Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja olo aivan hirveä :(

Vierailija
17.10.2013 |

Saisinko täältä vertaistukea? Olen niin yksin tän sairauden kanssa :(

Vajaatoiminta todettiin n. puoli vuotta sitten ja nyt on Thyroxin annostusta säädelty pari kertaa ja nyt kun annostusta nostettiin tuntuu kuin olisin jotenkin pihalla kaikesta. Normaali lauseenmuodostus on välillä vaikeaa ja jännitän jos joudun puhumaan vieraiden ihmisten kanssa.

Tuntuu että en osaa mitään tai että esim. ruuanlaitossa pitää kovasti miettiä mitä pitää tehdä seuraavaksi tai laskuja maksaessa pitää tarkistaa monta kertaa meneekö nyt oikein.

Olen koko ajan alakuloinen ja itku tulee helposti, normaalisti ei.

Osaisiko joku sanoa onko tämä normaalia ja menee ohi kun lääkitys saatu kohdilleen? Tämänkin viestin kirjoittamiseen meni kauan koska jatkuvasti tulee kirjoitusvirheitä koska kädet ikäänkuin puutuu tai ei ole voimia ja en osaa keskittyä ja olo tuntuu todella epävarmalta.

Toivottavasti joku jaksoi lukea ja tarjoaa edes sympatiaa jos ei muuten osaa neuvoa tai auttaa :(

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän jotta kiitokseni ehkä löytäisivät perille :)

Vierailija
2/41 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilarinen leipä voi pahentaa turvotusta ja huonontaa ravinteiden imeytymistä. Kuten sanottu vajaatoimintainen usein alkaa olla jotenkin yliherkkä gluteenille ja vähähiilariseen lisätään vielä enemmän ylimääräistä gluteenia. Itse olen ollut nyt puoli vuotta ilman gluteenia ja nilkat ja sormet on sorjat ja hengitys kulkee. Vaikutuksen huomasi jo alle kahdessa viikossa. 

Tsemppiä ja kauniita levollisia syyspäiviä! 

p.s. otathan lisäravinteet niin että aikaisintaan 4 h tyroksiinista. Ja muista olla ainakin 20 min ennen kuin syöt mitään tyroksiinin jälkeen. Näin varmistat imeytymisen. Myös runsas fluori voi haitata vaikutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 23:06"]

Vähähiilarinen leipä voi pahentaa turvotusta ja huonontaa ravinteiden imeytymistä. Kuten sanottu vajaatoimintainen usein alkaa olla jotenkin yliherkkä gluteenille ja vähähiilariseen lisätään vielä enemmän ylimääräistä gluteenia. Itse olen ollut nyt puoli vuotta ilman gluteenia ja nilkat ja sormet on sorjat ja hengitys kulkee. Vaikutuksen huomasi jo alle kahdessa viikossa. 

Tsemppiä ja kauniita levollisia syyspäiviä! 

p.s. otathan lisäravinteet niin että aikaisintaan 4 h tyroksiinista. Ja muista olla ainakin 20 min ennen kuin syöt mitään tyroksiinin jälkeen. Näin varmistat imeytymisen. Myös runsas fluori voi haitata vaikutusta.

[/quote]

Minäkin huomasin tuon gluteenin vähentämisen auttavan, mulla ei oikein vatsa enää kestänyt ja sen huomasi aina kun söi vaikkapa spaghettia tms., kauhea turvotuskin tuli. Myöskään maitotuotteita ei tainnut saada syödä aamulla kuin vasta 4h lääkkeen ottamisen jälkeen... Lisäravinteet tekee hyvää, myöskin jos tietyt vihannekset tai marjat joskus tökkivät, saa nekin helposti menemään alas kun tekee smoothieita tehosekoittimella. Ja hyvät rasvat eli omegakolmoset, lohi ja oliiviöljy jne. Kannattaa googletella ruokavaliosta, muistaakseni myöskään kaalit (parsa,kukka yms) ja maissi ei olleet ihan suositeltavimpien kärjessä, se on harmi sillä itse tykkään kaaleista... Eikä merilevä eli mitä sushissa on? Jos jotkut vihannekset tai marjat on vaikeaa saada syötyä tarpeeksi, kannattaa tehdä tehosekoittimella smoothieita, sekaan vaan jotain rahkaa tai maustamatonta jugurttia niin tulee vitamiineja sitten enemmän ja maistuu ehkä paremmin:)

Vierailija
4/41 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahtava ketju, kiitos aloittajalle ja kaikille vastanneille! Itse juuri hiljan verikokeissa käynyt ja kilpirauhasarvot viittasivat vajaatoimintaan. Odotan lisätutkimuksia ja erikoislääkärille menoa. Peruslääkäri sanoi ensimmäisenä että veriarvojen heitto voi johtua stressistä. No, voi kun sitä itse käytännössä osaisi vähentää...

Oireina tappava väsymys niin että välillä töiden jälkeen ei ole saanut tehtyä mitään ja nukkumaan on tullut mentyä jo kahdeksalta. Mieli on maassa ja alakuloinen, töissäkin välillä pidäteltävä itkua ja jo puoliltapäivin tuntuu että miten jaksaa päivän loppuun. Tämä ei siis omalle luonteelle normaalia ja aiemmin olen jaksanut stressaaviakin työtilanteita ongelmitta. Kädet puutuvat öisin ja päivisinkin sormien nivelet tuntuvat jäykiltä.

Minkälaisia veriarvoja teillä on ollut diagnoosin aikaan TSH:n ja T4:n osalta? Onko muita arvoja tutkittu ja missä suhteessa?

Vierailija
5/41 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups tuli kirjoitettua vähän toistoa näköään kun sähläsin kirjoittaessa...:D  t: 36

Vierailija
6/41 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua ja eikö merilevän käyttöä suositella? Itse jo hätäisesti päättelin että jos vajaaatoiminta voi johtua jodin ja seleenin puutoksesta niin voisin yrittää itseäni "lääkitä" spirulinaleväjauheella ennen tarkempiin tutkimuksiin pääsyä... Pahaa on tuo jauhe mutta kyllä sitä teelusikan kärjellisen alas saa mehuun sekoitettuna. t: 37

Vierailija
7/41 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 23:37"]

Apua ja eikö merilevän käyttöä suositella? Itse jo hätäisesti päättelin että jos vajaaatoiminta voi johtua jodin ja seleenin puutoksesta niin voisin yrittää itseäni "lääkitä" spirulinaleväjauheella ennen tarkempiin tutkimuksiin pääsyä... Pahaa on tuo jauhe mutta kyllä sitä teelusikan kärjellisen alas saa mehuun sekoitettuna. t: 37

[/quote]

Eikun se taisikin olla niin että sitä nimenomaan pitäisi syödä eikä olla syömättä... En ole varma. Muistelin varmaankin väärin, googlettelemalla noita ruokavalio asioita varmaan löytyy lisää tietoa:)

Vierailija
8/41 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin meni arvot ihan poskelleen kun levä pukkasi liikatoiminnan oireita ja vähensin lääkitystä ja sit oltiinkin vajaalla. En koske enää levään. 

Viimeksi kun olin vajaalla, oli TSH 8 ja kilpirauhasen poiston yhteydessä kävi kolmessatoista. Paras olo on silloin kun se on kahden ja kaksipuolen paikkeilla. Alle yhden alkaa olla liikatoiminnan sykeongelmia.

Vierailija
9/41 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla kavereista  on kilpirauhasen vajaa toiminta. Ovat masentuneita, sanovat olevansa aivat vetämättömän oloisia, nukkuisivat jatkuvasti, ovat itkuherkkiä jne. Ihme, että täällä vain lyödään rutiinisti lääkkeet ja päälle mielialalääkkeet. Kaverit käyvät sitkeästi joka päivä töistä tultuaan pienellä kävelylenkillä, yrittävät selviytyä kodin töistä ja mikä tärkeintä, hellivät myös itseään ja ovat armollisia omalle ololleen.

Vierailija
10/41 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla mahdollisesti kilpirauhasongelman kylkiäisenä lisämunuaisen uupumus (kortisolitasot nollissa)? Onko sinulla ollut esim. pitkäkestoinen stressi ennen vajaatoimintaa?

Vierailija
11/41 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun annostasi korotettu liian nopsaan? Aiheuttaako annoksen pienentäminen olon paranemista tai huononemista?

Mulla ei ole tuosta omakohtaista kokemusta mutta työkaverin kanssa juttelin tuosta ja hän mainitsi ihan samat asiat. Nuo taisi tulla myöhemmin kuntoon kun annos saatiin oikealle tolalle.

Tsemppiä! Ja puhu lääkärille (mieluiten endokrinologille eli erikoislääkärille) noista vaivoista!

Vierailija
12/41 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! Tuollaisesta en ole kuullutkaan. Stressiä oli kyllä noin kaksi vuotta ennenkuin vajaatoiminta havaittiin. Miten se liittyy tähän?

Vierailija
13/41 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile heti huomenna vähentää lääkitystä ja katso muutama päivä, että koheneeko olo. Minunkin piti itse lisätä annostusta, kun ei vaan ollut hyvä olla. Nyt syön sen 0,1 mg ja olo ihan toinen.

Vierailija
14/41 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lie johtuu, mutta mulla samaa ollut jo vuosia...

Vierailija
15/41 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosen vastaus oli tullut sillä välin kun kirjoitin edellistä. Annosta vasta korotettiin jotta vointini saataisiin paremmaksi ja nyt tuntuu että pahemmaksi vaan menee. Mitenköhän erikoislääkärille pääsee, yksityiselle? t.Ap

Vierailija
16/41 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kestää aikaa ennen kuin lääkitys toimii. on myös mahdollista, että menee lääkkeiden takia ylitoiminnan puolella ja se aiheuttaa oireita.

mulla kesti noin puoli vuotta, että lääkitys alkoi vaikuttaa. sitten meni puoli vuotta hyvin, kunnes jostain syystä lääkkeet ei toimineet. annostusta nostettiin ja seurauksena oli hetkeksi parempi olo ja sitten taas huono olo, koska lääkitys aiheutti liikatoimintaa. 

lääkäri sanoi, että joillekin lääkitys toimii ongelmitta ja joillekin sitten huonommin. seuraa oloasi ja käy tarkistuttamassa arvot. 

tiedän niin tuon sumuisen olon ja häpeän siitä, että muut huomaa kuinka sekava olo on. 

kannattaa kyllä tarkistuttaa muutkin mahdolliset sairaudet, kilpirauhasen vajaatoiminnan seurana voi olla diabetes, maksan ja munuaisen toiminnan ongelmia esimerkiksi. 

kerro tuttavillesi mikä sinua vaivaa, mun oloa ainakin helpottaa, kun ihmiset tietävät, miksi olen väsynyt välillä. 

Vierailija
17/41 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

stressi lisää vajaatoiminnan oireita ja toisaalta myös vajaatoiminnasta kärsivät ovat muita herkempiä stressin oireille. yritä elää mahdollisimman säännöllistä elämää, nuku hyvin, syö terveellisesti ja rentoudu kun voit. 

tsemppiä! et ole yksin etkä ainoa sairaudesta kärsivä, mulle lääkäri sanoi lohduttavasti, että pahemmankin sairauden olisit voinut saada. 

Vierailija
18/41 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans aloitettiin lääkitys helmikuussa, annostusta nostettu pari kertaa siten, että nyt syön 4x0,1 mg + 3x0,1 mg viikossa ja LISÄKSI l-tyrosiinia joka päivä. Nyt alkaa olo olla jo virkeämpi, hiuksia ei lähde enää ja mieliala on parantunut. Tuntuu että elämä alkaa voittamaan.

Vierailija
19/41 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa lisämunuaisen uupumus. Pähkinänkuoressa: kun ihmisellä on stressi, kortisolitasot nousevat. Kun tätä jatkuu pitkään, voi olla että lisämununainen ei jaksa enää tuottaa kortisolia riittävästi vaan uupuu. Näin kortisolitasot vajoavat normaalitasoa alemmas ja tämä vaikuttaa ihmisen jaksamiseen suuresti. Jostain syystä (jota en muista tai tiedä) kilpirauhasen vajaatoiminta ja lisämunuaisen uupumus liittyvät usein toisiinsa. 

Pääkaupunkiseudulla on kehuttu Mehiläisen lääkäriä Erkki Antilaa, joka ottaa ihmisen oireet kokonaisvaltaisesti huomioon ja osaa antaa tarvittaessa muutakin lääkettä kuin synteettistä tyroksiinia.

Vierailija
20/41 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 19:00"]

Mulla kans aloitettiin lääkitys helmikuussa, annostusta nostettu pari kertaa siten, että nyt syön 4x0,1 mg + 3x0,1 mg viikossa ja LISÄKSI l-tyrosiinia joka päivä. Nyt alkaa olo olla jo virkeämpi, hiuksia ei lähde enää ja mieliala on parantunut. Tuntuu että elämä alkaa voittamaan.

[/quote]

Korjaan, 4x2x0,1 mg + 3x0,1 mg

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme