Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En sopeudu elämään omakotitalossa

Vierailija
07.09.2020 |

Ostimme miehen kanssa omakotitalon keväällä. Ensimmäinen kuukausi meni alkuhuumassa, mutta pian alkoi tympiä.

Tiedättehän. Pihanhoito, talonhuolto, pieni stressi koko ajan (muutimme suoraan vuokralta).

Pian syksy ja haravointi, talven koitoksista puhumattakaan. Töineen ja sähkölaskuineen.

Kutsukaa minua laiskaksi, voin sellainen olla, mutta kyllä se vuokra-asuntoelämä kerrostalossa oli paljon vaivattomampaa ja stressittömämpää.

Tiesin nämä asiat etukäteen, mutta jotenkin sitä romantisoi koko ideaa. Todellisuus on muuta toista kuin ruusuiset kuvitelmat, että ”kyllä se ruohonleikkuu on sitten kivaa ja kuntokin kasvaa”.

Kulttuurishokki? Pysyvä olotila? Miten teillä?

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nyt vielä, että naapuritalot ovat vain metrien päässä.

Vierailija
2/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano nyt vielä, että naapuritalot ovat vain metrien päässä.

Ei haittaisi, vaikka olisivatkin. Kerrostalossa naapurit ovat 20 cm päässä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtiä ei ole pakko haravoida, ruohoa ja pensaita ei tarvitse leikata. Jätä tekemättä ja hoida vain välttämätön.

Vierailija
4/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Vastuu kaatui jotenkin minun päälle. Kesäillat kitkin rikkaruohoja tai siistin pensasaitaa. Talvisin isot lumityöt, kun pohjoisessa asutaan. Vuorotyöläisenä se olin minä, joka aamulla pukkasi lumet pihasta, jos oli meno iltavuoroon tai yövuoroon tai tulin yövuorosta. Lopulta remontitkin oli vastuullani. Stressasin melkoisesti.

Ehkä se olisi mukavaa, jos vastuu ja innostus jakaantuisi. Exällä oli kaikkea muuta.

Vierailija
5/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpahan taas ruikuttamisen aiheet joillain. Antaisin mitä vain, että pääsisi asumaan omakotitalossa, pois betonikuutiohelvetistä.

6/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntapakysymys. Jos luonto ei kiinnosta edes puutarhan vertaa, ei ole mitään järkeä asua omakotitalossa.

Mulla ei ole nurmikkoa enkä haravoi lehtiä syksyisin, lumitöitä on vain jotain 15 neliömetriä hoidettavana. Kaikenlaista muuta askaretta puutarha teettää, jos haluaa saada satoa marjapensaista ja hedelmäpuista. Vanhassa talossa on aina pientä remontoitavaa.

On luksusta mennä aamulla pihalle syömään suoraan puista omenoita, kirsikoita, luumuja ja päärynöitä ja iltapäivällä istua jakkaralla marjapensaiden juuressa keräämässä satoa pakkaseen. Ja kukat sitten, huhtikuusta jopa lokakuun loppuun, aina jotain kukassa.

Vierailija
7/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpahan taas ruikuttamisen aiheet joillain. Antaisin mitä vain, että pääsisi asumaan omakotitalossa, pois betonikuutiohelvetistä.

Onpahan taas ruikuttamisen aiheet joillain. Rakastan asumista kerrostalossa.

Vierailija
8/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiviisaus se paras viisaus, mutta miksi ihmeessä ette muuttaneet ensin vuokralle ja kokeilleet? Ei tämä ole kaikkia varten, mutta itse nautin. Ainoa mitä inhoan, ovat lumityöt, kun on pitkä pihatie ja tuuli puhaltaa pelloilta yleensä 2m kinoksen 20m matkalle.

Vierailija
9/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Elämäntapakysymys. Jos luonto ei kiinnosta edes puutarhan vertaa, ei ole mitään järkeä asua omakotitalossa.

Mulla ei ole nurmikkoa enkä haravoi lehtiä syksyisin, lumitöitä on vain jotain 15 neliömetriä hoidettavana. Kaikenlaista muuta askaretta puutarha teettää, jos haluaa saada satoa marjapensaista ja hedelmäpuista. Vanhassa talossa on aina pientä remontoitavaa.

On luksusta mennä aamulla pihalle syömään suoraan puista omenoita, kirsikoita, luumuja ja päärynöitä ja iltapäivällä istua jakkaralla marjapensaiden juuressa keräämässä satoa pakkaseen. Ja kukat sitten, huhtikuusta jopa lokakuun loppuun, aina jotain kukassa.

Miten niin? Me ostimme omakotitalon siksi että tarvitsimme lisää tilaa. Puutarha tuli siinä mukana.

Vierailija
10/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jälkiviisaus se paras viisaus, mutta miksi ihmeessä ette muuttaneet ensin vuokralle ja kokeilleet? Ei tämä ole kaikkia varten, mutta itse nautin. Ainoa mitä inhoan, ovat lumityöt, kun on pitkä pihatie ja tuuli puhaltaa pelloilta yleensä 2m kinoksen 20m matkalle.

Sullako on jatkuvasti vuokrattavana ok-talo näille "kokeilijoille", va miten ajattelit että kaikki voivat kokeilla ok- asumista vuokralla?

Vierailija
11/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ollut ketään tuttavia tai sukulaisia, joilta olisitte voineet kysyä, miten raskasta omakotitalon pito on? Nyt olette siellä elinkautisessa vankeudessa talossanne ja kaikki on myöhäistä.

Vierailija
12/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samat fiilikset ku ap:llä. Mies ei laittanut tikkua ristiin pihan kunnostuksen osalta, ni tuttavan kautta sain ammattilaiset asfaltoimaan koko pihan kun äijä oli reissussa. Loppu se puutarhurointi siihen.

Vierailija
13/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullako on jatkuvasti vuokrattavana ok-talo näille "kokeilijoille", va miten ajattelit että kaikki voivat kokeilla ok- asumista vuokralla?

Ei siihen oktaloa tarvita siihen kokeiluun. Menee vuokralle rivariin: jos lumityöt ei kiinosta edes sen rivarin lumitöiden verta samoin pienen rivarin takapihan hoito ei huvita niin ÄLÄ hommaa oktaloa. Iki kuuna päivänä en vuokraisi oktaloani tällaisille kokeilijoille. Pihahan olisi pian kuin viidakko, myös asfaltin osalta ( joo jos et putsaa talon etupihan asfalttia lehdistä ym, niin parin vuoden päästä se kasvaa leppäpuskaa se asfaltti).

Vierailija
14/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihania nämä naapurit, jotka popittavat niin että koko kämppä humisee, kännissä örveltävät ja normaali puhekin kuuluu naapuriin heittämällä. Koirat uli sevat, tupakansavu tulee sisälle, kusen lorinat kuuluvat läpi ja pahimmillaan naapureissa on väkivaltaisia häiriköitä ja narkomaaneja, jotka pöllivät kaiken mikä irtoaa. Ihan hemmetin siistiä.

Vierailija
15/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai riippuu siitä missä asuu, mutta itse olen asunut kymmenillä paikkakunnilla ja aina olen saanut vuokrattua omakotitalon, kunnes ostin oman kun pystyin jäämään yhdelle paikkakunnalle.

Vierailija
16/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ruikuttamista siinä on, jos ei viihdy kerrostalossa?

Vierailija
17/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pihan voi muokata itselle sopivaksi. Roskaavat puut kaadetaan, samoin roskaavat pensasaidat. Robottiruohonleikkuri. Kukkapenkit, jos on hävitetään tai valitaan vähähoitoisia lajeja. Marjapuskat? Pois.

Pari kesää kun muokkaatte, niin jopa on helppoa. Tai teetätte muutoksen ammattilaisella. Lumen luonninkin voi ulkoistaa, jos rahaa on.

Vierailija
18/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi oi okt:n ihanuutta, siis aivan parasta puuhaa kun pysyy aktiivisena ja samalla "tekee" itselleen.

Meillä äijä tykkää hakata klapeja, kuulemma hyvää reeniä ja ressinpurkua ( 2 pientä lasta ).

Tilataan aina puut pölleinä, ja kirves käy.

Ja mies on tikissä...

Vierailija
19/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ollut ketään tuttavia tai sukulaisia, joilta olisitte voineet kysyä, miten raskasta omakotitalon pito on? Nyt olette siellä elinkautisessa vankeudessa talossanne ja kaikki on myöhäistä.

Eipä se toisten ihmisten mielipide paljon auta. Joku voi sanoa, että ihanaa ja helppoa, ja toinen taas, että kauhea työleiri. 

Vierailija
20/131 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ruikuttamista siinä on, jos ei viihdy kerrostalossa?

Mitä ruikuttamista siinä on, jos ei viihdy omakotitalossa?