Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemman kuolema on helpotus

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolumnissa oli paljon herkkiä ja loistavasti osuvia lauseita. Arvostan myös kirjailijan avoimuutta.

Vierailija
22/43 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 20:07"]

Helpotus!? Oma äitini kuoli 55 vuotiaana kotonaan sairaskohtaukseen. Olin vielä ollut puhelimessa n. 10 minuttia ennen hänen kanssaan. Jos se olo oli helpotus minkä koin kun poliisit tulivat seuraavana päivänä kertomaan hänen menehtyneen. JA se olo mikä siitä seurasi pitkän ajan. Jos se on helpotus niin en tosiaan tiedä ihmisen tunteista mitään.

[/quote]

Toisille se vanhemman kuolema on helpotus, yritä ymmärtää. Kyllä mekin ymmärrämme ettei kaikilla ole näin, vaan vanhempi viedään liian aikaisin ja yllättäen.

Omat vanhemmat ovat olleet dementikoina ja kommunikoimatta jo 11 ja 4 vuotta, vielä eri hoitokodeissa.... kuolema olisi helpotus kaikille osapuolille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolumnisti kirjoittaa, että aina ja kaikilla vanhemman kuolemaan liittyy helpotuksen tunne, jota seuraa syyllisyys. Tästä voi helposti olla eri mieltä.

Omalla äidilläni oli skitsofrenia ja hoitamaton syöpä, johon hän sitten lopulta kuoli. Olin katkera siitä, ettei syöpää oltu hoidettu, mutta toisaalta huojentunut siitä, että äidin kuolema oli sitten lopulta varsin helppo ja hyvä. 

Vierailija
24/43 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuta tämä oli mykistävän hienosti kirjoitettu teksti. Vaikean aiheen käsittely eri puolilta on vaikeaa. Kirjailija Tontti onnistui hyvin.

Vierailija
25/43 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oman isäni kuolema tulee olemaan täydellisen yhdentekevä ilman yhtäkään syyllisyyden tunnetta. Helpotusta kuolemasta en voi tuntea, koska en tunne yhtään mitään.

Hesarin kirjoitus oli hieno ja kuvasi osuvasti helpotusta liittyen omna vanhemman kuolemaan, jopa minäkin kykenen miettimään asiaa vaikka se ei minua juurikaan kosketa.

Osalle kommentoijista voisin sanoa, että lukekaa kirjoitus uudestaan älkääkä miettikö asiaa vain omalta kannaltanne, jos tämä ei onnistu niin älkää ainakaan postatko tänne typeriä, mutta MINÄ ja MINUN äitini/isäni-kuolema ym. juttuja. Katsokaa kun joillekin vanhemman kuolema on helpotus ja joillekin EI. Onko tämä niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
26/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa vaikka kasikymppinen lapsissaan roikkuva entinen sadistinen alkoholisti-isä kuolisi. Voisi vihdoinkin elää rauhassa. T . Poika 55 v

Vierailija
27/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi on manipuloinut koko ikänsä lapsiaan ja vieläkin 85v loukkaantuu jos ei vastaa viesteihin hänen määräämässään tahdissa. Sitten mukahuolestuneena laittaa lisäviestejä "mikset vastaa, tuliko viesti perille". Alkaa olla jo häirintää. Ja kiltit keski-ikäiset lapset ahdistuvat kun eivät saa koskaan olla rauhassa.😡

Vierailija
29/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
30/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetähän se on sanoa mutta olisi se helpotus mikäli äitini kuolisi. Narsistinen paska koko ihminen 

Vierailija
31/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhus juo drinkkejä etelässä aurinkovarjon alla ja pommittaa stressaantuneita ja väsyneitä lapsiaan viesteillä. Ja vielä syyllistää ja ihmettelee jos hänelle ei aina ehdi/muista/jaksa vastata. Kaiken pitäisi pyöriä HÄNEN ympärillään!

Vierailija
32/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
33/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nostelet tällaista ikivanhaa artikkelia, jota ei edes enää löydy?

Vierailija
34/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä on tärkeä aihepiiri. Monet keski-ikäiset ovat paljon stressaantuneempia ja uupuneempia kuin vanhempansa. Joilla on loputtomasti aikaa häiritä lapsiaan.

Vierailija
35/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vanhemmna kuolema o hehlpotus mutta marsun tai koiran kuolema raskas menetys. Suomi on kyllä maailamn vanhusvihamielisin maa (ja sivistymötön). 

Koska joku akkainlehti kirjottaa" Lapsen kuolema on helpotus".

Vierailija
36/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kolumni pisti vihaksi. Että kuolemaa toivoo ja iloitsee siitä.

Sama asia.Ihmiset jotka eivät kasva ja hyväksy alkoholismi on sairaus. Iloitsevat toisen kuolema.Sen siajaan tekisivät rauhan ihmisen kanssa hänen eläessä.Jos vanhempien ja lasten kanssa sukset mene ristin.On kyvytömyys keskutella oikeista asioista. Helpompi syylistää kuin itse otaa vastuuta sanomisista ja omasta elämästä. Kasvatavat saman omat lapsensa:Kylmiksi.Kohtavat sen kun ovat itse vanhoja,omilta lapsiltaan.

Vierailija
37/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea sanoa mutta toivon että vanhempani kuolisi. Hän on piinannut perhettään koko ikänsä. Nykyään on marttyyrimainen vanhus.

Vierailija
38/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje: jatkuvasta viestitulvasta huoli-ilmoitus sosiaalitoimeen. Onko mielenterveys heikentynyt?

Mikäli vanhus lähettää uhkauksia (esim omasta kuolemisestaan) sisältäviä viestejä, ilmoitus 112/poliisille. Aikuisten lasten ei tarvitse jaksaa kaikkea!

Vierailija
39/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/43 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue uutista, koska sen ydin selvisi ensimmäisistä kommenteista, mutta kerron tämän:

Minulla oli hyvin vaikea suhde vanhempani kanssa pitkään. Se johtui kummankin jääräpäisestä luonteesta ja liiallisesta herkkyydestä. 

Lopulta hän sairastui nopeasti edenneeseen syöpään, jota oli kamala katsoa sivusta.

Kun hän kuoli, se oli helpotus ensinnäkin koska sairaus oli niin kamala ja toiseksi sen takia, että pääsin lopultakin irti siitä hankalasta ihmissuhteesta.

En tietenkään syytä häntä mistään, sillä kahden ihmisen suhteessa on kaksi enkä itsekään ollut helppo. Mutta ehkä olen joissain asioissa häntä avarakatseisempi kuitenkin ja syntynyt eri maailmanaikaan kuin hän. Hyvällä häntä muistan ja joskus kaipaankin, mutta on hemmetin hyvä mielenterveydelleni, ettei häntä enää ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän