Mies haluaa elää niin kuin koronaa ei olisi
Olemme kulkeneet kohti eroa jo maaliskuusta lähtien, kun minä olen riskiryhmäläisenä joutunut koko ajan muistuttamaan miestä pesemään käsiä ja pitämään turvaväliä julkisissa tiloissa, ja häntä vain ärsyttää kaikki aiheeseen liittyvä. Nyt mies ilmoitti, että haluaa elää, kuin koronaa ei olisikaan. Eli haluaa palata ns. vanhaan hyvään aikaan. Hän haluaa viettää nuoruutta ja olla välittämättä mistään hygieniajutuista, koska se on kuulemma ahdistavaa. Hän käyttäytyy, kuin tämä koronatilanne olisi minun syyni, tai siltä tuntuu. Enhän minä ole keksinyt näitä suosituksia. Hän ei ymmärrä, että samaan aikaan kun häneltä jää nuoruus elämättä, minä joudun pelkäämään ihan jatkuvasti sitä, että saan tartunnan. Ja nimenomaan, että saan häneltä sen, hän kun on se yksi henkilö, johon en voi pitää turvaväliä. Kuulun useampaan riskiryhmään, ja korona voi minussa aiheuttaa loppuelämän kestävää vahinkoa. Voi, kun olisinkin ns. normijamppa, eikä minun tarvitsisi pelätä. Häneltä en saa mitään turvaa tai tukea omaan ahdinkooni. Ja siis kärsinhän minäkin siitä, että en saa elää normaalia elämää. Mutta panosten ollessa kovat keskityn nyt vain siihen, että tästä pääsee jotenkin eteenpäin terveytensä säilyttäen. Ei tulisi mieleenkään valittaa, kuinka kurjaa on, kun ei voi bilettää kunnolla. En ymmärrä, miksei nyt voisi vielä muutaman kuukauden malttaa niissä juhlimisissa sun muissa menoissa, kun sitten olisi edessä terve loppuelämä. Olen täysin hajalla ja epäuskoinen. Eikö avioliitossa tulisi suojella sitä heikommassa asemassa olevaa? Miestä voi harmittaa tilapäisesti, mutta tuskin harmituksestaan jää loppuelämän kestävää haittaa. Paitsi ehkä sitten sen avioeron myötä.
Kommentit (46)
Peukuta ylös, jos minun pitäisi mielestäsi muuttaa pois mahd. pian, ja alapeukku, jos pitäisi vielä yrittää keksiä yhteiseloon joku ratkaisu.
-ap
Meidän perheen elo ei ole muuten muuttunut koronan myötä kun mies etätöissä ollut kotona ja koulut oli hetken kiinni. Muuten on eletty koko ajan normisti toki niin ettei hirveesti huudella kellekkään, että on matkusteltu yms..kovasti nyökytän ja myötäilen vieressä kun joku kauhistelee maailman menoa..että joo joo hirveetä on. Toki pestään niitä käsiä ja jos jollain ollu flunssan oiretta pysyy oireellinen kotona. Uskon, että korona jatkuu vielä hamaan tulevaisuuteen ja lapsille ei oo hyväksi jatkuva stressi koronasta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen elo ei ole muuten muuttunut koronan myötä kun mies etätöissä ollut kotona ja koulut oli hetken kiinni. Muuten on eletty koko ajan normisti toki niin ettei hirveesti huudella kellekkään, että on matkusteltu yms..kovasti nyökytän ja myötäilen vieressä kun joku kauhistelee maailman menoa..että joo joo hirveetä on. Toki pestään niitä käsiä ja jos jollain ollu flunssan oiretta pysyy oireellinen kotona. Uskon, että korona jatkuu vielä hamaan tulevaisuuteen ja lapsille ei oo hyväksi jatkuva stressi koronasta.
Mielenkiinnosta, onko teillä riskiryhmäläisiä kotona vai kaikki ihan normiterveydellä varustettuja?
-ap
Yhteinen asunto on sellainen päätös että siinä antaa toiselle valtuudet tuoda omaan kotiin niitä pöpöjä ja muita ihmisiä ja tavaraa ja ääntä ja hajuja ja kaikkea. Lähtökohtaisesti kun yhteen muuttaa niin tekee päätöksen jakaa myös kaikki nuo asiat vaikkei niin haluaisi aina. Ottaa sairausriskit myös.
Pääsetkö sieltä pois johonkin? Mitään virallista sopimusta ei voi tehdä siitä että miten toinen saa käyttäytyä kotonaan, ikävä kyllä.
Ja tämä koronahomma tuskin kestää vain muutamaa kuukautta. Virus muokkaa itseään ja tulee takaisin aina välillä, näin on aavisteltu.
Sun pitää tehdä päätös että haluatko kaikin keinoin välttää sen vai boostaatko yleistä vastutuskykyä kaikin keinoin mitä mahdollista ja elät vähän rennommin.
Kukaan ei myöskään voi sanoa saatko just sinä loppuelämän kestävää vahinkoa jos jonkin muodon viruksesta saat. Kehosi ehkä osaakin taistella sitä vastaan.
Mutta stressi ja huoli laskee vastustuskykyä myös eli tee joku perustelu päätös nyt ja elä sen mukaan.
Miehesi näkökulmasta se vielä, että hän ei halua oman yleisen vastustuskykynsä ja mielialan laskevan, mitä väistämättä maskien käyttö ja ylihygieenisyys ja jatkuva pelokas asenne aiheuttaa pidemmän päälle. Hänen pitäis toki neuvotella kanssasi kompromissi jos välittää sinusta. Ehkä jos mainitset näitä asioita mitä tässä sanoin niin hän suhtautuu paremmin jos suostut näkemään hänen kannaltaan myös asian.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen asunto on sellainen päätös että siinä antaa toiselle valtuudet tuoda omaan kotiin niitä pöpöjä ja muita ihmisiä ja tavaraa ja ääntä ja hajuja ja kaikkea. Lähtökohtaisesti kun yhteen muuttaa niin tekee päätöksen jakaa myös kaikki nuo asiat vaikkei niin haluaisi aina. Ottaa sairausriskit myös.
Pääsetkö sieltä pois johonkin? Mitään virallista sopimusta ei voi tehdä siitä että miten toinen saa käyttäytyä kotonaan, ikävä kyllä.
Ja tämä koronahomma tuskin kestää vain muutamaa kuukautta. Virus muokkaa itseään ja tulee takaisin aina välillä, näin on aavisteltu.
Sun pitää tehdä päätös että haluatko kaikin keinoin välttää sen vai boostaatko yleistä vastutuskykyä kaikin keinoin mitä mahdollista ja elät vähän rennommin.
Kukaan ei myöskään voi sanoa saatko just sinä loppuelämän kestävää vahinkoa jos jonkin muodon viruksesta saat. Kehosi ehkä osaakin taistella sitä vastaan.
Mutta stressi ja huoli laskee vastustuskykyä myös eli tee joku perustelu päätös nyt ja elä sen mukaan.
Miehesi näkökulmasta se vielä, että hän ei halua oman yleisen vastustuskykynsä ja mielialan laskevan, mitä väistämättä maskien käyttö ja ylihygieenisyys ja jatkuva pelokas asenne aiheuttaa pidemmän päälle. Hänen pitäis toki neuvotella kanssasi kompromissi jos välittää sinusta. Ehkä jos mainitset näitä asioita mitä tässä sanoin niin hän suhtautuu paremmin jos suostut näkemään hänen kannaltaan myös asian.
Ymmärrän nää sanomasi asiat, ja olenkin samaa mieltä, että kotona pitäisi saada olla oma itsensä ja tuoda sinne oma elämänsä. En vain olisi uskonut, että tulen kohtaamaan tällaisen asian, jossa olemme miehen kanssa ihan erilaiset. Ei kai kukaan kuvitellut. Siksi olenkin uuden edessä. Ihmettelen vaan, että kyllä ns. entisessä maailmassa on tajuttu se, jos jonkun kotona esim. syöpäsairas lapsi, niin hoitojen aikana muu perhe välttelee kaikkia infektioita. Mutta koronan suhteen ei moni ymmärräkään sitä ns. sairaan suojelua. Olen luottavainen, että rokote tulee muutamassa kuukaudessa. Jos sen ajan kestäisi jollakin järjestelyllä. Jos miehelle on tärkeämpi olla kaupungin yössä kuin minun terveys (huom. rajoitetun ajan) niin on kumma.
-ap
Taas on mies ollut viikonloppuna ties missä menoissa. Olen ihan henkisesti poikki. Kuvittelen sitä jo, että vain pakkaan tavarat ja lähden. Mutta se vaatii todella paljon käytännön järjestelyjä, kun ei ole säästöjäkään määrättömästi. Mielestäni miehen pitäisi lähteä, mutta kun hän ei näe tässä mitään ongelmaa asua yhdessä. Ja miksi näkisi, kun minä olen kuitenkin elänyt varoen.
-ap