Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko isyys pakko tunnustaa?

Vierailija
18.10.2013 |

Eli mies haluaa antaa lesboparille lapsen. Mies ja toinen naisista ovat ystäviä ja näin saadaan raskaus alulle. Onko isyys pakko tunnustaa jos ei mies eikä nainen sitä halua? Jos isyyden tunnustuksessa (siinä tapahtumassa) sanoo että tietää kuka isä on niin vaatiiko tämä viranomainen silloin tunnustusta vai voiko sen jättää tekemättä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa heti alkuun että ei halua isyydentunnustusta, niin silloin sitä ei tehdä. äiti allekirjoittaa paperin ja sillä selvä.

Vierailija
2/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli toisin sanoen ei kannata missään vaiheessa ilmoittaa esim. neuvolassa tai muualla "viranomaisille" että tietää kuka isä on?

Tai voiko neuvola tuohon ottaa edes mitään kantaa?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tunnustaa isyyttä. Toinen naisista joutuu adoptoimaan lapsen. Mutta ehkä miettisin että lapsen kannalta olisi hyvä kuitenkin tietää, kuka on biologinen isä. Kuitenkin sitä jossain vaiheessa kysyy niin äidit voivat siitä rehellisesti kertoa.

Vierailija
4/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tunnustaa. Naisen oikeus lapseen on suurempi kuin lapsen oikeus isään.

Vierailija
5/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa. Toki neuvola kysyy kuka on isä. Mutta jos naiset menevät heti yhdessä neuvola käynneille ja kertovat olevansa tulevat vanhemmat neuvolassa se on ok (ainakin pitäisi, tunnen "neuvolantätejä" ja heille on tullut näitä naispareja. He ovat suhtautuneet tavallista suuremmalla mielenkiinnolla ja todenneet että varmaan helpompikin toisen naisen ymmärtää raskaana olevan oireita jne).

Vierailija
6/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 08:46"]

4 jatkaa. Toki neuvola kysyy kuka on isä. Mutta jos naiset menevät heti yhdessä neuvola käynneille ja kertovat olevansa tulevat vanhemmat neuvolassa se on ok (ainakin pitäisi, tunnen "neuvolantätejä" ja heille on tullut näitä naispareja. He ovat suhtautuneet tavallista suuremmalla mielenkiinnolla ja todenneet että varmaan helpompikin toisen naisen ymmärtää raskaana olevan oireita jne).

[/quote]

Miten naiseus sinänsä auttaisi ymmärtämään toisen raskausoireita, jos ei ole itse koskaan ollut raskaana?

Vierailija
7/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haaveilen raskaudesta ja tyttöystävästä, poikaystävä mulla jo on. Mut kutkuttaa se sjatus et vois toisen nsisen kanssa jakaa raskauden, myös niin päin, et hän ois raskaana.... vaikka en ole itse ollutkaan. Mut jos on utelias ja raskaudesta kiinnostunut, luulen et naisen kiinnostus ja "tukeminen" voi olla kivalla tavalla erilaisa (niin kuin kaikki oleminen naisen kanssa on jotenkin erilaista) <3

Vierailija
8/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nämä ovat toisten ihmisten kuin mielipiteitä. Eikös ole aivan loogista ymmärtää paremmin naisena naisen kroppaa ja miehenä miehen kroppaa? Olen nainen enkä pysty oikein samaistumaan ajatukseen että kivekseen sattuu jos sen johonkin kolhaisee. Pystyn paremmin ajattelemaan miltä joku menkkakipu tuntemus tuntuu.

-6-

Vierailija
9/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kutsutaan sosiaalitoimistoon isyydenvahvistukseen ja siellä hän kieltäytyy vahvistamatta isyyttä. He kysyvät miksi. Äiti allekirjoittaa paperin missä hän kieltää isyyden selvittämisen. Se oli minulle ikävää, koska isä ei halunut vahvistusta tehdä, mutta minä jouduin sen kieltämään. (urpuuttajille: vahvistuksesta olisi tullut liian paljon ongelmia minulle ja lapselle). Lapsi saa itse vaatia vahvistusta 16 vuotiaana.

