa, olen varmasti minä isommassa roolissa arjessa kun mies on tosiaan vuorotöissä. Toki silloinkin toiveissa olisi, että voisi hoidon järjestää siten että lapsi olisi hoidossa vain molempien ollessa töissä ja miehen arkivapailla lapsi saisi olla isänsä kanssa...Miten lie sellainen sitten voi edes onnistua, kun työvuorot yllättäen vaihtelevat.

Aika kaukaisilta ajatuksilta nämä vielä tuntuvat, mutta on jotenkin ihanaa, että mies jo nyt tavallaan odottaa sitä että saisi jäädä koti-isäksi edes vähäksi aikaa :) Hän ei ole samallalailla vauvakuumeillut kuin minä, mutta tämä on yksi niistä asioista jotka kyllä vakuuttavat minut siitä, että hän on kuitenkin ihan yhtä täysillä mukana tässä hommassa kuin minäkin.

Vierailija
12/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kotona siihen asti, kun vauva oli 1 v 3 kk. Mies oli sen jälkeen n. 9 kk kotona siihen asti, kun lapsi n. 2 v. Sitten päiväkotiin.

Suosittelen! Tekee hyvää välillä vaihtaa vuoroja. Molemmat pääsee irti työrutiineista ja oppii hoitamaan lasta täysin itsenäisesti.

Vierailija
13/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on isä ollut kotona jokaiselta kolmelta lapselta vuoden. Hyvä ratkaisu. Nyt osaavat mennä isän luo läksyjensä ja muiden asioiden takia.

Rahallisesti ei tullut takkiin, koska hommasin hyvän ammatin ennen lapsien tekoa ja näin tienasin itse ihan hyvin.

Vierailija
14/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ensimmäinen vuosi on rankka. Itse olen halunnut palkita siitä selviämiseni jäämällä vielä vähän isomman kanssa kotiin."

Juu, toki voi näinkin käydä, eihän sitä etukäteen tiedä. Mutta ainakin nyt on vahva ajatus siitä, että halutaan järjestää molemmille sitä kotonaoloaikaa.

Tavallaan tuokin olisi fiksua, että jakaisi viikot työlle ja kotona ololle, mutta aika vähiin siinä jäisivät yhteiset vapaapäivät koko perheen kanssa... Toisaalta onni, ettei tuollainen liene meillä edes mahdollista, niin ei tarvitse punnita vaihtoehtona.

- Aloittaja

ps. Mistä tuo ap on lyhenne? Joissain keskusteluissa vilahdellut av tarkoittanee "Aihe vapaa":ta mutta tuo ei nyt auennut...

Vierailija
15/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap=alkuperäinen =viestin kirjoittaja

Vierailija
16/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 18:51"]Suosittelen! Tekee hyvää välillä vaihtaa vuoroja. Molemmat pääsee irti työrutiineista ja oppii hoitamaan lasta täysin itsenäisesti.[/quote]

Tätä minäkin vähän samalla toivon :) Ja tottakai sitä, että lapsella olisi mahdollisuus jo pienenä muodostaa se suhde isään siten, etten äitinä häärää kokoajan välissä. Tunnistan itseni sellasia piirteitä, että voisi olla suuri kiusaus tulla jatkuvasti siihen väliin häiritsemään, joten helpompaa lienee olla sit kokonaan muualla samantien :D

Vierailija
17/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä on parhaillaan kotona kahden lapsen kanssa, kun itse palasin jatkamaan kesken jääneitä opintoja. Ainakin tähän asti on sujunut hyvin, ja mikä ettei jatkossakin. Taloudellisesti on tietenkin tiukkaa kun ei ole kummankaan palkkaa, mutta tämä tiedettiin, osattiin varautua ja ollaan pysytty budjetissa.

Vierailija
18/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen syntyy tammikuussa ja vanhempainvapaan jaamme siten, että isä 3 pv ja minä 2 pv viikossa töissä. Isyyslomaa jää pidettäväksi vanhempainvapaan jälkeen ainakin 36 pv, jos pitää ne 18 pv äitiysloman kanssa samaan aikaan mutta voi olla, että isyysvapaa jätetään siihen vaiheeseen kun vanhempainvapaat loppuu. Hoitovapaata ei olla vielä mietitty.

Tuttavaperheessä esikoisen kanssa tekivät samoin kuin me nyt olemme tekemässä pois lukien tuo isyysvapaa, koska sehän muuttui vuoden alusta. Kuopuksen kanssa tuttavat tekivät niin, että vanhempainvapaa jaettuna ja sitten isä oli hoitovapaalla.

Aika moni tekee niin, että on isyysvapaan 18 pv+kesäloman putkeen kotona äidin kanssa.

Vierailija
19/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä minä olin vuoden ja mies 7kk, sen jälkeen meni tenava hoitoon. Sitten mies oli vielä seuraavana kesänä 3kk livää hoitovapaalla. Hyvä järjestely, kaikkien mielestä! Suosittelen! Ei se raha ollut niin ratkaisevaa, kun otta verotuksen huomioon, minulla pienempi palkka mutta myös pienempi veroprosentti. Ja tuollainen 10 kk pätkä, sen voi elää halvemmalla kuin yleensä kun siinä ei niin paljoa isoja hankintoja ehdi tulla.

Vierailija
20/26 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa molempien olla itsekseen kotona lapsen kanssa joku pätkä. Siinä oppii samalla arvostamaan myös toisen työpanosta, kun molemmat tietää mitä on olla töissä ja tehdä sitten töiden jälkeen kotityöt, ja millaista työtä on pikkulapsen hoito kotona. Ei sitten tule ihmetteltyä miksi ei ole ruoka valmiina ja pyykit pestynä vaikka toinen on "vaan" kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi