Te joilla isovanhemmat riskiryhmää ja asuvat kauempana, aiotteko mennä syyslomalla käymään isovanhempien
luona, jos siis vierailu olisi useamman päivän vierailu, ei mikään tunnin-parin käynti? Syyslomahan kouluissa viikon eli mitään kahden viikon karanteenia ennen mummolaan menoa ei pysty pitämään toisin kuin kesälomalla.
Kommentit (23)
Minä en ainakaan mieti enää yhtään sairastuuko anoppi vai ei. Jatkuva syyllistäminen omasta yksinäisyydestään ja vaatimukset tavata monta kertaa kuussa.
Mitä eroa jos isovanhemmat asuu lähellä?
Vierailija kirjoitti:
Lähellä on helpompi mennä pikaisesti piipahtamaan suht turvallisesti esim. ulkona tai sisälläkin maskin kanssa. Mutta jos välimatkaa satoja kilometrejä niin vierailu tarkoittaa käytännössä usein yöpymistä isovanhemmilla ym. joka tekee turvallisen vierailun hankalammaksi eli on aika paljon eroa sen mukaan paljonko välimatkaa on.
Meillä kauempana asuvat isovanhemmat ovatkin ne, jotka pyörivät siellä sun täällä. Turvaväleillä ei ole mitään merkitystä heille. "Korona on nuhaa vaan", jos kuulen sen vielä kerran... Oma suhtautuminen on hieman eri. Eli lyhyt vastaus on ei, ei mennä.
Myös muut kuin isovanhemmat voivat olla itse riskiryhmää. Pelkkä ikä ei ratkaise.
Ei aiota. Kesällä käytiin pihalla, yövyttiin hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Myös muut kuin isovanhemmat voivat olla itse riskiryhmää. Pelkkä ikä ei ratkaise.
Totta kai voi olla, tässä nyt vaan kysyttiin vastauksia heiltä joilla nimenomaan isovanhemmat syystä tai toisesta riskiryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähellä on helpompi mennä pikaisesti piipahtamaan suht turvallisesti esim. ulkona tai sisälläkin maskin kanssa. Mutta jos välimatkaa satoja kilometrejä niin vierailu tarkoittaa käytännössä usein yöpymistä isovanhemmilla ym. joka tekee turvallisen vierailun hankalammaksi eli on aika paljon eroa sen mukaan paljonko välimatkaa on.
No meillä isovanhemmat asuu lähellä ja lapset ovat käyneet mummulassa ihan normaalisti koko korona ajan. Eli lähes joka päivä.
Meillä on isovanhemmat seitsemänkymppisiä ja oltiin juuri viikonloppu heidän luonaan, asuvat kauempana niin ei mennä vain kahvilla käymään. Lapset menevät todennäköisesti myös syyslomalla muutamaksi yöksi, joko ilman meitä tai sitten mennään koko porukka.
Ihan normaalisti ollaan yövytty lasten isovanhemmilla, jotka asuvat kauempana. Syyslomaa ei olla vielä suunniteltu mutta varmaan silloinkin mennään.
Siis onko jotkut pitäneet karanteenia ennen isovanhempien tapaamista? Tuntuu että osa ihmisistä tällä palstalla elää jossain ihan omassa maailmassaan...
Mitä olen seurannut ystäviä, tuttuja, työkavereita, niin isovanhemmat ovat itse ilmoittaneet, että tervetuloa.
Ystäväni oli saanut vanhemmiltaan sähköpostikirjeen, jossa toivotettiin lapset ja lapsenlapset tervetulleiksi. Siinä myös luki, että kukaan ei saa tuntea syyllisyyttä, jos tauti sitä kautta tulee.
Meillä isovanhemmat nimenomaan haluavat nähdä lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Sitä ei seitsemääkymppiä lähestyessään koskaan tiedä, paljonko elinvuosia on enää jäljellä, joten mieluummin nauttii niistä jäljellä olevista mahdollisten riskien uhallakin.
Emme. Olemme itsekin riskiryhmäläisiä. Matkailu 300 km päähän ei innosta.
Meillä toiset isovanhemmat asuvat lähellä eivätkä ole muutenkaan eristäytyneitä, ja haluavat että sinne tullaan. Toiset isovanhemmat asuvat kaukana, mutta esim kesällä toivoivat, että kylään tullaan. Täytyy kysellä mikä heidän ajatus on nyt syysloman suhteen.
Itse ajattelen, että sairaana ei kyläillä, mutta muuten kyllä, jos kaikki pystyvät riskit hyväksymään. Kaikkea muutakin ikävää voi tapahtua, turha pelätä liikoja...
Vierailija kirjoitti:
Siis onko jotkut pitäneet karanteenia ennen isovanhempien tapaamista? Tuntuu että osa ihmisistä tällä palstalla elää jossain ihan omassa maailmassaan...
Niin elaakin. Ensin tunnin ajo lentokentalle ja sitten neljan tunnin lento taydessa koneessa. Siihen lisaksi osavaltioiden valiset karanteenit jotka vaihtuvat vahan valia ja kavely kahden ison lentokentan lapi. Kerkeaa altistua monta kertaa.
Reps, kops. Vai että mummin ja papan pihalle vaan vilkuttelemaan ikkunosta. Joopa joo.
Tuskin mennään, yli 80-v paria perussairautta sairastava isovanhempi asuu alueella jossa koronaa ei ole ollut aikoihin, me taas uudellamaalla, lapset neljässä eri koulussa, miehellä työn puolesta paljon kontakteja päivittäin.
Ei. Korkeintaan pihalla voidaan tavata sopivan etäisyyden päästä. Kuka haluaa riskeerata omat vanhempansa?