Oikean alan opiskelu kannattaa!
Todellakin kannattaa opiskella itselleen ammatti, jossa hyvät työllistymismahdollisuudet ja hyvä palkka. Olen koulutukseltani juristi, tössä yksityisellä toimistolla ja lisäksi teen keikkana myös muita juttuja. Nyt 36-vuotiaana ei taloudellista huolta näkyvissä, vaikka ei mitään tähtitieteellisiä summia palkassani ole, kuukaudessa saan noin 5200-7100 euroa. Mutta se riittää kolmen lapsen yksinhuoltajalle, saan maksettua omakotitalon lainaa ja lapsille hankittua haluamani asiat. Itse olen aika maanläheinen, en tarvitse luksusta tavaran muodossa, vaan minulle on luksusta se, että saan asua haluamallani tavalla ja ostaa ruokani ilman että tarvitsee vertailla hintoja. Rakkaat nuoret, opiskelkaa itsellenne kunnon ammatti, esim taloustieteitä, oikeustiedettä tai lääkäriksi! Koskaan ei voi tietää josko sittenkin on valinnut lastensa isäksi paskan miehen, joka heikkona hetkenä katoaa kuvioista. Parasta pärjätä itse kaikessa.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:17"]
On myös työttömiä kauppatieteilijöitä, dippainssejä ja juristeja. On kiva, että ap:lla pyyhkii hyvin mutta ei tutkinto takaa automaattisesti töitä paitsi ehkä lääkäreillä.
Mitä muuten ap neuvoisit minut tekemään, kun olen yli 30 mutta ei ammattia (yhden tutkinnon opiskelu kesken, joka ei ole mikään mainitsemistasi aloista)?
[/quote]
Työttömyyttä on joka alalla, sille ei voi mitään. Ja vaikka akateeminen työttömyys on kasvanut, niin silti työttömyys on suurempi matalemmin koulutetuilla aloilla. Korkeakoulutus on paras tapa ehkäistä työttömyyttä, mutta takeita ei tietenkään voi antaa siitä, että työllisyys olisi varmaa.
[/quote]
Akateeminen osaa varmasti taivuttaa "matala"-sanan paremmin...
[/quote]
Kun itsellä ei ole mitään sanottavaa, sorrutaan henkilökohtaisuuksiin.
Väitinkö jossain olevani itse akateeminen? En myöskään tiennyt sitä, että näillä palstoilla tulee kiinnittää niin paljon huomiota oikeinkirjoitukseen, että on suuri virhe vahingossa kirjoittaa yksi sana väärin.
Harmi vaan että jos kaikki opiskelis jonkin noista ammateista niin se olis sitten siinä sekin ilo. Työvoimaa tarjolla vaikka miten paljon ja palkat putoais.. :D
[/quote]
Luulen ap:n tarkoittaneen aloituksellaan, että jos päätä suinkin riittää, niin kannattaa valita ei-se-aivan-ilmeisin ja helpoin vaihtoehto. Kai se on selvää, että aivan kaikki eivät pääse opiskelemaan mitä hyvänsä alaa ainakaan sen ylimmällä tasolla.
Minä olen pärjännyt ihan itse kaikessa, ja saanut kaiken haluamani, vaikka palkkani on aina ollut alle 2000 euroa. Jos sinä et siihen pystyisi, niin olet ilmeisesti minua huonompi, ap :).
[/quote]
Sehän se ydinasia on, että on tyytyväinen elämäänsä. Olet nainut hyvätuloisen miehen, olet lapseton, sinulla ei ole ollut vastoinkäymisiä elämässä ja/tai elät vaatimattomasti.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:40"]
Minä olen pärjännyt ihan itse kaikessa, ja saanut kaiken haluamani, vaikka palkkani on aina ollut alle 2000 euroa. Jos sinä et siihen pystyisi, niin olet ilmeisesti minua huonompi, ap :).
[/quote]
Sehän se ydinasia on, että on tyytyväinen elämäänsä. Olet nainut hyvätuloisen miehen, olet lapseton, sinulla ei ole ollut vastoinkäymisiä elämässä ja/tai elät vaatimattomasti.
