Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako jättää valot päälle koko päiväksi

Vierailija
18.10.2013 |

lähdemme aikaisin aamulla kotoa ja lamput tuntuu aika kuumilta.

Onko syttymis riskiä?

Meillä vanha koira joka ei näe pimeässä enää hyvin, hänelle valot.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaa. Uudet energialamput tai ledit eivät juuri kuumene. Koiralle riittää varmaan joku valo, ei ole pakko olla kaikki päällä.

Vierailija
2/9 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä jätän koirille valot, mutta sellaiset kaikkein vaarattomimmat versiot. Jos teillä on vain palovaarallisia lamppuja, voisiko ainakin yhden vaihtaa? Kylppärin valo ei yleensä kuumene, jättäkää sinne valo ja ovi auki. Samaten mulla käytävälamput sellaisia, että niitä uskaltaa polttaa. 

Vanhaa  valaisimeen voi myös vaihtaa led-polttimot, jotka eivät kuumene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok..kiitos

Vierailija
4/9 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lamput ovat asianmjukaisia, niin niissä voi normaalissa käyttöolosuhteissa pitää vuosikausia valoa päällä yhtäsoittoa, eikä niistä saa tulla palovaaraa. Sellaisia valaisimia ei saa olla myynnissä, jotka ohjeiden mukaan käytettynä ja asennettuna voisi syttyä tuleen.

Jos sinulla on jotain itsetehtyjä lampuvarjostimia tms. ja epäilet niiden paloturvallisuutta, niin älä jätä.

Miksi et uskaltaisi jättää valoa sellaiseen lamppuun jossa sinulla normaalistikin on valo päällä tuntikausia illassa?

Vierailija
5/9 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 06:34"]

Kyllä mä jätän koirille valot, mutta sellaiset kaikkein vaarattomimmat versiot. Jos teillä on vain palovaarallisia lamppuja, voisiko ainakin yhden vaihtaa? Kylppärin valo ei yleensä kuumene, jättäkää sinne valo ja ovi auki. Samaten mulla käytävälamput sellaisia, että niitä uskaltaa polttaa. 

Vanhaa  valaisimeen voi myös vaihtaa led-polttimot, jotka eivät kuumene.

[/quote]Jos asuisin osakkeessa, jossa on kaukolämpö ja kylppärissä sähköinen lattialämpö, niin en ainakaan jättäisi kylppärin ovea auki päiväksi. Silloin käy helposti niin että lämmittää koko asunnon kylppärin lattialla.

Valot voi jättää ihan turvallisesti päälle, edellyttäen että valaisimissa on maksimissaan sen tehoiset lamput mitä niihin sallitaan. Eihän se ole mitenkään tavatonta että valaisimen maksimi on 40W ja siihen on laitettu 60W hehkulamppu. Jos hehkulamppuvalaisemeen on vaihdettu säästölamppu, niin sen teho on ainakin alle sallitun maksimin.

Tokihan mikä tahansa sähkölaite voi vikaantua niin että aiheuttaa palovaaran.

Vierailija
6/9 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampun tuottama lämpö ei enää ole ongelma (eihän enää kukaan käytä hehkulamppuja, eihän).

Riski on siinä, että lamppujen sisältämä elektroniikka kärähtää ja sytyttää lampun palamaan.

Minä en jättäisi valoja palamaan.

Vierailija
7/9 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 07:14"]

Lampun tuottama lämpö ei enää ole ongelma (eihän enää kukaan käytä hehkulamppuja, eihän).

Riski on siinä, että lamppujen sisältämä elektroniikka kärähtää ja sytyttää lampun palamaan.

Minä en jättäisi valoja palamaan.

[/quote]Löytyykö palstalta joku jolla olisi joskus syttynyt lamppu tuleen?

Ja kyllä, meillä on 2002 rakennettu talo ja edelleen monessa paikassa käytössä alkuperäisiä hehkulamppuja. Esimerkiksi vaatehuoneissa, porrasvaloissa yms. paikoissa, joissa valon tulee syttyä nopeasti ja käyttöajatkin ovat lyhyitä.

Vierailija
8/9 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla syttyi keittiön kattolamppu palamaan... Oli halogeeni ja ollut vuorokauden päällä kun kärähti... Hyi, menee kylmänväreet vieläkin. Sammutin äkkiä sähköt siitä, annoin jäähtyä ja otin pois. Ei ollut kivaa ja olis voinut sattua pahemminkin, mutta huomasin hajusta, että nyt tapahtuu. Jos en olisi istunut siinä niin en tiedä kuinka olisi käynyt oikein.

Vierailija
9/9 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 07:36"]

Mulla syttyi keittiön kattolamppu palamaan... Oli halogeeni ja ollut vuorokauden päällä kun kärähti... Hyi, menee kylmänväreet vieläkin. Sammutin äkkiä sähköt siitä, annoin jäähtyä ja otin pois. Ei ollut kivaa ja olis voinut sattua pahemminkin, mutta huomasin hajusta, että nyt tapahtuu. Jos en olisi istunut siinä niin en tiedä kuinka olisi käynyt oikein.

[/quote]Oliko valaisin alunperin tarkoitettu halogeenille? Keittiössä voisi olla että halgeenin pinnalle on kertynyt rasvaa ja se syttyy. Pienikupuisen halogeenin pintalämpö on myös paljon korkeampi kuin hehkulmappun, joten jos oli väärä valonlähde vääränlaisessa valasimessa, niin se voi tietysti tehdä palovaaran. Sitten on näitä tapauksia joissa valaisin on asennettu väärin, eli liian lähellä kuumaa halogeenia on palavaa materiaalia. On ollu tapauksia joissa keittiön kaapiston päällä on ihan oikein asennettu alaspäin suunnattu halogeeni, mutta kun kaapin ovi on unohdettu auki, niin se on parin sentin päässä lampusta ja ajankanssa syttyy tuleen.

Tuskin on kovin montaa tapausta jossa oikein käytetty ja asennettu valaisin olisi syttynyt tuleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi