Masennustestit netissä?
Onko noihin luottamista, esim Beckin testin luhyempään versioon? jos minulla niiden mukaan on vakava masennus niin pitäisikö varata aika lääkärille? Ennenkin olen kyllä saanut keskivaikea masennus-diagnoosin psykiatrilta mutta miten nekään voi diagnosoida ihmisen pään sisällä olevia tunnetiloja sairaudeksi..En haluaisi mitään mielenterveysdiagnoosia enkä luonnetta muuttavia lääkkeitä..mutta kieltämättä elämä on aika raskasta näinkin. Kokoajan joudun pinnistelemään että pystyisin elämään normaalisti mutta ehkä olen vaan laiska ja epäsosiaalinen?
Kommentit (2)
no nehän on vain suuntaa antavia, kuten kaikki testit. Jos epäilet masennusta, niin ehkä kannattaa hakea siihen apua, onhan sitä muunkinlaista kuin joku lääke.
Itse käyn tällä hetkellä terapeutilla, tarkoitus olisi löytää keinoja, joilla estää toistuvia masennusjaksoja, joihin olen syönyt masennuslääkettä (koska se on auttanut). En siis tahtoisi enää syödä lääkkeitä, mutta en tahdo kärsiä masennuksestakaan, mutta ei ne itsestään näköjään katoa. Toivottavasti terapiasta on hyötyä...
Mielestäni testit on hieman turhia. Kuulostaa sille, että tunnet itsesi masentuneeksi, eikö se riitä? Itse tein juuri masennustestin lääkärissä. Testissä ei ollut minulle oikeita vastauksia, joten jouduin laittamaan hieman asian vierestä. Eli siis vähättelin tuntemuksiani, koska tuntemukseni eivät kuitenkaan olleet pahimmasta päästäkään, ja ei oikein ollut vaihtoehdoissa kultaista keskitietä. Ei kovin luotettavaa siis tuommoinen lomakkeen täyttäminen.