Vierailija
10/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 09:10"]

Äiti kutsutaan sosiaalitoimistoon isyydenvahvistukseen ja siellä hän kieltäytyy vahvistamatta isyyttä. He kysyvät miksi. Äiti allekirjoittaa paperin missä hän kieltää isyyden selvittämisen. Se oli minulle ikävää, koska isä ei halunut vahvistusta tehdä, mutta minä jouduin sen kieltämään. (urpuuttajille: vahvistuksesta olisi tullut liian paljon ongelmia minulle ja lapselle). Lapsi saa itse vaatia vahvistusta 16 vuotiaana.

[/quote]

Kuinka niin sinun oli pakko allekirjoittaa isyyden selvittäminen? Mitä vaikeuksia lapselle olisi tullut, jos kerran isää ei isyys edes olisi kiinnostanut?

Vierailija
11/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 09:10"]

[/quote]

Kuinka niin sinun oli pakko allekirjoittaa isyyden selvittäminen? Mitä vaikeuksia lapselle olisi tullut, jos kerran isää ei isyys edes olisi kiinnostanut?

[/quote]

Lapsi luonnollisesti perii isänsä ja isä on elatusvelvollinen, jos isyys on vahvistettu. Eli taloudelliset intressit. Sitten vaikka toista osapuolta korpeaa se isähahmo, jossain vaiheessa lapsen identiteetin rakentumisen kannalta lapsi yleensä haluaa tietää, kuka isä on ollut jne.

Lastenvalvojan velvollisuus on laittaa vireille isyyden selvittämisprosessi. Mikäli äiti haluaa, hän voi allekirjoittamalla lapun isyyden selvittämisen kiellosta estää isyyden selvittämisen. Kiellon voi koska tahansa purkaa, jolloin selvitys laitetaan vireille.

Jos mies tällöin kieltää isyyden, tulee oikeuskäsittely, jossa osapuolet määrätään tarvittaessa sakon uhalla verikokeisiin isyyden selvittämiseksi. Jos siis on biologinen isä, isyydestä ei ole mahdollista "kieltäytyä", mikäli äiti niin haluaa. 

En tiedä, miten lainsäädäntö suhtautuu aloituksessa mainittuun tapaukseen kahden äidin ja biologisen isän lapsesta. Johtoajatuksena pitäisi olla lapsen etu, mutta kyllä katson, että myös miehen oikeuksia tulisi jotenkin turvata näissä tapauksissa.

Vierailija
12/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos näillä naisilla joskus mieli muuttuu, tulee ero jne ja tarviikin tukia niin on pakko käydä isyystesteissä ja vähintäänkin kaivaa kukkaroa. mutta jos kaikki menee hyvin ei "tarvi" tunnustaa isyyttä. nainen siis voi pakottaa.

Vierailija
13/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:10"]

jos näillä naisilla joskus mieli muuttuu, tulee ero jne ja tarviikin tukia niin on pakko käydä isyystesteissä ja vähintäänkin kaivaa kukkaroa. mutta jos kaikki menee hyvin ei "tarvi" tunnustaa isyyttä. nainen siis voi pakottaa.

[/quote]

Jotenkin toivoisi, että ihmiset olisivat vähemmän impulsiivisia perhesuunnittelussaan. Kyseinen tapaus jotenkin ikävällä tavalla korostaa sitä erilaista kikkailua, "hankitaan oma lapsi kun se huvittaa  tänään enemmän kuin yhteinen lemmikkikoira "ym. ailehtelevaisuutta. Jos parisuhdekin on jollain fiilistelypohjalla, miksi tuoda lapsi siihen yhtälöön?

Ja biologisen isän puolesta toivoisi, että todella tarkkaan miettii, lähteekö lesbo tai bi-frendiensä kotkotuksiin mukaan. Ei tarvitse olla einstein nähdäkseen, että tilanteessa on valmiiksi ohjelmoituna melkoinen miina tulevaisuuteen.

Naispari saattaa ykskaks erota yhtä impulsiivisesti, ja vaatia bioisää vastuuseen lapsesta, vaikka bioisällä saattaa olla jo oma perhe jossain muualla, kun yks kaks häntä halutaan lapsen isäksi ja huoltajaksi.

Vierailija
14/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselta tai isältä ei asiaa yritetä missään vaiheessa salata. Eli nainen ja naisen puoliso tietävät isän ja isä tietää lapsesta.

Tiedän että asia on hyvin vaikea ja siitä on helppo maalailla uhkakuvia tulevaisuuteen. Mutta asiat menevät asian painolla.

