Puhuiko Millariikka muunneltua totuutta?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f77969f9-f422-4b2a-a4ec-08d294aca…
Hyvinvointialueilla neuvotellaan parhaillaan muun muassa hoitajien palkkojen korotuksista. Moni hoitaja on pettynyt tilanteeseen, jossa tulevat korotukset jäävätkin heidän kuvittelemaansa pienemmiksi.
Tehynkin lehdessä oli, että ne korotukset tulevat olemaan yli 20 prosenttia viiden vuoden kuluessa, mutta eihän ne nyt olekaan niin, eräs Iltalehden tavoittama hoitaja kertoo.
Kyllä on sellainen huijattu olo, mitä olen täällä meidän hoitajien kanssa jutellut. Väärin annettu ymmärtää.
Kommentit (26)
Tämä oli tiedossa koko ajan. Silti tääläkin vängättiin Tehyn taulukoista ja jäsenillan lupauksista. Huippu oli kuitenkin se, kun monet uskoi työnantajan vaan pitävän matalaa profiilia, jotta kunta-alan järjestöt ei palaisi neuvottelupöytään.
No kyllä tuossa oli niin huonoa ja epäselvää viestintää, etten yhtään ihmettele, jos moni pettyi. Ja ei ollut vaan Tehy, vaan monet lehdet toitotti samaa. Ylellä oli oikein laskuri, jossa pystyi laskemaan, paljonko palkka kunnallisella nousee.
Mulla on vaan yksi neuvo: erotkaa Tehystä!
Tehyllä taulukossa lukee mm Sote sopimuksen oma lisäpalkkaohjelma jota ei kuitenkaan näissä palkankorotuksissa huomioitu lainkaan
No mä sain 300 korotusta loppuvuodesta viime vuonna ja nyt tulee 400 kertaerä ja satanen per kk. Elokuussa taas 400
Ihan ok
Yllätyitkö? Minä en. Pelkkä paskanouhuja koko nainen.
No hoitajat ei ymmärtäneet että kaikille ei tuu 20 prossaa heti plumps
Vaan 20 prossaa viidessä vuodessa on joku pari kolme prossaa vuodessa
Korkoa korolle Onko tuttu? Peruskoulussa ei olisi pitänyt nukkua matikan tunneilla
Osa menee sotepirkkojen rahoiksi palkkausta tasaamaan
Tuo oli selvää jo heti silloin, kun neuvottelutulos oli valmis. Tehyn viestäntä asiasta oli hyvin harhaanjohtavaa
Millariikalla on palkka kunnossa. Pyrkikää millariikaksi millariikan paikalle. Jos vähempi riittää niin lääkäriksi.
Kyllähän tämä oli tiedossa, jos yhtään viitsi tarkemmin lukea tehyn taulukoita eikä kuunnellut vain liiton puheita historiallisista kototuksista. Näissähän oli laskettu "korkoa korolle". Millariikka on väärällä alalla, mainosalalle sopisi, puhuu tyhjästäkin jotain mukamas suurta. Eihän tämä kesäkuun kertaeräkään ole tehyn neuvottelma, vaikka niin antavat ymmärtää.
Sama yleiskorotus tulee kuin muillekin, loput "lisäerät" käytetään palkkaharmonisaatioon joka tulisi muutenkin. Työnantaja puoli kyllä keksii miten siitäkin päästään halvimmalla.
Itse vaihdoin liittoa, ei oikein sopinut omaan pirtaan tuo suoranainen jäsenille valehtelu. Ja muutenkin, se, että työtaistelutoimet kohdennettiin kaikista eniten avuntarpeessa oleviin esim. kotihoito. Pelkkä ylityö ja -vuoronvaihtokielto olisi riittänyt, kun ylitöillä tää homma suurimmalta osalta pyörii.
Pelottaa hoitoalantulevaisuus. Mistä me itse saadaan hoitoa sitten kun sen tarve tulee. Hva:t vetää kaikki toiminnot alas, vähentää hoitajia ja jatkaa toimien tehostamista.
Hoitajilta ei oikein lääkelaskutkaan suju, palkka-asiat onkin jo korkeampaa matematiikkaa.
Olisiko kannattanut olla hereillä siellä peruskoulussa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tämä oli tiedossa, jos yhtään viitsi tarkemmin lukea tehyn taulukoita eikä kuunnellut vain liiton puheita historiallisista kototuksista. Näissähän oli laskettu "korkoa korolle". Millariikka on väärällä alalla, mainosalalle sopisi, puhuu tyhjästäkin jotain mukamas suurta. Eihän tämä kesäkuun kertaeräkään ole tehyn neuvottelma, vaikka niin antavat ymmärtää.
Sama yleiskorotus tulee kuin muillekin, loput "lisäerät" käytetään palkkaharmonisaatioon joka tulisi muutenkin. Työnantaja puoli kyllä keksii miten siitäkin päästään halvimmalla.Itse vaihdoin liittoa, ei oikein sopinut omaan pirtaan tuo suoranainen jäsenille valehtelu. Ja muutenkin, se, että työtaistelutoimet kohdennettiin kaikista eniten avuntarpeessa oleviin esim. kotihoito. Pelkkä ylityö ja -vuoronvaihtokielto olisi riittänyt, kun ylitöillä tää homma suurimmalta osalta pyörii.
Pelottaa hoitoalantulevaisuus. Mistä me itse saadaan hoitoa sitten kun sen tarve tulee. Hva:t vetää kaikki toiminnot alas, vähentää hoitajia ja jatkaa toimien tehostamista.
No ei siinä Tehyn taulukossa kyllä ollut mitään korkoa korolle laskettu. Kaikki prosentithan oli suoraan neuvotellusta sopimuksesta. Se, mikä taulukossa oli perseellään, oli "hoitajien oma palkkaohjelma" , mikä oli laitettu kaikille tulevaksi korotukseksi. Vieläpä niin, että se 6% oli jaettu kokonaan korotuksiin, vaikka huomattava osa siitä menee joka vuosi kehittämiseen ja muuhun kuin palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
No mä sain 300 korotusta loppuvuodesta viime vuonna ja nyt tulee 400 kertaerä ja satanen per kk. Elokuussa taas 400
Ihan ok
Viime vuonna ei tainnut tulla muuta, kuin yleiskorotuksia. Siis niitä kunta-alan sopimuksen mukaisia, sekä perus yleiskorotus. Aika ison osan palkkaharmonisaatiorahoista oot sitten saamassa, jos sinulle potista noin oaljon liikenee.
Hinnat nousee ja verotus kovenee, eli ostovoima huononee vaikka ihmiset sai palkankorotuksia.
Prosenttikorotukset myös kasvattaa palkkaeroja koska mitä suurempi palkka on niin sitä suuremman palkankorotuksen saat.
Vierailija kirjoitti:
No hoitajat ei ymmärtäneet että kaikille ei tuu 20 prossaa heti plumps
Vaan 20 prossaa viidessä vuodessa on joku pari kolme prossaa vuodessa
Korkoa korolle Onko tuttu? Peruskoulussa ei olisi pitänyt nukkua matikan tunneilla
Voi höpsö. Ei palkankorotuksissa huomioida mitään korkoa korolle systeemejä.
Hoitajille luvattiin Tehystä, että palkat nousee vuonna 2023 keskimäärin 6,7%. Valtaosa on kuitenkin saamassa 2,35%, siinä riittää seuraavina vuosina kirimistä, jos meinaa 20% korotuksen saada seuraavan neljän vuoden aikana.
Minulla ei ole Rytkösestä mitään henkilökohtaista mielipidettä.
Mutta mielestäni Tehy ja Super ilmaisivat neuvottelujen lopputuloksen todella epäselvästi. Äkkiseltään ihmisille saattoi muodostua vääriä käsityksiä siitä, mitä oikeastaan oli sovittu. Asioista ei oikein puhuttu niiden oikeilla nimillä.
Minulle asiassa ei ollut mitään epäselvää, sillä ymmärrän lukemani.
Jo syksyllä uumoiltiin, että osalle hoitajista on tulossa karvas pettymys, kun heille konkretisoituu mitä oikeastaan on sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Tehyllä taulukossa lukee mm Sote sopimuksen oma lisäpalkkaohjelma jota ei kuitenkaan näissä palkankorotuksissa huomioitu lainkaan
Se uppoaa noihin paikallisesti sovittaviin eriin, eli mm. palkkaharmonisaatioon (vaikka Tehy muuta väittää). Sillä on tarkoitus kehittää palkkausjärjestelmää, korjata palkkoja yms. Se siitä lisäpalkkaohjelmasta. En hirveitä odottaisi, vaikka palkka olisi taulukoiden alarivillä, kas kun myös lääkäreiden, sihteereiden, laitoshuoltajien ym. palkat on myös harmonisoitava.
Kuka tuosta selvän saa.