Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikean alan opiskelu kannattaa!

Vierailija
16.10.2013 |

Todellakin kannattaa opiskella itselleen ammatti, jossa hyvät työllistymismahdollisuudet ja hyvä palkka. Olen koulutukseltani juristi, tössä yksityisellä toimistolla ja lisäksi teen keikkana myös muita juttuja. Nyt 36-vuotiaana ei taloudellista huolta näkyvissä, vaikka ei mitään tähtitieteellisiä summia palkassani ole, kuukaudessa saan noin 5200-7100 euroa. Mutta se riittää kolmen lapsen yksinhuoltajalle, saan maksettua omakotitalon lainaa ja lapsille hankittua haluamani asiat. Itse olen aika maanläheinen, en tarvitse luksusta tavaran muodossa, vaan minulle on luksusta se, että saan asua haluamallani tavalla ja ostaa ruokani ilman että tarvitsee vertailla hintoja. Rakkaat nuoret, opiskelkaa itsellenne kunnon ammatti, esim taloustieteitä, oikeustiedettä tai lääkäriksi! Koskaan ei voi tietää josko sittenkin on valinnut lastensa isäksi paskan miehen, joka heikkona hetkenä katoaa kuvioista. Parasta pärjätä itse kaikessa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ja suosittelen noiden kolmen - kauppatieteet, oikeustiede, lääketiede - lisäksi vielä tekniikkaa, etenkin tytöille.

t. DI

Vierailija
2/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne opiskelisi, jos vain kaikki päästettäisiin opiskelemaan. Valitettava totuus on että voittajat tarvitsevat häviäjiä ja kaikkien syrjäytymistä ei osata estää. Toki esim.Virossa opiskelu voisi auttaa pientä osaa, mutta kaikilla ei ole siihen varaa. Sen lisäksi esim.juristin ammatti näyttäytyy aika epäkonkreettisena ja abstraktina ja on joidenkin assosiaatioiden kautta jopa halveksuttu nuorten keskuudessa.

-Mies 28v-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs sitten kun sairastuu parantumattomaan syöpään? tai vammautuu onnettomuudessa? tai tulee aivoinfarkti?

Vierailija
4/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja jos vielä siihen päälle osaa valita oikean miehen lastensa isäksi, niin jo on täydellisesti suunnitellut elämänsä!

Vierailija
5/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös työttömiä kauppatieteilijöitä, dippainssejä ja juristeja. On kiva, että ap:lla pyyhkii hyvin mutta ei tutkinto takaa automaattisesti töitä paitsi ehkä lääkäreillä.

Mitä muuten ap neuvoisit minut tekemään, kun olen yli 30 mutta ei ammattia (yhden tutkinnon opiskelu kesken, joka ei ole mikään mainitsemistasi aloista)?

Vierailija
6/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin jo 15-vuotiaana koulun ohella äkäteemikoksi ja nyt toimin kansainvälisessä yrityksessä huippujuristina ja saan kuussa ziljardi dollaria käteen. Kylä kannattaa juu.

Vierailija
7/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos kauppatieteet, oikeustiede, lääketiede ja tekniikka ei pätkääkään kiinnosta opiskeluaineena? 

Vierailija
8/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi vaan, että yhteiskunnan pyörittämiseen tarvitaan muitakin kuin lääkäreitä, juristeja ja taloustieteilijöitä.

Vierailija
9/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kysyisin, että minkälainen työntekijä ap:n mielestä minusta tulisi, jos lukisin noita aineita, jotka ei yhtään kiinnosta?

Vierailija
10/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:17"]

On myös työttömiä kauppatieteilijöitä, dippainssejä ja juristeja. On kiva, että ap:lla pyyhkii hyvin mutta ei tutkinto takaa automaattisesti töitä paitsi ehkä lääkäreillä.

Mitä muuten ap neuvoisit minut tekemään, kun olen yli 30 mutta ei ammattia (yhden tutkinnon opiskelu kesken, joka ei ole mikään mainitsemistasi aloista)?

[/quote]

Työttömyyttä on joka alalla, sille ei voi mitään. Ja vaikka akateeminen työttömyys on kasvanut, niin silti työttömyys on suurempi matalemmin koulutetuilla aloilla. Korkeakoulutus on paras tapa ehkäistä työttömyyttä, mutta takeita ei tietenkään voi antaa siitä, että työllisyys olisi varmaa.

Vierailija
11/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:20"]

Harmi vaan, että yhteiskunnan pyörittämiseen tarvitaan muitakin kuin lääkäreitä, juristeja ja taloustieteilijöitä.

[/quote]

eikä tarvita. Ne muut hommat voidaan teettää työttömillä työmarkkinatuen vastineeksi. Mikä pakko niistä on palkka maksaa. Lääkärien ja juristien palkkoihin kun pitää joka tapauksessa riittää rahaa.

Vierailija
12/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi vaan että jos kaikki opiskelis jonkin noista ammateista niin se olis sitten siinä sekin ilo. Työvoimaa tarjolla vaikka miten paljon ja palkat putoais.. :D

Vierailija
13/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pärjännyt ihan itse kaikessa, ja saanut kaiken haluamani, vaikka palkkani on aina ollut alle 2000 euroa. Jos sinä et siihen pystyisi, niin olet ilmeisesti minua huonompi, ap :).

Vierailija
14/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:17"]

[/quote]

Työttömyyttä on joka alalla, sille ei voi mitään. Ja vaikka akateeminen työttömyys on kasvanut, niin silti työttömyys on suurempi matalemmin koulutetuilla aloilla. Korkeakoulutus on paras tapa ehkäistä työttömyyttä, mutta takeita ei tietenkään voi antaa siitä, että työllisyys olisi varmaa.

[/quote]

Akateeminen osaa varmasti taivuttaa "matala"-sanan paremmin...

Vierailija
15/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:24"]

[/quote]

eikä tarvita. Ne muut hommat voidaan teettää työttömillä työmarkkinatuen vastineeksi. Mikä pakko niistä on palkka maksaa. Lääkärien ja juristien palkkoihin kun pitää joka tapauksessa riittää rahaa.

[/quote]

sarkasmia, arvoisa alaspeukuttaja, sarkasmia.

Vierailija
16/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Siis tarvitaanko vai eikö tarvita? Yritä päättää.

Vierailija
17/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:19"]

Entäs jos kauppatieteet, oikeustiede, lääketiede ja tekniikka ei pätkääkään kiinnosta opiskeluaineena? 

[/quote]

Tai näiden ohella se, ettei vaan millään pääse opinahjoon sisään, vaikka halu on kuinka kova? Ehkäpä kannattaisi niitä omia mielenkiinnonkohteita ja kykyjä kuunnella myös, eikä miettiä vain maksimaalista taloudellista hyötyä.

Vierailija
18/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

:)

t. 9

Vierailija
19/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa totta toinen puoli. Toisaalta juristina joudut todennäköisesti tekemään paljon pidempää päivää ja jatkamaan töitä myös kotona. Mä olen opiskellut alaa, joka kiinnosti mua oikeasti, päässyt sen jälkeen ihan oikeisiin töihin ja nyt teen mielekästä työtä, pidän työt ja kotiasiat erillään ja saan vielä kohtuullista palkkaakin. Kyllä sitä ihminen elää 3000 euron kuukausipalkallakin, joku jopa pienemmällä. 

Vierailija
20/27 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on insinöörimaa ja kaikkien noidenkin ammattien 'kysyntä' lopulta kumpuaa tekniikasta, olipa se ohjelmistotekniikkaa tai konetekniikkaa. Juuri saimme kuulla Supercellistä, viimeisimmästä suomalaisesta menestyjästä.

Vain viennillä voidaan rahoittaa muiden alojen kysyntä ja Suomi ei vie oikeustiedettä eikä kauppatiedettä. Nämä alat palvelevat tekniikkaa, ne ovat kovan tekniikan tukitoimintoja. Juristit esim. viilaavat kauppasopimuksia ja kauppatieteilijät esim. vastaavat rahoituspuolesta - vain insinööri luo tuotteen, joka myydään ja jonka myynnillä kaikkien palkat maksetaan.

Insinööreiksi siis.