[/quote]
Miestä en huolisi, mutta muut kolme pitivät paikkansa :). Voin kyllä perua sanomisiani sen verran, että mieluummin asuisin lämpimässä maassa, mutta koska en ole mitään asian eteen tehnyt, niin vältän valittamasta asiasta.
On totta, että elämässä pärjää vaikka ei olisi mitään korkeakoulututkintoa, mutta sitäkin enemmän sinnikkyyttä ja taitoa vaikka yrittäjänä. Mutta itselleäni ei ole ainuttakaan sellaista ominaisuutta ja taitoja, etta pärjäisin ilman koulutustani ja tutkintoani jolla sain töitä. Joten koulutus on ollut minulle henkivakuutus, ja nyt yksinhuoltajana muistan joka päivä olla kiitollinen, että pystyn hoitamaan arkeni ja elämäni ilman suurempia huolia ja ponnisteluja. Teen useinkin töitä kotona, varsinkin iltaisin lasten mentyä nukkumaan, mutta sama käyttää illat hyödyksi kun kuitenkin joudun olemaan kotona kaiket illat pienten lasten kanssa. Lapset ovat isällään noin neljä kertaa vuodessa, joten kotona vietetyttjä iltoja kertyy. Lisäksi viihdyn kotona, vaikka nuorempana juhlin ja aikaa bileissä ja baareissa vietin varmasti enemmän kuin kukaan muu. Kaikki on koettu, joten nyt on sielun rauha istua kaikki illat kotona:)
Pahan päivän varalle pitää tietty varautua, joku kysyi mitä jos sairastuu vakavasti jne, mutta siihen olen varautunut ottamalla kalliin henkivakuutuksen. Eihän minulla ole muutakaan turvaa, jos vanhempia ja sukulaisia ei lasketa. Lisäksi rahaa minulla menee lastenhoitoon ja siivouspalveluun, joista en halua tinkiä. Siivoukseen menevän ajan haluan käyttää lapsiini. Hävetys, mutta vaatteeni ostan hm:ltä, vilasta ja alesta. Huonekalut olen hankkinut Kodin Anttilasta ja Ikeasta.
Joku myös kysyi mitä tehdä jos nykyinen ala ei kiinnosta. Jos mahdollista, vaihtaisin pikaisesti alaa ja olisin valmis opintojen ohella työskelemään joitakin vuosia vähän huonommilla aloilla.
AP
Harva se meistä tekee työtä joka oikeesti kiinnostaa. Olen opintovapaalla ja opiskelen amk.ssa, 50/50 päivä ja iltatunteja. Päivisin nuorten kanssa joissa ne alle 25 opiskelee sitä mitä haluaa ja iltapuolella sitä mistä saa töitä.
Juridiikkaa pääsee suoraan opiskelemaan johonkin yliopistoon jos suorittaa muistaakseen 50 op avoimessa. Näin tuttuni miesystävä teki. Oli töissä normaalisti, 2 vuodessa suoritti avoimessa kurssit ja 3 vuodessa sitten valmistui juristiksi ( tai 4, en muista ). Pääsi suoraan koulunpenkiltä töihin ja tienaa yli 7000 kk bruttona. Ei ollut vielä kovin hyvä koulussa mutta oli selkeä päämäärä mitä haluaa ja sen teki.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:23"]
Minäkin kysyisin, että minkälainen työntekijä ap:n mielestä minusta tulisi, jos lukisin noita aineita, jotka ei yhtään kiinnosta?
[/quote]
Vaihtoehtoja on noin kaksi: muuttaa omaa asennetta - kaikissa aloissa on kiinnostavia asioita, joista voi innostua - tai sitten mennä sinne luulemalleen tai tietämälleen kutsumusalalle ja sietää se, mitä se mukanaan tuo, työttömyydestä pätkätöiden kautta kitkutuspalkkaan.
Varsinkaan takavuosina ei eri aloista tiennyt sitä vertaa, että olisi kyennyt edes sanomaan, kiinnostaako vai ei, toivottavasti nykyään opotunnit ovat edes vähän hyödyllisempiä.