Ihan kuin vkonlopuissa ei olisi helvettiä tarpeeksi
Niin nyt saa 4-päivää kuunnella kakaroiden vinkumista videoiden katsomisesta ja pelaamisesta. En jaksa. Eivät tykkää/halua ulkoilla, ei siellä ole kuulema mitään tekemistä (ei varmana olekaan) ja kaikki kaverit ovat ties missä mökeillä ym eikä nekään oikein ulkoile.
Tekisi mieli kuristaa jo nyt joku, vaikka tuo 10v joka tuli koulusta kotiin 1h sitten ja jo on kitissyt moneen kertaan ipadilla esim autopeliin liittyvien videoiden katsomisesta.
Tästä tulee superkivaa, olisi edes joku sukulainen jonka luona käydä puolipäivää viettämässä näiden 4vrk aikana mutta eipä ole.
12v on taas niin hapan ja sylkee puberteettitulta suustaan, en jaksa. toinen vinkuu sitä ulos kaverikseen ja ei vaan innostu.
Jumala auta!!!
Kommentit (15)
Tai lehtikasoja ja syöksykää niihin. Menet edellä sen innokkaan kanssa, kyllä ne muut seuraa perässä. Illalla sitten mörköä taskulampun kanssa!
Toivottavasti ei ole sun omia lapsias kun noin ajattelet .... :o
Totaa.... olisiko aika teidän perheessä pistää pysyvät säännöt pelikoneille ja telkkareille??
Heheh, tuollaistahan se välillä on. Eikä esiteiniä enää helpolla houkutella leikkimään lehtikasoissa tai rakentelemaan majaa, sellaiset hommat on hänen mielestään "lapsellisia"....
Kysy heiltä, mitä he haluavat tehdä. Eikä sitten oteta vastaan siinä yhteydessä mitään "pelata aamusta iltaan" vaihtoehtoa, vaan nyt on kyse siitä, mitä voitte tehdä yhdessä.
En tiedä, missäpäin Suomea asutte, mutta veikkaan, että teilläkin on jotain muutakin tarjolla kuin pelkkää ulkona seisoskelua. Monet urheiluseurat yms. järjestävät syysloman ajaksi aktiviteetteja ja kursseja.
Me asumme stadissa, ja täällä voisi vaikkapa:
- mennä uimaan uimahalliin tai kylpylään
- käydä Heurekassa
- käydä elokuvissa (tai jos et itse välitä mennä mukaan, passita lapset sinne kaverien kanssa tai keskenään, sinä viet ja haet)
- käydä kiipeilemässä Liikuntamyllyssä
- mennä vaikka luonnontieteelliseen museoon lepakkotyöpajaan:
http://www.luomus.fi/info/tiedotteet/?p=2632
- ateneumissa on myös työpajoja:
http://www.ateneum.fi/fi/syyslomaviikon-nonstop-ty%C3%B6pajat
- nuorisoasiankeskuksella on paljonkin tekemistä tuon ikäisille:
Kannattaa googlettaa, laita hakusanaksi syysloma sekä oman kotikuntasi nimi.
Ja sitten, kun keksit jotain, älä jää kyselemään, että mahtaisiko lapsia nyt kiinnostaa tällainen ja tällainen - kunnon marisijahan ei etukäteen innostu MISTÄÄN. Vaan ilmoitat, että tänään tehdään tällaista tai tällaista, saatte valita näistä....
Ja kyllä siinä jää aikaa vähän pelaillakin, lomahan nyt on ja siitä saa nauttia myös pelaamalla hiukan ;-)
Mitä jos vanhemmat ovat töissä?
Inhoan syyslomaa, meillä se ainakin osuu sellaiseen ajankohtaan jolloin on melkoisen mahdotonta saada töistä vapaata. Onneksi sentään sitä on meillä sentään vain kaksi päivää - viikko olisi ihan painajainen.
Seiska, sä olet ihana! Kannustava ja ystävällinen viesti, konkreettisia vaihtoehtoja, jopa linkkejä valmiiksi etsitty - oih! <3
Tuon ikäisten lasten vinkuna on ihan karmeaa kuunneltavaa. Onneksi minun ei tarvitse sietää sellaista omassa kodissani. Tänään menen elokuviin ja syömään puolison kanssa, sitten kavereiden kanssa drinkeille ja tanssimaan. Lupaan olla erityisen kiitollinen siitä, ettei minulla ole lapsia. Toivon, että kaikesta huolimatta löydät jotakin, mistä olla lapsissasi kiitollinen. :)
No höh, hankalaahan se loman järjestely voi olla, mutta asiat voi tehdä helpoksi ilman, että se on ns. lepsuilua kasvatuksessa. Lomahan on lapsen lomaa. Mitäpä jos se pelaaminen tai videot ovat sitä, mitä hän haluaa tehdä? Asian voi muotoilla näin: saat pelata ihan niin kauan kuin haluat, jos... ja sitten esittää ehdoksi niitä ulkoiluasioita, tiskarin tyhjennystä tms. muita pieniä velvollisuuksia. Meillä esim. ulkoilusta tienaa peliaikaa. Sanoin lapsille, että saavat tehdä just sitä, mitä haluavat, kunhan käyvät haukkaamassa happea. Näin tällä kertaa, sillä minä olen töissä enkä pysty järjestämään elämysmatkoja minnekään.
Menkää keilaamaan, pelaamaan sulkkista, uimaan...tuon ikäiset varmasti tykkää. Etkä kysy, että lähdetäänkö, vaan sanot että nyt lähdetään ja mäkkärin kautta kotiin =) Ja sitten voivat pelatakin.
Kyllä ne lapset ovat sen lomansa ansainneet!
No joo, meillä vähän samanlaista. Ollaan juuri muutettu, ei tunneta ketään ja lapsilla (alle kouluikäiset) ei ole ketään kaveria. Eka vuorokausi oli niin kamala, että pakattiin kimpsut ja kampsut ja nyt vietetään koko loma sukulaisilla ja vanhassa kotikaupungissa. Nyt on kaikilla hyvä mieli; lapset saavat nähdä kavereitaan, minä saan hermolepoa. Suosittelen ehdottomasti lähtemistä johonkin. Kotona vanuminen ja vinkumisen kuuntelu on ihan yliarvostettua, ei siinä kukaan "lepää ja virkisty"!
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:15"]
No joo, meillä vähän samanlaista. Ollaan juuri muutettu, ei tunneta ketään ja lapsilla (alle kouluikäiset) ei ole ketään kaveria. Eka vuorokausi oli niin kamala, että pakattiin kimpsut ja kampsut ja nyt vietetään koko loma sukulaisilla ja vanhassa kotikaupungissa. Nyt on kaikilla hyvä mieli; lapset saavat nähdä kavereitaan, minä saan hermolepoa. Suosittelen ehdottomasti lähtemistä johonkin. Kotona vanuminen ja vinkumisen kuuntelu on ihan yliarvostettua, ei siinä kukaan "lepää ja virkisty"!
[/quote]
Nyt en ymmärrä - tässä puhutaan koulujen syyslomista, miten alle kouluikäiset tähän liittyvät?
15: näitten muksujen äiti on nyt syyslomalla joten lapsetkin on, olen nimittäin opiskelija. :)
14
toivottavasti vähän helpotti :). Siis tämä purkaus :)