Mies on halukas tekemään lapsen ja olemaan yhteydessä äitiin, mutta muuta virallista suunnitelmaa ei ole.

Halusinkin kysyä juuri tuota laki puolta ja joku tuola vastasikin jo että ilmeisesti pitää äidin isyyden tunnustuksessa allekirjoittaa paperi että ei halua isyyttä tunnustettavaksi.

Voin kertoa teille sitten miten asia etenee kun asia etenee :)

ap

Vierailija
15/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tunnustaa. Naisen oikeus lapseen on suurempi kuin lapsen oikeus isään.

[/quote]

Ei pidä paikkansa, että äidin oikeus olisi jotenkin suurempi kuin muiden osapuolten. Myös potentiaalisella isällä on oikeus saada halutessaan isyys vahvistettua äidin vastustuksesta huolimatta, jos äiti ei ole lapsen syntyessä naimisissa. Eli avioliitossa äidin aviomiehestä tulee automaattisesti lapsen isä, mutta muussa tapauksessa potentiaalinen isä voi laittaa halutessaan prosessin vireille. 

Vierailija
16/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:42"]

lapselta tai isältä ei asiaa yritetä missään vaiheessa salata. Eli nainen ja naisen puoliso tietävät isän ja isä tietää lapsesta.

Tiedän että asia on hyvin vaikea ja siitä on helppo maalailla uhkakuvia tulevaisuuteen. Mutta asiat menevät asian painolla.

Mies on halukas tekemään lapsen ja olemaan yhteydessä äitiin, mutta muuta virallista suunnitelmaa ei ole.

Halusinkin kysyä juuri tuota laki puolta ja joku tuola vastasikin jo että ilmeisesti pitää äidin isyyden tunnustuksessa allekirjoittaa paperi että ei halua isyyttä tunnustettavaksi.

Voin kertoa teille sitten miten asia etenee kun asia etenee :)

ap

[/quote]

Onko sulla lapsia jo ennestään? MIkäli ei, et voi mitenkään tietää, kuinka sulla tai jollain muulla tilanteen asianomaisista mieli saattaa muuttua 360 astetta vielä nykyisestä. Ajattelun tasolla kaikki on niin mahdollista ja ihanaa, mutta kun lapsi konkretisoituu, tulet näkemään, että lirissä olette koko poppoo.

Vierailija
17/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lesboparin toinen osapuoli adoptoi kumppanin lapsen, ei elatusvelvollisuudesta pääse eroamalla. Silloin myöskään biologisella isällä ei ole velvollisuuksia elättää lastaan, ainoastaan lapsen vanhemmilla, tässä tapauksessa biologisella äidillä ja adoptioäidillä. Kannattaa ottaa yhteyttä vaikka sateenkaariperheiden yhdistykseen ja kysellä lisää. Saa oikeampaa tietoa kuin näiltä, jotka eivät ymmärrä mitään.

Vierailija
18/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on minulla lapsia entuudestaan. Miksi haluat maalata vain negatiivisen kuvan asiasta? Miksi kaikki ei voisi mennä hyvin? Kai tärkeintä on että lapsella on rakastavia aikuisia läsnä ja elämässä.

Jos murehtisin nyt kaikesta mitä tulevaisuudessa voi tapahtua niin en voisi itsekään tehdä lapsia niin kuin tuskin sinäkään....

ap

Vierailija
19/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap kyselet täältä, kun voit ihan hyvin selvittää asian soittamalla vaikka lastenvalvojalle tai sateenkaariperheille? Luuletko tosiaan, että tämän palstan neuvot ovat päteviä noin isossa asiassa?

Vierailija
20/46 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:59"]

[/quote]

Ei pidä paikkansa, että äidin oikeus olisi jotenkin suurempi kuin muiden osapuolten. Myös potentiaalisella isällä on oikeus saada halutessaan isyys vahvistettua äidin vastustuksesta huolimatta, jos äiti ei ole lapsen syntyessä naimisissa. Eli avioliitossa äidin aviomiehestä tulee automaattisesti lapsen isä, mutta muussa tapauksessa potentiaalinen isä voi laittaa halutessaan prosessin vireille. 

[/quote]

Väärin. Jos lapsen äiti vastustaa isyyden vahvistusta, biologisella isällä ei ole mahdollisuutta isyyden tunnustamiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi