Mies haluaa elää niin kuin koronaa ei olisi
Olemme kulkeneet kohti eroa jo maaliskuusta lähtien, kun minä olen riskiryhmäläisenä joutunut koko ajan muistuttamaan miestä pesemään käsiä ja pitämään turvaväliä julkisissa tiloissa, ja häntä vain ärsyttää kaikki aiheeseen liittyvä. Nyt mies ilmoitti, että haluaa elää, kuin koronaa ei olisikaan. Eli haluaa palata ns. vanhaan hyvään aikaan. Hän haluaa viettää nuoruutta ja olla välittämättä mistään hygieniajutuista, koska se on kuulemma ahdistavaa. Hän käyttäytyy, kuin tämä koronatilanne olisi minun syyni, tai siltä tuntuu. Enhän minä ole keksinyt näitä suosituksia. Hän ei ymmärrä, että samaan aikaan kun häneltä jää nuoruus elämättä, minä joudun pelkäämään ihan jatkuvasti sitä, että saan tartunnan. Ja nimenomaan, että saan häneltä sen, hän kun on se yksi henkilö, johon en voi pitää turvaväliä. Kuulun useampaan riskiryhmään, ja korona voi minussa aiheuttaa loppuelämän kestävää vahinkoa. Voi, kun olisinkin ns. normijamppa, eikä minun tarvitsisi pelätä. Häneltä en saa mitään turvaa tai tukea omaan ahdinkooni. Ja siis kärsinhän minäkin siitä, että en saa elää normaalia elämää. Mutta panosten ollessa kovat keskityn nyt vain siihen, että tästä pääsee jotenkin eteenpäin terveytensä säilyttäen. Ei tulisi mieleenkään valittaa, kuinka kurjaa on, kun ei voi bilettää kunnolla. En ymmärrä, miksei nyt voisi vielä muutaman kuukauden malttaa niissä juhlimisissa sun muissa menoissa, kun sitten olisi edessä terve loppuelämä. Olen täysin hajalla ja epäuskoinen. Eikö avioliitossa tulisi suojella sitä heikommassa asemassa olevaa? Miestä voi harmittaa tilapäisesti, mutta tuskin harmituksestaan jää loppuelämän kestävää haittaa. Paitsi ehkä sitten sen avioeron myötä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Diabetes, verenpaine, ylilihava, astma ja sydämenlaajentuma. Ap
Liikunta ja laihdutus parantavat tilannettasi oli korona tai ei.
Monilla kumppanien kanssa sama dilemma, mieheni myös välittämättä koronasta ja nyt kaikki lapsemme kuumeessa
Mietipä, haluatko oikeasti viettää loppuelämäsi tuon kanssa? Niitä miehiä (ja naisia) nyt vaan on, jotka jättävät kumppaninsa esim. kun sairastuu vakavasti. Jättävät myös, jos teille syntyy sairas tai vammainen lapsi. Mieti nyt tarkkaan. Vielä pääset pois. Vai onko teillä jo lapset?
Vierailija kirjoitti:
Mies on tainnut unohtaa lupauksensa rakastaa niin myötä- kuin vastoinkäymisissä.
No tasapuolisuuden nimissä MONI nainen unohtaa sen sillä hetkellä kun laatikkosilmäinen leukapuoli osoittaa kiinnostusta naiseen.
Hypergamia, katsos.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ois tätä koronaa, niin kaikkihan olis ihan niinkuin ookin kookin :)
Vierailija kirjoitti:
Mietipä, haluatko oikeasti viettää loppuelämäsi tuon kanssa? Niitä miehiä (ja naisia) nyt vaan on, jotka jättävät kumppaninsa esim. kun sairastuu vakavasti. Jättävät myös, jos teille syntyy sairas tai vammainen lapsi. Mieti nyt tarkkaan. Vielä pääset pois. Vai onko teillä jo lapset?
Ja siinä ei ole kyllä mitään väärää, jos jättää ihmisen jolle tulee jokin sairaus, joka tekee parisuhteesa olemisesta liian raskasta.
Olen joutunut vierestä seuraamaan kun ihminen väkisin kärvisteli sairaan puolison kanssa, koska "niin vaan kuuluu tehdä ja "ei sairasta saa hylätä". Onneksi tuli järkiinsä sekin ihminen ja tajusi, ettei voi omaa elämäänsä uhrata vain palvellakseen ja kestääkseen sitä toisen sairauden aiheuttamaa taakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siinä ei ole kyllä mitään väärää, jos jättää ihmisen jolle tulee jokin sairaus, joka tekee parisuhteesa olemisesta liian raskasta.
Olen joutunut vierestä seuraamaan kun ihminen väkisin kärvisteli sairaan puolison kanssa, koska "niin vaan kuuluu tehdä ja "ei sairasta saa hylätä". Onneksi tuli järkiinsä sekin ihminen ja tajusi, ettei voi omaa elämäänsä uhrata vain palvellakseen ja kestääkseen sitä toisen sairauden aiheuttamaa taakkaa.
Jos naimisiin mennään ja sitten toinen jättää, koska toinen sairastuu, niin on kyllä kyse itsekkäästä kusipäästä. Mites sairaat lapset sitten? Nekin voi mielestäsi varmaan heivata ja valitettavsti ainakin monet miehet niin tekevätkin. Liian raskasta katsos. Hyi helvetti tätä maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei mitään väärää"?? Huoh, olet kauhea ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Astma sekä harvinainen immuunisairaus, joka pysyy muuten oireettomana, mutta voi aktivoitua viruksen ansiosta vaaralliseksi sisäelintä uhkaavaksi tilaksi. Lisäksi lievä ylipaino, joka ei tässä yhtälössä auta, laihdutan kyllä nyt edellä mainituista syistä sitäkin pois.
- Se oikea ap
Samat taudit kuin äidilläni eikä hän ole rajoittanut elämäänsä mitenkään. Joka ikinen niistä johtuu tai on seuraus äitini lihavuudesta. Hän syö tauotta ja jäkättää jatkuvasti vaivoistaan. Kaikkiin on hoitona laihdutus. Joten ap. miehesi taitaa olla kyllästynyt tekosyihisi ja uhriutumiseesi. Hallitset sairauksiesi avulla jotka olet itse hankkinut. Ei ihme että empatiaa ei heru. Laihduta.
Vierailija kirjoitti:
Samat taudit kuin äidilläni eikä hän ole rajoittanut elämäänsä mitenkään. Joka ikinen niistä johtuu tai on seuraus äitini lihavuudesta. Hän syö tauotta ja jäkättää jatkuvasti vaivoistaan. Kaikkiin on hoitona laihdutus. Joten ap. miehesi taitaa olla kyllästynyt tekosyihisi ja uhriutumiseesi. Hallitset sairauksiesi avulla jotka olet itse hankkinut. Ei ihme että empatiaa ei heru. Laihduta.
Niin siis täällä joku trolli esiintyi minuna, ei ole diabetestä yms. minulla. Lievä ylipaino kylläkin, ja sitä laihdutan pois.
-Se oikea ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap nyt kannattaa miettiä ihan oikeasti. Kuvittele että teille tulee myöhemmin lapsi. Jos lapsella on jokin pitkäaikainen sairaus niin jaksaako mies olla tukena. Vai toteaako sittenkin että mä haluan nauttia nuoruudesta ja elää kunnolla ja jättää teidät juuri kun tarvitsisit eniten tukea (esim vammaisen lapsen kanssa, koliikki vauvan kanssa, tai vaikka syöpähoidoissa olevan lapsen kanssa).
Kohtaako teidän elämänarvot? Onko teidän helppo löytää se yhteinen elämä jossa molemmat nauttivat? Voitteko luottaa että tapahtui mitä tahansa niin se toinen on tukena? Miten teidän arki sujuu muuten? Hoitaako mies automaattisesti osansa kotitöistä? Jakautuuko raha asiat reilusti? Jos teillä jotain herkkuja niin syödäänkö ne yhdessä reilusti jakaen ? Huomioitteko toista arjessa?
Tuo huomioiminen näkyy meillä esim sellaisina asioina että mies huolehtii että minulla on auto aina kunnossa. Jos mies tekee illalla itselleen leipiä niin kysyy aina haluanko minä ja tekee minullekin leipiä ja tuo olkkariin telkun ääreen. Minä leivon miehelleni mieleistä leipää jne. Haluamme lisätä toisen hyvää mieltä.
Tai jos tulee lapsi ja tulee joku uusi kulkutauti, niin aikooko ap sulkea sen lapsen jonnekkin huoneeseen vuodeksi, ettei se vain tuo sitä tautia kotiin tappamaan ap:ta?
Asiaa voi katsoa monesta eri näkökulmasta, itse toivon, että useampaan riskiryhmään kuuluva henkilö ei siirtäisi geenejään eteenpäin.
Aikuinen mies ei ole sama asia kuin lapsi, lapsi ei voi itselleen mitään. Lapsen onnellisuuden takia uhraisin kaiken.
Itse toivon, että miettisit edes hieman, ennen kuin toivot jollekin lapsettomuutta.
- ap
Niin, onko tämä ihminen, joka ei sinusta selvästikään välitä, terveytesi arvoinen? Tai siis arvokkaampi? Siinä sulle vastaus.
ap, mieti miten paljon sinua ketuttaa, jos saat koronan ja joudut epäilemään tai tiedät saaneesi sen puolisoltasi? Voitko antaa sitä anteeksi, jos saat siitä elinikäisiä terveysongelmia? Jatkaisiko puolisosi kanssasi, jos toimintakykysi heikkenisi, etkä jaksaisi osallistua normaalisti? Entä kun koronatilanne tulee jatkumaan vuosia? Eikö ole epärealistista, että et sairastu jossain vaiheessa, kun puoliso ei tule noudattamaan ohjeita? Miksi tämä ei olisi kysymys, jonka vuoksi eri osoitteet ovat ajankohtaiset? Vai haluatko siis odottaa, kunnes sairastut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astma sekä harvinainen immuunisairaus, joka pysyy muuten oireettomana, mutta voi aktivoitua viruksen ansiosta vaaralliseksi sisäelintä uhkaavaksi tilaksi. Lisäksi lievä ylipaino, joka ei tässä yhtälössä auta, laihdutan kyllä nyt edellä mainituista syistä sitäkin pois.
- Se oikea ap
Jos astmasi on hyvässä hoitotasapainossa etkä ole yli 70-v., sen suhteen et ole suuremmassa vaarassa kuin muutkaan. Autoimmuunisairauteen en ota kantaa, koska et kerro siitä enempää.
Minun mies on kans ihan kyllästynyt koko koronaan ja hänen ote alkaa lipsua. Haluaisi ravata yhdessä ja toisessa tapahtumassa ja nähdä kavereita. Joihinkin olen suostunut, mutta nyt yhteen tilaisuuteen sanoin, että jos menee niin minun täytyy mennä evakkoon jonnekin kahdeksi viikoksi sen jälkeen. Hän sanoi, että uhkailen häntä ja tämä on henkistä väkivaltaa puoleltani.
Mutta minulta lähtee henki jos saan koronan. Mies sanoo, ettei riski ole oikeasti niin paha hänen mielestään. Itse tiedän, että on, koska minulla on monta kroonista sairautta ja kaksi keuhkokuumetta jo takana.
Mietityttää kyllä ankarasti, että pitäisikö tässä erota. Olen aika neuvoton. Varsinkin kun sanotaan noin, niin menen jotenkin tolaltani ja alan miettimään, että olenko sittenkin täysin kohtuuton ja epäreilu. Haluaisin vain pysyä hengissä, mutta nyt joudun koko ajan pelkäämään ja stressaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun mies on kans ihan kyllästynyt koko koronaan ja hänen ote alkaa lipsua. Haluaisi ravata yhdessä ja toisessa tapahtumassa ja nähdä kavereita. Joihinkin olen suostunut, mutta nyt yhteen tilaisuuteen sanoin, että jos menee niin minun täytyy mennä evakkoon jonnekin kahdeksi viikoksi sen jälkeen. Hän sanoi, että uhkailen häntä ja tämä on henkistä väkivaltaa puoleltani.
Mutta minulta lähtee henki jos saan koronan. Mies sanoo, ettei riski ole oikeasti niin paha hänen mielestään. Itse tiedän, että on, koska minulla on monta kroonista sairautta ja kaksi keuhkokuumetta jo takana.
Mietityttää kyllä ankarasti, että pitäisikö tässä erota. Olen aika neuvoton. Varsinkin kun sanotaan noin, niin menen jotenkin tolaltani ja alan miettimään, että olenko sittenkin täysin kohtuuton ja epäreilu. Haluaisin vain pysyä hengissä, mutta nyt joudun koko ajan pelkäämään ja stressaamaan.
Etsi se pakopaikka jo valmiiksi, mihin voit vetäytyä. Ei tämä tilanne tule olemaan ohi vielä aikoihin, ja riskiryhmäläiset joutuu pelkäämään vielä pitkään. Mikäpä estäisi teitä palaamasta yhteisasumiseen sitten vuoden päästä(?) kun tilanne on ohi. Jos siis vielä silloin haluat, kun mies noin selvästi vähättelee hyvinvointiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi se pakopaikka jo valmiiksi, mihin voit vetäytyä. Ei tämä tilanne tule olemaan ohi vielä aikoihin, ja riskiryhmäläiset joutuu pelkäämään vielä pitkään. Mikäpä estäisi teitä palaamasta yhteisasumiseen sitten vuoden päästä(?) kun tilanne on ohi. Jos siis vielä silloin haluat, kun mies noin selvästi vähättelee hyvinvointiasi.
Joo, kiitos, niin täytyy tehdä. Hankala tilanne. En haluaisi kahlita ja ankeuttaa hänenkään elämäänsä ja nähtävästi tilanne tosiaan tulee kestämään pitkään. Mutta käsittääkseni korona voi olla terveellekkin hyvin ikävä sairaus ja monilla se on ollut kuukausia jo. Tätä mies ei tunnu ajattelevan ollenkaan, ihan kuin jonkunlainen sokeus olisi iskenyt. Alussa otti koronan vakavasti, jopa enemmän kuin minä, mutta nyt elää kuin ei mitään olisikaan.
Kai tämä on se alamäki, missä rakkaus testataan. Kuten ap sinullakin.
Meillä on uusperhe ja molemmat osapuolet asuvat paikkakunnilla, joissa on paljon koronaa. Ollaan nyt todettu, että mies vuokraa asunnon itselleen ja lapsilleen ja minä asun omassani omien lasteni kanssa.
Se ei ole ero, meillä menee muuten ihan hyvin. Tämä tilapäinen asumusero kuitenkin vähentää tartuntariskiä jokaisella huomattavasti. Jos tulee etäkoulu kaikilla lapsilla, niin sitten katsotaan uudelleen, mutta nyt jo yhden lapsen kouluun on tullut tartuntoja, joten kyllä se voi sitä kautta kotiin tulla.
Se on vain niin, että kovassa paikassa jokainen haluaa pelastaa itsensä ja omat lapsensa, puoliso tulee vasta sen jälkeen. Meillä onneksi mies ja minä otetaan kotona molrmmat vakavasti. En osaa kuvitella, että olisin sellaisen miehen kanssa, joka tahallaan välinpitämättömyyttään haluaisi altistaa minut ja lapseni tartunnalle. Se olisi mahdoton ajatuskin.